• Äldre 9 Jan 21:43
    32880 visningar
    36 svar
    36
    32880

    Hur länge kan ett barn ha en 70x140 juniorsäng?

    Vår son är 1,5 år och vi planerar att köpa ny säng till honom när han blir 2 år i maj. Vill inte köpa en stor vuxensäng direkt utan antingen juniorsäng eller växasäng. Men de flesta juniorsängar är ju 70x140 cm, räcker det? Och hur länge?
    Vill han kanske ändå ha en störra tuffare eller vanlig säng när han är 5-6 år så klarar han väl sig på en sån, men annars är ju en växasäng bättre men de är ganska dyra de jag tittat på. Tycker inte Ikea har några fina heller.
    Sen funderar jag på om den inte ska vara 80 cm bred, är det inte bättre när man vill ligga jämte när han ska somna och så? Är 70 för litet då?

    Tack!

  • Svar på tråden Hur länge kan ett barn ha en 70x140 juniorsäng?
  • Äldre 17 Jan 10:28
    #21

    Jag hade inte velat ha en 70 säng till barnen. Mina har 80 resp 90 vilket är lagom.
    Tänk på att en spjälsäng är 60 bred och ett barn är ju större än en bebis och många barn snurrar och har sig i sängen så lite bredd är alltid bra. Sen brukar mina barn sova ihop. De kryper helt enkelt ner hos varandra och då är det bra med bredden.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Äldre 17 Jan 10:32
    #22
    Dr Mupp skrev 2011-01-17 10:28:26 följande:
    Jag hade inte velat ha en 70 säng till barnen. Mina har 80 resp 90 vilket är lagom.
    Tänk på att en spjälsäng är 60 bred och ett barn är ju större än en bebis och många barn snurrar och har sig i sängen så lite bredd är alltid bra. Sen brukar mina barn sova ihop. De kryper helt enkelt ner hos varandra och då är det bra med bredden.
    Mina tjejer kryper också ner till varandra och det funkar kanon i juniorsängar med
    Och vi klarar att ligga bredvid, men oftast halvsitter vi mot väggen och läser saga.

    Min nästan 7-åring har aldrig med ett endaste ord sagt att den är för smal eller nåt.

    Men , men smaken är som baken
    Jag gillar juniorsängar. De passar bra in i barnens rum, är fina, barnen gillar dem och tycker de är mysiga.
  • Äldre 17 Jan 10:35
    #23
    Dr Mupp skrev 2011-01-17 10:28:26 följande:
    Jag hade inte velat ha en 70 säng till barnen. Mina har 80 resp 90 vilket är lagom.
    Tänk på att en spjälsäng är 60 bred och ett barn är ju större än en bebis och många barn snurrar och har sig i sängen så lite bredd är alltid bra. Sen brukar mina barn sova ihop. De kryper helt enkelt ner hos varandra och då är det bra med bredden.
    det är klart det är ju ganska stor skillnad på bredden med en växasäng och en juniorsäng.
  • Äldre 17 Jan 10:37
    #24
    Kina79 skrev 2011-01-17 10:32:16 följande:
    Mina tjejer kryper också ner till varandra och det funkar kanon i juniorsängar med
    Och vi klarar att ligga bredvid, men oftast halvsitter vi mot väggen och läser saga.

    Min nästan 7-åring har aldrig med ett endaste ord sagt att den är för smal eller nåt.

    Men , men smaken är som baken
    Jag gillar juniorsängar. De passar bra in i barnens rum, är fina, barnen gillar dem och tycker de är mysiga.
    Som sagt smaken är som baken. Våra barn har en våningsäng i strl 80x200 inne hos grabbarna. Dottern har en vanlig fin säng i strl 90x200. En stor fördel är om alla ungar kommer till vår säng så kan man smita och lägga sig i deras sängar, de har bra madrasser så en vuxen sover bra i deras sängar.

    Treåringen har en växasäng med måtten 80x120 men det är bara för att han inte vill släppa den än, men numera sover han mer och mer i våningsängen så snart kan vi ta bort spjälsängen och byta till växasäng för bebisen.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Äldre 17 Jan 10:39
    #25

    Ja vi har varit och tittat jätte mycket på sängar i butikerna där vi bor. Men sonen är inte det minsta intresserad av att provligga och personalen på Babyproffsen här är så himla otrevlig och man känner sig bara besvärad när man kommer dit och vill kolla på saker. =(

    Har hittat en annan mycket fin säng, fast det är också en växasäng, Mavis modell Edstorp med släta gavlar. Kolla den! =)
    Men den är tyvärr lite dyr, så det är därför jag är lite tveksam ifall man inte vill ha en växasäng så länge.
    Men den är 80 bred i alla fall.
    Verkar inte finnas många juniorsängar som är 80 cm breda. Alla är ju 70, förutom de på Ikea.

  • Äldre 17 Jan 10:41
    #26
    Dolphin skrev 2011-01-17 10:39:10 följande:
    Verkar inte finnas många juniorsängar som är 80 cm breda. Alla är ju 70, förutom de på Ikea.
    Vaddå förutom de på IKEA??? De på IKEA är 70 breda!
  • Äldre 17 Jan 10:41
    #27

    jag gillar mickisängarna men dom är ju också tyvärr lite dyra

  • Äldre 17 Jan 10:58
    #28
    Kina79 skrev 2011-01-17 10:41:09 följande:
    Vaddå förutom de på IKEA??? De på IKEA är 70 breda!
    Men har inte de några som är 80 också =)
    Hade jag för mig...=)
    Då finns det alltså INGEN juniorsäng som är 80 cm bred.....
    Om någon hittar någon så säg till =)
  • Äldre 17 Jan 11:00
    #29
    Dolphin skrev 2011-01-17 10:58:42 följande:
    Men har inte de några som är 80 också =)
    Hade jag för mig...=)
    Då finns det alltså INGEN juniorsäng som är 80 cm bred.....
    Om någon hittar någon så säg till =)
    Juniorsäng som är 80 bred har jag aldrig sett faktiskt. Vore ju bra om det fanns. Typ 80 * 170 - det hade jag köpt direkt

    80 bredd är ju annars det vanliga att växasängar har.

    60= spjälsäng
    70= juniorsäng
    80= växasäng
    90 och uppåt ="riktig" säng
  • Äldre 17 Jan 11:10
    #30
    Kina79 skrev 2011-01-17 11:00:50 följande:
    Juniorsäng som är 80 bred har jag aldrig sett faktiskt. Vore ju bra om det fanns. Typ 80 * 170 - det hade jag köpt direkt

    80 bredd är ju annars det vanliga att växasängar har.

    60= spjälsäng
    70= juniorsäng
    80= växasäng
    90 och uppåt ="riktig" säng
    Ok. Då ska jag alltså bara bestämma mig nu för vilket som är viktigast, växasäng som är bredare säng fast kan kännas barnslig efter ett tag, eller en juniorsäng som är smal fast säkert känns tuffare längre tag.....

    Hmm...Inte lätt när det är första barnet och inte vet ungefär hur det blir  
  • Äldre 17 Jan 11:31
    #31

    Till sonen (som har ett stort rum) köpte vi en vanlig säng (90 cm bred med riktig madrass) när han bytte från sin spjälsäng.. Dottern som har ett lite mindre rum fick en växa säng. Tänkte först köpa en juniorsäng men tyckte helt enkelt de var för smala (har aldrig testat så vet ju inte om så är fallet)..

    Om ditt barn har ett stort rum så hade jag nog satsat på en redig säng direkt. Billigare i längden och barnen sover bra i dem (även i växasängen)!

    Vi köpte denna och la i en riktig resårmadrass så den är inte lika hög som den ser ut på bilden, vi har ställt den så att själva den höga sidan är utåt och att han inte kan ramla ner från sängen:

    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00161823

    Dottern har denna (som jag igentligen inte tyckte var så jätte fin - men den passar någolunda till hennes björkmöblermang och jag hittade inga växasängar i björk då (tittade även på andra ställen - inte bara ikea..)..):

    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19858940


  • Äldre 17 Jan 11:35
    #32
    Tessie2022 skrev 2011-01-17 11:31:15 följande:

    Till sonen (som har ett stort rum) köpte vi en vanlig säng (90 cm bred med riktig madrass) när han bytte från sin spjälsäng.. Dottern som har ett lite mindre rum fick en växa säng. Tänkte först köpa en juniorsäng men tyckte helt enkelt de var för smala (har aldrig testat så vet ju inte om så är fallet)..

    Om ditt barn har ett stort rum så hade jag nog satsat på en redig säng direkt. Billigare i längden och barnen sover bra i dem (även i växasängen)!

    Vi köpte denna och la i en riktig resårmadrass så den är inte lika hög som den ser ut på bilden, vi har ställt den så att själva den höga sidan är utåt och att han inte kan ramla ner från sängen:

    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00161823

    Dottern har denna (som jag igentligen inte tyckte var så jätte fin - men den passar någolunda till hennes björkmöblermang och jag hittade inga växasängar i björk då (tittade även på andra ställen - inte bara ikea..)..):

    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19858940


    En vanlig 90 säng vill jag absolut inte ha till honom. han har ett ganska lagom stort rum men tycker han är alldeles för liten för att ha en sån säng nu.

    Den i björk, eller furu, som din dotter har kollar jag på också. Men ska måla den vit i så fall för han har vita möbler i rummet.

    Kan inte bestämma mig vilket som överväger mest som jag skrev tidigare.
  • Cloudy
    Äldre 17 Jan 11:39
    #33

    Jag tycker att de ska få ha juniorsäng tills det vill byta eller inte längre får plats.

  • Äldre 17 Jan 22:55
    #34

    Mina tjejer på 7 år har juniorsängar från ikea. De har haft dessa sedan 2-årsåldern och verkar inte vilja byta ännu på ett tag.
    Visst är de smalare men de gånger jag har behövt ligga bredvid så har det funkat bra trots gosedjur som egentligen tar mest plats.


    ♥♥ Stolt mamma till Norah & Noomi ♥♥
  • Äldre 18 Jan 22:38
    #35

    vi har  växasängar till barnen, dottern på 4,5 år kommer lugnt ha det ett par år till, min  tvååring sover fortfarande i sin spjälsäng, trots att hon har en likadan växasäng som storasyster men hon är visst inte redo ännu att dela rum med henne, utan sover i samma rum som oss

    köpte sängarna för 500kr st på blocket  hade tänkt måla om dem till vitt då de är i obehandlat trä, men har inte haft någon ork

    denna var ett fynd, likadan som vi har till tjejerna, ej min annons.

    http://www.blocket.se/gavleborg/Vaxasang_31689359.htm?ca=15&w=3

  • Äldre 11 Aug 10:12
    #36

    Min sambo köpte säng för dotter. Först jag var arg på honom varför han inte pratade  om det med mig. Men när jag såg den sängen var jag lycklig. 
    Den var enkelsäng med extrasäng, så vi kan sova med henne när är hon sjuk. Min dotter älskar den sängen och vi med.  Sängen hittade han på den sida interbeds.se


    Kristina
Svar på tråden Hur länge kan ett barn ha en 70x140 juniorsäng?