• Kimmis
    Äldre 26 Jan 16:13
    1424 visningar
    2 svar
    2
    1424

    Hur går man till väga, från start?

    Jo, nu undrar jag mest av nyfikenhet, då det lär dröja ett par år till innan det är dax.
    MEN, hur går man till väga om jag vill bära min flickväns barn?
    Alltså att hennes ägg blir befruktat och stoppas in i mig?
    Får man göra det i sverige, är det något som kan göra att det går fel (utöver dom vanliga orsakerna) osv.
    Finns det nån här som gjort likadant?


    Mamma älskar sin Moa
  • Svar på tråden Hur går man till väga, från start?
  • Äldre 27 Jan 09:21
    #1

    Det du beskriver kallas för embryodonation och det är i nuläget tyvärr inte tillåtet i Sverige. Befinner man sig i er situation, eller om man t ex är ett heteropar där både donerade spermier och donerade ägg behövs på samma gång, så får man vända sig utomlands! Det är inte tillåtet i Danmark heller, men däremot i exempelvis Polen och Estland. Ev även Finland? Googla på AVA-kliniken så kan du läsa mer om en klinik där du kan göra embryodonation!

    Enkelt uttryckt är det som en IVF där man delar på jobbet. Alltså något i stil med: Den ena får fram äggen (mha hormonsprutor) och plockas på dem. Äggen befruktas och så får de "jobba i fred" (dela sig vidare) i minst två dagar. Passar det att föra tillbaka äggen till den andra (det måste ju vara rätt i cykeln, den andra ska ha precis fått ÄL själv och ha en bra slemhinna) så görs det, annars så fryser man äggen och gör en FET (frozen embryo transfer) vid lämpligt tillfälle.


    Det som kan gå fel vid ett IVF är att man får en blödning i bukhinnan (äggen plockas ut mha en nål som sticks genom livmodern, ut i buken och träffar äggstocken) och att man kan bli överstimulerad (samla på sig vätska i buken med stora smärtor och inläggning som följ) efteråt. Riskerna finns, men det är inte så vanligt.

  • Kimmis
    Äldre 8 Feb 23:14
    #2

    Tack snälla!  <3


    Oj, visste att det inte var tillåtet i sverige men trodde man fick göra det i danmark iaf!


     


    Mamma älskar sin Moa
Svar på tråden Hur går man till väga, från start?