• Äldre 1 Feb 22:33
    15080 visningar
    39 svar
    39
    15080

    Vaknar varje natt (snart 2 år)

    Min dotter på snart 2 år vaknar varje natt, 1-3 ggr i snitt. Hon vaknar och gråter (inte nattskräck). Rätt som det är står hon vid min sängkant och vill krypa ner i vår säng vilket hon såklart får. Hon vill gärna ha välling men vi har slutat med det och ger henne varm mjölk istället. Men hon vaknar oavsett och inte bara av välling/mjökbehovet. Detta är skitjobbigt! Det är som om hon inte är riktigt vaken när hon vaknar... Om ni förstår vad jag menar, men hon orkar ändå gråta/gnälla sig igenom långa stunder nattetid. Gissar att det är många andra vars barn vaknar varje natt. Men finns det folk som har vänt på trenden? Har detta vak-beteende plötsligt förändrats? När? Hur? Varför?

  • Svar på tråden Vaknar varje natt (snart 2 år)
  • Fiyali
    Äldre 1 Feb 22:39
    #1

    Min äldsta dotter har det vänt för.
    Vi har satt in hennes säng brevid vår säng. Det gjorde henne trygg och resulterade i att hon sover hela nätterna.
    Jag vet att många runt omkring tycker "flickan är 3 och sover i samma rum som er", men jag känner att så har man gjort i alla tider och eftersom det funkar för oss är det guld värt, så får folk "tycka" vad de vill :)
    Nu vaknar hon bara de nätter som hon är sjuk(har jobbig astma). Dessutom sover hon helt i sin egen säng, tog tre nätter att vänja henne vid det.
    Vi pratade med henne innan hon la sig och förklarade att alla hade vars en säng, och att i den sov man hela natten, men att jag låg strax brevid om man vaknade och ville att jag skulle vara vaken till hon somnade om.
    Detta började vi med när hon var drygt två, några månader innan anländandet av syskon, då det blev för trångt att sova "dubbel-mej", sambo och dotter i samma säng :)


  • luckym­e83
    Äldre 1 Feb 22:41
    #2

    min son vaknar varenda natt runt 2 tiden och kommer till våran säng och sover...han har gjort det ända sedan lillasyster födde för 4.5 månad sedan. (innan dess sov han alltid hela natten i egen säng )
    jag bara väntar på att det ska gå över av sig själv. för han somnar i egen säng jättebra på kvällen. jag tror när han är redo för de så kommer han sova hela natten i egen säng igen snart =)

  • Äldre 2 Feb 08:48
    #3

    Att de vaknar o vill ha kärlek är en sak. Men såhär har vår senaste vecka varit för vår tvååring som tidigare vaknade 2-5 ggr/natt. Vi slutade med nattvälling förra helgen. Han får vatten i flaska med litet hål. Intressant nog vaknade han i natt först kl 4 o ville över till vår säng. Drack två klunkar vatten o somnade nöjt. Tidigare nätter vaknade han runt 24, 2-3 o ofta 5 o krävde välling varpå han under natten svepte otroliga 3-9 dl välling. Nu sover han tryggare o längre o dricker max 0,5 dl vatten per natt.

    Så mitt tips, byt även mjölken mot kallt vatten, som ävennär tråkigt att dricka varför det inte är hennes första tanke att dricka när hon vaknar! Ni slipper dessutom gå upp!

  • Äldre 2 Feb 09:10
    #4

    Min son på 23 månader har sovit hela natten i natt!

     Han brukar varje natt vakna 1-4 gånger och ha svårt att somna om. Ibland har det hjälpt med välling, ibland med vatten eller mjölk och ibland vill han bara att man ska ligga inne hos honom. Han sover inte i vår säng, har aldrig gjort.

     Men som sagt i natt sov han HELA natten!!!!

  • Äldre 2 Feb 09:58
    #5
    Fiyali skrev 2011-02-01 22:39:59 följande:
    Min äldsta dotter har det vänt för.
    Vi har satt in hennes säng brevid vår säng. Det gjorde henne trygg och resulterade i att hon sover hela nätterna.
    Jag vet att många runt omkring tycker "flickan är 3 och sover i samma rum som er", men jag känner att så har man gjort i alla tider och eftersom det funkar för oss är det guld värt, så får folk "tycka" vad de vill :)
    Nu vaknar hon bara de nätter som hon är sjuk(har jobbig astma). Dessutom sover hon helt i sin egen säng, tog tre nätter att vänja henne vid det.
    Vi pratade med henne innan hon la sig och förklarade att alla hade vars en säng, och att i den sov man hela natten, men att jag låg strax brevid om man vaknade och ville att jag skulle vara vaken till hon somnade om.
    Detta började vi med när hon var drygt två, några månader innan anländandet av syskon, då det blev för trångt att sova "dubbel-mej", sambo och dotter i samma säng :)
    Tack för ditt svar.  Vad skönt att det vänt för er. Min dotter kommer att vara 2 år och 3 mån när hon får ett syskon till. Detta nattbeteende kommer väl antagligen att eskalera då? Hjälp...

    Jag har sovit inne hos henne i 1 veckas tid och vid många tillfällen innan det. Hon somnar alltid i sin säng för natten. Då sitter vi med henne tills hon somnar. Detta tar allt från 10-40 min. Framåt småtimmarna kommer hon och kryper upp i vår säng oavsett om jag sover inne hos henne eller inte. Innan dess har hon garanterat vaknat, gråter och vill ha nappflaskan eller gråter bara för att vi ska komma in till henne. Om vi inte går in till henne kommer hon ut till oss. Hon sitter ofta upp i sängen när vi kommer in.

    Hon har sovit hela nätter men dom tillfällena är få. Och hon sover som bäst när hon sover bredvid mig i dubbelsängen. Då händer det att hon sover natten igenom utan uppvak.

    Oh well, plötsligt händer det...?
  • Äldre 2 Feb 10:00
    #6
    luckyme83 skrev 2011-02-01 22:41:21 följande:
    min son vaknar varenda natt runt 2 tiden och kommer till våran säng och sover...han har gjort det ända sedan lillasyster födde för 4.5 månad sedan. (innan dess sov han alltid hela natten i egen säng )
    jag bara väntar på att det ska gå över av sig själv. för han somnar i egen säng jättebra på kvällen. jag tror när han är redo för de så kommer han sova hela natten i egen säng igen snart =)
    Och min dotter ska snart få ett småsyskon. Och om din son beter sig så så är risken ganska stor att min dotter gör det också... Jag väntar och väntar och väntar på att hon ska sova nätterna igenom.
  • Äldre 2 Feb 11:04
    #7
    Gwempa skrev 2011-02-02 08:48:16 följande:
    Att de vaknar o vill ha kärlek är en sak. Men såhär har vår senaste vecka varit för vår tvååring som tidigare vaknade 2-5 ggr/natt. Vi slutade med nattvälling förra helgen. Han får vatten i flaska med litet hål. Intressant nog vaknade han i natt först kl 4 o ville över till vår säng. Drack två klunkar vatten o somnade nöjt. Tidigare nätter vaknade han runt 24, 2-3 o ofta 5 o krävde välling varpå han under natten svepte otroliga 3-9 dl välling. Nu sover han tryggare o längre o dricker max 0,5 dl vatten per natt.

    Så mitt tips, byt även mjölken mot kallt vatten, som ävennär tråkigt att dricka varför det inte är hennes första tanke att dricka när hon vaknar! Ni slipper dessutom gå upp!
    Åh, det här med vällingen har vi också försökt. Vi lyckades i 5 dagar. Sen blev hon magsjuk och det enda hon ville ha var majsvälling och vi var i desperat behov av att få i henne vätska. Sen var det välling 1-3 ggr /natt så det blev ibland de mängder som din son drack ungefär. Så nu när hon accepterar mjölk så kör vi på det och det blir ca. 1 gång/natt. Känns inte lika onyttigt som välling. Har försökt med vatten men det ratar hon. Fast nu blir det väldigt, väldigt mycket mjölk istället. Mjölk i gröten, mjölk till gröten, mjölk på natten, mjölk till mellanmål o.s.v. Är nog inte så bra det heller.

    Men som sagt, det är inte bara drycken hon vaknar och har ett sug efter. Hon vaknar av andra för mig okända anledningar också... Fastän jag sover i samma rum, fastän hon sover i samma säng så vaknar hon. Varför liksom? Det är så jobbigt!
  • 071001
    Äldre 2 Feb 11:06
    #8

    Siri 4 år vaknar fortfarande nån gång per natt. Ibland vill hon ha vatten, ibland har hon drömt nåt, ibland vill hon få plats på min kudde. Ser det som högst normalt beteende.

  • Äldre 2 Feb 11:09
    #9

    VI hade nåt liknande med storebror. Han har inte sovit många hela nätter i sitt 4-åriga liv. Fram till 2-2.5 år kunde han vakna 1-2 gånger på natten och bara inte kunna somna om. Ville inte kliva upp, men behövde sällskap för att kunna somna om - vilket kunde ta mellan 30 min - 2 h. Det blev lite bättre när han blev 2,5. Då fick han en ny säng i ett eget rum och då räcker det med att han kommer smygandes in till oss på natten. Då lägger han sig direkt ner och somnar om. Men det är varje natt, vilket börjar bli jobbigt..


    Han blev storebror när han var 2,5, och jag var orolig för hur det skulle gå, men lillebror sover helst i sin egen säng, så det har funkat rätt smidigt.


    Inga tips till dig egentligen, annat än att hoppas att det går över. Själv är jag för trött på nätterna för att orka ta några strider om sovningen.


    ♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Äldre 2 Feb 12:27
    #10

    Angående mjölk är det väl utmärkt att hon dricker mycket. Har för mig att jag läst att barn runt två ska dricka 8dl mjölk/dag för kalcium mm o det känns ju väldigt mycket. Inga mängder min son får i sig. Men ost o andra mejerier innehåller ju åxå en del..

    Låt henne pimpla du.

Svar på tråden Vaknar varje natt (snart 2 år)