• Leja3
    Äldre 9 Mar 18:52
    13383 visningar
    33 svar
    33
    13383

    Fil kand i psykologi och starta eget???

    Hej. Har en fil. Kand examen i psykologi, kan jag kalla mig för Beteendevetare då? Och får jag eller har jag rätt att starta eget där jag erbjuder samtal? Eller måste man vara samtalsterapeut för det? Vill så gärna starta eget utifrån det jag har läst men vet inte riktigt vad jag får och inte får göra med denna examen. Någon som kan hjälpa mig? Eller vet vart jag kan vända mig med frågan?

  • Svar på tråden Fil kand i psykologi och starta eget???
  • Sixth of june
    Äldre 9 Mar 18:54
    #1

    Tar man inte reda på sånt innan man lägger ner flera år av pluggande??

  • Leja3
    Äldre 9 Mar 19:21
    #2

    Ja men Sixth of june nu var frågan att kunna starta eget som jag nu har fått lust att göra. Jag har jobbat i flera år efter att pluggat färdigt där jag fått jobben utifrån min examen...........

  • Äldre 9 Mar 19:25
    #3
    Sixth of june skrev 2011-03-09 18:54:55 följande:
    Tar man inte reda på sånt innan man lägger ner flera år av pluggande??
    Men hur FL får man vara?! *suckar och skakar på huvudet*

    Har inget bra råd, egentligen. Visst kan du starta eget och erbjuda samtal, bara du inte kallar dig psykolog. Det bästa är kanske att hitta en specialinrikning och säga att det är det du i första hand sysslar med. Det ser seriöst ut.
  • Leja3
    Äldre 9 Mar 19:30
    #4

    Astarte tack för ditt vänliga svar och tack för tipset till skillnad från andra här :) förstår inte varför man kommenterar om man inte har nåt vettigt att skriva....

  • Sixth of june
    Äldre 9 Mar 20:41
    #5

    Men om du har en fil kand och även jobbat så bör du väl veta nåt eller??

  • Äldre 9 Mar 20:52
    #6

    Svår fråga men intressant.

    Har du någon utbildning i terapi eller behandling? Eller har du endast forskningsförberedande utbildning?
    Vad är det för typ av samtal du tänkt erbjuda?

    Du har inte rätt att kalla dig psykolog. Kanske beteendevetare men frågan är om det är etiskt rätt? Jag vet inte. Det beror på vad du ska ha för typ av samtal.

    Det är otroligt viktigt att vara öppen med sin kompetens när det gäller samtal så att det inte kommer någon till dig som tror att du har den kompetens som en psykolog eller psykoterapeut har. Det låter kanske självklart men det finns så många människor idag som erbjuder olika typer av samtal och behandling utan utbildning i det och det är svårt att hitta rätt konsult eller behandlare för folk i allmänhet. Folk vet inte vad de olika titlarna står för. Vissa vet förstås men många vet inte.

    Sedan OM du tänkt bedriva någon form av behandling så måste du nog kolla lagar som gäller för hälso- och sjukvård, även i privat regi. 

     

  • Äldre 9 Mar 21:23
    #7

    Du får inte kalla dig psykolog eller psykoterapeut då dessa är skyddade titlar.

    Sen ska du ställa dig frågan om vem är din målgrupp.

     

  • Äldre 9 Mar 22:03
    #8

    Varför inte bara kallade dig fil. kand i psykologi? Det låter väl bra. I marknadsföringen kan du skriva "fil. kand. i psykologi med specialinrikning mot. . . ". En sak jag tänkte på var att jag undrar hur bra det kan fungera om man är för ung. Personligen skulle jag aldrig vända mig till en samtalsperson som var. . tja. . under 30. Fördomar, så klart, men jag skulle inte det.

    Du har inte möjlighet att börja driva den på deltid och se hur det går?

  • Äldre 9 Mar 22:31
    #9

    Beteendevetare är helt o.k. att kalla sig, och verkar rimligt, tycker jag, men en beteendevetare är ju inte (och du är ju inte heller) utbildad i att ha terapeutiska eller liknande samtal. Jag skulle råda dig att i så fall gå någon typ av sådan utbildning först, eller vad har du jobbat med förresten? Har du haft den typen av samtal du vill erbjuda i dina tidigare jobb? Det vore ju bra om du hade utbildning/erfarenhet för den verksamhet du vill bedriva, innan du startar eget. Det kan lätt bli svårt att vara helt ärlig och öppen med din kompetens annars, för som violatricolor säger är det ju väldigt viktigt inte bara att du inte utger dig för att vara någonting du inte är, men att "patienten" också verkligen förstår vad det handlar om, att du inte är utbildad psykolog eller samtalsterapeut.

    Vilken typ av samtal har du tänkt erbjuda? och vilken utbildning har du i den typen av samtal. Jag tänker att det nog inte är etiskt riktigt att bedriva samtal som kan uppfattas som behandlande utifrån din bakgrund. Kanske mer kalla sig coach eller samtalspartner eller liknande, eftersom du inte har en utbildning i behandling.

  • Äldre 10 Mar 00:21
    #10
    Astarte skrev 2011-03-09 22:03:46 följande:
    Varför inte bara kallade dig fil. kand i psykologi? Det låter väl bra. I marknadsföringen kan du skriva "fil. kand. i psykologi med specialinrikning mot. . . ". En sak jag tänkte på var att jag undrar hur bra det kan fungera om man är för ung. Personligen skulle jag aldrig vända mig till en samtalsperson som var. . tja. . under 30. Fördomar, så klart, men jag skulle inte det.

    Du har inte möjlighet att börja driva den på deltid och se hur det går?
    Varför skulle du inte vända dig till någon under 30? 
Svar på tråden Fil kand i psykologi och starta eget???