• Äldre 24 Jan 13:14
    219909 visningar
    150 svar
    150
    219909

    Någon som kan hjälpa med periodisering av telefonräkning?

    Läser en kurs i företagsekonomi och har nu kommit till denna övning https://ballou.net/secure/xpectum/crm/sidor_anvandare/inlamningsuppgifter/redovisning_uppgift2.asp

    Har kört helt fast och vet inte ens hur jag ska börja... Någon som kan hjälpa mig lite på väg?

  • Svar på tråden Någon som kan hjälpa med periodisering av telefonräkning?
  • Birgit­ta2
    Äldre 24 Jan 13:22
    #1

    Går inte komma in på webb-platsen.

  • Äldre 24 Jan 14:06
    #2
    +1

    oj förlåt. Kopierar in det i stället.

    Företaget Datamera AB omsätter drygt fem miljoner kronor. Eftersom telefonräkningarna totalt sett är mycket höga strävar företaget efter att bokföra dessa så rättvisande som möjligt genom att göra noggranna periodiseringar. Den 22 februari kom följande räkning med förfallodag 25 mars samma år från Telia.


    Abonnemang 1 jan - 31 mars Kronor

    Telefonabonnemang


    Samtal fr.o.m. 16 nov t.o.m. 15 feb


    Telefonsamtal, när
    Telefonsamtal, fjärr


    Moms


     


    461 st
    221 st


    253000


     


    26620
    37980


    79400


    Se denna faktura och de därtill kopplade affärshändelserna som det enda som händer i företaget. Bokför i kronologisk ordning på kontona nedan, samtliga affärshändelser som kan kopplas till fakturan ovan fr.o.m. 1 januari t.o.m. 31 maj. Observera att all bokföring inom perioden ska göras. Observera också att de nya momsreglerna gäller med en redovisningsperiod på tre månader med deklaration och betalning senast den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden. Den ingående balansen på kontot interimsskulder är 32300 kronor.

    Var noga med att bokföra affärshändelserna när de inträffar i tiden. Ange datum (MM-DD, glöm inte bindestrecket mellan månad och dag), motkonto (förkortning) och belopp. Ange alla belopp utan mellanslag.


    Tillgångar Likvida medel (lm)
    Kostnader Tele & porto (tp)
    Skulder & Eget kapital Leverantörsskuld (ls)       Ingående moms (im)   Redovisning, moms (mr)   Interimsskulder (is)  
  • Äldre 24 Jan 14:09
    #3

    hmm funkar inte alls.


    Fakturan ser ut såhär:


    Telefonabonnemang (1 jan- 31 mars)  253000


    Samtal from 16 nov tom 15 feb


    närr    26620 kr


    fjärr    37980 kr


    Moms 79400

  • MariaL­i
    Äldre 2 Mar 10:16
    #4

    Läser samma kurs, och har också fastnat. Har du redan löst uppgiften eller vet du hur man kan börja?

  • anneli­8207
    Äldre 2 Mar 13:56
    #5

    Jag sitter också och gör samma uppgift och har oxå fasnatFlört Men som sagt kommer ni på hur man ska göra skriv ett inläggSkrattande

  • Äldre 15 Mar 14:56
    #6

    Hej igen. Jag löste uppgiften själv. Behöver ni fortfarande hjälp? Sitter med 4:an och 5:an nu. Shit det är svårt alltså.

  • Äldre 15 Mar 14:57
    #7

    Hur långt har ni kommit och hur långt har ni kvar?

  • MariaL­i
    Äldre 15 Mar 19:20
    #8

    Jag har fortfarande fastnat i mitt tänk och kommer ingenstans, hur började du? Är det enbart närr och fjärr telefonkostnaderna som skall periodiseras? Och hur gjorde du med momsen den 12:e i slutet av vart tredje månad?

  • MariaL­i
    Äldre 15 Apr 04:06
    #9

    Någon som gjort uppgift 4, fråga 2 och 3?

  • Äldre 15 Apr 14:29
    #10

    Jag har hållt på med 4an länge och kan inte lösa den alls..... Håller på att få hjälp av en kille nu....

Svar på tråden Någon som kan hjälpa med periodisering av telefonräkning?