• Anonym (Brist­ningar­)
    Äldre 13 Mar 11:45
    85202 visningar
    42 svar
    42
    85202

    Hur kan man få bort bristningar

    Hej på er!

    Jag har bara en liten fråga ang. bristningar, jo det är så att jag har fått jätte mycket bristningar på min mage, inte så vacker och jag är jätte orolig för hur det kommer se ut sedan när jag har fött, jag är rätt så nojig men antar att det hänger ihop med tonåren också, jag kan nämna att jag är 17 år men är det någon som vet hur man kan få vort bristningar eller försvinner dom av sig själv eller måste man få läkar hjälp med detta.

    Skulle vara jätte tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Hur kan man få bort bristningar
  • Snyggm­orsan
    Äldre 13 Mar 11:47
    #1

    Det går inte att ta bort bristningar tyvärr, men de bleknar med tiden och då syns de mindre :)

  • 09Lias
    Äldre 13 Mar 11:49
    #2

    Ja du vad jag vet så går det inte och få bort dom. Dom bleks med åren. Man får väl lära sig leva med dom.
    Jag använde en olja under graviditen och jag fick inte en enda. Börja med dennu så kanske du inte får fler.
    Weledas havandeskapsolja.

    livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se/

  • Thalis
    Äldre 13 Mar 11:52
    #3

    Tyvärr så går de inte bort !
    Det finns krämer och oljor som utlovar mirakler men enligt kunniga så hjälper de inte ett smack.


    Mamma till A, A, A och V.
  • Äldre 13 Mar 12:02
    #4

    Bristningarna kommer av att huden blivit uttöjd. På engelska heter det stretch marks vilket förklarar det väldigt bra. "Ärren" som uppstår kommer inte försvinna. De börjar ofta som röda eller rödlila streck, men kommer att blekna.

    Det känns säkert jättehopplöst precis när dom kommit och medan dom är röda. Men, även om det är en mager tröst, de kommer att blekna och kommer inte att vara så framträdande. Jag fick bristningar på låren under tonåren och på magen under en graviditet, så jag vet känslan över att önska bort det. Nu har dom bleknat och är inte alls lika besvärande!

  • Äldre 13 Mar 12:15
    #5

    skriver som dom andra dom bleknar efter en tid fick själv dom sista 2-3 v med första barnet och det kändes jobbigt men nu bryr jag mig inte så mycket. Det finns krämer typ dermatix nåt sånt som bleker huden annars finns det kliniker som lasrar eller tatuerar "bort"  bristnigar och är bildningar men det färsvinner aldrig bara syns mindre och efter ett tag kommer dina också att göra det av sig själv så du får vänta ....

  • duvetm­ia
    Äldre 13 Mar 12:25
    #6

    Finns en kräm på The body Shop som heter "Stretchmark improver" som faktiskt fungerar, iallafall så länge man använder den. Bristningarna blir MYCKET mindre synliga!

  • Anonym
    Äldre 13 Mar 13:19
    #7

    Tyvärr inte mkt att göra.
    En hel del är genetiskt, sedan är det lättare att få mer bristningar om man går upp mycket i vikt under graviditeten (att huden sträcks ut ännu mer). Även att man går upp snabbt påverkar, så går man upp sakta med säkert är det mindre risk. Har man bra bukmuskulatur som håller upp och in gravidmagen, så ska det enligt en del hjälpa till eftersom det bli mindre påfrestning på huden/underhuden.
    Det enda man kan göra för att få bort dem, är att skära bort dem exempelvis i samband med en bukplastik. Men det är ju inget man gör förrän man är färdig med sitt barnafödande...

    De bleknar dock efter ett tag och när skinnet drar ihop sig blir de ju tunnare och går ihop lite.
    Titta runt på kvinnor (och män!) i omgivningen, de flesta har det... min smala sambo har ex. stretchmarks ovanför rumpan, i svanken, jag har över höfterna.

    Och angående åldern...man är nog precis lika nojjig när man är 30 som när man är 17

  • Äldre 13 Mar 14:11
    #8
    09Lias skrev 2011-03-13 11:49:27 följande:
    Ja du vad jag vet så går det inte och få bort dom. Dom bleks med åren. Man får väl lära sig leva med dom.
    Jag använde en olja under graviditen och jag fick inte en enda. Börja med dennu så kanske du inte får fler.
    Weledas havandeskapsolja.

    livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se/
    Den oljan använde jag också min första graviditet och fick inga bristningar... sen
    sa alla att det hjälper inte, bara att vissa får bristningar och andra inte..
    jaha, då är jag väl lyckligt lottad då... så jag skippade oljan nästa graviditet... suck.. det ångrar jag idag...
  • Thalis
    Äldre 13 Mar 14:14
    #9
    Lucky me skrev 2011-03-13 14:11:48 följande:
    Den oljan använde jag också min första graviditet och fick inga bristningar... sen
    sa alla att det hjälper inte, bara att vissa får bristningar och andra inte..
    jaha, då är jag väl lyckligt lottad då... så jag skippade oljan nästa graviditet... suck.. det ångrar jag idag...
    Jag har inte använt något och har inga bristningar,födde mitt 3:e barn för exakt fyra veckor sedan.
    Så detta är nog som ett lotteri.......
    Mamma till A, A, A och V.
  • Border
    Äldre 13 Mar 14:15
    #10

    Jag ser mina bristningar som ett bevis på min graviditet och att jag banne mig har klarat av att bli grvaid, bära ett barn i magen och sen föda ut det under hemska smärtor. Jag är megastolt över alla mina bristningar! Det tog 2,5 år för mig att bli gravid, så lite bristningar är ingenting

Svar på tråden Hur kan man få bort bristningar