• Äldre 22 Feb 19:27
    47521 visningar
    22 svar
    22
    47521

    Är det åldersgräns på Facebook???

    Undrar, eftersom jag allt som oftast ser bekanta ungar som är ända neråt 10 år, som har FB-konto. Senast nu såg jag en som är född 2000, alltså nyss fyllda 11 år, men hon hade angett att hon var född -97 Obestämd

    Fattar inte att föräldrarna inte har bättre koll på sina barn, eller så tillåter de helt enkelt att de skapar konton och utger sig för att vara äldre!!??

  • Svar på tråden Är det åldersgräns på Facebook???
  • emelil­len
    Äldre 22 Feb 19:30
    #1

    ja, 13-årsgräns om jag inte minns fel...
    tycker också det är märkligt.. men det konstiga är att (de barn jag vet som har det i alla fall) har tillåtelse av föräldrarna att vara medlemmar där. finns säkert de föräldrar som hjälper barnen skapa konton också...
    helt fel enligt min mening. 


    Loppan ♥ född 2010-05-05 | Bebis i magen ♥ BF 2011-07-29
  • Äldre 22 Feb 19:31
    #2

    Japp det finns en åldersgräns på 13 år.. Du kan dock registrera dig med ditt riktiga födelsedata även om du är yngre. Du klickar dock i en ruta där du godkänner FBs användarvilkor och där står att man måste vara över 13 år.. Men de har ingen koll alls på det sen.. DÅLIGT...

    Jag stör mig också på att barn skaffar ett FB konto.. Finns det en gräns ska den följas. Det är både föräldrarnas uppgift att se efter sina barn och FB att regelbundet kolla att användarna följer reglerna.. (Min åsikt iaf)

  • April barn
    Äldre 22 Feb 19:43
    #3

    Nej det är ingen gräns, en vän till mig har en facebook till sin 3åriga dotter...
    Dessa du sett har förmodligen fyllt i denna ålder för att de vill vara äldre än vad de är, har också släktingar som är små som fyllt i äldre ålder...

  • Äldre 22 Feb 19:47
    #4
    April barn skrev 2011-02-22 19:43:33 följande:
    Nej det är ingen gräns, en vän till mig har en facebook till sin 3åriga dotter...
    Dessa du sett har förmodligen fyllt i denna ålder för att de vill vara äldre än vad de är, har också släktingar som är små som fyllt i äldre ålder...
    Jo, man får inte ha ett facebookkonto om man är under 13 år, det står i reglerna.

    4.5 You will not use Facebook if you are under 13.
    You're a wanker number nine!
  • Snooze
    Äldre 22 Feb 20:08
    #5
    April barn skrev 2011-02-22 19:43:33 följande:
    Nej det är ingen gräns, en vän till mig har en facebook till sin 3åriga dotter...
    Dessa du sett har förmodligen fyllt i denna ålder för att de vill vara äldre än vad de är, har också släktingar som är små som fyllt i äldre ålder...
    Jo, det finns en gräns. Fyller du i ett för ungt födelsedata får du inte öppna något konto. Däremot kan man fylla i ett äldre år och sen välja att inte visa födelsedata på din profil.

    Bägge mina äldsta barn (-98 & -01) har ett varsit konto precis som nästan alla av deras vänner. Och nej, jag har inte hjälpt dom, det fixar dom alldeles utmärkt själva. Och nej, jag har absolut inget emot att dom har facebook.
  • Äldre 22 Feb 21:06
    #6
    April barn skrev 2011-02-22 19:43:33 följande:
    Nej det är ingen gräns, en vän till mig har en facebook till sin 3åriga dotter...
    Dessa du sett har förmodligen fyllt i denna ålder för att de vill vara äldre än vad de är, har också släktingar som är små som fyllt i äldre ålder...
    Tycker faktiskt det är riktigt otäckt! Hon jag sett, 11-åring, har alltså ett FB-konto där hon utger sig för att vara 14 år!! Dessutom tycker jag mig se på bilder och så att hon är sminkad och har tonårsstil på kläderna. Hennes mamma och mostrar osv har också FB så de ser ju - men verkar inte bry sig. Jag skulle INTE tillåta det om det vore min dotter!
  • Snooze
    Äldre 22 Feb 22:02
    #7
    Analoga skrev 2011-02-22 21:06:59 följande:
    Tycker faktiskt det är riktigt otäckt! Hon jag sett, 11-åring, har alltså ett FB-konto där hon utger sig för att vara 14 år!! Dessutom tycker jag mig se på bilder och så att hon är sminkad och har tonårsstil på kläderna. Hennes mamma och mostrar osv har också FB så de ser ju - men verkar inte bry sig. Jag skulle INTE tillåta det om det vore min dotter!

    Fast då är ju facebook en rätt bra sida, där kan du ju välja vilka som ska se vad. Du vet ju vilka vänner du lagt till och inga okända snuskgubbar kan snoka runt bland bilderna....då finns det betydligt värre sidor som inte ens har en åldersgräns och som jag vet att många 10-13-åringar hänger på. Och dessutom är det där en sak som inte är helt lättt att FÖRBJUDA sina barn att göra, då är det väl betydligt bättre att ha en schysst och öppen kommunikation om vad som är bra/dålig - okej/farligt med internet??!??

  • April barn
    Äldre 22 Feb 22:03
    #8
    OMWF skrev 2011-02-22 19:47:53 följande:
    Jo, man får inte ha ett facebookkonto om man är under 13 år, det står i reglerna.

    4.5 You will not use Facebook if you are under 13.
    Men vad konstigt för det står på hennes profil att hon är 3 år ... de kanska inte håller på reglerna ...
  • April barn
    Äldre 22 Feb 22:05
    #9

    Nej föresten hade fel..
    Då fyller väl de flesta i äldre datum Obestämd

  • Äldre 23 Feb 09:31
    #10
    Snooze skrev 2011-02-22 22:02:27 följande:

    Fast då är ju facebook en rätt bra sida, där kan du ju välja vilka som ska se vad. Du vet ju vilka vänner du lagt till och inga okända snuskgubbar kan snoka runt bland bilderna....då finns det betydligt värre sidor som inte ens har en åldersgräns och som jag vet att många 10-13-åringar hänger på. Och dessutom är det där en sak som inte är helt lättt att FÖRBJUDA sina barn att göra, då är det väl betydligt bättre att ha en schysst och öppen kommunikation om vad som är bra/dålig - okej/farligt med internet??!??


    Ja självklart är det viktigt att ha en öppen kommunikation kring internet; men frågan är ju om det är så himla nödvändigt för en 10-åring att ha ett FB-konto??
Svar på tråden Är det åldersgräns på Facebook???