• Äldre 18 Jan 17:38
    28098 visningar
    13 svar
    13
    28098

    Vilken ålder är lämplig för loftsäng?

    Hur gamla var era barn då de fick loftsäng? Jag försöker hitta ett sätt att göra vår dotters rum lite större. Hon är 3,5 år nu, men är det för tidigt att skaffa en då hon är 4 år ungefär? Dela gärna med er av era erfarenheter..

    Tack! 

  • Svar på tråden Vilken ålder är lämplig för loftsäng?
  • Äldre 18 Jan 18:10
    #1

    Är också nyfiken då vi fått en våningsäng som vi tänkt ha till ungarna senare! Äldsta är bara två så det känns lite väl tidigt nu.

  • mal
    Äldre 18 Jan 18:13
    #2

    Har haft loftsäng till äldsta sen han var kanske.. 3? Har alltid funkat bra, hade en extra stödbräda på i början, men den var nog överflödig ;)

  • Äldre 18 Jan 18:14
    #3

    Kollade på Ikeas loftsäng, där stod det att den var från 7 år, men jag tror att de tar i i överkant..

  • Äldre 18 Jan 18:25
    #4

    Hur hög kommer den vara?
    Vi hade en som var såpass hög att dotterna knappt kunde sitta i den när hon var ca 3 år. Den var byggd som ett hus med kök och grejer inuti... Perfekt!
    Just nu håller vi faktiskt på att bygga en till hennes systrar, de är 3,5 och 2 år gamla, men kommer bara att ligga en meter upp!

    Vid 4 tror jag inte det är några problem, gäller bara att tjata in i huvudet på henne att hon är högt upp och måste gå baklänges ner. Lycka till!!!

  • Äldre 18 Jan 18:32
    #5

    Två av mina barn har klarat av loftsängen galant. Men mellantjejen lyckades trilla ur sin när hon var 5 år. Hon var på väg att gå och lägga sig och skulle bara ställa upp gosedjuren på en fin rad i sängen och när hon satt där så backade hon lite i taget tills hon plötsligt satt utanför kanten vid stegen. Det slutade med en bruten arm och fem veckors gips.

    Har man ett "klumpigt" barn bör man alltså vänta rätt länge med att låta dem sova i loftsäng. Mellantjejen är den enda av mina tre som har brutit något, som har legat inlagd på sjukhus och som har behövt sys. Så jag borde ju ha förstått hur det skulle sluta med loftsängen.

  • mal
    Äldre 18 Jan 18:36
    #6
    Majuni skrev 2011-01-18 18:14:06 följande:
    Kollade på Ikeas loftsäng, där stod det att den var från 7 år, men jag tror att de tar i i överkant..
    Tror de tom höjt åldern för när vi köpte loftsängen på ikea var det 6 år, och det tyckte jag var i överkant då ;) Undrar som det grundar sig på nått att de höjt åldern?
  • Äldre 19 Jan 13:16
    #7

    Vår stora tjej har haft en sen hon var 3,5...jag var lite rädd att nått skulle hända men hon har fixat det galant!! Trodde inte det, men vi hade en liten lampa tänd på natten, vet inte om det är en anledning till att det funkat.

    Den är hög, står hon på knä i sängen är det en liten liten bit kvar till taket.


    ~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Nemi-10 ~*~♥~*~
  • stroje­s
    Äldre 19 Jan 16:57
    #8

    Har för mig att jag sett någon affär på nätet med rekomendation från 4-5 år. Men det beror ju också på barnet, vaknar det ofta på natten tex eller är mycket rörlig i sömnen.
    Jag har tex hittat mina småtjejer sovandes med huvudet i fotändan någongång Glad man kan ju undra vad de drömmer då...
    Vi kommer göra om småtjejernas sängar till våningssängar någon gång i höst och då är de knappt 4 år. Vi ska prova lite under sommaren och se hur det funkar att sova i överslafen för dem. Två sängar tar som sagt ganska stor golvyta i rummet.

  • Äldre 20 Jan 09:08
    #9

    vi har våningssäng åt våra barn, dom var 3 år samt 1 år då dom började sova i den, dock fick tjejen (den äldre) träna på att klättra på stegen under uppsikt nga veckor innan hon fick sova där uppe. Har funkat superbra! Nu är hon jätteduktig på att klättra upp, och lika försiktig som för ett år sen :)

  • Äldre 20 Jan 09:13
    #10
    Mamma och Fru skrev 2011-01-20 09:08:31 följande:
    vi har våningssäng åt våra barn, dom var 3 år samt 1 år då dom började sova i den, dock fick tjejen (den äldre) träna på att klättra på stegen under uppsikt nga veckor innan hon fick sova där uppe. Har funkat superbra! Nu är hon jätteduktig på att klättra upp, och lika försiktig som för ett år sen :)
    Tillägger att vi har köpt sängen på IKEA (den i metall) och vid hålet för stegen har vi ett vanligt plastlock, så hon inte kan ramla ur där. Säkert väldigt överflödigt, men vi tar ju det säkra före det osäkra :) Ett tips är att inte ha för tjocka madrasser, vi har en på ca 7 cm, och då blir ju "fallskyddet" högre, och känns säkrare...
  • Miss Lau
    Äldre 20 Jan 09:16
    #11

    Jag tycker det beror både på hur hög sängen är och hur barnet som ska sova där är. Min äldsta fick en loftsäng (hög som en normal våningssäng) när han var 5 år.  Men han sov lungt hela nätterna, hade bra kroppskontroll och fixade sängen utmärkt. Min yngre son som är 5 år nu skulle jag aldrig lägga i en loftsäng då han springer uppe på nätterna och är allmänt "vimsig" i kroppen.

  • Äldre 20 Jan 09:32
    #12

    Jag har en loftsäng från ikea till min 10 åring. Den är 180 cm hög och den skulle jag inte ha till en sån liten.


    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Äldre 20 Jan 09:36
    #13

    Jag har läst att rekomendationen är från 6 år. Man måste ju vara säker på att barnet behärskar att klättra ner om det vaknar mitt i natten.
    Min son har dock en låg loftsäng nu och han fyller snart 4. Han går ALDRIG någonsin ur sängen på natten/morgonen utan ropar och jag får hämta honom och vi har som regel att man aldrig går i sängen (utan kryper) eller leker med kompisar där uppe (stor risk att man råkar putta ner varandra).


    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
Svar på tråden Vilken ålder är lämplig för loftsäng?