• Tomtefar

    illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola

    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.

    svtplay.se/v/2345102/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

    Diskussionsunderlag.
    Vad kommer detta få för konsekvenser för Sveriges välfärd till den inhemska befolkningen?
    Och hur mycket mer problem kommer detta leda till i Sveriges redan överfulla sjukhusköer etc.. ?
    Och hur mycket tror ni den illegala  invandringen kommer öka?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    Uppgörelsen mellan partierna kommenteras av Tobias Billström (migrationsministern)i Sveriges Radio där han gör en helomvändning i sin inställning.
    Vård av illegala flyktingar ska bli skattesubventionerat.
    Anhöriginvandringen från somalia ska underlättas m.m.

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4381118

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-07 11:54
    Socialminister Göran Hägglund (KD) öppnar för att ändra högkostnadsskyddet så att patienterna får betala mer för sina läkemedel innan man får ett frikort. Det kan handla om flera hundra kronor om året och det slår framför allt mot den stora gruppen äldre som behandlas med läkemedel.

    www.svd.se/nyheter/inrikes/patienter-kan-fa-betala-mer_5980153.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-10 20:09
    Ett bra youtube klipp som sammanfattar förslaget med diverse intressanta länkar om hur verkligheten ser ut.




    Kostnaden för detta förslag är 1,7 MILJARDER

  • Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola
  • ica
    I Blackrose I skrev 2011-04-23 14:13:40 följande:
    Nej, det räcker ju oftast med en eller två läkare ute på landsbygden. Så osmarta kan väl inte byborna va så att dom inte kan bidra med en eller två läkare till byn. Du har rätt.
    Glömmer allt som oftast att det är en hel del som bor mitt ute i ingenstans.
    Jag bor i en stad med universitet och universitetssjukhus. vi har ingen brist. Men ute på landsbygden så kan det vara stor brist. Men jag vet inte att så många invandrare vill flytta dit.
  • I Blackrose I
    Tomtefar skrev 2011-04-23 13:44:36 följande:
    Hassan får gärna jobba som läkare i Sverige. Hassan kan bryta på vilken dialekt han vill, men kan inte Hassan fullgod Svenska så att det inte förekommer risk för patienternas liv och hälsa då ska Hassan inte jobba som läkare i Sverige överhuvudtaget.

    sverigeidag.wordpress.com/2011/04/07/lakare-k.../
    Mmmm för svenska läkare gör inte fel menar du? Tror knappast det hade med hans språk att göra snarare hans brist på kompetens som inte har ett dugg att göra med om man är utlänning eller svensk.

    http://www.expressen.se/nyheter/1.594974/adama-32-dog-efter-kejsarsnitt
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Neod
    Tomtefar skrev 2011-04-23 13:44:36 följande:
    Hassan får gärna jobba som läkare i Sverige. Hassan kan bryta på vilken dialekt han vill, men kan inte Hassan fullgod Svenska så att det inte förekommer risk för patienternas liv och hälsa då ska Hassan inte jobba som läkare i Sverige överhuvudtaget.

    sverigeidag.wordpress.com/2011/04/07/lakare-k.../
    Jodå, därför att får inte Hassan det är det ett utslag av rasism och därmed är allting sagt, patienternas hälsa och liv är underordnat Hassans och hans likars rätt att inte bli utsatta för rasism och diskriminering i dagens svenska samhälle.
  • Nenne666
    Tomtefar skrev 2011-03-02 22:48:26 följande:
    Idag var allianspartierna överens om att illegala invandrare eller "papperslösa" som det politiskt korrekta uttrycket heter ska få gratis vård, skola på svenska skattebetalarnas bekostnad trots att dom uppehåller sig illegalt i landet. Det räknar dom med kommer kosta ett par hundra miljoner kronor om året.


    Men då behöver man inte söka uppehålllstillstånd hos oss mer... Det e bara å bege sig hit!!

    Vilket annat land tillåter samma sak?
  • Lilo82
    I Blackrose I skrev 2011-04-22 20:35:26 följande:
    Konstig värre att exakt samma personer kan åka till USA och Canada och få det jobb dom är utbildad till utan några som helst problem. Sverige har jävligt mycket att lära sig av Canada.
    Sjukvården och framför allt lönen för läkare ser annorlunda ut i USA och Kanada, och med största sannolikhet även kraven på utbildningen. Nu tror ju jag, lite cynisk som jag är, att de taxichaufförer med läkarexamen inte når upp till de kraven. För hade de gjort det hade de inte åkt till Sverige.

    Kanada har väl också andra krav på integration och språk från de invandrare som kommer dit och framför allt annan inställning till bidrag. Kanada anser att mycket av invandringen (kommer inte ihåg procenten) ska baserad utifrån ekonomiska perspektiv, medan resten ska vara av humanitära skäl.

    Sedan, brytning har jag inga som helst problem med, så länge personen i fråga gör sig förstådd. Men, det måste också finnas en vilja att lära sig språket, så jag tycker atr det här med språkkrav inte är helt fel ute. Problematiken ligger väl i hur man ska utforma det.  Jag kommer ihåg ett avsnitt från NittiLeaks (Kanal 5), där de intervjuade en invandrare som hade viftat med papper efter att Birgit Friggebo slängt ur sig sin "Nu tycker jag att vi ska sjunga "We shall overcome". Denne invandrare hade trots att 15 år gått inte prata svenska. Varför i helvete bor man i ett land om man inte har vilja att lära sig språket?
  • Lilo82

    Och mitt förra inlägg var lite väl OT.

    för att diskutera trådstarten, något som "papperslösa flyktingar" finns det inte enligt mig. Illegala invandrare är det korrekta (kanske inte politiskt korrekta) benämningen. Om man befinner sig illegalt i ett land så ska man heller inte ha rätt till sjukvården som finns där. Men vad läkare gör på sin fritid, som volontärer är deras ensak, bara de inte använder landstingets medel till sin välgörenhet.

     

  • Velour
    Lilo82 skrev 2011-06-22 11:01:47 följande:
    Och mitt förra inlägg var lite väl OT.

    för att diskutera trådstarten, något som "papperslösa flyktingar" finns det inte enligt mig. Illegala invandrare är det korrekta (kanske inte politiskt korrekta) benämningen. Om man befinner sig illegalt i ett land så ska man heller inte ha rätt till sjukvården som finns där. Men vad läkare gör på sin fritid, som volontärer är deras ensak, bara de inte använder landstingets medel till sin välgörenhet.

     
    Vilket de gör eftersom de inte ser dessa flyktingar som kriminella, vilket de heller inte är så som benämningen "illegal" på sätt och vis konnoterar, utan som vilka behövande människor som helst. Jag personligen känner till en läkare som ger vård till papperslösa flyktingar och hon är en av de många som gör det.
  • Quintus Zebra
    Lilo82 skrev 2011-06-22 11:01:47 följande:
    Och mitt förra inlägg var lite väl OT.

    för att diskutera trådstarten, något som "papperslösa flyktingar" finns det inte enligt mig. Illegala invandrare är det korrekta (kanske inte politiskt korrekta) benämningen. Om man befinner sig illegalt i ett land så ska man heller inte ha rätt till sjukvården som finns där. Men vad läkare gör på sin fritid, som volontärer är deras ensak, bara de inte använder landstingets medel till sin välgörenhet.

     
    Du vill inte ha akutvård till alla i Sverige?

    Så i praktiken menar du att ett svenska läkare bara skall stå och se på när ett  litet barn dör, bara för att det barnet råkar ha haft oturen att ha föräldrar som enligt dig är "illegala"?
  • Lilo82
    Velour skrev 2011-06-22 11:05:42 följande:
    Vilket de gör eftersom de inte ser dessa flyktingar som kriminella, vilket de heller inte är så som benämningen "illegal" på sätt och vis konnoterar, utan som vilka behövande människor som helst. Jag personligen känner till en läkare som ger vård till papperslösa flyktingar och hon är en av de många som gör det.
    Rätta mig då om jag har fel, så desas "papperslösa" flyktingar uppehåller sig alltså inte i landet utan tillstånd? Om det finns ett avvisnings- eller utvisningsbeslut på dessa personer och de fortfarande befinner sig i landet kan de dessutom dömmas till böter eller fängelse. Om inte det är definitionen på kriminell så vet inte jag vad det är.

    För övrigt är "papperslös" är en ny benämning, från franskans sans papier, men innebörden är enligt mig detsamma som illegal invandrare. Personerna i fråga har inga officiella dokument för sin vistelse i landet.
Svar på tråden illegala invandrare sk"papperslösa" får gratis vård och skola