• Äldre 23 Jan 00:02
    7732 visningar
    8 svar
    8
    7732

    Förlänga Nystartsjobb?

    Hej på er!

    Jag jobbar som personlig assistent med bidrag från sånt som kallas nystartsjobb och i Augusti går mitt nystartsjobb ut och nu till min fråga är om man kan förlänga det eller om jag kommer att bli arbetslös sedan? Eller om det bara byter namn till något annat?

    Tycker det känns lite tidigt att ta upp detta med chefen redan eftersom det går ut i Augusti så känns det som att man är påstridig och frågar redan. Hoppas att någon kan hjälpa mig här inne :D

    Hälsningar

    Ida!


    Stolt Mamma Till Casper Född 2005 & Emilia Född 2007
  • Svar på tråden Förlänga Nystartsjobb?
  • Äldre 23 Jan 00:52
    #1

    Hur ser ditt anställningsavtal ut?
    Vilken typ av anställning står det att du har?
    Är den tidsbegränsad?

    Nystartsjobb kan i sig inte förlängas eftersom arbetsgivaren får kreditering av arbetsgivaravgifterna, eller del av beroende på din ålder, lika länge som du varit arbetssökande.
    Det påverkar inte dig på annat sätt än att arbetsgivaren skulle kunna välja att avsluta anställningen när perioden är slut, om ditt anställningsavtal inte säger annat.

  • Äldre 23 Jan 10:41
    #2

    Den är tidsbegränsad pga nystartsjobbet annars så skulle det ha varit obegränsat. Anledningen till att jag har det är för att jag jobbar enbart sovande jour och då har man bara 30kr i timmen via försäkringskassan och nu har jag i stället 100kr i timmen..


    Stolt Mamma Till Casper Född 2005 & Emilia Född 2007
  • Äldre 23 Jan 10:45
    #3

    Alltså nystartsjobb har man ju motsvarande det antal år man har varit arbetslös. Hur länge har du jobbat där och hur länge var du arbetslös? Sedan så måste man ju skicka in en förlängningssansökan varje halvår även om man har beviljat 1 år redan.


    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Äldre 23 Jan 12:41
    #4

    Nu är jag inte riktigt med. Får du ersättning av försäkringskassan för att du jobbar där?
    Eller hur menar du?

    Har du nystartsjobb ska du får lön från arbetsgivaren.

  • Äldre 23 Jan 18:53
    #5

    jag hade varit arbetslös i ca 2år och jag fick det beviljat för 1år.

    Det jag menade var att om jag skulle jobbat där jag jobbar nu så skulle jag bara ha fått 30kr i timmen via försäkringskassan fast det är arbetsgivaren som betalat ut lönen till mig.Eftersom jag fick nystartsjobb så kunde min arbetsgivare betala mig 100kr i timmen i stället.

    Hänger ni med i vad jag menar?


    Stolt Mamma Till Casper Född 2005 & Emilia Född 2007
  • Äldre 23 Jan 20:43
    #6
    IdaN skrev 2011-01-23 18:53:19 följande:
    jag hade varit arbetslös i ca 2år och jag fick det beviljat för 1år.

    Det jag menade var att om jag skulle jobbat där jag jobbar nu så skulle jag bara ha fått 30kr i timmen via försäkringskassan fast det är arbetsgivaren som betalat ut lönen till mig.Eftersom jag fick nystartsjobb så kunde min arbetsgivare betala mig 100kr i timmen i stället.

    Hänger ni med i vad jag menar?
    Har du varit arbetslös i 2 år så får du också ha nystartsjobb i 2 år men man får bara beviljat för 1 år i taget. Och man måste också göra en förlängningsansökan varje halvår. Annars förlorar arbetsgivaren nystartsbidraget för den anställde.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Äldre 23 Jan 22:51
    #7

    Men varfför satte dom min anställning till augusti i år då?är det bara en försiktighetsåtgärd i fall man inte får mer än ett år beviljat?


    Stolt Mamma Till Casper Född 2005 & Emilia Född 2007
  • Äldre 26 Jan 15:59
    #8
    IdaN skrev 2011-01-23 22:51:06 följande:
    Men varfför satte dom min anställning till augusti i år då?är det bara en försiktighetsåtgärd i fall man inte får mer än ett år beviljat?

    Mycket möjligt att det är så....


    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
Svar på tråden Förlänga Nystartsjobb?