• Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 22:48
    35798 visningar
    524 svar
    524
    35798

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Äldre 3 Mar 16:28
    #31
    johan svensson skrev 2011-03-03 11:22:34 följande:
    Kanske ett tips till Sverige fattigpensionärer som inte har råd att gå till tandläkaren. Släng bort dina identifieringshandlingar och säg att du är papperslös så får du tandläkarräkningen betald.

    Papperslös är en omskrivning, den verkliga definitionen är människor som sökt asyl,  fått sin sak prövad, och där man kommer fram till att de inte har skyddsbehov i Sverige. Papperslösa är alltså inte människor som väntar på att få sin ansökan om asyl prövad eller som fått uppehållstillstånd, utan människor som fått avslag. Det har alltså ingen rätt att vistas här.
    Rätta mig om jag har fel men jag får intrycket av att du tror att alla som får avslag inte har flyktingstatus. Om du hade jobbat inom vården och skrivit uttlåtanden etc eller hade någon insikt i det problematiska kring asylprövning så hade du vetat att det är många som har goda skäl att å uppehållstillstånd men inte får det. Då stannar de illegalt istället för att åka tillbaka till ursprungslandet är förenat med förföljelse, livsfara mm.
  • krank
    Äldre 3 Mar 16:33
    #32
    Lady Sylvanas skrev 2011-03-03 16:28:04 följande:
    Hur ska man gå tillväga då?

    Om en pappaerslös person kommer in på akuten, ska de skickas hem igen? Oavsett vad som är problemet?
    Omhändertagning - identifiering - utvisning ... sen skickar man faktura för mottagen vård.
    violatricolor skrev 2011-03-03 16:23:58 följande:
    Jag hoppas verkligen det blir så här nu! ÄNTLIGEN! Ett steg i rätt riktning om vi ska följa FNs barnkonvention som vi har skrivit under. Framförallt ett stort steg för ett mänskligare samhälle.

    Vad det får för konsekvenser för oss som vistas här legalt (vad du kallar "den inhemska befolkningen") är som du säkert förstår själv svårt att sia om. Det beror på politiska beslut kring skatter, resursfördelning mm. För mig är det dock så självklart att papperslösa ska ha lika rätt till sjukvård och skola som jag så jag är beredd att ta eventuella konsekvenser. Jag har också drabbats av den höga belastningen på sjukvården men jag tycker så här ändå. Jag tycker mig inte ha mer rätt till vård än papperslösa. Det är en stark övertygelse jag har och det hänger ihop med min människosyn och världsbild.

    Och nej, ni som är oroliga att det kommer att komma massor av illegala invandrare hit kan sluta oroa er. Man flyr inte från sitt ursprungsland och lever gömd i ett annat land om det inte är nödvändigt. 
    Mänskligare samhälle? Jag vet inte vilken drömbubbla du lever i men stora delar av världen har det sämre än vad vi har.
    Vi har det bättre än andra på grund av generationer av svenskar som har slitit halv ihjäl sig för att bygga upp samhället runt omkring oss, samhället som förstörs just nu på grund av lyckosökare som drar sig hit från hela världen och tas emot med öppna armar av idioter som anser att vår välfärd är till alla
  • Äldre 3 Mar 16:35
    #33
    Tomtefar skrev 2011-03-03 15:41:41 följande:
    Hela Sverige är snart ett ENORMT ghetto, men det tycks vara planen. Sabotera välfärden för den inhemska befolkningen till förmån för folk som inte bidragit ett skit för att bygga den.
    Det räcker med att de som kan bidrar. Flyktingar kommer också att kunna bidra såvida de får uppehållstillstånd och kan skaffa sig vård, sfi, bostad, jobb. Det är som med barnen. De har inte heller bidragit till att bygga upp välfärden. ÄNNU. De kommer att bidra tids nog. Om några få inte bidrar utan lever på oss andra så är det väl värt det. Hellre att några som inte kan jobba slipper det än att alla drabbas genom att vi inte ger dem chansen. Alla svenskfödda har inte heller bidragit för alla kan inte.
  • Äldre 3 Mar 16:37
    #34
    krank skrev 2011-03-03 16:33:23 följande:
    Omhändertagning - identifiering - utvisning ... sen skickar man faktura för mottagen vård.
    violatricolor skrev 2011-03-03 16:23:58 följande:
    Jag hoppas verkligen det blir så här nu! ÄNTLIGEN! Ett steg i rätt riktning om vi ska följa FNs barnkonvention som vi har skrivit under. Framförallt ett stort steg för ett mänskligare samhälle.

    Vad det får för konsekvenser för oss som vistas här legalt (vad du kallar "den inhemska befolkningen") är som du säkert förstår själv svårt att sia om. Det beror på politiska beslut kring skatter, resursfördelning mm. För mig är det dock så självklart att papperslösa ska ha lika rätt till sjukvård och skola som jag så jag är beredd att ta eventuella konsekvenser. Jag har också drabbats av den höga belastningen på sjukvården men jag tycker så här ändå. Jag tycker mig inte ha mer rätt till vård än papperslösa. Det är en stark övertygelse jag har och det hänger ihop med min människosyn och världsbild.

    Och nej, ni som är oroliga att det kommer att komma massor av illegala invandrare hit kan sluta oroa er. Man flyr inte från sitt ursprungsland och lever gömd i ett annat land om det inte är nödvändigt. 
    Mänskligare samhälle? Jag vet inte vilken drömbubbla du lever i men stora delar av världen har det sämre än vad vi har.
    Vi har det bättre än andra på grund av generationer av svenskar som har slitit halv ihjäl sig för att bygga upp samhället runt omkring oss, samhället som förstörs just nu på grund av lyckosökare som drar sig hit från hela världen och tas emot med öppna armar av idioter som anser att vår välfärd är till alla
    Du har en helt annan världsbild och människosyn än vad jag har. Min världsbild och människosyn är oförenlig med att neka någon fristad.
  • Sigrid­Tea
    Äldre 3 Mar 16:37
    #35
    MrsMia skrev 2011-03-03 01:05:01 följande:
    FN:s konvention om mänskliga rättigheter (som Sverige undertecknat) är väldigt tydlig: Rätt till hälsa och Rätt till utbildning för ALLA.
    Idag får barn, oavsett om de är asylsökande eller papperslösa fri vård i Sverige, men det gäller inte deras föräldrar. Dessutom är det högst troligt att barnen till papperslösa/gömda inte får den vård de behöver eftersom vårdnadshavarna har en mycket stor rädsla över att bli rapporterade till myndigheterna i kontakt med sjukvården.
    Hur vårdinrättningen officiellt och inom organisationen ställer sig till att rapportera papperslösa skiljer sig mycket mellan olika sjukhus, vilket naturligtvis blir mycket problematiskt för personalen, med de etiska problem och yrkesmässiga ställningstaganden en sådan här gråzon innebär.
    Jag ser bara positivt på det här beslutet, och är övertygad om att skattebetalarnas pengar kommer till god användning. 
    VILKA pengar? Menar du dom pengar vi tar från försäkringskassans budget? Där t.o.m cancersjuka tvingas till att jobba för att budgeten inte tillåter sjukskrivning i den grad som behövs. Eller menar du äldreomsorgens budget, där svångremmen dragits in så mycket för dom som jobbat i detta land i ungefär 70 år och nu tvingas bajsa ner sig i sängen och sedan ligga i det till det kommer utarbetade människor som stängt av det mentala för länge sen för att ORKA se att dom inte räcker till, för att det inte finns pengar nog till att anställa så pass många så att Arne, Folke och Sigurd kan få avsluta sina liv på ett värdigt sätt...Eller menar du psykvårdens budget? Där man lägger ner avdelning för avdelning i takt med att omvårdnadsbehovet ökar....Men det är klart, Sverige, fåntrattarnas land, vi som hellre skänker våra sista slantar till andra när vi själv har hemlösa, sjuka och äldre som inte får den hjälp de behöver...
    Vi som inte vågar säga att vi är svenskar, av rädsla för att klassas som rasister....Klart VI ska hjälpa lite till... SJÄLVKLART att vi ska lägga ut några miljoner till, vi drar in lite till på vården, vem har sagt att man inte kan operera dit en stomi-påse själv? KAN LÄGGA TILL ATT DET ÄR JÄTTESYND OM DOM ILLEGALA FLYKTINGARNA OCH JAG MENAR DET VERKLIGEN, DOM KOMMER FRÅN KRIG OCH ELENDE, MEN TITTA ER OMKRING, VI KAN INTE BISTÅ MED SÅ MYCKET MER, VI HÅLLER PÅ ATT GÅ UNDER SJÄLVA SNART!!!!
  • Äldre 3 Mar 16:38
    #36
    violatricolor skrev 2011-03-03 16:23:58 följande:
    Jag hoppas verkligen det blir så här nu! ÄNTLIGEN! Ett steg i rätt riktning om vi ska följa FNs barnkonvention som vi har skrivit under. Framförallt ett stort steg för ett mänskligare samhälle.
  • KlasKr­istian
    Äldre 3 Mar 16:39
    #37
    violatricolor skrev 2011-03-03 16:37:43 följande:
    Du har en helt annan världsbild och människosyn än vad jag har. Min världsbild och människosyn är oförenlig med att neka någon fristad.
    Ah, fri invandring alltså, Javisst, lysande.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • krank
    Äldre 3 Mar 16:40
    #38
    violatricolor skrev 2011-03-03 16:37:43 följande:
    Du har en helt annan världsbild och människosyn än vad jag har. Min världsbild och människosyn är oförenlig med att neka någon fristad.
    Var ska svenskar söka sin fristad om SVERIGE sviker dom och tar hellre hand om pack från hela världen?
  • Äldre 3 Mar 16:40
    #39
    krank skrev 2011-03-03 16:33:23 följande:
    Omhändertagning - identifiering - utvisning ... sen skickar man faktura för mottagen vård.
    violatricolor skrev 2011-03-03 16:23:58 följande:
    Jag hoppas verkligen det blir så här nu! ÄNTLIGEN! Ett steg i rätt riktning om vi ska följa FNs barnkonvention som vi har skrivit under. Framförallt ett stort steg för ett mänskligare samhälle.

    Vad det får för konsekvenser för oss som vistas här legalt (vad du kallar "den inhemska befolkningen") är som du säkert förstår själv svårt att sia om. Det beror på politiska beslut kring skatter, resursfördelning mm. För mig är det dock så självklart att papperslösa ska ha lika rätt till sjukvård och skola som jag så jag är beredd att ta eventuella konsekvenser. Jag har också drabbats av den höga belastningen på sjukvården men jag tycker så här ändå. Jag tycker mig inte ha mer rätt till vård än papperslösa. Det är en stark övertygelse jag har och det hänger ihop med min människosyn och världsbild.

    Och nej, ni som är oroliga att det kommer att komma massor av illegala invandrare hit kan sluta oroa er. Man flyr inte från sitt ursprungsland och lever gömd i ett annat land om det inte är nödvändigt. 
    Mänskligare samhälle? Jag vet inte vilken drömbubbla du lever i men stora delar av världen har det sämre än vad vi har.
    Vi har det bättre än andra på grund av generationer av svenskar som har slitit halv ihjäl sig för att bygga upp samhället runt omkring oss, samhället som förstörs just nu på grund av lyckosökare som drar sig hit från hela världen och tas emot med öppna armar av idioter som anser att vår välfärd är till alla
    Finnar, chilenare, personer från forna jugoslavien, greker... Många är det så bygger upp välfärden här. Fler kan det bli.
  • Äldre 3 Mar 16:42
    #40
    krank skrev 2011-03-03 16:40:02 följande:
    Var ska svenskar söka sin fristad om SVERIGE sviker dom och tar hellre hand om pack från hela världen?
    "Pack"? Det är så att det vänder sig i magen och ögonen tåras när man läser hur du uttrycker dig om flyktingar. 
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola