• Äldre 25 Jan 09:24
    10300 visningar
    27 svar
    27
    10300

    Adoption trots för hög ålder?

    Hej,
    Jag och min man har ett barn sedan tidigare och vill gärna adoptera ett syskon. Nu när vi äntligen tiden är rätt och vi har funderat och pratat färdigt och tagit kontakt med kommunen angående hemutredning visar det sig att vår kommun "strikt följer" socialstyrelsens rekommendationer om övre åldersgräns. Jag blir 39 i år och klarar således 42-årsgränsen men min man fyller 44... Jag vet att undantag kan göras t.ex. vid adoption av ytterligare barn i familjen och att även andra faktorer skulle kunna väga in men det känns ju ändå väldigt osäkert.
    Jag undrar nu om det finns några fler här som har varit i en liknande situation och hur ni har gjort. Har ni kört på med hemutredning och hoppats på det bästa och hur har det gått sedan?
    Det som skulle kunna vara till vår fördel är att vi vill adoptera från Kenya vilket innebär att man, i alla fall som det ser ut nu, slipper väntan på att få skicka sina handlingar. Det kan alltså i bästa fall gå ganska snabbt och vi kanske inte hinner bli allt för mycket äldre...

    /Christina

  • Svar på tråden Adoption trots för hög ålder?
  • Kitten
    Äldre 25 Jan 09:54
    #1

    Hej Christina!

    Jag är 40 och min man är 46, vi har träffat en pojke på 4 år  som vi vill adoptera, vi har 2 barn sen tidigare  7 och 3 år. Vi har läst in oss ganska mycket på detta och i Litauen som vi skall adoptera ifrån finns det en gräns på 50 år som högst!

    men som sagt vi är under utredning, och vi vet inte ännu men vi skall kämpa!!   vi har ju dessutom ett barn som är yngre än det som vi vill adoptera! så vi hoppas  på att vi skall få en enskild bedömning av oss och inte någon generell!

    inboxa mig om du vill ha mer infomation.

    Pia

  • Äldre 25 Jan 18:35
    #2

    en vän till oss var en bit över 50, fick avslag i utredningen men närvarade vid nämndssammanträdet och talade för sin sak och fick medgivande trots utredarens förslag till avslag . Kanske inte så vanligt men kan gå. Nu är de hemma med sin lilla tvååring sedan 6 mån.

  • Kitten
    Äldre 25 Jan 21:07
    #3

    Skönt att höra, det är nämligen det enda som jag känner skulle kunna vara det som de har att anmärka på. 

    Jag tyckr ju dock att både jag och min sambo är precis i rätt ålder, vi har båda gjort karriär, vi är mätta på det, vi är lugnare än vad i var för 10 år sedan m.m.

  • Äldre 25 Jan 22:36
    #4
    Lotte skrev 2011-01-25 18:35:04 följande:
    en vän till oss var en bit över 50, fick avslag i utredningen men närvarade vid nämndssammanträdet och talade för sin sak och fick medgivande trots utredarens förslag till avslag . Kanske inte så vanligt men kan gå. Nu är de hemma med sin lilla tvååring sedan 6 mån.
    Även om det kanske inte är så vanligt känns det ju ändå hoppfullt att höra om en sån historia. Eftersom man alltid har rätt att bli utredd kan man ju ladda för kamp hela vägen igenom processen och verkligen jobba för att övertyga alla om sin lämplighet.

    Jag känner också som du Kitten, att vi nog nu är mer lämpade än någonsin då tillvaron är mer stabil, vi vet vilka vi är och vad vi vill prioritera i livet. Jag har dessutom haft adoption i tankarna i åtminstone 10 år men har inte kunnat göra verklighet av det förrän nu och jag har vridit och vänt på argumenten och perspektiven åtskilliga gånger. Nu känner jag mig absolut trygg med att adoption är rätt för oss.

    Den person vi kontaktade i vår kommun skulle ta reda på lite mer med anledning av vår ålder och återkomma innan fredag så nu håller jag tummarna för att de vågar tänka lite utanför ramarna. Hur som helst vore det ju väldigt konstigt om de, utan att ens ha träffat oss, skulle säga att vi aldrig kommer att kunna bli godkända.
  • Äldre 26 Jan 02:30
    #5
    Vitsippa skrev 2011-01-25 22:36:03 följande:
    Hur som helst vore det ju väldigt konstigt om de, utan att ens ha träffat oss, skulle säga att vi aldrig kommer att kunna bli godkända.
    Ja, det kan man ju tycka men i riktlinjerna (som finns att läsa på socialatyrelsens hemsida) så står att _ålder i sig_ kan vara skäl för avslag. Men rätt till utredning har ni alltid ....
  • Äldre 26 Jan 08:01
    #6
    en glad skrev 2011-01-26 02:30:13 följande:
    Ja, det kan man ju tycka men i riktlinjerna (som finns att läsa på socialatyrelsens hemsida) så står att _ålder i sig_ kan vara skäl för avslag. Men rätt till utredning har ni alltid ....
    Jo, jag är väl insatt i vad socialstyrelsen rekommenderar och har stor förståelse för varför det t.ex. finns riktlinjer om ålder. Jag tycker ändå att det känns mycket konstigt att man kan vara mitt uppe i ett föräldraskap (till vår biologiska tjej på 3 år) och samtidigt diskvalificeras för ytterligare föräldraskap p.g.a. "hög" ålder.
  • Äldre 26 Jan 14:00
    #7

    Fick just besked från den person vi har haft kontakt med på kommunen att de kan medge avsteg från riktlinjerna om ålder om bara den ena parten är äldre och hon tyckte att vi skulle skicka in en ansökan så snart vi gått föräldrautbildningen. Så nu blir det snabba ryck med helgkurs i februari och mars!

  • Kitten
    Äldre 26 Jan 16:36
    #8

    Härligt! vitsippa  Bor ni i Stockholm?

  • Äldre 26 Jan 16:47
    #9
    Vitsippa skrev 2011-01-26 08:01:47 följande:
    Jo, jag är väl insatt i vad socialstyrelsen rekommenderar och har stor förståelse för varför det t.ex. finns riktlinjer om ålder. Jag tycker ändå att det känns mycket konstigt att man kan vara mitt uppe i ett föräldraskap (till vår biologiska tjej på 3 år) och samtidigt diskvalificeras för ytterligare föräldraskap p.g.a. "hög" ålder.
    Verkligheten är ju sådan att biologiska barn är en privatsak där man själv sätter ramarana - medgivande till adoption är en myndighetsåtgärd man inte själv förfogar över .... och kraven är annorlunda - en del skulle nog säga högre!
  • Äldre 26 Jan 17:11
    #10
    en glad skrev 2011-01-26 16:47:14 följande:
    Verkligheten är ju sådan att biologiska barn är en privatsak där man själv sätter ramarana - medgivande till adoption är en myndighetsåtgärd man inte själv förfogar över .... och kraven är annorlunda - en del skulle nog säga högre!
    Hej en glad!

    Jag förstår att du är en person med mycket kunskap om barns behov och rättigheter och har stor erfarenhet i dessa frågor. Jag är glad över att du har engagerat dig i den här frågan och vill tacka för dina svar. Jag kan dock försäkra dig om att även jag är ganska insatt i turerna kring adoption och vilka behov och problem som kan uppstå för adoptivbarn. Jag har, liksom du, ett starkt barnrättsperspektiv och vad gäller just vår lämplighet som adoptivföräldrar tycker jag att vi nu kan överlåta åt vår hemkommun att göra den bedömningen.

    /Christina
Svar på tråden Adoption trots för hög ålder?