• Tomtef­ar
    Äldre 2 Mar 22:48
    35919 visningar
    524 svar
    524
    35919

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • Äldre 10 Mar 21:05
    paperplanes skrev 2011-03-10 19:41:38 följande:
     Men vi kommer, precis som Manchester var inne på, att behöva en ökad invandring med fungerande integration för att få pensionssystemet att gå ihop.
    Man kan ju undra varfor pensionssystemet fortfarande är upplagt som ett pyramidspel; de flesta vet ju att det inte fungerar i längden.
  • Tomtef­ar
    Äldre 10 Mar 21:11
    paperplanes skrev 2011-03-10 20:55:06 följande:
    Du förutsätter att det inte går att uppnå god integration med hög sysselsättning bland utlandsfödda? En större befolkning är inte ett problem för välfärden sålänge tillräckligt många är sysselsatta, tvärtom är det en förutsättning för en fortsättning på välfärd. Vår befolkningspyramid är något upp och ned, det finns stora delar av världen där den är just en pyramid. Lösningen på våra problem med en åldrande befolkning och en mindre andel unga i landet finns utanför våra gränser. Men, invandrare(eller infödda) ska såklart inte bara vara konsumenter, då funkar det inte. 

    On-topic igen:

    Om papperslösa inte ska ha rätt till vård, ska eventuella papperslösa akutfall få dö framför akutmottagningen om de drabbas av en allvarlig åkomma? 
    För att svara på topic. DE HAR RÄTT TILL AKUT SJUKVÅRD redan nu, det är inte det topic är utan förslaget är att de kommer ha rätt till sjukvård, tandvård och skola på skattebetalarnas bekostnad. Har aldrig läst om någon stackare som dött av att den inte fått tanden fixad. Finns säkert, men bara för att illustrera så du är införstådd vad det här förslaget innebär. Inte ens jag som skattebetalande har rätt till fri tandvård.

    Off topic. Nej det är till stor del bevisad att en stor del av de invandrare vi tar in nu, speciellt från MENA-länderna där både okunskap, knapp läsförståelse och oduglighet till arbete inte kommer gynna det svenska samhället. Dessa kommer in i Sverige enbart på så kallad "humanitära skäl" dvs. de som har råd att betala flyktingsmugglare etc för att komma hit.

    Det talas om en åldrande befolkning där våra unga måste rädda pensionen, hur får du ihop det med 22% ungdomsarbetslöshet idag? Nära 130.000 personer? Bara nyfiken.
    Klart dom inte kommer rädda någon pension om de inte sätts i jobb.
     
  • Äldre 10 Mar 21:59
    paperplanes skrev 2011-03-10 20:55:06 följande:
    Du förutsätter att det inte går att uppnå god integration med hög sysselsättning bland utlandsfödda? En större befolkning är inte ett problem för välfärden sålänge tillräckligt många är sysselsatta, tvärtom är det en förutsättning för en fortsättning på välfärd. Vår befolkningspyramid är något upp och ned, det finns stora delar av världen där den är just en pyramid. Lösningen på våra problem med en åldrande befolkning och en mindre andel unga i landet finns utanför våra gränser. Men, invandrare(eller infödda) ska såklart inte bara vara konsumenter, då funkar det inte. 

    On-topic igen:

    Om papperslösa inte ska ha rätt till vård, ska eventuella papperslösa akutfall få dö framför akutmottagningen om de drabbas av en allvarlig åkomma? 
    Ge dig! De ska inte ha nån gratis vård som mitt hushåll står för..  Man kan dra denna fråga hur långt som helst! Lika bra att vi höjer skatten till 90% så kan vi föda biaffrabarnen i afrika oxå! Då blir alla nöjda å glada! Eller?!
    Nej tvinga ut cancersjuka att jobba, för de får inte vara sjukskrivna längre, å föräldrar som fött fram ett dött barn, ut å jobba dagen efter för ni innefattar inte något sjukdomstillstånd, för Swe måste spara pengar till behövande ILLEGALA flyktingar! Idioti! Jag må vara okänslig men det finns ingen rimlig ekvation i det hela! Var fasen ska den svenska inhemska befolkningen få ut sina rättigheter?! När de tvingas undan systemet för att ge rättigeheterna till ILLEGALA invandrare?
  • Äldre 10 Mar 22:05
    kulturmamman skrev 2011-03-10 18:12:30 följande:
    Det finns verkligen många håll att ta pengar ifrån för att uppnå en god välfärd för alla människor. Tänk alla barnbidrag på flera hundra kroner per ¨månad. Dessa borde dras in för dem som inte behöver det. Oftast är det då de som är födda här som verkligen kan vara utan dessa pengar.
    Vilka behöver inte det?
    ..visst vet du att de är de som du anser inte behöva det som faktiskt har betalat skatt för att det ska finnas.
  • Äldre 10 Mar 22:21

    Hur vi än vänder och vrider på det så kommer det att finnas papperslösa invandrare i vårt land.
    Självklart skall de få rätt till vård. Varför? Jo därför att många har t e x TBC och andra smittsamma sjukdomar. Har man t ex Tbc så behöver man medicin under 6 månader. Äter man ingen medicin så sprids smittan vidare i landet till övriga. Därför bör t ex papperslösa få vård. Barn till papperslösa är troligen födda i landet och min egen åsikt är att de borde då få bli svenska medborgare. Dessa barn kan inte hjälpa att de är födda. Så varför ska de bli en andra klassens medborgare utan utbildning eller vård? Papperslösa arbetar och har de sämsta lönerna. De handlar mat och kläder och betalar hyror. De betalar allstå således skatt på de varor de handlar.

  • liv10
    Äldre 10 Mar 22:27

    självklart skall alla människor ha rätt till vård. jag struntar FULLSTÄNDIGT i en människas papper och bakgrund om de är sjuka eller skall föda barn eller på annat sätt behöver medicinsk hjälp. i min värld är det en mänsklig rättighet att få sjukvård.


    när det gäller skolan vet jag inte hur de tänkt lösa det rent praktiskt, det låter ju lite konstigt då dessa människor ofta är mer eller mindre "osynliga" i samhället i övrigt så att säga. men samma där- det är självklart att BARN i svenska samhället skall få möjlighet till skola och utbildning- papperslös eller inte. sen hur de tänkt lösa det rent praktiskt ställer jag mig frågande till......

  • Äldre 10 Mar 22:29
    liv10 skrev 2011-03-10 22:27:32 följande:

    självklart skall alla människor ha rätt till vård. jag struntar FULLSTÄNDIGT i en människas papper och bakgrund om de är sjuka eller skall föda barn eller på annat sätt behöver medicinsk hjälp. i min värld är det en mänsklig rättighet att få sjukvård.


    när det gäller skolan vet jag inte hur de tänkt lösa det rent praktiskt, det låter ju lite konstigt då dessa människor ofta är mer eller mindre "osynliga" i samhället i övrigt så att säga. men samma där- det är självklart att BARN i svenska samhället skall få möjlighet till skola och utbildning- papperslös eller inte. sen hur de tänkt lösa det rent praktiskt ställer jag mig frågande till......


  • Tomtef­ar
    Äldre 10 Mar 22:48
    EvelynB skrev 2011-03-10 21:59:29 följande:
    Ge dig! De ska inte ha nån gratis vård som mitt hushåll står för..  Man kan dra denna fråga hur långt som helst! Lika bra att vi höjer skatten till 90% så kan vi föda biaffrabarnen i afrika oxå! Då blir alla nöjda å glada! Eller?!
    Nej tvinga ut cancersjuka att jobba, för de får inte vara sjukskrivna längre, å föräldrar som fött fram ett dött barn, ut å jobba dagen efter för ni innefattar inte något sjukdomstillstånd, för Swe måste spara pengar till behövande ILLEGALA flyktingar! Idioti! Jag må vara okänslig men det finns ingen rimlig ekvation i det hela! Var fasen ska den svenska inhemska befolkningen få ut sina rättigheter?! När de tvingas undan systemet för att ge rättigeheterna till ILLEGALA invandrare?
  • aussie
    Äldre 11 Mar 07:06
    EvelynB skrev 2011-03-10 21:59:29 följande:
    Ge dig! De ska inte ha nån gratis vård som mitt hushåll står för..  Man kan dra denna fråga hur långt som helst! Lika bra att vi höjer skatten till 90% så kan vi föda biaffrabarnen i afrika oxå! Då blir alla nöjda å glada! Eller?!
    Nej tvinga ut cancersjuka att jobba, för de får inte vara sjukskrivna längre, å föräldrar som fött fram ett dött barn, ut å jobba dagen efter för ni innefattar inte något sjukdomstillstånd, för Swe måste spara pengar till behövande ILLEGALA flyktingar! Idioti! Jag må vara okänslig men det finns ingen rimlig ekvation i det hela! Var fasen ska den svenska inhemska befolkningen få ut sina rättigheter?! När de tvingas undan systemet för att ge rättigeheterna till ILLEGALA invandrare?
    Jag delar dn upprördhet gällande /citat/

    "Nej tvinga ut cancersjuka att jobba, för de får inte vara sjukskrivna längre, å föräldrar som fött fram ett dött barn, ut å jobba dagen efter för ni innefattar inte något sjukdomstillstånd,"

    Som sagt - i ett rikt land?

    Men jag tror inte för en sekund att illegala flyktingars icke-vara i landet skulle göra att vi får en bättre allmän sjukförsäkring och utökad välfärd. Till det behövs politisk vilja.
  • Äldre 11 Mar 08:20
    kulturmamman skrev 2011-03-10 18:12:30 följande:
    Det finns verkligen många håll att ta pengar ifrån för att uppnå en god välfärd för alla människor. Tänk alla barnbidrag på flera hundra kroner per ¨månad. Dessa borde dras in för dem som inte behöver det. Oftast är det då de som är födda här som verkligen kan vara utan dessa pengar.
    Vadå? Så du menar att höginkomsttagare som får betala högre skatt än alla andra inte ska få något barnbidrag för att de inte anses behöva det? Människor som har pluggat sig (ja det e väldigt slitigt att plugga faktiskt) till sin utbildning, kämpat med att få en välbetalt jobb, helt plösligt ska tas ifrån "förmåner" som alla andra invånare har tillgång till? Va fan Give Me a Break alltså! Det va tamejfan nåt bland det dummaste jag hört! Ungefär lika dumt som när FI kom med förslag att män skulle betala högre skatt för att "de" misshandlar kvinnor! 

    Skatten ska inte höjas, det ska inte sparas in mer än det redan gör överallt! Jag orkar knappt skriva det igen, men man bjuder fan inte 20 st på middag när man bara har mat i kylskåpet för 10!  
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola