• Äldre 2 Feb 15:56
    65468 visningar
    34 svar
    34
    65468

    Sterilisering (kvinna)

    Är det någon kvinna här som har genomgått en sterilisering?
    Jag har tagit första steget mot en, fått remissen skickad från gyn till operation. Spänd förväntan är väl känslan framförallt.
    Jag kollade upp sterilisering redan som 18åring (när jag tyckte att jag var vuxen nog att göra en) men läste då att man inte fick det så tidigt. Sen har jag ätit ppiller och trivts bra med dom. Blev gravid trots att jag åt ppiller (slutade i ett missfall) och testade efter det minipiller men dom fick mig att må väldigt dåligt och sen fick jag andra ppiller utskrivet som jag ätit fram till nu. Nu sedan min pappa fått blodproppar i lungan och i benen så får inte jag äta ppiller längre och frågan blev aktuell igen. Nu är jag 25 år och fortfarande lika övertygad som jag var vid 15 år när jag började fundera på frågan om sterilisering, jag vill inte ha egna barn.
    Gick igenom det med gyn men nu vill jag ha svar från någon som faktiskt har egen erfarenhet. Hur gick det till? Hur känns det efteråt? Förändrades kroppen på något sätt? Mer eller mindre mens eller lika mycket? Ja, allt och lite till som du kan berätta.


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Svar på tråden Sterilisering (kvinna)
  • Äldre 9 Feb 09:23
    #21

    Jag opererades i Göteborg (går till gyn i nordstan och opererades på östra om du råkar bo i Göteborg).

  • Anonym (nojji­g)
    Äldre 25 Feb 00:00
    #22

    Hej!
    Söker utvärdering av någon som gjort Essure för ett par år sedan. Jag blev godkänd för Essure i dag, men när jag googlar dyker det upp riktigt oroande historier. Överväger nästan att byta till titthål om man får.
    Så hilfe, både ris och ros välkomnas.

  • Äldre 1 Mar 19:15
    #23
    Anonym (Mia) skrev 2014-02-08 23:38:18 följande:


    Vilket landsting gjorde du det i? Verkar nämligen som det skiljer markant i hur mycket energi som läggs på att övertala en till att inte sterilisera sig.
    Jag tror inte det handlar om att övertala att inte sterilisera sig utan om att säkerställa att personen ifråga verkligen tänkt igenom alla aspekter av beslutet. Det ÄR ett stort beslut och människor är olika och tänker olika. Bara för att någon säger att "jag har tänkt på det här nu i två år och jag vet att jag inte vill ha fler barn" behöver det inte betyda att personen också tänkt igenom hur det skulle kännas om de barn man redan har dog. Det behöver man ha tänkt över och därför frågar de det. Eller man kanske är säker på att man inte alls vill ha barn ... har man även funderat på scenariot att man träffar sin absoluta drömpartner och förhållandet spricker för att denne inte kan leva utan barn. 
    Välj att se det som en hjälp att verkligen tänka igenom beslutet snarare än ett ifrågasättande. Jag tycker det är jätteskönt att veta att jag tillsammans med en kurator verkligen vänt och vridit på frågan och att jag blev mer stärkt i min övertygelse att det var rätt beslut. Hade jag blivit mer tveksam - ja, då hade det ju varit väldigt tur om det kommit fram före operationen snarare än efter
  • Anonym (Enoug­h)
    Äldre 1 Jun 09:39
    #24

    Hej. Vet att det är en gammal tråd men jag vet att du är kvar som medlem och undrar om du ville svara på frågor?

    Hur lång tid tar ingreppet och behöver man vara borta från jobbet? Tack på förhand.

  • Äldre 1 Jun 09:42
    #25

    Jag var där rätt tidigt på morgonen, minns inte riktigt men kanske klockan sex eller sju sådär. Åkte sen hem runt 11.30. Så en halv dag.
    Jag var hemma en vecka tror jag. Mest för att jag jobbar på förskola och en del lyft är oundvikligt. Man ska undvika tunga lyft en månad och jag gjorde mitt bästa för att höra det men som sagt en del är oundvikliga.

  • Anonym (Enoug­h)
    Äldre 1 Jun 09:46
    #26

    Tack ska du ha. Jag jobbar på kontor så tunga lyft lär inte bli aktuellt.

  • Äldre 1 Jun 10:11
    #27

    Då hade det räckt för mig att vara hemma operationsdagen och dagen efter.

  • Anonym (Enoug­h)
    Äldre 1 Jun 10:54
    #28

    Vad bra. Jobbar ju 75 % så de dagarna lär svida i plånboken. Jag har fler frågor om du inte har något emot att svara. Tog det lång tid från det att du bokade tid på gyn till att det blev gjort? Vad händer vid första besöket? Ställer de mycket frågor?

  • myrank
    Äldre 1 Jun 10:58
    #29

    Någon som vet om man generellt kan välja vilken av de två sterliseringssätten om sjukhuset utför båda? Jag känner mig inte trygg m nya spiralvarianten.

    Ni som steriliserat er m gamla traditionella metoden, har ni märkt några kroppsliga neg förändringar (gärna ni som gjort det för flera år sedan)?

  • Äldre 1 Jun 13:50
    #30

    Jag var på första besöket i slutet av februari samma år. Och är som synes opererad i mitten av maj. Första besöket så diskuterade jag lite med min gynekolog men hon visste redan sen innan att jag inte ville ha barn och att jag funderat på en sterilisering i över tio år när jag väl var dit.
    Hon tillhör Sahlgrenska i Göteborg och jag ville hellre bli opererad på östra även om det innebar lite längre väntan. Jag ville ha nära hem efteråt och bor tio minuters gångväg från sjukhuset.
    Jag anser ändå att det gick fort. Jag blev kallad på inför operationssamtal eller vad det nu heter i april någon gång, träffade den som skulle operera, hon gjorde en gynundersökning och träffade också han som skulle söva mig och någon sjuksköterska på avdelningen där jag skulle skrivas in.

    Den enda kroppsliga förändringen för mig har varit mer mens. Men det beror nog inte på operationen utan på att jag inte längre äter p-piller vilket jag gjorde ända fram till operationen. Jag har också mer mensvärk men också det tror jag beror på att jag inte äter p-piller längre. Har varit steriliserad i tre år nu

  • Äldre 13 Aug 16:44
    #31

    Hej
    Jag hoppas ni kan hjälpa mig med en fråga ang sterilisering.

    Hur länge måste man fortsätta äta p piller efter en operation?


    Ger det direkt effekt?

    Tacksam för svar

  • Äldre 13 Aug 17:08
    #32
    Trollmor till 4 skrev 2014-08-13 16:44:53 följande:

    Hej
    Jag hoppas ni kan hjälpa mig med en fråga ang sterilisering.

    Hur länge måste man fortsätta äta p piller efter en operation?


    Ger det direkt effekt?

    Tacksam för svar


    Det ger effekt direkt så inga mer p-piller efter operationen
  • Äldre 15 Aug 08:19
    #33
    IsDimma skrev 2014-08-13 17:08:31 följande:
    Det ger effekt direkt så inga mer p-piller efter operationen
    Härligt :)
  • Äldre 15 Aug 11:22
    #34
    Trollmor till 4 skrev 2014-08-15 08:19:43 följande:
    Härligt :)
    Verkligen
Svar på tråden Sterilisering (kvinna)