• MammaÄrJag

    När kunde ditt barn skriva sitt eget namn ?

    Ja som rubriken lyder , När kunde ditt barn stava rätt och skriva sitt namn ?
    Och när började dom intressera sig för bokstäver och sånt ?

    Har en dotter som är helt galen i bokstäver och siffror och hon är 4 1/2 nu . Siffror har hon intresserat sig för sen hon var tre . Men hon kom in igår till soffan och hade skrivit sitt Namn Amelia felfritt. Blev ganska chockad eftersom jag inte lärt henne detta ännu . Men stolt blir man ju :D


    Amelia 2006-08-24. Donnie 2010-12-04
  • Svar på tråden När kunde ditt barn skriva sitt eget namn ?
  • Labolina3

    Sonen har varit väldigt intreesserad av bokstäver o sånt länge, skriver nu enkla ord som mamma, pappa, sitt namn, bil, apa.... är 3,5. Sitt namn har han väl kunnat skriva sen han var 3....

  • Mrs Ray

    För hand ungefär vid fyra års ålder, men på datorn har han kunnat skriva många ord sedan treårsåldern. Även med magnetbokstäver på kylskåpet har han länge kunnat skriva sitt namn, det är väl det där med finmotoriken som inte funkat riktigt förrän nu.


     

  • CeeJay

    Det är olika för mina tjejer. Äldsta dottern har varit intresserad av att lära sig om siffror och bokstäver sedan hon var ca 3 år. Kunde nog skriva sitt namn när hon var 3,5 år. Nu är hon snart 7 år och "ljudar" sig fram och skriver massor (inte alltid rätt dock ) Hon skriver ofta med små bokstäver nu när dom lärt sig i skolan.

    Min yngsta var inte intresserad alls, hon skrev sitt namn när hon var ca 4-4,5 år men sen blev det inget mer. Nu är hon 5 och skriver familjens alla namn och skriver rätt snyggt Men inget intresse av att lära sig mer just nu.

  • kattta
    Linda1976 skrev 2011-02-16 16:14:36 följande:
    Runt 2,5-3.

    Idag är hon 5,5 och skriver inköpslistor, små korta brev osv utan problem. Små stavfel ibland förstås, men ändå. För några månader sen knäckte hon läskoden och läser nu ganska obehindrat. Vi har på intet vis pushat henne, tvärtom..

    Vissa barn är tidiga med sånt, andra med att cykla... eller vad som.... Det är olika  

    Skojar du nu eller?

  • Åskan

    Min son är 4,5 år och skriver AXLE el LAXE isf Axel. Ibland lyckas han pricka rätt dock. Dottern är 2 och kan inte. Mina barn är inte intresserade av sånt. De har dock varit mkt tidiga med motoriken. Båda två.

  • Matillin

    Min äldsta dotter var 3 när hon började intressera sig för bokstäver ordentligt och kunde skriva sitt namn. Men hon är långt ifrån att lära sig läsa, är nyss fyllda 4

  • Daggdroppen
    kattta skrev 2011-03-05 20:51:05 följande:

    Skojar du nu eller?


    Kan säkert stämma!

    Min son började skriva namnet strax före 3 och knäckte läskoden strax innan han fyllde 5. Nu vid 5 år och 2 månader  läser han korta enkla ord och skriver också korta enkla ord. Och jag tycker inte det är så märkvärdigt! Så säkert kan några barn skriva inköpslistor vid 5½
  • Lisadagen

    Min dotter började intressera sig flr bokstäver när hon var i magen. Väl ute kunde hon redan på BB säga :mamma jag är hungrig, för jag be om lite mjölk. Därefter gick det lite trögt, det tog säkert 2 månader innan hon kunde skriva sitt namn och ännu längre innan hon kunde läsa. Men men vid 1 års ålder satt allt på plats. Skönt, för jag höll på att bli orolig. Nu är hon 5 år och precis blivit färdig utbildad jurist, kör bil och betalar våra räkningar. Vi håller tummarna för lillasyster, hon är inte född än, inte ens planerad för den delen MEN skriva, det kan hon redan.

  • Athena86
    Lisadagen skrev 2016-10-03 20:39:54 följande:

    Min dotter började intressera sig flr bokstäver när hon var i magen. Väl ute kunde hon redan på BB säga :mamma jag är hungrig, för jag be om lite mjölk. Därefter gick det lite trögt, det tog säkert 2 månader innan hon kunde skriva sitt namn och ännu längre innan hon kunde läsa. Men men vid 1 års ålder satt allt på plats. Skönt, för jag höll på att bli orolig. Nu är hon 5 år och precis blivit färdig utbildad jurist, kör bil och betalar våra räkningar. Vi håller tummarna för lillasyster, hon är inte född än, inte ens planerad för den delen MEN skriva, det kan hon redan.


    Hahaha!
  • fluu

    När hon var närmare fyra år vill jag minnas.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Elin P

    Barn 1 - I skolåldern 6-7 år (han har dock autism med många svårigheter).

    Barn 2 - Vid 3 år

    Barn 3 - Vid 5 år

Svar på tråden När kunde ditt barn skriva sitt eget namn ?