• Bullan1978

    Vaknar varje natt (snart 2 år)

    Min dotter på snart 2 år vaknar varje natt, 1-3 ggr i snitt. Hon vaknar och gråter (inte nattskräck). Rätt som det är står hon vid min sängkant och vill krypa ner i vår säng vilket hon såklart får. Hon vill gärna ha välling men vi har slutat med det och ger henne varm mjölk istället. Men hon vaknar oavsett och inte bara av välling/mjökbehovet. Detta är skitjobbigt! Det är som om hon inte är riktigt vaken när hon vaknar... Om ni förstår vad jag menar, men hon orkar ändå gråta/gnälla sig igenom långa stunder nattetid. Gissar att det är många andra vars barn vaknar varje natt. Men finns det folk som har vänt på trenden? Har detta vak-beteende plötsligt förändrats? När? Hur? Varför?

  • Svar på tråden Vaknar varje natt (snart 2 år)
  • Lumo

    Lite info från Lmv:

    "Rekommenderad daglig konsumtion
    Livsmedelsverkets rekommendationer säger att barn över två år och vuxna bör få i sig en halv liter mjölk eller mjölkprodukter av de magra (nyckelhålsmärkta) sorterna varje dag. Två skivor ost motsvarar ungefär 1 deciliter mjölk i kalciummängd.

    Om barnet konsumerar en halv liter mjölk, fil eller yoghurt har det fått i sig 100 procent av det dagliga intaget av kalcium, vitamin B12, riboflavin och fosfor som Livsmedelsverket rekommenderar."

  • beccagranen

    Vakna om nätterna gjorde vår son också i den åldern. Även idag (3,5år) kommer han in ett par nätter i veckan och lägger sig mellan oss. Men vi märker inte av det, han smyger sig ner och vi ser inget problem i det. Kamnske hade underlättat för er om ni sluta ge drick på nätterna? Varför ersätterni vällingen med mjölk?

  • 81missan

    Jag ska erkänna att jag inte läst alla inlägg men vill bara säga att vi hade samma problem med vår son strax efter 2 års ålder. Precis som du skriver upplevde vi att han inte riktigt var vaken. Det var bara mamma som kunde vara nära, om pappa kom så blev det värre. Nu är det som tur slut på detta men han höll nog på så i 6-8 veckor. Hans jämnåriga kusin hade liknande nätter ett tag, så ni är inte ensamma. Härda ut så går det nog snart över.

  • Rockenrola
    Bullan1978 skrev 2011-02-06 21:28:57 följande:
    Vi satte ett skyddsräcke på ena sidan av spjälsängen så hon kan klättra ur hur hon vill. Tyvärr gjorde det ingen skillnad för henne och hennes uppvak. Eller jo, i början sov hon faktiskt två hela nätter igenom, men nu är det precis som vanligt. Det här med att ta bort vilan på dagen... Hmm... Hon går ju på förskola och somnar lätt när det är vila, säger personalen. Men hon sover knappt en timme... Kanske ska vi överväga at ta bort sovandet dagtid... Svårt! Ska rådgöra med personalen (som säkerligen helst ser att deras barn sover så de får en liten paus, hehe).
    absolut. Men vi har pratat med förskolan och där kom vi fram till att när hon har långa dagar där får hon sova 30 min. men den vecka sm hon har kort tid blir de inget sova alls. Hon går 07.30-16.30 varannan vecka och 15.00 - 16.30 varannan. pga våra arbetstider. och när hon har lång vecka då behöver hon lite iaf. Men sover hon mer än 30 min så är hon omöjlig att söva på kvällen. men vi testade oss fram hur mkt sömn hon behöver för att ändå somna på kvällen. resultatet blev ju då 30 min
  • Bullan1978
    lilla mej skrev 2011-02-06 21:43:32 följande:
    ja fy det kommer bli en jobbig tid med ny bebis, man kan ju hoppas den lille blir en sjusovare :)) och det varsta ar ju att man inte kan ga och lagga sig pa dagen heller for stora barnet ar ju vaket...det ar bara att skratta at det annars blir man nog galen.
    Åh, går ditt barn inte på förskola eller så? Då ser jag min chans till viss återhämtning dagtid. Ja, hoppas att andra barnet kommer sova gott om natten
  • Bullan1978
    Gwempa skrev 2011-02-07 07:48:58 följande:
    Lite info från Lmv:

    "Rekommenderad daglig konsumtion
    Livsmedelsverkets rekommendationer säger att barn över två år och vuxna bör få i sig en halv liter mjölk eller mjölkprodukter av de magra (nyckelhålsmärkta) sorterna varje dag. Två skivor ost motsvarar ungefär 1 deciliter mjölk i kalciummängd.

    Om barnet konsumerar en halv liter mjölk, fil eller yoghurt har det fått i sig 100 procent av det dagliga intaget av kalcium, vitamin B12, riboflavin och fosfor som Livsmedelsverket rekommenderar."
    Ah, sweet. Tack då vet jag. Ja, barnen i USA dricker nog cola
  • StilaM

    Jag känner igen dig från en tråd om nattsömn för något år sedan då våra nästan jämngamla och sömnstruliga döttrar skulle sluta amma på natten. Min dotter (snart 2) vaknar oftast någon gång per natt fortfarande, ibland mer, ibland inte alls. Mer de nätter då jag varit borta mycket (lång arbetsdag) dagen innan. Jag tolkar det således som ett uttryck för närhetsbehov, och får hon sova hos mig så blir det bättre.

    Sedan hon slutade sova middag sover hon dessutom bättre och vaknar oftast bara korta stunder och somnar om "utan åtgärd" (hon sover dock i vårt rum).

    Nu verkar ju ni ha en tvåa på gång, och då stör det kanske mer än det hjälper henne om ni ska dela rum. Hur fungerar det om pappa sover hos henne?

    Vi har också börjat berätta godnattsagor om barn som leker, går igenom hennes godnatt-rutin och går och lägger sig och sover gott. Det har hjälpt henne att somna in lättare.

    Lycka till!

  • Bullan1978
    beccagranen skrev 2011-02-07 07:49:34 följande:

    Vakna om nätterna gjorde vår son också i den åldern. Även idag (3,5år) kommer han in ett par nätter i veckan och lägger sig mellan oss. Men vi märker inte av det, han smyger sig ner och vi ser inget problem i det. Kamnske hade underlättat för er om ni sluta ge drick på nätterna? Varför ersätterni vällingen med mjölk?


    Vi har försökt att avsluta med vällingen hur länge som helst. Hon är väldigt svår att avvänja. Vi behöver vara långlediga för att ta den fighten om man säger så. Det är hysteriskt skrik och gråt nätterna igenom om hon inte får sin älskade välling.... eller nu mera mjölk... Och vi har inte den kraften att stå emot i så många dagar när båda arbetar dagtid. Därför får hon dryck på natten... Men hon vaknar inte bara av drycken. Hon vaknar flera gånger utan att kräva dryck. Då är hon inte lika vaken som hon är när hon skriker efter "mjöööölk!" utan sätter sig upp i sängen/går ur sängen ut till oss eller ligger kvar och gnäller/gnyr/gråter. Men visst. Skulle hon vara avvand kanske hon skulle sova en aning bättre.
  • Bullan1978
    StilaM skrev 2011-02-07 21:39:58 följande:
    Jag känner igen dig från en tråd om nattsömn för något år sedan då våra nästan jämngamla och sömnstruliga döttrar skulle sluta amma på natten. Min dotter (snart 2) vaknar oftast någon gång per natt fortfarande, ibland mer, ibland inte alls. Mer de nätter då jag varit borta mycket (lång arbetsdag) dagen innan. Jag tolkar det således som ett uttryck för närhetsbehov, och får hon sova hos mig så blir det bättre.

    Sedan hon slutade sova middag sover hon dessutom bättre och vaknar oftast bara korta stunder och somnar om "utan åtgärd" (hon sover dock i vårt rum).

    Nu verkar ju ni ha en tvåa på gång, och då stör det kanske mer än det hjälper henne om ni ska dela rum. Hur fungerar det om pappa sover hos henne?

    Vi har också börjat berätta godnattsagor om barn som leker, går igenom hennes godnatt-rutin och går och lägger sig och sover gott. Det har hjälpt henne att somna in lättare.

    Lycka till!
    Ja men hej! Jag minns dig också!
    Och fastän jag slutat amma så fortsätter hon vakna och ska ha annan dryck. Så från amningsträsket till välling-/nattvakträsket. Never ending story.
    Hon få sova i vår säng också väldigt ofta. Men hon vaknar ändå. Hon kan sova med pappa men föredrar mamma. Vi har börjat berätta sagor om mormors hund Diezel som hon älskar och vi håller samma rutiner vid läggning. Det gör tyvärr inte någon skillnad vad gäller nattvaken...
    Men tack för input
    Ha det gott!
  • Bullan1978
    81missan skrev 2011-02-07 09:30:27 följande:
    Jag ska erkänna att jag inte läst alla inlägg men vill bara säga att vi hade samma problem med vår son strax efter 2 års ålder. Precis som du skriver upplevde vi att han inte riktigt var vaken. Det var bara mamma som kunde vara nära, om pappa kom så blev det värre. Nu är det som tur slut på detta men han höll nog på så i 6-8 veckor. Hans jämnåriga kusin hade liknande nätter ett tag, så ni är inte ensamma. Härda ut så går det nog snart över.
    Hur tog det slut? Bara sådär? Utan kamp? Det föll sig naturligt? Vad betyder 6-8- veckor som du skriver om? Tog det så lång tid efter att han fyllt 2 år tills han sov hela nätterna?
    Tusen frågor senare...
  • Skrutt 83

    Här hemma har vi samma problem som många av er! Skönt att höra att man inte är ensam att ha en 2 åring som vaknar på nätterna. Tycker alla runt omkring mig har barn som sover snällt hela nätterna och har gjort sen de var små. Sonen har alltid vaknat ofta på nätterna och som liten sov han mest hos oss. Hade ångest när jag skulle sluta amma eftersom det enda som hjälpte var att amma när han vaknade, han var som många av er skrivit inte riktigt vaken utan bara jättearg och ledsen. Gick bra att avvänja amningen men då ville han ha välling på natten istället, som många av er skrivit så har vi också varit för trötta för att ta fajten nattetid så han har vaknat å velat ha välling 1-2 ggr per natt.

    Vi började med att försöka byta vällingen mot varm mjölk och det köpte han, försökte sen med vatten men det var inte så populärt. Men nu senaste veckan så har vi klarat oss utan något att dricka på natten, har räckt att han fått komma in till oss så har han somnat om. Han har ni då antingen vaknat vid 3 eller så har han sovit fram till 05.30-06 Vid de tillfällen han sovit till 05.30-06 har han då fått välling då det är morgon och då har han somnat om en stund till. När han drack så mkt på nätterna kissade han väldigt mkt nattetid vilket säkert också kan ha bidragit till att han vaknat, vi bytte alltid när han vaknade.

    Hoppas på att de här sista vaket också kan försvinna nu när vi blivit kvitt drickandet!

  • Bullan1978
    Skrutt 83 skrev 2011-02-07 23:31:12 följande:
    Här hemma har vi samma problem som många av er! Skönt att höra att man inte är ensam att ha en 2 åring som vaknar på nätterna. Tycker alla runt omkring mig har barn som sover snällt hela nätterna och har gjort sen de var små. Sonen har alltid vaknat ofta på nätterna och som liten sov han mest hos oss. Hade ångest när jag skulle sluta amma eftersom det enda som hjälpte var att amma när han vaknade, han var som många av er skrivit inte riktigt vaken utan bara jättearg och ledsen. Gick bra att avvänja amningen men då ville han ha välling på natten istället, som många av er skrivit så har vi också varit för trötta för att ta fajten nattetid så han har vaknat å velat ha välling 1-2 ggr per natt.

    Vi började med att försöka byta vällingen mot varm mjölk och det köpte han, försökte sen med vatten men det var inte så populärt. Men nu senaste veckan så har vi klarat oss utan något att dricka på natten, har räckt att han fått komma in till oss så har han somnat om. Han har ni då antingen vaknat vid 3 eller så har han sovit fram till 05.30-06 Vid de tillfällen han sovit till 05.30-06 har han då fått välling då det är morgon och då har han somnat om en stund till. När han drack så mkt på nätterna kissade han väldigt mkt nattetid vilket säkert också kan ha bidragit till att han vaknat, vi bytte alltid när han vaknade.

    Hoppas på att de här sista vaket också kan försvinna nu när vi blivit kvitt drickandet!
    Skulle kunna vara min beskrivning av hur vi haft det med vår 2-åring.
    Sköööönt att ni börjar få bukt med nattdrickandet och uppvaken.
    Vi brukar också byta blöjor nattetid för dom blir ju väldigt kissiga.
    Ha det gott!
  • StilaM
    Bullan1978 skrev 2011-02-07 22:12:03 följande:
    Ja men hej! Jag minns dig också!
    Och fastän jag slutat amma så fortsätter hon vakna och ska ha annan dryck. Så från amningsträsket till välling-/nattvakträsket. Never ending story.
    Hon få sova i vår säng också väldigt ofta. Men hon vaknar ändå. Hon kan sova med pappa men föredrar mamma. Vi har börjat berätta sagor om mormors hund Diezel som hon älskar och vi håller samma rutiner vid läggning. Det gör tyvärr inte någon skillnad vad gäller nattvaken...
    Men tack för input
    Ha det gott!
    Jag var tydligen lite otydlig (jag läste om mitt förra inlägg). Vi berättar alltså sagor där huvudpersonen - ett barn - leker, äter kvällsmat, badar, borstar tänderna, går och lägger sig, somnar och sover gott hela natten. Ibland går vi helt enkelt igenom hela hennes kompiskrets och berättar att NN sover, NN1 sover, NN2 sover...osv tills alla sover. Det ger henne en annan ro. Hon berättar också själv att vi måste vara tysta för att den och den sover och nu måste E sova. Ni kanske kan börja med att berätta att Diezel sover? :)

    Sover hon fortfarande middag? Har ni prövat att hålla henne vaken under dagen? Hon kanske inte behöver sova dagtid längre?

    Lycka till!
  • Limited Edition
    071001 skrev 2011-02-02 11:06:40 följande:
    Siri 4 år vaknar fortfarande nån gång per natt. Ibland vill hon ha vatten, ibland har hon drömt nåt, ibland vill hon få plats på min kudde. Ser det som högst normalt beteende.
    Precis som min Sofia 4,5 år
  • 81missan
    Bullan1978 skrev 2011-02-07 22:15:39 följande:
    Hur tog det slut? Bara sådär? Utan kamp? Det föll sig naturligt? Vad betyder 6-8- veckor som du skriver om? Tog det så lång tid efter att han fyllt 2 år tills han sov hela nätterna?
    Tusen frågor senare...
    Ja, nu var det några månader sedan men jag har för mig att det slutade så smått. Jag hade ändrat lite i nattningsrutinerna (lät honom somna till en Bamsesaga på CD) och det gjorde efter någon vecka att han inte ville sova, sedan inbillade jag att han oftare vaknade på natten och gallskrek när han lyssnat, även om jag egentligen inte tror att det var det som påverkade... Mer troligt är nog att dom har mardrömmar. Vi hade även i samma veva börjat informera honom om att han skulle bli storebror så det blev nog mycket på en gång kanske.
    Innan detta började sov han oftast hela nätter har jag för mig.
  • happy 78

    Tittar hon mkt på tv eller står tv:n ofta på i bakgrunden? Prova att sluta helt med tv:n ett tag. Flera vänner till mig tycker att  det funkat, dvs att deras barn sover bra om nätterna.

  • Bullan1978
    happy 78 skrev 2011-02-12 22:44:15 följande:
    Tittar hon mkt på tv eller står tv:n ofta på i bakgrunden? Prova att sluta helt med tv:n ett tag. Flera vänner till mig tycker att  det funkat, dvs att deras barn sover bra om nätterna.
    Jag ska helt ärligt erkänna att det blir lite för mycket tv... Mitt dåliga samvete... Ska pröva det!
  • happy 78
    Bullan1978 skrev 2011-02-13 23:18:02 följande:
    Jag ska helt ärligt erkänna att det blir lite för mycket tv... Mitt dåliga samvete... Ska pröva det!
    Ja det blir ju lätt så. Man kanske inte tycker att det spelar så stor roll men flera vänner har sagt att det blev stor skillnad.. Även om de inte tittar så hör de ändå konstant ett bakgrundsljud och deras fokus hamnar både på det och det de gör= Många intryck= oroligare sömn.
    Min son fick se på melodifestivalen i lördags och han sov superdåligt den natten. Kan iofs bero på att låtarna va så dåliga
Svar på tråden Vaknar varje natt (snart 2 år)