• Anonym (Egoma­mman ??)
    Äldre 12 Feb 23:00
    28773 visningar
    347 svar
    347
    28773

    Barnets första födelsedag vs Nära väns bröllop samma dag

    Detta blev visst lite långt, hoppas ni orkar läsa {#emotions_dlg.flower}

    Hade en diskussion med en nära vän när hon var på besök häromdagen. Vi bor rätt långt ifrån varann. I somras (2010) när jag var höggravid fick jag reda på att hon och hennes sambo ska gifta sig sommaren som kommer, (alltså denna sommar 2011). De berättade redan då ett datum när bröllopet skulle vara och det var bara några dagar från mitt BF fast nästa sommar då. Blev genast lite nervös över att föda på deras inplanerade bröllopsdatum... Nu blev det inte så utan våran dotter föddes en annan dag som tur var så deras kommande bröllopsdag blev "ledig" =). Som sagt, när jag hade min vän på besök sa jag häromdagen  "tur att inte vår dotter föddes på den dagen för då hade vi inte kunnat komma på bröllopet jue". Hon blev superupprörd och sa "vaddå, skulle ni inte ha kommit?, då skulle jag aldrig ha förlåtit er" och så började hon gapskratta... Påpekade detta för mig flera gånger.

    Försökte dock förklara för henne att förutom oss så är det ju även mor- och farföräldrar samt övrig släkt som jag vet vill fira min dotter på hennes FÖRSTA FÖDELSEDAG, 1 årsdagagen!!!
    Det är ju så att jag, som förstagångsförälder i alla fall, tycker det är jätteviktig och  jag kommer vara så stolt över att få fira hennes första födelsedag!!

    Vi har våra släkter på 2 olika ställen i landet med ganska många mils avstånd från där vi bor och som gärna alla vill fira vår dotter samtidigt (även högtider  vill de gärna fira med oss som jul, nyår etc men som vi kommer få turas om med varannat år). Dessutom kommer bröllopet vara på ett ställe väldigt långt från oss så vi måste betala en rätt dyr resa och boende. Missförstå mig inte för jag gör detta gärna för min vän på hennes stora dag men om jag hade blivit tvungen att välja hade jag valt dottern och hennes födelsedag först. Jag vet inte om jag är ego där, hade kanske ångrat mig i efterhand hur jag än gjort  men nu slapp jag ju som tur var välja! (Har själv aldrig drömt om ett stort bröllop och tänker inte ha nåt heller den dagen vi ska gifta oss, är inte heller mycket för att gå på bröllop, känns mest "besvärligt" och jag känner mig obekväm i såna situationer). Kanske är det också så att min vän hade förstått mig om hon varit i min sits och haft egna barn?? Eller så hade vi väl kunnat fira dottern på bröllopet men nej i nuläget känns det inte så... det är ändå dotterns första födelsedag även om hon är liten!! Sambon håller med mig. Kanske tycker vi så för att det är första barnet och allt är stort och speciellt???

    Till saken hör att jag sedan sa till min vän vilket lungade ner henne "så klart vi hade kommit ändå, även om hon fyllt år". Ja.. lätt för mig och säga det nu när det inte blev samma datum men vad tycker ni andra och hur skulle ni ha gjort??? Intressant att disskutera!!!

  • Svar på tråden Barnets första födelsedag vs Nära väns bröllop samma dag
  • paloma­84
    Äldre 12 Feb 23:07
    #1

    Jag hade valt min dotters födelsedag helt klart!!
    Hade ju kunnat göra en kombi om ni bodde i samma stad, firat dottern på förmiddagen och sen åkt hela familjen på bröllop. Men nu var ju detta inte fallet.. så.. Jag hade valt mitt barns födelsedag!

    Tror du inte att din vän sa lite så med glimten i ögat? Att ni skulle väl kommit ändå? ;)

  • Äldre 12 Feb 23:08
    #2

    Jag hade nog firat mitt barn på morgonen med tårta och presenter och sen gått på bröllop den dagen.
    Släktkalas hade jag haft en annan dag som det oftast blir ändå de gångerna då födelsedagarna inte infaller på en helgdag.

  • Äldre 12 Feb 23:11
    #3

    Jag hade nog firat mitt barn på morgonen med paket och tårta och sen gått på bröllop.
    Släktkalas hade jag haft en annan dag som det ofta blir de gånger födelsedagen inte infaller på en helgdag.

  • Äldre 12 Feb 23:11
    #4

    Men om dottern fyllde mitt i veckan på våren när människor jobbar och så skulle du då ändå fira exakt på hennes födelsedag? Du skrev ju att folk skulle åka långt dessutom. Hade du inte kunnat välja att fira helgen före eller efter?
    En ett åring vet ju ändå inte om att den fyller år.
    Jag hade åkt på bröllopet. Men det är bara jag.

  • Anonym (Egoma­mman ??) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 23:13
    #5
    paloma84 skrev 2011-02-12 23:07:43 följande:
    Jag hade valt min dotters födelsedag helt klart!!
    Hade ju kunnat göra en kombi om ni bodde i samma stad, firat dottern på förmiddagen och sen åkt hela familjen på bröllop. Men nu var ju detta inte fallet.. så.. Jag hade valt mitt barns födelsedag!

    Tror du inte att din vän sa lite så med glimten i ögat? Att ni skulle väl kommit ändå? ;)
    Nej... hon var rätt ärligt upprörd och fattade inte alls vad jag menade... därför jag funderat på detta ett tag nu.. Om det är jag som tänkte helt egoistiskt... Skönt att höra att jag inte är ensam om att tänka så, och tur jag nu slipper välja utan kan fira både dotter och vän Solig
  • Äldre 12 Feb 23:13
    #6

    Jag hade gått på bröllopet. Barnet lider ju inte av att man kanske flyttar på kalasfirandet ngn dag. Så gör vi rätt ofta med våra barns födelsedagar dvs att vi firar den helgen som passar bäst en vecka före eller efter födelsedagen.


  • Äldre 12 Feb 23:13
    #7

    Jag hade nog firat födelsedagen dagen innan eller efter. För mig hade det inte kännts som en stor grej.

  • Äldre 12 Feb 23:14
    #8

    Eftersom det var första födelsedagen för mitt barn i det läget, och alltså inte så att barnet själv skulle märka om det firades på en annan dag så hade jag gjort så här:

    Jag och maken firar barnet på morgonen med födelsedagsfrukost och presenter från oss på verkliga födelsedagen/kompisens bröllopsdag. Efter det hade vi åkt till bröllopet.

    Sedan hade jag haft födelsedagsfika för släktingar  helgen efter.

  • Äldre 12 Feb 23:16
    #9

    Jag valde min dotters  födelsedag men min vän förstod mitt val (hon har själv barn om det nu spelar in). Min dotter hade sina farföräldrar som kom till hennes födelsedag (40 mil enkel resa) och andra som åkt en bit också.
     Nu var det inte ens hennes första födelsedag utan hennes tredje men jag skulle gjort samma val om det skulle hända igen ;)

  • Anonym
    Äldre 12 Feb 23:17
    #10
    paloma84 skrev 2011-02-12 23:07:43 följande:
    Jag hade valt min dotters födelsedag helt klart!!
    Hade ju kunnat göra en kombi om ni bodde i samma stad, firat dottern på förmiddagen och sen åkt hela familjen på bröllop. Men nu var ju detta inte fallet.. så.. Jag hade valt mitt barns födelsedag!

    Tror du inte att din vän sa lite så med glimten i ögat? Att ni skulle väl kommit ändå? ;)
    Va??? Hade du på riktigt struntat i en nära väns bröllop för ert barns ettårsdag????  Jag hade aldrig förlåtit dig....

    Ettåringen kommer inte minnas sin ettårsdag så det hade gått lika bra att fira dagen före eller efter men en väns bröllopsdag, en nära vän desstuom, är ju hennes störta dag och då ska du ha kalas för en ettåring (som egentligen är mer för din egen skull än för din dotter) ...gud vilken dålig vän...hur självupptagen får man vara...
Svar på tråden Barnets första födelsedag vs Nära väns bröllop samma dag