• Birgit­ta2
    Äldre 28 Jan 11:37
    13081 visningar
    6 svar
    6
    13081

    Skorstensfri brasa?

    Jag satt och googlade lite. Jag vill gärna ha en öppen spis. Men det går ju inte. Jag bor ju i lägenhet. Men det finns tydligen fina s.k skorstensfria brasor som eldas med etanol. Kan man verkligen ha sån i lägenhet? Och hur går det egentligen till när man eldar. Och sotar det? Och hur känns värmen?

    Någon som har en sån som kan berätta hur den fungerar och om det är ett bra köp?

  • Svar på tråden Skorstensfri brasa?
  • Stor mamma
    Äldre 28 Jan 11:41
    #1

    Blir inte speciellt varm-mer mysighetskänsla, så nära man kan komma utan riktig öppen spis...

    Luktar lite när man eldar tycker jag-du vet när man eldar ljus luktar det ju stearin-fast detta luktar lite etanol

    Jag gillar dem inte men min kompis älskar den. Hon köpte en sån där burkarna (jag kallar dem så) är dolda med fuskträpinnar,endast lågorna syns. Faktiskt fin på sätt o vis :)

  • versan
    Äldre 28 Jan 11:50
    #2

    Funkar hur bra som helst men viktigt är att man har bra ventilation i lägenheten.

    & varmt blir det också men inte riktigt lika varmt som när man eldar med riktigt ved.

    Brasorna kalla Real Flame & finns i mängder med utförande.
    Såg att till och med Ellos sålde såna.

    annars hittar du fina här
    http://www.elb.a.se/

  • Birgit­ta2
    Äldre 28 Jan 11:54
    #3

    Tack ska ni ha! Det verkar nog som om det blir ett köp. Men väntar till hösten.
    Jag visste inte ens att det fanns några såna, utan snubblade bara över dom. Jag blev urglad när jag såg det. Så nästa vinter kommer den stå och trona i mitt vardagsrum

  • versan
    Äldre 28 Jan 12:20
    #4
    Birgitta2 skrev 2011-01-28 11:54:46 följande:
    Tack ska ni ha! Det verkar nog som om det blir ett köp. Men väntar till hösten.
    Jag visste inte ens att det fanns några såna, utan snubblade bara över dom. Jag blev urglad när jag såg det. Så nästa vinter kommer den stå och trona i mitt vardagsrum
    hihi... & så lägger du ut en bild i ditt krypin så vi får se.
    Dom är superfina.
    Jag skulle själv vilja ha en i mitt vardagsrum.
    Men men... det får också bli längre fram.
  • suzzit
    Äldre 28 Jan 19:45
    #5

    Vi köpte en mindre modell från Rusta som vi har på vårt köksbord i vår kolonistuga och jag tycker att den är så mysig. Men nu ska jag ge dig ett tips. Spisbränslet till dessa spisar är väldigt dyrt och jag satt och letade efter stora dunkar som antagligen blir billigare. En flaska av märket karneval på en liter som kostar som billigast 39 kr litern räcker till ungefär 6 timmars brinn tid. 

    Då hittade jag en tråd om just detta och där visade det sig att man kan elda med vanlig okoncentrerad spolarvätska med samma resultat men med mycket lägre liter pris. Vi testade och det fungerade lika bra som det riktiga spis bränslet. Nu köper vi 5 liters okoncentrerade spolar vätske dunkar från Biltema för ca 169 kr och eldar med.

  • Thu 22 Sep 2022 10:43
    #6

    Hej. Jag har också lite frågor angående etanolkaminer. Jag har länge kollat på denna hemsida www.etanolkamin-shop.se/etanolkamin_5086.html som jag tycker har många snygga etanolkaminer till bra pris. 


    Vill bara kolla med er om någon har beställt därifrån? Är ni nöjda med kaminen?


    Jag har nämligen byggt ett nytt hus och tror det skulle bli snyggt med en skorstensfri kamin...


    Tack!
    / Simon

Svar på tråden Skorstensfri brasa?