• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Tomtefar
    BigDaddy skrev 2011-03-07 18:01:57 följande:
    Samma oförskämt personliga ton fortfarande, Tomtefar. Jag trodde du givit upp detta otyg vid det här laget.

    Ingenstans har du kommenterat eller relaterat till det jag postat (förutom möjligen att ange vad det är du gillar med inläggen jag gjort). Detta är något jag noterar står ut i ovanstående återgivna postning. Jag tror du själv kan hålla med faktiskt. Det känns inte som en ärlig debatt att inte besvara mina framlagda frågor och ställningstaganden utan så gott som helt ignorera dem för att sedan själv ställa mig frågor. Och dessutom vara personlig och oförskämd. Seriöst, Tomtefar. Vill du eller vill du inte ha en seriös diskussion? Bollen ligger hos dig.

     
    Nja, sist jag hade en "seriös" debatt med dig så fick jag läsa romaner där man inte riktigt visste vad du ville komma till för slutsatser. Dessutom har jag ibland ett skrivspråk som inte alltid är passande här på politiskt korrekta FL så sist jag försökte besvara en av dina monsterposter med en likadan monsterpost försvann den med en 24 timmars paus för mig där jag fick fråga moderatorn vad som var fel där EN mening ansågs vara "främlingsfientlig". Så tänker inte ödsla någon avsevärd tid åt dig.

    Tänker däremot besvara vad jag tyckte var intressant med kostanderna för dramaten som någon slags "onödig utgift" för statsbudgeten. I viss mån kan man tycka att vad ska det kosta så mycket för? Men å andra sidan den är ju trots allt en del av det svenska kulturarv som jag och många sverigedemokrater kämpar för att behålla. Ett kulturarv som lämnar mer och mer plats till andra kulturer.

    Man får ju fråga sig vilket slags samhälle man vill ha? Jag satsar hellre på ett parti som vill värna om dessa saker än om Sveriges välvilja gentemot omvärlden. Vi är ju trots allt bara 9 miljoner i detta landet och jag fattar inte hur vi har råd att ge de monstruösa bistånden vi ger redan nu med tanke på vår befolkningsmängd. och världen ökar i befolkning dagligen långt mer än vad som kan lösas med Sveriges lilla budget.
     
  • Tomtefar
    Manchester skrev 2011-03-07 20:19:14 följande:
    Vilka är "de" som genererade resurserna? Inte är väl alla delaktiga bara för att de råkar vara födda inom några slumpvis uppritade gränser? Den som inte kan (eller vill) jobba skapar inga resurser, oavsett var han eller hon är född, i alla inte resurser i form av skatteintäkter och det måste väl vara det den här diskussionen handlar om. Jag betalar gärna skatt för att den som inte kan försörja sig på annat sätt ska kunna få exempelvis socialbidrag, men jag har svårt att se hur den svensk som lever på socialbidrag skapar några resurser. Då skapas nog mer av den papperslösa flykting som tjänar 15 kr i timmen svart på att diska i ett restaurangkök.

    Den här fixeringen vid gränser och vem som råkar komma från vilket land känns faktiskt bara löjlig. Varför skulle jag automatiskt vara mindre intresserad av att hjälpa en människa bara för att hon råkar vara född i ett annat land, kanske en annan världsdel, än jag själv? För mig känns det mer självklart att förse en papperslös barnfamilj med sjukvård än att betala socialbidragen till en helyllesvensk latmask som inte vill ta vilket jobb som helst eller som vägrar flytta ifrån en ort med hög arbetslöshet (Jo, jag vet att det finns arbetslösa som gör ALLT för att få jobb och ändå inte lyckas. Deras bidrag har jag inget emot att stå för.). Jag anser mig ha mer gemensamt med en småbarnsmamma från Somalia än med en halvalkoholiserad 55-årig före detta skogsarbetare från Härjedalen. Det känns mer självklart att låta mina skattepengar gå till skolgång för ett kurdiskt flyktingbarn som gömmer sig undan utvisning, än till kristallskådande "jobb-coacher" åt en arbetslös infödd stockholmare, även om jag rentav råkar ha bott granne med den senare.
    "Några slumpvis uppritade gränser" Hur desillusionerad är du egentligen? Eller skippade du geografi i skolan?
    Sverige är ett rike, ett land, en nation, en yta, en stat, ett samhälle, en befolkning med ett språk och historia.

    www.tacitus.nu/svenskhistoria/kartor.htm

    Vi har inte ändrat våra gränser sedan 1905 och kommer förhoppningsvis fortsätta vara det i 100 år till.

    Vi tar hand om våra egna därav socialbidrag, detta missbrukas mer och mer samtidigt som det i dagens Sverige är en verklighet för många det gått illa för. Jag och du lever här inom dessa gränserna för landet och vi får dras med varandra hur våra åsikter än skiljer oss åt. Jag vill ha ett fortsatt välfärdssamhälle för både dig och mig som finns i landet, däremot vill jag inte vara socialbyrå för resten av omvärlden för det kommer en sorglig dag förstöra vårt fina välfärdssamhälle....när ska ni som vurmar om invandrares rättigheter förstå att vi kan INTE vara världens största socialbyrå gentemot omvärlden utan att det drabbar oss själva? En vacker dag kollapsar det systemet och ni vill slå undan benen gång på gång i eran vackra fantasivärld som inte existerar. Se nyheterna någon gång så ni börjar se sambanden.
  • Manchester
    Tomtefar skrev 2011-03-08 22:35:47 följande:
    Du ser alltså inte sambandet att höja vårdavgifter samt ge gratis välfärd till illegala invandrare? Som svensk skäms man för sådan här blåögd naivitet så man undrar om allt står rätt till hos dig? Du kanske borde uppsöka vården själv? Lite som att propagera då för att invadera Irak med motiveringen att förstöra massförstörelsevapen då resten av världen vet att det handlar om oljan. Alla jänkare köpte Bush fina argument likt du tycks köpa våran regerings idiotiska förklaring och ser inte sambandet.

    Det är väl meningen med ett välfärdssamhälle att ha just VÄLFÄRD FÖR DEN INHEMSKA BEFOLKNINGEN och jag hade gladeligen sett till så både dina och mina äldre ( vi kommer själva dit en dag ) får unna sig något mer i månaden än bara mediciner och dyrare sjukvård samtidigt som pensioner inte höjs i samma takt. Klart allt har blivit dyrare men i Sverige men nu ska resurser satsas på utländsk befolkning som inte har här att göra. Att du hatar dina föräldrar och svärföräldrar gissar jag är ömsesidigt från deras håll, men att du tycker det är bra att försämra den svenska sjukvården ytterligare för den inhemska befolkningen är skandalöst, den dagen du själv blir drabbad av de försämringarna detta kommer medföra undrar jag vart dina prioriterningar kommer ligga?
    Tur att jag inte är den sorten som anmäler inlägg. Jag lovar dig att jag inte behöver uppsöka "vården". Du får nog lära dig leva med att man kan ha en åsikt som avviker från din utan att det behöver betyda att man är sjuk. Vad Bush och Irak har med mitt resonemang att göra begriper jag dock inte, annat än möjligen för att kriget i Irak har genererat en hel del flyktingar. Jag är inte amerikan och har således inte röstat på Bush. Jag är inte heller militär och har inte själv deltagit i något krig. Jag är inte ens VD för något oljebolag eller innehavare av aktier i bilindustrin och därmed inte mer beroende av oljepriset än du eller någon annan.

    Mina föräldrar älskar jag högt, liksom de mig. Vi har ett nära förhållande, ses ofta och hjälper varandra när det behövs. Men de behöver inte mer pengar. De har gott och väl råd att betala mer för sina mediciner. Så länge de har några år kvar på sina privata pensionsförsäkringar får de ut betydligt mer i månaden än vad exempelvis jag och min man får (vi är båda medelinkomsttagare). Så småningom blir summorna något lägre, men de har kunnat lägga en del på hög och kommer att klara sig bra. Liksom mina farbröder, moster och morbror m fl. Medelklassens pensionärer är helt enkelt inte fattiga. De bor i villor, har lägenhet i Spanien, kör nya bilar, seglar och spelar golf. Och inget fel i det. De har ärligt tjänat ihop sina pengar och njuter nu frukterna av ett långt arbetsliv. Men det är inte synd om dem.

    Att det sedan finns några enskilda pensionärer som har det svårt är en annan sak. Det betyder inte att vi i Sverige måste avstå från att hjälpa flyktingar och istället lägga pengarna på att hjälpa hela gruppen pensionärer.
  • ica
    Tomtefar skrev 2011-03-08 22:35:47 följande:
    Du ser alltså inte sambandet att höja vårdavgifter samt ge gratis välfärd till illegala invandrare? Som svensk skäms man för sådan här blåögd naivitet så man undrar om allt står rätt till hos dig? Du kanske borde uppsöka vården själv? Lite som att propagera då för att invadera Irak med motiveringen att förstöra massförstörelsevapen då resten av världen vet att det handlar om oljan. Alla jänkare köpte Bush fina argument likt du tycks köpa våran regerings idiotiska förklaring och ser inte sambandet.

    Det är väl meningen med ett välfärdssamhälle att ha just VÄLFÄRD FÖR DEN INHEMSKA BEFOLKNINGEN och jag hade gladeligen sett till så både dina och mina äldre ( vi kommer själva dit en dag ) får unna sig något mer i månaden än bara mediciner och dyrare sjukvård samtidigt som pensioner inte höjs i samma takt. Klart allt har blivit dyrare men i Sverige men nu ska resurser satsas på utländsk befolkning som inte har här att göra. Att du hatar dina föräldrar och svärföräldrar gissar jag är ömsesidigt från deras håll, men att du tycker det är bra att försämra den svenska sjukvården ytterligare för den inhemska befolkningen är skandalöst, den dagen du själv blir drabbad av de försämringarna detta kommer medföra undrar jag vart dina prioriterningar kommer ligga?
    Många ser nog inte sambanden. Men vi som är inom vården ser hur stort behovet av vård är redan idag. Och alla dessa prioriteringar vi har idag gör att vissa inte får den vård de kunnat få. Ska samma resurser fördelas på fler så blir det mindre åt de som verkligen behöver. De som betalat skatt i åratal ska ju ändå få det de valt att betala för.
    Att ha en underklass av illegala invandrare som tar alla skitjobb men inte har några rättigheter är djupt ovärdigt för en demokrati. Det skulle dessutom vissa att vi inte har nån trovärdighet när det gäller mänskliga rättigheter.
  • Sötnöten
    Manchester skrev 2011-03-09 00:00:47 följande:
    Tur att jag inte är den sorten som anmäler inlägg. Jag lovar dig att jag inte behöver uppsöka "vården". Du får nog lära dig leva med att man kan ha en åsikt som avviker från din utan att det behöver betyda att man är sjuk. Vad Bush och Irak har med mitt resonemang att göra begriper jag dock inte, annat än möjligen för att kriget i Irak har genererat en hel del flyktingar. Jag är inte amerikan och har således inte röstat på Bush. Jag är inte heller militär och har inte själv deltagit i något krig. Jag är inte ens VD för något oljebolag eller innehavare av aktier i bilindustrin och därmed inte mer beroende av oljepriset än du eller någon annan.

    Mina föräldrar älskar jag högt, liksom de mig. Vi har ett nära förhållande, ses ofta och hjälper varandra när det behövs. Men de behöver inte mer pengar. De har gott och väl råd att betala mer för sina mediciner. Så länge de har några år kvar på sina privata pensionsförsäkringar får de ut betydligt mer i månaden än vad exempelvis jag och min man får (vi är båda medelinkomsttagare). Så småningom blir summorna något lägre, men de har kunnat lägga en del på hög och kommer att klara sig bra. Liksom mina farbröder, moster och morbror m fl. Medelklassens pensionärer är helt enkelt inte fattiga. De bor i villor, har lägenhet i Spanien, kör nya bilar, seglar och spelar golf. Och inget fel i det. De har ärligt tjänat ihop sina pengar och njuter nu frukterna av ett långt arbetsliv. Men det är inte synd om dem.

    Att det sedan finns några enskilda pensionärer som har det svårt är en annan sak. Det betyder inte att vi i Sverige måste avstå från att hjälpa flyktingar och istället lägga pengarna på att hjälpa hela gruppen pensionärer.
    Du har då verkligen ingen aning om hur pensionärerna har det i dagens samhälle! Det e bra att dina föräldrar, moster, morbror och övriga du relaterar till har det bra! Men det e då rakt inte så för alla! Då vill jag poängtera att merparten INTE har det så! Att pensionärerna har råd tt bo kvar i sina hus beror på att de e så gamla att de har hunnit betala av sina lån. Vet du vad de får för mat om dagana? Vet du vad de får betala för hemtjänst? Vet du hur de får snåla, gnida å vända på kronorna för att klara sig? Nej! 
    Tänk att folket som har byggt upp vårt land har det sämre än "de" som kommer hit som flyktingar!!!

    Sen att man ska spara in på allt som ingår inom termen vård är bedrövligt. Bara för att kunna ha råd att ta in fler till sverige?! Jag säger det igen, Man bjuder inte 20 st på middag när man bara har mat i kylskåpet för 10!!! Svårare ekvation än så e det inte! 
  • aussie

    Horribelt att några vill att sjukvård ska stå i direkt proportion till hur mycket individen betalat i form av skattepengar.
    Men ok. Frågan är då om ungdomar som aldrig arbetat, eller barn för den delen, ska ha sämre vård, än den som "betalat skatt i åratal som ju ska få det de valt att betala för".

  • aussie

    Håller också med evelyn B. om att jag inget sett omkring mig, av pensionärer som lever bra, och det som Manchester skrev om föräldrar som lyckats samla pengar på hög, ha hus i Spanien, kör nya bilar, spelar golf, och bo i villa, är mig helt främmande. Jag skulle nog akta mig för att kalla det medelklass.

    Min mamma lever som pensionär under exixtensminimum, trots att hon var yrkesverksam inom landstinget i 40 år. Hon har varken villa, bil, körkort, semesterpengar eller sparpengar. Vi hjälps åt. Men jag kan inte, för närvarande, betala den tandvård som hon skulle behöva.

    Trots det anser jag inte att illegala invandrare är skyldiga för tandvården som hon skulle behöva. Jag ser ju samtidigt att det är ökade klyftor i landet, att vissa tydligen har det mycket gott ställt. Jag håller alltså inte med dig, evelyn b, om orsaken till varför pensionärerna har det snålt, och inte ens kan betala sin tandvård.
    Såg på TV att en chefslön på 80-talet motsvarade om det var 8-14 gånger en arbetares, medan det nu handlade om ca 40 gånger högre löner. (minns inte exakt siffra).

    Men det är det ingen som ifrågasätter i sammanhanget.

    Inte heller ifrågasätts att skatterna sänkts just för att sveriges ekonomi "tillät det". Det "går ju bra för sverige", som ni vet. Strålande.

  • Manchester
    EvelynB skrev 2011-03-09 09:07:32 följande:
    Du har då verkligen ingen aning om hur pensionärerna har det i dagens samhälle! Det e bra att dina föräldrar, moster, morbror och övriga du relaterar till har det bra! Men det e då rakt inte så för alla! Då vill jag poängtera att merparten INTE har det så! Att pensionärerna har råd tt bo kvar i sina hus beror på att de e så gamla att de har hunnit betala av sina lån. Vet du vad de får för mat om dagana? Vet du vad de får betala för hemtjänst? Vet du hur de får snåla, gnida å vända på kronorna för att klara sig? Nej! 
    Tänk att folket som har byggt upp vårt land har det sämre än "de" som kommer hit som flyktingar!!!

    Sen att man ska spara in på allt som ingår inom termen vård är bedrövligt. Bara för att kunna ha råd att ta in fler till sverige?! Jag säger det igen, Man bjuder inte 20 st på middag när man bara har mat i kylskåpet för 10!!! Svårare ekvation än så e det inte! 
    Jag vet att inte alla pensionärer har det bra. Det jag vänder mig emot är att man ständigt klumpar ihop alla pensionärer till en grupp och påstår att de har det så svårt. Allihop. Det är ju helt enkelt inte sant. Tittar på den samlade privata förmögenheten i Sverige så visar det sig att en mycket stor del av den tillhör personer över 65 år. Delvis för att en del av dem bor i villor där lånen är avbetalda. De pengarna har de kanske inte direkt tillgång till, men det går att sälja villan. Det finns också banker som har speciella lån för äldre med en villa eller bostadsrätt som säkerhet. De betalar inte särskilt hög ränta och behöver nog inte amortera alls. På så sätt kan de börja leva av pengarna som är bundna i bostaden innan de vill sälja den. De enda som förlorar på detta är eventuella arvingar, som får ut mindre den dag mamma/pappa dör. Det finns också stora förmögenheter bland pensionärer i form av aktier, banktillgodohavanden, egna företag mm.

    Sedan finns det också verkliga fattigpensionärer, även om de blir allt färre. De allra fattigaste brukar vara kvinnor som varit hemmafruar en stor del av livet och därför bara har folkpension. De har det inte lätt. Men då får man göra något riktat till just den gruppen. Inte smälla på med pengar till varenda pensionär i hela Sverige och sedan konstatera att "hoppsan, det blev visst inget över till att ta emot hjälpbehövande som kommer till vårt land."

    Dessutom förstår jag fortfarande inte varför en människa med ont om pengar, om hon nu är pensionär eller inte (jag tror att exempelvis unga vuxna som är så sjuka eller funktionshindrade att de inte kommer ut på arbetsmarknaden har det betydligt värre än den genomsnittliga pensionären) alltid ska ha förtur till svenska skattepengar för att hon råkar vara född svensk. Vad är det som säger att ett barn, fött av gömda flyktingar i Sverige, är mindre värt en svensk pensionär? Barn kan inte hjälpa var de föds eller under vilka förhållanden. Det är inte barn som röstat fram regeringar och presidenter som startar krig. Kongolesiska barn mår precis lika illa av att se sin mamma våldtas som ett svenskt barn skulle göra. Ett etiopiskt barn som bara får ett mål mat om dagen är lika hungrigt som ett svenskt barn skulle vara. Varför skulle jag ha så fel om jag vill ge åtminstone några få av de barnen en chans? Alla kan vi inte hjälpa. det vet jag. Men alla kommer heller inte att komma hit.
  • Tomtefar
    Manchester skrev 2011-03-09 10:41:33 följande:
    Jag vet att inte alla pensionärer har det bra. Det jag vänder mig emot är att man ständigt klumpar ihop alla pensionärer till en grupp och påstår att de har det så svårt. Allihop. Det är ju helt enkelt inte sant. Tittar på den samlade privata förmögenheten i Sverige så visar det sig att en mycket stor del av den tillhör personer över 65 år. Delvis för att en del av dem bor i villor där lånen är avbetalda. De pengarna har de kanske inte direkt tillgång till, men det går att sälja villan. Det finns också banker som har speciella lån för äldre med en villa eller bostadsrätt som säkerhet. De betalar inte särskilt hög ränta och behöver nog inte amortera alls. På så sätt kan de börja leva av pengarna som är bundna i bostaden innan de vill sälja den. De enda som förlorar på detta är eventuella arvingar, som får ut mindre den dag mamma/pappa dör. Det finns också stora förmögenheter bland pensionärer i form av aktier, banktillgodohavanden, egna företag mm.

    Sedan finns det också verkliga fattigpensionärer, även om de blir allt färre. De allra fattigaste brukar vara kvinnor som varit hemmafruar en stor del av livet och därför bara har folkpension. De har det inte lätt. Men då får man göra något riktat till just den gruppen. Inte smälla på med pengar till varenda pensionär i hela Sverige och sedan konstatera att "hoppsan, det blev visst inget över till att ta emot hjälpbehövande som kommer till vårt land."

    Dessutom förstår jag fortfarande inte varför en människa med ont om pengar, om hon nu är pensionär eller inte (jag tror att exempelvis unga vuxna som är så sjuka eller funktionshindrade att de inte kommer ut på arbetsmarknaden har det betydligt värre än den genomsnittliga pensionären) alltid ska ha förtur till svenska skattepengar för att hon råkar vara född svensk. Vad är det som säger att ett barn, fött av gömda flyktingar i Sverige, är mindre värt en svensk pensionär? Barn kan inte hjälpa var de föds eller under vilka förhållanden. Det är inte barn som röstat fram regeringar och presidenter som startar krig. Kongolesiska barn mår precis lika illa av att se sin mamma våldtas som ett svenskt barn skulle göra. Ett etiopiskt barn som bara får ett mål mat om dagen är lika hungrigt som ett svenskt barn skulle vara. Varför skulle jag ha så fel om jag vill ge åtminstone några få av de barnen en chans? Alla kan vi inte hjälpa. det vet jag. Men alla kommer heller inte att komma hit.
    www.dn.se/debatt/tre-av-tio-50-talister-blir-fattigpensionarer

    Vet inte var du får din info eller vilken verklighet du lever i men då du pratar om villor i spanien och att de behöver inte pengar blir man chockad. En enkel googling på ordet "fattigpensionärer" ger mig en blogg där siffran 750.000 dyker upp. Ska leta fler siffror men denna artikeln i DN motsäger ju helt klart att fattigpensionärerna på något sätt skulle minska.
  • paperplanes

    Vet inte om någon redan har poängterat detta men...

    ska vi neka papperslösa vård? Ok. När de väl ligger utanför akuten krampandes för en obehandlad hjärnhinneinflammation? Ska vi fortfarande neka dem vård?  

Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola