• lyckli­gtlott­ad1982
    Äldre 19 Feb 22:20
    13420 visningar
    18 svar
    18
    13420

    Kort mens- tecken på tunn slemhinna?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-19 22:21
    Jag funderar på det här med tunna slemhinnor. Ni som är medvetna om att ni har tunn slemhinna, har ni kort mens, dvs mens i få antal dagar när ni väl har mens?

    Står inför äggdonation och har förstått att det här med att ha hyfsat tjock slemhinna är av betydelse. Jag brukar dock bara ha mens i 2-3 dagar. Undrar om detta kan vara ett tecken på att jag har tunn slemhinna. :S

  • Svar på tråden Kort mens- tecken på tunn slemhinna?
  • Javah
    Äldre 19 Feb 23:12
    #1

    Hmmm, min kusin hade lång mens och det berodde på att hon hade jättetjock hinna. Så det låter ju logiskt att det har något med saken att göra, men å andra sidan behöver det ju inte betyda att en kort mens innebär FÖR tunn slemhinna(-or). Har alltås inget svar på frågan, kunde bara inte låta bli att lägga mig i

    Lycka till!

  • Äldre 20 Feb 09:13
    #2

    Det undrar jag också. Jag har mens i två dagar oftast, lite stänk den tredje bara. Läkarna säger att det inte har någon betydelse. Förr hade jag mens i fem dagar. Om man har tunn slemhinna finns det något man kan göra själv för att stärka den? Hallonbladste har jag hört ska hjälpa.

  • Äldre 20 Feb 10:08
    #3

    Det är många hormoner som samspelar och t ex sköldkörteln påverkar mensen. På hösten hade jag höga TSH värden, dvs bildade för litet sköldkörtelhormon och hade då rikliga och långa mens. När jag fick extra sköldkörtelhormon förkortades mensen. Jag tror inte att kort mens oftast har ngn betydelse medans lång och/eller riklig mens kan betyda att allt inte är som det ska. Slemhinnan varierar från person till person och även från cykel till cykel och är beroende av mängden östrogen (i början av cykeln).

    Har inte läst den tidigare tråden så jag vet inte om du tagit hormonprover och varit på VUL för att kolla din slemhinna?

    Lycka till!

  • Äldre 20 Feb 10:50
    #4

    Jag kollar slemhinnan med VUL varje månad och brukar ha 10-12 mm ÄL. Trots detta har jag bara mens 1-2 dagar per månad, så kort mens betyder inte alls automatiskt tunn slemhinna.

  • lyckli­gtlott­ad1982
    Äldre 20 Feb 10:53
    #5
    Cathy skrev 2011-02-20 10:08:48 följande:

    Det är många hormoner som samspelar och t ex sköldkörteln påverkar mensen. På hösten hade jag höga TSH värden, dvs bildade för litet sköldkörtelhormon och hade då rikliga och långa mens. När jag fick extra sköldkörtelhormon förkortades mensen. Jag tror inte att kort mens oftast har ngn betydelse medans lång och/eller riklig mens kan betyda att allt inte är som det ska. Slemhinnan varierar från person till person och även från cykel till cykel och är beroende av mängden östrogen (i början av cykeln).

    Har inte läst den tidigare tråden så jag vet inte om du tagit hormonprover och varit på VUL för att kolla din slemhinna?

    Lycka till!


    Det va intressant det där med att slemhinnan är beroende av mången östrogen. Jag har nämligen precis börjat äta östrogentillskott och sedan dess har mensen varit något längre... Vet du vart man kan läsa om det? Eller hur vet du att det har ett samband?
  • nea82
    Äldre 20 Feb 15:05
    #6

    Jag har också kort mens.. 2-3 dagar ungefär. Dock kan ja ha lite småbruna flytningar (spottings) 2-4 dagar innan mens också. Men jag blev gravid. Tror inte det ska ha någon betydelse faktiskt.

  • Äldre 21 Feb 09:10
    #7
    lyckligtlottad1982 skrev 2011-02-20 10:53:03 följande:
    Det va intressant det där med att slemhinnan är beroende av mången östrogen. Jag har nämligen precis börjat äta östrogentillskott och sedan dess har mensen varit något längre... Vet du vart man kan läsa om det? Eller hur vet du att det har ett samband?
    Slemhinnan innan ÄL byggs upp av östrogen, efter ÄL av det som blivit kvar av äggblåsan. Därför kan man få tjockare slemhinnan när man tar extra östrogen. Vid extra östrogen kan sköldkörteln påverkas och bilda för litet sköldkörtelhormon. Det är inte så vanligt men hände mig i samband men hormonstimuleringar. Sköldkörtelrubbningar kan sedan påverka mensen. Har ingen länk kvar men tror att du säkert hittar ngt i ämnet om du surfar lite.
  • lyckli­gtlott­ad1982
    Äldre 21 Feb 20:40
    #8
    Min kropp producerar ej tillräckligt med östrogen så jag måste äta Östogentillskott. Innan jag åt dem var mensen mycket kort och med dem blir mensen längre. Det tyder ju på att det är mitt låga östrogen som gör att jag har tunn slemhinna och kort mens då. Inte bra....

     
  • Äldre 21 Feb 21:23
    #9

    Hur vet man att man har lågt östrogen?

    Jag tog massa prover under utredningen och då var allt normat. Innan ÄL mäts även s-östradiol (en typ av östrogen, inte sant?) varje månad och även den nivån brukar vara normal i förhållande till dag i cykeln.

  • Äldre 22 Feb 08:06
    #10

    Jag tror att man mätt FSH som varit högt och satt in extra östrogen?

    lyckligtlottad1982; jag tror inte att du ska vara orolig för att din mens blivit längre. Ta dock TSH (och t4 fritt) värde för att se att sköldkörtelvärden inte stigit hos dig. För gör dom det så kan du i sin tur få för kort lutealfas eftersom det bildas mindre progesteron. Men, jag tror inte att din slemhinna blir tunnare av östogenet, tvärtom.

  • Äldre 8 Mar 16:22
    #11

    Den här månaden hade jag tjock slemhinna vid ÄL(10 mm). Igår kom mensen på BIM+8, men varade bara en halv dag. Det kom i princip bara en klump koagulerat blod och sen inget mer, varken före eller efter.

    Min barnmorska säger att mensen brukar bli extra riklig efter en omgång med progesteronvagiatorer, men i mitt fall verkar det vara tvärt om.

    Var kan den tjocka slemhinnan ha tagit vägen?

  • Äldre 8 Mar 18:28
    #12

    Men är du bombsäker på att det var mens det där? Hur brukar din mens vara annars?

  • Äldre 8 Mar 18:58
    #13
    BigDreams skrev 2011-03-08 18:28:59 följande:
    Men är du bombsäker på att det var mens det där? Hur brukar din mens vara annars?
    Den brukar inte vara särskilt riklig, men 2-3 dagar brukar den nog hålla på.

    Graviditetstestet visar minus, annars hade jag såklart hoppats på att det var en "graviditetsblödning" och inte mens.
  • Äldre 8 Mar 19:17
    #14

    Ja jag vill ju också tro att det kan vara så att det inte var din mens. Har du frågat sophiahemmet om din blödning? Det låter ju inte som mens. Tog du testet igår på BIM+8?

  • Äldre 8 Mar 19:24
    #15
    BigDreams skrev 2011-03-08 19:17:06 följande:
    Ja jag vill ju också tro att det kan vara så att det inte var din mens. Har du frågat sophiahemmet om din blödning? Det låter ju inte som mens. Tog du testet igår på BIM+8?
    Ja, min barnmorska trodde att mensen skulle komma igång idag, men det har den inte gjort.. Den avtog liksom redan igår. Jag tog testet på BIM+8, och det var väldigt mycket minus.

    Kan mensen komma igång om några dagar? Det verkar väl nästan ännu konstigare än att den var jättekort?
  • Äldre 8 Mar 19:45
    #16

    Vad märkligt! Den borde ju komma igång nu och inte senare tycker man eftersom det kom som det gjorde igår. Kunde inte kroppen vara lite enkel och hjälpsam gaaah såna här saker är frusterande ändå ju!

  • Äldre 8 Mar 19:52
    #17
    BigDreams skrev 2011-03-08 19:45:06 följande:
    Vad märkligt! Den borde ju komma igång nu och inte senare tycker man eftersom det kom som det gjorde igår. Kunde inte kroppen vara lite enkel och hjälpsam gaaah såna här saker är frusterande ändå ju!
    Haha, ja... man skulle ju önska det ibland.
  • Äldre 11 Apr 09:56
    #18
    Cathy skrev 2011-02-21 09:10:49 följande:
    Slemhinnan innan ÄL byggs upp av östrogen, efter ÄL av det som blivit kvar av äggblåsan. Därför kan man få tjockare slemhinnan när man tar extra östrogen. Vid extra östrogen kan sköldkörteln påverkas och bilda för litet sköldkörtelhormon. Det är inte så vanligt men hände mig i samband men hormonstimuleringar. Sköldkörtelrubbningar kan sedan påverka mensen. Har ingen länk kvar men tror att du säkert hittar ngt i ämnet om du surfar lite.
    Visst är det så att slemhinnan är jättetunn precis efter mens för att sedan växa till sig fram till ÄL ?
Svar på tråden Kort mens- tecken på tunn slemhinna?