• Äldre 1 Feb 22:33
    15121 visningar
    39 svar
    39
    15121

    Vaknar varje natt (snart 2 år)

    Min dotter på snart 2 år vaknar varje natt, 1-3 ggr i snitt. Hon vaknar och gråter (inte nattskräck). Rätt som det är står hon vid min sängkant och vill krypa ner i vår säng vilket hon såklart får. Hon vill gärna ha välling men vi har slutat med det och ger henne varm mjölk istället. Men hon vaknar oavsett och inte bara av välling/mjökbehovet. Detta är skitjobbigt! Det är som om hon inte är riktigt vaken när hon vaknar... Om ni förstår vad jag menar, men hon orkar ändå gråta/gnälla sig igenom långa stunder nattetid. Gissar att det är många andra vars barn vaknar varje natt. Men finns det folk som har vänt på trenden? Har detta vak-beteende plötsligt förändrats? När? Hur? Varför?

  • Svar på tråden Vaknar varje natt (snart 2 år)
  • Äldre 4 Feb 15:30
    #11
    071001 skrev 2011-02-02 11:06:40 följande:
    Siri 4 år vaknar fortfarande nån gång per natt. Ibland vill hon ha vatten, ibland har hon drömt nåt, ibland vill hon få plats på min kudde. Ser det som högst normalt beteende.
    Så hoppingivande... 4 år till... minst...
  • Äldre 4 Feb 15:35
    #12
    Majan78 skrev 2011-02-02 11:09:03 följande:

    VI hade nåt liknande med storebror. Han har inte sovit många hela nätter i sitt 4-åriga liv. Fram till 2-2.5 år kunde han vakna 1-2 gånger på natten och bara inte kunna somna om. Ville inte kliva upp, men behövde sällskap för att kunna somna om - vilket kunde ta mellan 30 min - 2 h. Det blev lite bättre när han blev 2,5. Då fick han en ny säng i ett eget rum och då räcker det med att han kommer smygandes in till oss på natten. Då lägger han sig direkt ner och somnar om. Men det är varje natt, vilket börjar bli jobbigt..


    Han blev storebror när han var 2,5, och jag var orolig för hur det skulle gå, men lillebror sover helst i sin egen säng, så det har funkat rätt smidigt.


    Inga tips till dig egentligen, annat än att hoppas att det går över. Själv är jag för trött på nätterna för att orka ta några strider om sovningen.


    Tack. Jag hoppas också att det går över. För både dig och mig. Det är ju tur att en av dina två barn sover i egen säng iaf. Jag är också för trött för att ta strider nattetid. Funderar ofta på om det är mitt fel att hon vaknar på nätterna för att jag aldrig lärt henne att somna om själv. Drömmar, törst eller närhetsbehov är väl helt normalt att vakna av. Då och då! Men varje natt??
  • Äldre 4 Feb 15:43
    #13
    Gwempa skrev 2011-02-02 12:27:31 följande:
    Angående mjölk är det väl utmärkt att hon dricker mycket. Har för mig att jag läst att barn runt två ska dricka 8dl mjölk/dag för kalcium mm o det känns ju väldigt mycket. Inga mängder min son får i sig. Men ost o andra mejerier innehåller ju åxå en del..

    Låt henne pimpla du.
    Jag har för mig att jag läst att det är mest bara i norden som vi dricker så mkt mjölk och att i andra länder anses det konstigt att dricka mjölk på det sättet vi gör. Och att vi egentligen inte behöver den mängd mjölk vi dricker. MEN det är lösa argument från ett påstående som inte har så mkt grund kanske... Det här med barns behov av kalcium har jag ju växt upp med... Så vi kör på det. Min dotter får dricka mjölk tills det sprutar ur öronen på henne.
  • Äldre 4 Feb 22:38
    #14

    har en dotter som snart blir 2 år. hon vaknar varje natt o har vart nästan omöjlig att ens lägga på kvällarna. Vi bytte säng, nu sover hon i "vanlig" säng. de gjorde direkt att hon somna utan problem på kvällarna. och nu vaknar hon oftast bara 1 gång/natt. då vill hon lägga sig hos oss. hon har sin säng i vårat rum. så bara komma från spjälsängen gjorde mkt o vi har även börjat ta bort vilan på dagarna o de gör att hon sover mkt längre om nätterna. förr vakna hon runt 22-24 tiden. nu är de mer åt 04-05tiden. tror det är närheten hon vill ha då hon sov länge i vår säng som bäbis

  • Äldre 4 Feb 22:52
    #15

    ohhh vad skont att hora att det inte bara ar min lilla busa som haller pa pa natterna fortfarande fast hon ar 20 man. Hon har blivit lite battre det senaste och vaknar ca 1-2 ganger /natt och dricker mjolk och vill sova i min sang. Vilket ar mysigt tycker jag, men grejen ar att hon inte sover valdigt stilla utan sparkar och vevar och smaskar och haller pa sa det kan bli lite jobbigt... men har nog vant mig lite for jag verkar sova battre nu. Men detta ar inget jag ser som ett stort problem som maste botas, utan nagot som kommer ga over med tiden. Vi vanta med en liten till sommaren sa det blir high life pa natterna sen :)

  • Äldre 4 Feb 22:57
    #16
    Bullan1978 skrev 2011-02-04 15:43:23 följande:
    Jag har för mig att jag läst att det är mest bara i norden som vi dricker så mkt mjölk och att i andra länder anses det konstigt att dricka mjölk på det sättet vi gör. Och att vi egentligen inte behöver den mängd mjölk vi dricker. MEN det är lösa argument från ett påstående som inte har så mkt grund kanske... Det här med barns behov av kalcium har jag ju växt upp med... Så vi kör på det. Min dotter får dricka mjölk tills det sprutar ur öronen på henne.
    du har ratt dar... bor i dublin och har dricker de mjolk pa dagis osv men vanligtvis dricker man inte mjolk hemma till maten osv. En kompis fran usa tycker det ar ofrascht att dricka mjolk!!! jag alskar mjolk och det gor min dotter med, sa har dricker vi massor:))
  • Äldre 6 Feb 21:28
    #17
    Rockenrola skrev 2011-02-04 22:38:46 följande:
    har en dotter som snart blir 2 år. hon vaknar varje natt o har vart nästan omöjlig att ens lägga på kvällarna. Vi bytte säng, nu sover hon i "vanlig" säng. de gjorde direkt att hon somna utan problem på kvällarna. och nu vaknar hon oftast bara 1 gång/natt. då vill hon lägga sig hos oss. hon har sin säng i vårat rum. så bara komma från spjälsängen gjorde mkt o vi har även börjat ta bort vilan på dagarna o de gör att hon sover mkt längre om nätterna. förr vakna hon runt 22-24 tiden. nu är de mer åt 04-05tiden. tror det är närheten hon vill ha då hon sov länge i vår säng som bäbis

    Vi satte ett skyddsräcke på ena sidan av spjälsängen så hon kan klättra ur hur hon vill. Tyvärr gjorde det ingen skillnad för henne och hennes uppvak. Eller jo, i början sov hon faktiskt två hela nätter igenom, men nu är det precis som vanligt. Det här med att ta bort vilan på dagen... Hmm... Hon går ju på förskola och somnar lätt när det är vila, säger personalen. Men hon sover knappt en timme... Kanske ska vi överväga at ta bort sovandet dagtid... Svårt! Ska rådgöra med personalen (som säkerligen helst ser att deras barn sover så de får en liten paus, hehe).
  • Äldre 6 Feb 21:36
    #18
    lilla mej skrev 2011-02-04 22:52:44 följande:
    ohhh vad skont att hora att det inte bara ar min lilla busa som haller pa pa natterna fortfarande fast hon ar 20 man. Hon har blivit lite battre det senaste och vaknar ca 1-2 ganger /natt och dricker mjolk och vill sova i min sang. Vilket ar mysigt tycker jag, men grejen ar att hon inte sover valdigt stilla utan sparkar och vevar och smaskar och haller pa sa det kan bli lite jobbigt... men har nog vant mig lite for jag verkar sova battre nu. Men detta ar inget jag ser som ett stort problem som maste botas, utan nagot som kommer ga over med tiden. Vi vanta med en liten till sommaren sa det blir high life pa natterna sen :)
    Då är vi i samma situation Fast jag tycker tyvärr att det är rätt jobbigt med dessa vaknätter... Det är bra att du förhåller dig positiv till situationen men själv börjar jag få magkatarr¨av dessa uppvak. Är ju också gravid och man kan tydligen lättare få magkatarr då. Har svårt att somna om också. Eländeselände Det lär ju bli high life som du skriver när våra förstfödda får konkurrens av en ny liten människa som de ska dela sina älskade föräldrar med. Meeeeen... det går nog över med tiden. Bara att härda ut...
  • Äldre 6 Feb 21:39
    #19
    lilla mej skrev 2011-02-04 22:57:24 följande:
    du har ratt dar... bor i dublin och har dricker de mjolk pa dagis osv men vanligtvis dricker man inte mjolk hemma till maten osv. En kompis fran usa tycker det ar ofrascht att dricka mjolk!!! jag alskar mjolk och det gor min dotter med, sa har dricker vi massor:))
    Där ser man. Visste att jag hade lite fog för mitt påstående. Det är i flera länder som de tycker det är helst sjukt att dricka mjölk direkt ur ett glas och äcklas av det. Dom barnen kan ju inte alls få de mängder mjölk som Nordiska barn får. Men de klarar sig bra utan det...? Que?
  • Äldre 6 Feb 21:43
    #20

    ja fy det kommer bli en jobbig tid med ny bebis, man kan ju hoppas den lille blir en sjusovare :)) och det varsta ar ju att man inte kan ga och lagga sig pa dagen heller for stora barnet ar ju vaket...det ar bara att skratta at det annars blir man nog galen.

Svar på tråden Vaknar varje natt (snart 2 år)