• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • aussie
    Tomtefar skrev 2011-03-04 11:51:24 följande:
    Detta var nog det sjukaste som hänt i Sverige dubbelmoralens land där det nu uppmanas till att folk ska slänga sina papper, vistas här illegalt och få allt serverat. Världens största socialbyrå för skäggebarn och annat pack som har inga som helst ambitioner att bidra till samhället. Dom som gör allting rätt med för att komma hit kommer ju bli straffade. DU som svensk betalar för detta elände. Hur långt tid innan det blir höjda avgifter för dig som svensk medborgare och sämre vård med längre vårdköer?

    www.svd.se/opinion/ledarsidan/hur-hogt-blir-p...
    JAG som svensk betalar för "detta elände" liksom en massa annat som jag personligen blivit tillfrågad om (motorvägar, avgångsvederlag till DO, bonusar, etc).
    Nu när det går så lysande för Sverige, enligt alliansen, är det bra att man ger fri vård och skola till de som finns inom landet, oavsett nationalitet. Men det finns ett krux här. Samma allians beslutade benhårt att alla icke-europeiska studenter ska avgiftsbeläggas från januari 2011.
    Och det är helt fel. Papperslös eller icke-europeisk med handlingar i ordning - det ska vara gratis med vård och skola i vilket fall. Sverige ska vara ett föregångsland, inte nåt jävla slutet mecka för nationalister. Så om det nu går bra för Sverige (som alliansen säger) är detta ett utmärkt sätt att spendera pengar.
  • Manchester
    Tomtefar skrev 2011-03-04 12:02:50 följande:
    Svenskar betalar skatt....och det att det finns samhällsparasiter....varför välkomna fler?
    OK, så din definition på svensk är alltså en som betalar skatt här. Vad är då den blonda svenskfödda socialbidragstagaren som inte haft en inkomst i hela sitt liv? Norrman?

    Det finns gott om skattebetalande människor med uppehållstillstånd i Sverige, men som inte är svenska medborgare och inte heller ser sig själva som svenskar. Likaså finns det många som kan bevisa sin "svenskhet" många generationer bakåt i tiden, men som varken har inkomst eller förmögenhet och därmed inte betalar annan skatt än moms på de varor de köper. Men det gör ju även papperslösa så jag antar att du inte räknar momsen som en riktig skatt.
  • Manchester
    Tomtefar skrev 2011-03-04 11:51:24 följande:
    . Världens största socialbyrå för skäggebarn och annat pack som har inga som helst ambitioner att bidra till samhället.
    För det första, hur definierar du barn? Håller du med svensk lag om att man är barn tills man fyller 18? I så fall finns det gott om barn med skägg. Rör det sig om etniskt svenska barn så syns det kanske inte så tydligt, eftersom de oftast har ljus skäggväxt. Dock finns ju även en och annan mörk svensk. Jag har en elev, helsvensk, som hade tydlig mustasch redan som 13-åring. Han är mörkhårig och var nog dessutom tidig med skäggväxten. Eftersom han är född på svenskt BB och aldrig haft anledning att ens fundera över att ljuga om sin ålder så är jag rätt övertygad om att han är så gammal som han säger. Är han ett "skäggebarn"?

    För det andra: Hur många ensamkommande flyktingbarn känner du? Har du ens träffat några? Eller hur kan du veta att de inte har några som helst ambitioner att bidra till det svenska samhället? Jag känner ett par personer som kommit till Sverige på det sättet. De har jobb och lever fullt normala liv. I vår kommun finns ett boende för ensamkommande och eftersom jag sitter i socialnämnden får jag då och då information om hur det går för barnen. De jobbar på med sina studier och är betydligt mer ambitiösa än många svenska barn. De här barnen vet ofta vad fattigdom vill säga och inser att en utbildning är biljetten in på arbetsmarknaden. De vet också att de måste klara sig själva den dag de lämnar boendet. De kan inte räkna med att leva på sina föräldrar tills de är 20-25 år, som många svenska barn gör.
  • andraadvent
    Manchester skrev 2011-03-04 13:56:14 följande:
    För det andra: Hur många ensamkommande flyktingbarn känner du? Har du ens träffat några? Eller hur kan du veta att de inte har några som helst ambitioner att bidra till det svenska samhället? Jag känner ett par personer som kommit till Sverige på det sättet. De har jobb och lever fullt normala liv. I vår kommun finns ett boende för ensamkommande och eftersom jag sitter i socialnämnden får jag då och då information om hur det går för barnen. De jobbar på med sina studier och är betydligt mer ambitiösa än många svenska barn. De här barnen vet ofta vad fattigdom vill säga och inser att en utbildning är biljetten in på arbetsmarknaden. De vet också att de måste klara sig själva den dag de lämnar boendet. De kan inte räkna med att leva på sina föräldrar tills de är 20-25 år, som många svenska barn gör.
    Inte för att detta inlägg var riktat till mig men väljer ändå att skriva. Det handlar inte primärt om någon är ambitös i skolan eller inte. Oavsett hur ambitös någon är med sina studier så tar det många år innan en flykting har studerat tillräckligt för att utföra ett arbete även av enklare art. Som bekant är det dessutom hög arbetslöshet och dessa enkla arbeten behöver egenligen svenska ungdomar. 
     Just för att språken skiljer sig åt och skolnivån i dessa länder jämfört med Sverige (om personen ens gått i skolan) är nivån avsevärt mycket lägre än fullgjord svensk skola. Hur mycket man än vrider på det är det humanitär hjälp från Sveriges sida och en ekonomisk förlust men dock hjälp till dessa individer.
  • Manchester
    andraadvent skrev 2011-03-04 15:03:21 följande:
    Inte för att detta inlägg var riktat till mig men väljer ändå att skriva. Det handlar inte primärt om någon är ambitös i skolan eller inte. Oavsett hur ambitös någon är med sina studier så tar det många år innan en flykting har studerat tillräckligt för att utföra ett arbete även av enklare art. Som bekant är det dessutom hög arbetslöshet och dessa enkla arbeten behöver egenligen svenska ungdomar. 
     Just för att språken skiljer sig åt och skolnivån i dessa länder jämfört med Sverige (om personen ens gått i skolan) är nivån avsevärt mycket lägre än fullgjord svensk skola. Hur mycket man än vrider på det är det humanitär hjälp från Sveriges sida och en ekonomisk förlust men dock hjälp till dessa individer.
    Nåja, ett av de ensamkommande flyktingbarn jag känner var tre år när han kom hit. Jag lovar dig att hans svenska är helt OK. Han jobbar idag som IT-tekniker och tar därmed inte något "enklare arbete" som borde ha gått till svenska ungdomar(!).

    De ungdomar som bor i kommunens boende har varit lite äldre när de kom, de flesta 12-16 år, men de lär sig svenska förvånansvärt snabbt. Jag är själv lärare och har haft ett antal invandrarbarn som elever. Många av dem kan tillgodogöra sig svensk undervisning fullt ut efter ett eller två år här. Dessa killar (på just vårt boende finns bara killar) har alltså alla möjligheter att läsa på gymnasiet och gå ut med bra betyg. De flesta har ambitionen att sedan plugga vidare, och många kommer säkert att lyckas med det.

    Visst är det sant att inte "bidrar" så mycket under sin första tid i Sverige. Han som kom som treåring hann vara här ganska länge innan han kunde kallas produktiv. Men på vilket sätt skiljer det sig från svenska barn? Mina egna på fem och åtta gör inte heller mycket nytta för det svenska samhället i stort. Jag är glad så länge de plockar undan sin egen disk efter sig. Men mitt inlägg här ovan handlade inte om insatser här och nu, utan var ett svar på ett påstående om att flyktingbarn kommer hit "utan några som helst ambitioner att bidra till samhället". Det tolkar jag inte bara som vad de gör dagen efter att de landat på svensk mark, utan mer som hela den tid de är här, alltså även efter avslutad utbildning.
  • Apmor2
    Manchester skrev 2011-03-04 15:24:26 följande:
    Nåja, ett av de ensamkommande flyktingbarn jag känner var tre år när han kom hit. Jag lovar dig att hans svenska är helt OK. Han jobbar idag som IT-tekniker och tar därmed inte något "enklare arbete" som borde ha gått till svenska ungdomar(!).

    De ungdomar som bor i kommunens boende har varit lite äldre när de kom, de flesta 12-16 år, men de lär sig svenska förvånansvärt snabbt. Jag är själv lärare och har haft ett antal invandrarbarn som elever. Många av dem kan tillgodogöra sig svensk undervisning fullt ut efter ett eller två år här. Dessa killar (på just vårt boende finns bara killar) har alltså alla möjligheter att läsa på gymnasiet och gå ut med bra betyg. De flesta har ambitionen att sedan plugga vidare, och många kommer säkert att lyckas med det.

    Visst är det sant att inte "bidrar" så mycket under sin första tid i Sverige. Han som kom som treåring hann vara här ganska länge innan han kunde kallas produktiv. Men på vilket sätt skiljer det sig från svenska barn? Mina egna på fem och åtta gör inte heller mycket nytta för det svenska samhället i stort. Jag är glad så länge de plockar undan sin egen disk efter sig. Men mitt inlägg här ovan handlade inte om insatser här och nu, utan var ett svar på ett påstående om att flyktingbarn kommer hit "utan några som helst ambitioner att bidra till samhället". Det tolkar jag inte bara som vad de gör dagen efter att de landat på svensk mark, utan mer som hela den tid de är här, alltså även efter avslutad utbildning.
  • Velour
    Manchester skrev 2011-03-04 15:24:26 följande:
    Nåja, ett av de ensamkommande flyktingbarn jag känner var tre år när han kom hit. Jag lovar dig att hans svenska är helt OK. Han jobbar idag som IT-tekniker och tar därmed inte något "enklare arbete" som borde ha gått till svenska ungdomar(!).

    De ungdomar som bor i kommunens boende har varit lite äldre när de kom, de flesta 12-16 år, men de lär sig svenska förvånansvärt snabbt. Jag är själv lärare och har haft ett antal invandrarbarn som elever. Många av dem kan tillgodogöra sig svensk undervisning fullt ut efter ett eller två år här. Dessa killar (på just vårt boende finns bara killar) har alltså alla möjligheter att läsa på gymnasiet och gå ut med bra betyg. De flesta har ambitionen att sedan plugga vidare, och många kommer säkert att lyckas med det.

    Visst är det sant att inte "bidrar" så mycket under sin första tid i Sverige. Han som kom som treåring hann vara här ganska länge innan han kunde kallas produktiv. Men på vilket sätt skiljer det sig från svenska barn? Mina egna på fem och åtta gör inte heller mycket nytta för det svenska samhället i stort. Jag är glad så länge de plockar undan sin egen disk efter sig. Men mitt inlägg här ovan handlade inte om insatser här och nu, utan var ett svar på ett påstående om att flyktingbarn kommer hit "utan några som helst ambitioner att bidra till samhället". Det tolkar jag inte bara som vad de gör dagen efter att de landat på svensk mark, utan mer som hela den tid de är här, alltså även efter avslutad utbildning.
  • Nice Girl Wrong Place
    aussie skrev 2011-03-04 12:22:09 följande:
    JAG som svensk betalar för "detta elände" liksom en massa annat som jag personligen blivit tillfrågad om (motorvägar, avgångsvederlag till DO, bonusar, etc).
    Nu när det går så lysande för Sverige, enligt alliansen, är det bra att man ger fri vård och skola till de som finns inom landet, oavsett nationalitet. Men det finns ett krux här. Samma allians beslutade benhårt att alla icke-europeiska studenter ska avgiftsbeläggas från januari 2011.
    Och det är helt fel. Papperslös eller icke-europeisk med handlingar i ordning - det ska vara gratis med vård och skola i vilket fall. Sverige ska vara ett föregångsland, inte nåt jävla slutet mecka för nationalister. Så om det nu går bra för Sverige (som alliansen säger) är detta ett utmärkt sätt att spendera pengar.
    Well spoken!
  • andraadvent

    Manchester: OT: Jag har inte påstått att det inte finns "lyckade" fall. Jag menar bara att ta in en person i en skola sent är en belastning(framför allt om man ska börja från grundkunskaper) och oftast mkt resurskrävande. Tycker inte din jämförelse med dina barn riktigt hör hemma i resonemanget. 

  • ica
    Tomtefar skrev 2011-03-04 11:51:24 följande:
    Detta var nog det sjukaste som hänt i Sverige dubbelmoralens land där det nu uppmanas till att folk ska slänga sina papper, vistas här illegalt och få allt serverat. Världens största socialbyrå för skäggebarn och annat pack som har inga som helst ambitioner att bidra till samhället. Dom som gör allting rätt med för att komma hit kommer ju bli straffade. DU som svensk betalar för detta elände. Hur långt tid innan det blir höjda avgifter för dig som svensk medborgare och sämre vård med längre vårdköer?

    www.svd.se/opinion/ledarsidan/hur-hogt-blir-p...
    Ja, dessutom behöver både vården och skolan vår folkbokföring för att kunna planera allt. För annars finns det inte resurser. T ex så räknar landets sjukhus ut hur många förlossningar det beräknas ske varje vecka. Hur många ungar som är på gång i förtid. Allt för att kunna omfördela resurserna på bästa sätt. Skicka mammor till andra sjukhus. Hur gör du med en papperslös kvinna som ingen vet om? Vems plats får hon? För vi har sånt tryck på många ställen inom vården att för mycket oplanerat omintetgör det planerade eller så blir vården sämre.
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola