• whatever

    bebis 6 veckor - utveckling/sömn/vakenhet m.m?

    Hej!

    Undrar om det finns fler därute med 6-veckors bebisar (ca). Känns som att jag glömt sen första gången hur det var denna första tid!

    Hur mycket "ska" en bebis vara vaken i sträck typ i denna ålder? Vet att  alla är ju olika men hur är era bebisar?

    Min pojk är oftast vaken 1-1.5 timme i sträck, om det inte varit för stimulerande, för d somnar han fortare. Rekordet är nog typ 2.5 timme vaken tror jag.

    Hur är era bebisar när de är vakna? Min bebis har ganska mkt knip men har börjat skratta med. Vill dock bara bli buren och helst bara vara nära maten. Inte ligga själv alls! Skötbordet är dock ganska populärt!

    Sover ok på natten, om jag inte tänder för mycket vid blöjbyte, då piggnar han till :)

  • Svar på tråden bebis 6 veckor - utveckling/sömn/vakenhet m.m?
  • Carisma95

    Låter som om våra söner vore släkt...

    Samma här; vanligtvis 1-2 timmar vakenhet och ungefär lika långa (eller något längre) sovperioder. Natten brukar funka bra också, om han inte får magknip.

    Rekordet sattes igår med 7 timmars vakenhet i sträck, men jag vet inte vad som hände där...
    Gillar också att vara nära (men det gör väl alla i den åldern) men tygbabygymmet och skötbädden är helt ok ställen att ligga på en stund. Särskilt om någon duschar, för det låter nog "spännande" då.


    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Kallfront

    Min 6-veckors gosse älskar att sitta i babysittern, ligger gärna för sig själv och kikar runt och skötbordet är absoluta favvoplatsen - speciellt om han får vara naken. Han tycker även om att ligga på en filt på golvet och titta på babygymmet. Ibland ligger han på mage och tränar nacken (han är superstark!). I början tyckte han mycket om bärsjalen men nu är han för nyfiken för att sitta där och kura... Bärselen är okej en stund men det är samma där. Det känns som att han är mycket äldre än 1,5 månader!

    Han är vaken 1,5-4 timmar åt gången typ, sover 2-3 timmar åt gången på dagen (ibland sover han längre än så, speciellt om vi har varit ute i vagnen). Nu har han börjat sova bättre på natten och vaknar oftast bara en gång för att äta (om han åt sista målet vid 22-23 typ). Sedan vaknar han oftast vid 8-9 på morgonen och vill upp. Vaknar han före det kan han oftast somna om igen.

    Han ler sedan flera veckor tillbaka och är överlag en glad bebis. Om man pussar på honom så ler han mycket och ljudar - nästan som skratt! Han har även börjat låta på ett annat sätt senaste veckorna, ett förstadie till joller typ. På sistone har han även varit lite gnälligare än vanligt, han brukar oftast vara nöjd, men nu senaste dagarna har det varit lite mer gnäll. Vet inte riktigt varför. Har haft en hel del problem med magen, då han äter ersättning och har varit både förstoppad och haft mkt gaser. Joxigt med detta!

    Jag tänker också mycket på vad som är "normalt" för åldern och så. Har ständigt en känsla av att jag inte räcker till och tänker att han behöver mer stimulans än vad jag ger honom. Samtidigt läste jag någonstans att man ska vara försiktig så att man inte överstimulerad en sådan liten bebis. Vi brukar sjunga sånger, läsa bok och ligga på golvet och "gymma". Är ute en stund varje dag och träffar kompisar och så. Tänkte gå till öppna förskolans babycafé för första gången nästa vecka.

    Oj, jag skrev mycket! Behövde nog "prata av mig" lite! :)

  • whatever

    Carisma95: låter ganska likt min kille :)!

    Kallfront: låter som bra nattsömn! Här är det amning typ varannan timme dygnet runt :)

    Någon av era små som tar napp? Stora syster tog napp men inte lillpojken, totalvägrar och tycker jag fungerar bra som napp, jag håller inte med :)! Men kanske tar napp snart...han har ett enormt sugbehov iaf förutom att han oxå är hungrig ofta!

    När föddes era? Min pojk föddes 27 januari, två veckor för tidigt.

    Han har börjat le och halvskratta sen ett par dagar :)! Har mindre nojor nu med barn 2 och tar allt son det kommer fast visst finns det alltid saker att klura på :)

  • Carisma95

    Nej, han vägrar napp (än så länge). Blir tokarg om han har ett "snuttbehov" och man försöker ge nappen istället för tutten... Båda mina äldre söner hade napp, men nu får vi väl se hur det går.

    Just nu (ca 6 veckor) brukar de ha en sk. "ökningsperiod" som gör att de äter oftare. Jag har märkt av det på sonen de sista 2 dagarna. Han äter med nästan 1-1,5 timme emellan istället för som tidigare ca 2-3 timmar. Lite jobbigt fakiskt, men förhoppningsvis övergående inom ett par dagar... *håller tummarna*!

    Sonen är född 2 februari. (40+4). Ja, leende och "för-joller" (eller vad man ska kalla det?) har kommit senaste veckan. Jättekul.


    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Kallfront

    Min gosse tar napp och gillar den skarpt. Han var skeptisk i början men nu har han den ganska mycket, speciellt i vagnen. Han käkar ju från flaska så kanske skillnaden inte blev lika stor som från bröst till napp?

  • whatever

    Samma här, tokarg pojk om man försöker komma med napp vid snutt behov!

    Har oxå märkt av oftare mat senaste dagarna, igår och idag. Eller rättare sagt, längre amning och mindre nöjd kille! Men ökar i vikt gör han :) blir tyngre dag för dag känns det som :)!

  • Carisma95
    restricted77 skrev 2011-03-12 21:19:45 följande:
    Samma här, tokarg pojk om man försöker komma med napp vid snutt behov!

    Har oxå märkt av oftare mat senaste dagarna, igår och idag. Eller rättare sagt, längre amning och mindre nöjd kille! Men ökar i vikt gör han :) blir tyngre dag för dag känns det som :)!
    Här följer han sin "normalkurva" på längd och huvudmått. Däremot har han gått upp, först en halv, sen ytterligare en halv kurva på vikten. Vart ska detta sluta... Ha ha!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • whatever

    Kallfront: skönt med napp! Vi fortsätter prova här, skam den som ger sig :)! Finns ju fler sorter tror jag :)!

    Vi ska till BVC igen den 22 för vikt och längd mm och mammaprat tror jag med!

  • ellen1979

    Hej, hoppar in här jag med.

    Har en pojk på 5 veckor. Han har börjat vara vaken längre stunder under dagen, kanske 2 h i taget, mer eller mindre nöjd. Sover bra på natten. Gillar på dagen att ligga i babygymmet och "prata" med nalle Puh eller att bli buren, gärna med lite gung i benen Glad.

    Är en riktigt matvrak med stort sugbehov. Kämpar hårt med att få honom att gilla nappen, känns lite skönt att veta att jag inte är ensam om att ha ett antinappbarn. Känns hemskt när han myssnuttar på mig för att sedan kräkas Rynkar på näsan


    Kallfront: Hur lång tid tog det innan han började gilla nappen och hur mycket  "övade" ni?

    Har en dotter sedan innan, men det är konstigt hur fort man glömmer saker o ting Tungan ute


     

  • Kallfront

    Jag försökte lite med nappen när han var kring en vecka gammal, men då spottade han bara ut den hela tiden, så jag tänkte att han inte ville ha napp. Men sedan testade jag igen efter någon vecka och då tog han den. Det var inte så svårt att få honom att ta den när han väl fattade galoppen. Ibland fullkomligt hungrar han efter nappen och drar in den i munnen och andra gånger får man stoppa in den och hålla den lite innan han får grepp. I början hade han den inte så mycket, men nu har han den allt mer. Har läst att napp kan ha ett visst skydd mot PSD när bebisen sover och eftersom jag inte ammar tänkte jag att han åtminstone kan få nappen då... Knasigt kanske.

    Vi har MAM-nappar i minsta storleken men har även en annan napp (Nuk) som funkar.

Svar på tråden bebis 6 veckor - utveckling/sömn/vakenhet m.m?