• Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 22:48
    35817 visningar
    524 svar
    524
    35817

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Manche­ster
    Äldre 4 Mar 02:01
    #71

    Sedan undrar jag varför jag borde bli så upprörd över att en människa som kommit hit från ett annat land och som - oftast - jobbar och försörjer sig på usla svartjobb skulle kunna få skolgång för sitt barn och vård. Jag har inte sett särskilt många trådar som ifrågasätter varför en helsvensk latmask som inte gjort ett vettigt handtag i hela sitt liv ska få hemtjänst. Varför barnet till en svenskfödd svartjobbare och en hemmafru ska få gå i skola gratis. Varför en alkoholist, som redan kostat samhället enorma summor, ska få pension. Varför svenska interner på fängelser, som sannolikt orsakat större kostnader än de någonsin kan tänkas betala i skatt, ska få sjukvård. Vad är det med just landet man föds i som är så viktigt i sammanhanget?

    Personligen betalar jag hellre en förlossning för en gömd flykting än en operation för en fängslad svenskfödd bankrånare. Men det kanske är jag som är konstig?

  • Äldre 4 Mar 02:15
    #72
    Manchester skrev 2011-03-04 02:01:33 följande:
    Sedan undrar jag varför jag borde bli så upprörd över att en människa som kommit hit från ett annat land och som - oftast - jobbar och försörjer sig på usla svartjobb skulle kunna få skolgång för sitt barn och vård. Jag har inte sett särskilt många trådar som ifrågasätter varför en helsvensk latmask som inte gjort ett vettigt handtag i hela sitt liv ska få hemtjänst. Varför barnet till en svenskfödd svartjobbare och en hemmafru ska få gå i skola gratis. Varför en alkoholist, som redan kostat samhället enorma summor, ska få pension. Varför svenska interner på fängelser, som sannolikt orsakat större kostnader än de någonsin kan tänkas betala i skatt, ska få sjukvård. Vad är det med just landet man föds i som är så viktigt i sammanhanget?

    Personligen betalar jag hellre en förlossning för en gömd flykting än en operation för en fängslad svenskfödd bankrånare. Men det kanske är jag som är konstig?
    Jag håller med dig till fullo. Jag kan inte förstå, eller, jag kan verkligen inte tänka att landet man är född i ska vara det avgörande, varför jag skulle ha mer rätt till gratis skolgång och sjukvård än någon som inte är född här. Nej, det går inte ihop. Men jag tror som sagt att jag har en helt annan världsbild och människosyn än någon som hävdar det. För mig är inte lösningen på eventuell överbelastning på sjukvården att några som inte är födda här inte ska få vård. Vi får hitta en annan lösning för det är ingen lösning.
  • yrsel
    Äldre 4 Mar 02:44
    #73
    violatricolor skrev 2011-03-03 16:42:57 följande:
    "Pack"? Det är så att det vänder sig i magen och ögonen tåras när man läser hur du uttrycker dig om flyktingar. 
    Det vänder sig i magen och ögonen när du så blint tror på allt skit som skrivs om dessa flykting"barn" .

    Nejdu violatricolor, jag tror bestämt att du måste öppna ögonen och sluta leva i din låtsasvärld, självklart så finns det flyktingar med behov av hjälp, men oturligt nog är de inte dem som kommer få hjälpen utan endast de som kommer utnyttja vår välfärd. Rannsaka dig själv, svensk media och eliten i riksdagen så kanske du vaknar nångång.  
  • ica
    Äldre 4 Mar 07:11
    #74
    violatricolor skrev 2011-03-03 17:25:48 följande:
    Det är självklart ett problem att de tvingas leva illegalt och inte får uppehållstillstånd men det löser vi inte genom att neka dem vård och skola.
    Nej, men de är fortfarande här illigalt och inte en del av vårt samhälle. De betalar ingen skatt eller bidrar till samhället. Det finns ofta en anledning till att de inte fått stanna här legalt. Det finns terrorister som har Sverige som bas.
  • Äldre 4 Mar 07:37
    #75

    Ekonomiska beräkningar gjorda inom Stockholm läns landsting visar att man, genom att ge papperslösa vård i ett tidigt stadie, innan det blir akut, faktiskt håller ned kostnaderna.

    Många här verkar tro att om vi ger papperslösa rätt till vård så kommer en miljard människor att söka asyl i Sverige.  Riktigt s¨å funkar det faktiskt inte. Det är bara att kolla på andra länder som har en betydligt generösare vårdpolitik gentemot papperslösa än vad Sverige har, där asylsökningarna eller antalet papperslösa inte ökat.

  • Äldre 4 Mar 07:42
    #76
    yrsel skrev 2011-03-04 02:44:32 följande:
    Det vänder sig i magen och ögonen när du så blint tror på allt skit som skrivs om dessa flykting"barn" .

    Nejdu violatricolor, jag tror bestämt att du måste öppna ögonen och sluta leva i din låtsasvärld, självklart så finns det flyktingar med behov av hjälp, men oturligt nog är de inte dem som kommer få hjälpen utan endast de som kommer utnyttja vår välfärd. Rannsaka dig själv, svensk media och eliten i riksdagen så kanske du vaknar nångång.  
    Vad menar du med utnyttja vår välfärd? Är man i behov av vård så är man väl det, eller hur menar du?

    Och "svenskar" som "utnyttjar vår välfärd", borde vi kanske deportera dem?
  • Tomtef­ar
    Äldre 4 Mar 11:51
    #77

    Detta var nog det sjukaste som hänt i Sverige dubbelmoralens land där det nu uppmanas till att folk ska slänga sina papper, vistas här illegalt och få allt serverat. Världens största socialbyrå för skäggebarn och annat pack som har inga som helst ambitioner att bidra till samhället. Dom som gör allting rätt med för att komma hit kommer ju bli straffade. DU som svensk betalar för detta elände. Hur långt tid innan det blir höjda avgifter för dig som svensk medborgare och sämre vård med längre vårdköer?

    www.svd.se/opinion/ledarsidan/hur-hogt-blir-priset-for-snallismen_5983663.svd

  • KlasKr­istian
    Äldre 4 Mar 11:53
    #78
    Manchester skrev 2011-03-04 01:53:51 följande:
    Och åldertester är inte 100% tillförlitliga. Man kan säkert hitta 27-åringar som påstår sig vara 17, men en person som i ett test bedöms vara 18-19 kan faktiskt lika gärna vara 17 eller 16. Dessutom har jag en känsla av att många infödda svenskar gör sina egna "ålderstester" genom att helt enkelt titta på ensamkommande flyktingbarn. Många gånger ser särskilt pojkarna ut att vara äldre än de är. Dels har de ofta riktigt mörkt hår, vilket gör att de första fjunen på överläppen och hakan kan se ut som en fullfjädrad mustasch för den som är mer van vid svenska 14-åringar. Dels har de här killarna ofta varit med om saker som tvingat dem att växa upp och lära sig sköta sig själva på ett sätt inget barn borde behöva. Det kan också sätt spår i utseendet.
    Nej, och rimliga tvivel bör komma den asylsökande till godo.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Tomtef­ar
    Äldre 4 Mar 12:02
    #79
    chrissy skrev 2011-03-04 07:42:11 följande:
    Vad menar du med utnyttja vår välfärd? Är man i behov av vård så är man väl det, eller hur menar du?

    Och "svenskar" som "utnyttjar vår välfärd", borde vi kanske deportera dem?
    Svenskar betalar skatt....och det att det finns samhällsparasiter....varför välkomna fler?
  • Äldre 4 Mar 12:05
    #80

    Ett stort problem med det här och tidigare amnestier är att vi genomför en filtrering där de som följer lagar och regler i högre grad skickas tillbaka till sina hemländer och de som struntar i dylikt i högre grad får stanna. Det tycker jag ger helt fel signaler.

Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola