• Anonym (ts)
    Äldre 18 Jan 22:21
    1330 visningar
    4 svar
    4
    1330

    Någon expert på vad som gäller vid samboseparation

    Detta är egentligen inte så aktuellt, men jag är mest nyfiken.

    Bil ingår inte vid bodelning mellan sambos. Dock så är det så att jag har betalat hela bilen (55000 kr), men min sambo står som ägare på bilen (billigare försäkring då). Han är den som använder bilen mest och betalar därför i princip all bensin som går åt samt mest (än sålänge allt) på försäkringen. Vad skulle gälla - enligt lagen - om vi separerade?

    Jag upprepar, detta är inte aktuellt just nu, utan är endast intresserad av vad lagen säger för att jag är nyfiken. Är inte orolig, så behöver inga uppmaningar om att vi ska skriva avtal eller liknande. Skulle vi separera så småningom så har jag svårt att se att vi inte skulle kunna lösa det där på ett civilliserat sätt... Skulle vi inte det så tror jag att jag överlever ändå, skulle kanske vara lite bitter, men...

    Ni som gissar - var gärna tydliga med att ni just gissar! Hittar ni något bra svar på nätet får ni gärna länka, jag hittar då inget (har dock inte letat så noga).

  • Svar på tråden Någon expert på vad som gäller vid samboseparation
  • Anonym
    Äldre 18 Jan 22:29
    #1

    Har du kvitto på att bilen är din så kan du vara lugn. Har du inte det ochh han står som ägare ja då har du ingen bil

  • Äldre 19 Jan 09:01
    #2

    I först steget blir det vad ni kommer överrens om.
    Om ni inte kommer överrens blir det en bedömning i domstol. Med det du berättar kan det gå lite hur som helst beroende på kvitton, vad ni säger, hur ni kan visa på olika betalningar mm. 

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 19 Jan 12:24
    #3

    Ok, så man kan säga att det faktum att han står som ägare på bilen inte har någon betydelse, utan det är hur mycket pengar respektive av oss har lagt på bilen? Eller rättare sagt: det faktum att han står på bilen skulle endast ha betydelse ifall vi är oense om hur mycket pengar var och en av oss har lagt och inga bevis finns, fattar jag det rätt?

  • Äldre 19 Jan 12:54
    #4
    Anonym (ts) skrev 2011-01-19 12:24:44 följande:
    Ok, så man kan säga att det faktum att han står som ägare på bilen inte har någon betydelse, utan det är hur mycket pengar respektive av oss har lagt på bilen? Eller rättare sagt: det faktum att han står på bilen skulle endast ha betydelse ifall vi är oense om hur mycket pengar var och en av oss har lagt och inga bevis finns, fattar jag det rätt?
    Om saken går till domstol, dvs ni kan inte komma överrens, kommer faktumet att han står som ägare väga tungt till hans fördel. Men det är långt ifrån säker att en domstol kommer besluta att bilen är hans och bara hans. Om du kan visa upp kvitton, betalningar mm samt hävda att ni skrev bilen på honom pga av försäkringen kan det även bli så att du anses vara ägaren.

     
Svar på tråden Någon expert på vad som gäller vid samboseparation