• Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 22:48
    35936 visningar
    524 svar
    524
    35936

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Manche­ster
    Äldre 4 Mar 18:37
    #91
    ica skrev 2011-03-04 16:54:15 följande:
    Ja, dessutom behöver både vården och skolan vår folkbokföring för att kunna planera allt. För annars finns det inte resurser. T ex så räknar landets sjukhus ut hur många förlossningar det beräknas ske varje vecka. Hur många ungar som är på gång i förtid. Allt för att kunna omfördela resurserna på bästa sätt. Skicka mammor till andra sjukhus. Hur gör du med en papperslös kvinna som ingen vet om? Vems plats får hon? För vi har sånt tryck på många ställen inom vården att för mycket oplanerat omintetgör det planerade eller så blir vården sämre.
    Och om det hade funnits tusentals gravida papperslösa kvinnor i Sverige så hade detta kunnat bli ett problem. Men så är det inte. Redan tidigare har de papperslösa kvinnor som kommer in till förlossningen fått hjälp och jag har inte hört talas om det har stjälpt planeringen i något enda landsting.
  • Manche­ster
    Äldre 4 Mar 18:54
    #92
    andraadvent skrev 2011-03-04 16:09:53 följande:
    Manchester: OT: Jag har inte påstått att det inte finns "lyckade" fall. Jag menar bara att ta in en person i en skola sent är en belastning(framför allt om man ska börja från grundkunskaper) och oftast mkt resurskrävande. Tycker inte din jämförelse med dina barn riktigt hör hemma i resonemanget. 
    Det finns rätt gott om lyckade fall, faktiskt. Jag är lokalpolitiker och var med och tog del av informationen innan vi beslöt oss för att skriva avtal med migrationsverket. Det finns rätt få exempel på att det gått åt skogen med de ensamkommande flyktingbarnen, men desto fler på att det gått bra. De här barnen är vanligen så oerhört motiverade och de kommer i en ålder där de fortfarande ganska lätt tar till sig ett nytt språk. De får också tidigt kontakt med svensk kultur och svenska värderingar och har därför ofta lättare att finna sig tillrätta det svenska samhället än de barn som kommit tillsammans med sina föräldrar. Det som möjligen kan vara svårt är att de ofta tvingats vänja sig vid att ta hand om sig själva på ett sätt vi inte förväntar oss av barn. Det har ibland lett till problem när de placeras i familjehem. Därför har i alla fall vår kommun valt att ha ett särskilt boende med personal istället, förutom till de yngsta barnen.

    Skolgången har fungerat så här långt. På det boende vi har kommer de flesta barnen från Afghanistan och de kanske inte har gått lika mycket i skola som en jämnårig svensk, men de är inte heller analfabeter. Vi har också ett par afrikanska (minns inte från vilket land) flickor och en iransk pojke som är placerade i familjehem. Även de har klarat att komma in i det svenska skolsystemet. Den iranska pojken var inte så gammal när han kom, under tonåren i alla fall, men flickorna var minst 15. Det gick bra ändå, förutom att den ena flickan var tvungen att avbryta sin skolgång för att föda det barn som blivit till genom en våldtäkt i hemlandet (ett vanlig inslag i krigföringen där). Men hon borde kanske ändå ha pluggat för fullt för att snabbt kunna börja jobba och bli kostnadseffektiv?

    Sedan förstår jag inte varför jag inte skulle kunna jämföra med mina barn. Om du kräver av ensamkommande flyktingbarn att de ska bli lönsamma från dag ett så borde du väl ställa samma krav på alla barn?
  • Tomtef­ar
    Äldre 4 Mar 23:24
    #93
    aussie skrev 2011-03-04 12:22:09 följande:
    JAG som svensk betalar för "detta elände" liksom en massa annat som jag personligen blivit tillfrågad om (motorvägar, avgångsvederlag till DO, bonusar, etc).
    Nu när det går så lysande för Sverige, enligt alliansen, är det bra att man ger fri vård och skola till de som finns inom landet, oavsett nationalitet. Men det finns ett krux här. Samma allians beslutade benhårt att alla icke-europeiska studenter ska avgiftsbeläggas från januari 2011.
    Och det är helt fel. Papperslös eller icke-europeisk med handlingar i ordning - det ska vara gratis med vård och skola i vilket fall. Sverige ska vara ett föregångsland, inte nåt jävla slutet mecka för nationalister. Så om det nu går bra för Sverige (som alliansen säger) är detta ett utmärkt sätt att spendera pengar.
    Jag anser det är helt jävla rätt... jag såg att siffrorna på ansökningar sjönk drastiskt. Varför ska vi avsätta resurser till att utbilda folk som har ingen som helst avsikt att vara en del av Sverige eller bidra till vårat land.
    Anledningen till att Sverige är så lyckat som samhälle är att alla varit med och bidragit för att bygga upp det, men det är inte hela sanningen. Vår enorma statsskuld är ju också konsekvenser av att allt för många har utnyttjat systemet och inte bidragit. Jag vill gärna tro på ett välfärdssamhälle där alla hjälper till och skulle någon falla ner hjälper vi andra denna upp på fötterna så han kan fortsätta hjälpa till. Så har det inte blivit då allt fler parasiter inte vill bidra utan vill bara suga ut vad de kan.

    Gratis vård? Vilken planet lever du på? Bara i Sverige är ni så tokiga och tror att saker är gratis.... det kostar MILJARDER att upprätthålla våran sjukvård. Det enda som förespråkar en fortsatt välfärd inom sjukvården är att folk fortsätter att betala skatt...och för det behövs det jobb. Läste häromdagen i Metro om en förtvivlad svensk ungdom som söker 20 jobb om dagen men får inget. Och då ska vi ta in fler invandrare som
    1. Inte har för avsikt att lära sig språket
    2. Inte kommer på något sätt bidra till Svenska samhället...förutom att vara konsumenter, men eftersom det är skattepengar som finansierar dom så är det ju en ren förlustaffär.
    3. Behöva en bostad och som läget är nu så byggs det inte i den takten att vi kan ge husrum åt alla.

    Sverige är smockfullt....på alla fronter...ändå öppnar regeringen upp för fri invandring! Vansinne!

    Nu ska vi alltså ta emot och vårda illegala invandrare som trots att vi har världens mest generösa invandringspolitik fått avslag och ska skickas hem.

    Och Sverige ska inte bli något mecka överhuvudtaget...Islam är en långt farligare politiskt system för Sverige än vad ni moralkärringar tycks fatta. Vi har redan idag dessa shariaförespråkande idioterna här som vill ta oss tillbaka till medeltiden. Att ni har så svårt att se detta är ju en bedrift bara för sig. Ser ni aldrig nyheterna? Hörde ni inte om självmordsbombaren i Stockholm?
  • Tomtef­ar
    Äldre 4 Mar 23:27
    #94
    violatricolor skrev 2011-03-03 17:23:41 följande:
    En miljard vill inte bo i Sverige...
    Du kommer bli förvånad hur mycket massinvandringen kommer öka framöver...

    Flyktingsmugglarna kommer köra busslaster med folk hit....det gör dom redan nu...nåja...blir väl specialchartrade flygplan och båtar då.
  • Eshka
    Äldre 5 Mar 00:00
    #95

    Jag säger bara; Grattis Sverige. Sedan får ni tolka det som ni vill. Orkar egentligen inte ödsla mer energi till att diskutera med "solidaritetsmänniskor"... Hade dessa personer haft 50 spänn kvar till nästa löning hade de gjort allt för att ge sina egna barn och sig själva mat för dagen först. Sällan att de hade bjudit in 150 personer till att kalasa på ägg och kaviar, eller nåt...

  • Tomtef­ar
    Äldre 5 Mar 00:03
    #96
    Manchester skrev 2011-03-04 13:56:14 följande:
    För det första, hur definierar du barn? Håller du med svensk lag om att man är barn tills man fyller 18? I så fall finns det gott om barn med skägg. Rör det sig om etniskt svenska barn så syns det kanske inte så tydligt, eftersom de oftast har ljus skäggväxt. Dock finns ju även en och annan mörk svensk. Jag har en elev, helsvensk, som hade tydlig mustasch redan som 13-åring. Han är mörkhårig och var nog dessutom tidig med skäggväxten. Eftersom han är född på svenskt BB och aldrig haft anledning att ens fundera över att ljuga om sin ålder så är jag rätt övertygad om att han är så gammal som han säger. Är han ett "skäggebarn"?

    För det andra: Hur många ensamkommande flyktingbarn känner du? Har du ens träffat några? Eller hur kan du veta att de inte har några som helst ambitioner att bidra till det svenska samhället? Jag känner ett par personer som kommit till Sverige på det sättet. De har jobb och lever fullt normala liv. I vår kommun finns ett boende för ensamkommande och eftersom jag sitter i socialnämnden får jag då och då information om hur det går för barnen. De jobbar på med sina studier och är betydligt mer ambitiösa än många svenska barn. De här barnen vet ofta vad fattigdom vill säga och inser att en utbildning är biljetten in på arbetsmarknaden. De vet också att de måste klara sig själva den dag de lämnar boendet. De kan inte räkna med att leva på sina föräldrar tills de är 20-25 år, som många svenska barn gör.
    Nej, man är inte automatiskt ett "barn" bara för man är yngre än 18 år. Vi har även ett uttryck som heter ungdomar. Ett barn är en hjälplös individ någonstans mellan nyfödd och runt 12-13 års ålder anser jag. sedan är man en ungdom. Det finns fortfarande mongoungar som fått fel uppfostran som inte klarar sig själva efter 15 år ( och vissa hela livet tycks det som) men dom är sälsynta. Jag flyttade hemifrån då jag var 16 år gammal och fått ta hand om mig själv sedan dess. Skulle du kalla mig i den åldern för ett "barn" ? Klart att man äger ingenting då och behöver samhällets stöd. Men ett "skäggebarn" är en vuxen man som låtsas vara yngre för att få PUT för särskilt ömmande omständigheter.

    Dagens Svenska ungdomar TVINGAS...JA, TVINGAS bo hemma tills dom är 20-25 för det finns inga lägenheter, inga jobb och ingen framtid. Hur kan du inte förstå detta??? Sveriges ungdomar TVINGAS läsa en utbildning och i vissa fall en högskoleutbildning för att idag ha en chans till ett jobb, en lägenhet...en framtid?!?  Så dina socialfall som du har insyn deras livserfarenhet är inte unika på något sätt.
  • aussie
    Äldre 5 Mar 00:14
    #97

    det finns en ökad misär i Sverige, tycker jag mig se i alla fall. en baksida av den är att invandrare får skulden för den, medan det i själva verket inte beror på dem alls. Lika lite som att USAs kräftgång beror på deras invandrare.
    Det som är anmärkningsvärt är ju att vi har både misär OCH 7%ig tillväxt.

    Önskar bara att ni kunde se att misären - bostadspolitiken som är ett skämt i landet, försämrade arbetsvillkor, indragna skolor, utförsäkrade arbetslösa - har mkt lite med invandringspolitiken att göra, och mycket med högerpolitik (inklusive sossarnas högerpolitik) att göra.

  • kultur­mamman
    Äldre 5 Mar 00:20
    #98

    Jag ska i framtiden göra allt jag kan får att betala så lite skatt som möjligt. Staten stjäl min pengar och gör till navelluddspillare på FL och till allskönas ärtor som jag inte känner det minsta samhörighet med. Varför ska jag ge dem mina pengar?

  • Äldre 5 Mar 01:34
    #99
    Manchester skrev 2011-03-04 18:54:15 följande:
    Det finns rätt gott om lyckade fall, faktiskt. Jag är lokalpolitiker och var med och tog del av informationen innan vi beslöt oss för att skriva avtal med migrationsverket. Det finns rätt få exempel på att det gått åt skogen med de ensamkommande flyktingbarnen, men desto fler på att det gått bra. De här barnen är vanligen så oerhört motiverade och de kommer i en ålder där de fortfarande ganska lätt tar till sig ett nytt språk. De får också tidigt kontakt med svensk kultur och svenska värderingar och har därför ofta lättare att finna sig tillrätta det svenska samhället än de barn som kommit tillsammans med sina föräldrar. Det som möjligen kan vara svårt är att de ofta tvingats vänja sig vid att ta hand om sig själva på ett sätt vi inte förväntar oss av barn. Det har ibland lett till problem när de placeras i familjehem. Därför har i alla fall vår kommun valt att ha ett särskilt boende med personal istället, förutom till de yngsta barnen.

    Skolgången har fungerat så här långt. På det boende vi har kommer de flesta barnen från Afghanistan och de kanske inte har gått lika mycket i skola som en jämnårig svensk, men de är inte heller analfabeter. Vi har också ett par afrikanska (minns inte från vilket land) flickor och en iransk pojke som är placerade i familjehem. Även de har klarat att komma in i det svenska skolsystemet. Den iranska pojken var inte så gammal när han kom, under tonåren i alla fall, men flickorna var minst 15. Det gick bra ändå, förutom att den ena flickan var tvungen att avbryta sin skolgång för att föda det barn som blivit till genom en våldtäkt i hemlandet (ett vanlig inslag i krigföringen där). Men hon borde kanske ändå ha pluggat för fullt för att snabbt kunna börja jobba och bli kostnadseffektiv?

    Sedan förstår jag inte varför jag inte skulle kunna jämföra med mina barn. Om du kräver av ensamkommande flyktingbarn att de ska bli lönsamma från dag ett så borde du väl ställa samma krav på alla barn?
    Du skrev det själv. Det är kostader för boenden, personal mm. Det är alltså inte bara skolgången som för dina barn utan betalning till all mat, kläder och uppehälle som sker med skattepengar. Små klasser i skolan. Det är kostnadsskillnaden. Förvisso finns det barn uppvuxna i Sverige på fosterhem och dylikt men klart att även det är en ekonomisk belastning. 

    Angående trådstarten så är det lite det jag vill komma till. Politiker måste våga erkänna att saker kostar pengar och inte bara snacka värdegrund bla bla. Jag lägger ingen större värdering i om sk papperslösa får kostnadsfri vård och skola även om jag finner förslaget aningens naivt. Jag hade gärna lutat mig tillbaka och vetat att politikerna i regeringen tar hyfsade beslut men jag vill slippa alla flosker och jag vill få relevant information. 

    1,7 miljarder räknas detta kosta om jag minns siffan från SVT rätt. Bra med siffror men är de säkra? Förmodligen är beräkningen i underkant men vad kan maxmalt läggas i pengar på detta?.Ponera att sk papperslösa uppsöker Sverige för att ge sina barn skola eller att asylsökande som fått avslag i högre grad uppehåller sig illegalt i Sverige än idag, har politikerna ens tänkt den tanken eller är de för upptagna med att visa väljarna att de inte är sverigedemokrater?

    Tycka vad man vill om förslaget men de flesta skattebetalare vill nog inte lägga mkt större summa än 1,7 miljarder på detta i tider av stora barngrupper och politiker är ju inte alltid kända för att hålla budgetar.   
  • Äldre 5 Mar 01:39
    krank skrev 2011-03-03 16:33:23 följande:
    Omhändertagning - identifiering - utvisning ... sen skickar man faktura för mottagen vård.
    violatricolor skrev 2011-03-03 16:23:58 följande:
    Jag hoppas verkligen det blir så här nu! ÄNTLIGEN! Ett steg i rätt riktning om vi ska följa FNs barnkonvention som vi har skrivit under. Framförallt ett stort steg för ett mänskligare samhälle.

    Vad det får för konsekvenser för oss som vistas här legalt (vad du kallar "den inhemska befolkningen") är som du säkert förstår själv svårt att sia om. Det beror på politiska beslut kring skatter, resursfördelning mm. För mig är det dock så självklart att papperslösa ska ha lika rätt till sjukvård och skola som jag så jag är beredd att ta eventuella konsekvenser. Jag har också drabbats av den höga belastningen på sjukvården men jag tycker så här ändå. Jag tycker mig inte ha mer rätt till vård än papperslösa. Det är en stark övertygelse jag har och det hänger ihop med min människosyn och världsbild.

    Och nej, ni som är oroliga att det kommer att komma massor av illegala invandrare hit kan sluta oroa er. Man flyr inte från sitt ursprungsland och lever gömd i ett annat land om det inte är nödvändigt. 
    Mänskligare samhälle? Jag vet inte vilken drömbubbla du lever i men stora delar av världen har det sämre än vad vi har.
    Vi har det bättre än andra på grund av generationer av svenskar som har slitit halv ihjäl sig för att bygga upp samhället runt omkring oss, samhället som förstörs just nu på grund av lyckosökare som drar sig hit från hela världen och tas emot med öppna armar av idioter som anser att vår välfärd är till alla
    Eller rättare sagt politiker som låter lyckosökarna komma hit.
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola