• Äldre 2 Feb 00:44
    44306 visningar
    20 svar
    20
    44306

    Han eller honom?

    Har märkt att allt fler har svårigheter med att använda "han" och "honom" grammatiskt rätt. Så, hur säger ni? "Jag tog på han" eller "Jag tog på honom"?

  • Svar på tråden Han eller honom?
  • lajnda­ah
    Äldre 2 Feb 00:45
    #1

    Haha, HONOM skulle jag ha sagt i det sammanhanget! Solig

  • Äldre 2 Feb 00:46
    #2
    Afrodisiac skrev 2011-02-02 00:44:23 följande:
    Har märkt att allt fler har svårigheter med att använda "han" och "honom" grammatiskt rätt. Så, hur säger ni? "Jag tog på han" eller "Jag tog på honom"?
    Det sistnämnda... (d v s honom).  Solig
  • Äldre 2 Feb 00:46
    #3

    honom

  • Matte7­2
    Äldre 2 Feb 00:48
    #4

    "Jag tog på honom, men han gillade inte det" Skrattande

  • Äldre 2 Feb 00:51
    #5

          

  • Äldre 2 Feb 01:01
    #6

    Kan det vara dialektalt?
    jag märker väldigt många som säger t.ex. "jag ska fråga han", i norrland. Och det var något jag reagerade på då jag flyttade till norrland från Stockholm.  "jag ska fråga honom"  är väl korrekt svenska.

  • Äldre 2 Feb 01:06
    #7
    Anova skrev 2011-02-02 01:01:42 följande:
    Kan det vara dialektalt?
    jag märker väldigt många som säger t.ex. "jag ska fråga han", i norrland. Och det var något jag reagerade på då jag flyttade till norrland från Stockholm.  "jag ska fråga honom"  är väl korrekt svenska.
    Har funderat på det själv, men har inte hört att annat än "honom" (i liknande grammatisk formulering) skulle vara rätt
  • Äldre 2 Feb 01:10
    #8

    "Honom" är korrekt, men många säger "han". Det konstiga är att det väldigt sällan sker när det gäller hon/henne, jag/mig, vi/oss och så vidare. Sonens pappa är från Skåne och han säger ofta fel på det där och en gång frågade jag honom något i stil med "Om du nu tycker "Får jag se på han?" är rätt, hade du sagt "Får jag se på hon?" också?" varpå han svarade "Nej, det är ju fel." Något jag tyckte var lite lustigt, eftersom "han" är fel i sammanhanget också...

    Har inte hört innan att de säger så i Norrland, men som sagt så verkar skåningar ofta säga fel, tycker jag.

  • Äldre 2 Feb 02:46
    #9
    pluvdo skrev 2011-02-02 01:10:21 följande:
    "Honom" är korrekt, men många säger "han". Det konstiga är att det väldigt sällan sker när det gäller hon/henne, jag/mig, vi/oss och så vidare. Sonens pappa är från Skåne och han säger ofta fel på det där och en gång frågade jag honom något i stil med "Om du nu tycker "Får jag se på han?" är rätt, hade du sagt "Får jag se på hon?" också?" varpå han svarade "Nej, det är ju fel." Något jag tyckte var lite lustigt, eftersom "han" är fel i sammanhanget också...

    Har inte hört innan att de säger så i Norrland, men som sagt så verkar skåningar ofta säga fel, tycker jag.
    Precis...
  • Äldre 2 Feb 03:00
    #10
    +1
    pluvdo skrev 2011-02-02 01:10:21 följande:
    "Honom" är korrekt, men många säger "han". Det konstiga är att det väldigt sällan sker när det gäller hon/henne, jag/mig, vi/oss och så vidare. Sonens pappa är från Skåne och han säger ofta fel på det där och en gång frågade jag honom något i stil med "Om du nu tycker "Får jag se på han?" är rätt, hade du sagt "Får jag se på hon?" också?" varpå han svarade "Nej, det är ju fel." Något jag tyckte var lite lustigt, eftersom "han" är fel i sammanhanget också...

    Har inte hört innan att de säger så i Norrland, men som sagt så verkar skåningar ofta säga fel, tycker jag.
    Nej, det är inte så konstigt att det sker oftast med han/honom. Det har med gamla ackusativformer att göra. Klipper in från www.dn.se/blogg/spraket/2009/03/17/jag-sag-han-2130/

    Fråga:
    Är det okej att skriva och säga ”jag såg han” i stället för ”jag såg honom”?


    Svar:
    I vårdat talspråk och i skrift heter det jag såg honom.
    Men jag såg han beror inte, som många tror, på att det finns språkbrukare som inte kan skilja på subjektsform (han) och objektsform (honom).  Ingen säger ju jag såg du eller de såg ni eller  jag gav hon en blomma.


    Han i jag såg han är i själva verket en gammal ackusativform, medan honom var dativformen: jag såg han  men jag gav honom äpplet.  Så småningom skulle den mer markerade formen honom ta över och bli enhetsform för både ackusativ och dativ, en gemensam objektsform.


    Men han levde kvar i talspråket i en nedsliten form: ’an, ’en, ’n: jag såg ’an, jag gav ’en ett äpple, slå’n på truten. Och nu har det kommit igen i den fulla formen han: jag såg han.


    Men vardagligt och talspråkligt är det, och det duger inte i skrift om man vill bli tagen på allvar.


  • Äldre 2 Feb 09:01
    #11
    giftgrodan skrev 2011-02-02 03:00:45 följande:
    Nej, det är inte så konstigt att det sker oftast med han/honom. Det har med gamla ackusativformer att göra. Klipper in från www.dn.se/blogg/spraket/2009/03/17/jag-sag-ha.../

    Fråga:
    Är det okej att skriva och säga ”jag såg han” i stället för ”jag såg honom”?


    Svar:
    I vårdat talspråk och i skrift heter det jag såg honom.
    Men jag såg han beror inte, som många tror, på att det finns språkbrukare som inte kan skilja på subjektsform (han) och objektsform (honom).  Ingen säger ju jag såg du eller de såg ni eller  jag gav hon en blomma.


    Han i jag såg han är i själva verket en gammal ackusativform, medan honom var dativformen: jag såg han  men jag gav honom äpplet.  Så småningom skulle den mer markerade formen honom ta över och bli enhetsform för både ackusativ och dativ, en gemensam objektsform.


    Men han levde kvar i talspråket i en nedsliten form: ’an, ’en, ’n: jag såg ’an, jag gav ’en ett äpple, slå’n på truten. Och nu har det kommit igen i den fulla formen han: jag såg han.


    Men vardagligt och talspråkligt är det, och det duger inte i skrift om man vill bli tagen på allvar.


    Ah, det visste jag inte.

    Fast om någon säger "han" i det sammanhanget så tänker jag rätta ändå.. ;)
  • Äldre 2 Feb 09:15
    #12

    I skåne (där jag är ifrån) så är detta ett problem. Ibland kan jag nästan se på vissa inlägg att det är en skåning som har skrivit. Jag har inte lagt märke till det när jag bodde i skåne. har bott i Göteborg i 10 år nu och fel på honom/han sticker i ögon och öron.


    Anova skrev 2011-02-02 01:01:42 följande:
    Kan det vara dialektalt?
    jag märker väldigt många som säger t.ex. "jag ska fråga han", i norrland. Och det var något jag reagerade på då jag flyttade till norrland från Stockholm.  "jag ska fråga honom"  är väl korrekt svenska.
     Tycker nästan att det passar att säga så på norrländskaFlört
  • Äldre 2 Feb 09:23
    #13

    Ja kommer från Halland och jag säger "jag tog på han". Tror det är ganska dialektalt.

  • Äldre 2 Feb 11:14
    #14
    pluvdo skrev 2011-02-02 09:01:58 följande:
    Ah, det visste jag inte.

    Fast om någon säger "han" i det sammanhanget så tänker jag rätta ändå.. ;)
    "Märk inte ord" fick jag höra när jag var barn och hade språkpolistendenser
    Det är ouppfostrat att rätta andras talade språk (eller skriftliga om det inte handlar om språktrådar ).

    Giftgrodan har redan rett ut bakgrunden till ackusativ-han och dativ-honom. Jag tillägger att det inte stämmer att fenomenet är vanligare idag. Snarare är det ovanligare då skriftspråket alltmer påverkar talspråket. Däremot blir det förstås, som andra avvikelser från svensk standardskriftspråk, mycket synligare på dagens forum där "vem som helst" skriver i motsats till förr när den skrift man såg vara av professionelal skribenter.
  • Äldre 2 Feb 11:15
    #15
    Åsa skrev 2011-02-02 11:14:33 följande:
    "Märk inte ord" fick jag höra när jag var barn och hade språkpolistendenser
    Jag ska inte säga att språkpolistendenserna är borta nu men jag är bättre på att behärska när jag visar dem.
  • Capt Janewa­y
    Äldre 2 Feb 11:24
    #16
    Anova skrev 2011-02-02 01:01:42 följande:
    Kan det vara dialektalt?
    jag märker väldigt många som säger t.ex. "jag ska fråga han", i
    Jag är född i Norrland och har bott på några olika ställen där. Nu bor jag i södra Sverige.

    Jag känner helt klart igen att vi/de ofta sa "Jag ska fråga han"
    Jag vet att det är fel men tycker det låter lite gulligt.

    Nuförtiden säger jag "Jag ska fråga honom"
  • Äldre 2 Feb 12:57
    #17
    giftgrodan skrev 2011-02-02 03:00:45 följande:
    Nej, det är inte så konstigt att det sker oftast med han/honom. Det har med gamla ackusativformer att göra. Klipper in från www.dn.se/blogg/spraket/2009/03/17/jag-sag-ha.../

    Fråga:
    Är det okej att skriva och säga ”jag såg han” i stället för ”jag såg honom”?


    Svar:
    I vårdat talspråk och i skrift heter det jag såg honom.
    Men jag såg han beror inte, som många tror, på att det finns språkbrukare som inte kan skilja på subjektsform (han) och objektsform (honom).  Ingen säger ju jag såg du eller de såg ni eller  jag gav hon en blomma.


    Han i jag såg han är i själva verket en gammal ackusativform, medan honom var dativformen: jag såg han  men jag gav honom äpplet.  Så småningom skulle den mer markerade formen honom ta över och bli enhetsform för både ackusativ och dativ, en gemensam objektsform.


    Men han levde kvar i talspråket i en nedsliten form: ’an, ’en, ’n: jag såg ’an, jag gav ’en ett äpple, slå’n på truten. Och nu har det kommit igen i den fulla formen han: jag såg han.


    Men vardagligt och talspråkligt är det, och det duger inte i skrift om man vill bli tagen på allvar.


    Jaså? Bra att veta.
  • Äldre 2 Feb 18:00
    #18
    Åsa skrev 2011-02-02 11:14:33 följande:
    "Märk inte ord" fick jag höra när jag var barn och hade språkpolistendenser
    Det är ouppfostrat att rätta andras talade språk (eller skriftliga om det inte handlar om språktrådar ).

    Giftgrodan har redan rett ut bakgrunden till ackusativ-han och dativ-honom. Jag tillägger att det inte stämmer att fenomenet är vanligare idag. Snarare är det ovanligare då skriftspråket alltmer påverkar talspråket. Däremot blir det förstås, som andra avvikelser från svensk standardskriftspråk, mycket synligare på dagens forum där "vem som helst" skriver i motsats till förr när den skrift man såg vara av professionelal skribenter.
    IRL så märker jag bara ord om den som säger fel är någon nära vän eller släkting som jag vet att inte tar illa upp, i alla fall. Om jag rättade alla andra också så skulle jag aldrig få ledigt...
  • Äldre 3 Feb 17:41
    #19

    Ja, visst är detta fel enligt dagens språkregler. Jag tycker mig dessutom höra han istället för honom hos folk som kommer från ganska spridda håll i Sverige, både Norrland, Stockholm och Skåne. I Skåne förekommer även hon istället för henne ibland, även om han istället för honom är oerhört mycket vanligare. Jag vet att man bör säga honom, det säger jag också för det mesta och var språkpolis som liten. Detta var ju dock inte så lyckat socialt, och i vissa sammanhang kan jag till och med känna att det blir lite fisförnämt när ingen annan säger honom, t ex när jag jobbar extra inom vården, skulle dock inte säga "han" istället för honom i skolan (är student).
    För övrigt roar jag mig också när jag ser något uppenbart dialektalt hos någon helt anonym här på forumet, då gissar jag för mig själv var personen kan komma ifrån, tycker det är ganska kul.

  • Äldre 3 Feb 19:12
    #20
    Seven Costanza skrev 2011-02-03 17:41:35 följande:
    Ja, visst är detta fel enligt dagens språkregler. Jag tycker mig dessutom höra han istället för honom hos folk som kommer från ganska spridda håll i Sverige, både Norrland, Stockholm och Skåne. I Skåne förekommer även hon istället för henne ibland, även om han istället för honom är oerhört mycket vanligare. Jag vet att man bör säga honom, det säger jag också för det mesta och var språkpolis som liten. Detta var ju dock inte så lyckat socialt, och i vissa sammanhang kan jag till och med känna att det blir lite fisförnämt när ingen annan säger honom, t ex när jag jobbar extra inom vården, skulle dock inte säga "han" istället för honom i skolan (är student).
    För övrigt roar jag mig också när jag ser något uppenbart dialektalt hos någon helt anonym här på forumet, då gissar jag för mig själv var personen kan komma ifrån, tycker det är ganska kul.
Svar på tråden Han eller honom?