• Äldre 15 Mar 17:38
    12321 visningar
    8 svar
    8
    12321

    Ni med pälsdjursallergi, vilka sorts utslag får ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-15 17:46
    Jag har sedan slutet av förra sommaren fått utslag (typ nässelutslag, ibland röda knottror) på vänster arm. Hela underarmen, i armvecket och upp en bit på överarmen. Sedan började det även bli på vänster ögonlock. Det blir nästan bara värre o värre, och nu har det blivit "knottror" och ett litet utslag på halsen och börjat i höger armveck också. Det går till och från. Ibland är dom påväg att försvinna, men så blossar dom upp igen. Ibland svider dom, oftast kliar det.

    Nu senaste veckan har det blivit värre så att jag vaknat på natten av att det kliat. Var hemma med barnen hela veckan för dom hade sportlov. Men nu idag när jag hade varit på jobbet ett tag så kliade dom inte alls. Känner inte av dom just nu.

    Jag tror på pälsdjursallergi, men kan man ha utslag på bara vänster arm då?

    Ska gå till VC och få det uppkollat. Har nyss flyttat så det tar ett tag innan VC har "registrerat" mig :P

    Tänkte bara hur ni med pälsdjursallergi har det, och höra vad ni tror.

    Glömde att skriva, har en Golden och två katter :p

  • Svar på tråden Ni med pälsdjursallergi, vilka sorts utslag får ni?
  • Äldre 15 Mar 18:53
    #1

    Jag  får sådant varje gång jag rör en katt. Eller diskmedel. 

  • logg81
    Äldre 15 Mar 18:57
    #2

    Jag har stora områden med knottror.
    När jag gosar med pälsdjur så sätter det sig i ögon, näsa och hals. Jag tror mer på att mina eksem kommer från kemikalier i hårfärg. Men jag vet inte säkert... Jag ska snart på pricktest för att få reda på mer exakt vad det är jag reagerar så vansinnigt emot...


    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Äldre 15 Mar 19:38
    #3

    Hoppas på att jag får göra ett pricktest snart! Var till VC på förra stället vi bodde på, men dom bad mig bara smörja me kortison.. men ja vill ju veta anledningen till utslagen :p

    Jag har också trott på hårfärg, men det har inte blivit bättre när färgen är ute ur håret, och inte värre när jag färgar på nytt, så tror inte att det är det ändå.

    Använder handskar när jag diskar, men ibland kan jag tvätta händerna i diskmedel innan jag lagar mat.
    Tror nästan att jag ska sluta upp med det o se om det kan bli nån bättring :p

  • Äldre 15 Mar 22:55
    #4

    Aj aj, inte kul med utslag! Du har säkert redan provat allt men jag funderar på om du har parfym osv i tvättmedlet eller sköljmedlet? Jag får problem när jag utsätter mig för rengöringsmedel, parfym och andra kemikalier. Jag kör hårt på parfymfritt schampo, tvål och allt!

  • logg81
    Äldre 16 Mar 08:18
    #5

    Använd så naturliga produkter du kan hitta. Typ Olivtvål, Grön såpa... Det är milt. Men visst, man kan reagera på sånt oxå.
    När jag var som värst så testade jag tvättnötter. Eftersom jag hade utslag överallt så var tvättmedlet det jag gick på först. Jag höll mej undan pälsdjur och annat som jag vet att jag reagerar emot.

    Kortison hjälper inte mej alls. Jag har varit på aopteket och hämtat ut alla sorter de har. Till slut frågade personalen där varför jag hämtade så ofta. De blev oroliga för mej. Men jag förklarade för dom att det var som att ha vatten på eksemen så jag fick nya utskrivna hela tiden.

    Klådan är ju värst. Får du sova ordentligt på nätterna? Jag fick Tavegyl utskrivet först för att få sova och när det inte fungerade fick jag Atarax.
    Man ska väl vara lite försiktig med sånna tabletter. Jag hade en dos på 1-2 tabletter. När jag tagit en hände ingenting och när jag tog 2 st så var jag väck i ett dygn. De tabletterna kan man inte/bör man inte köra bil på heller. Något jag jobbar med.

    Ett pricktest har du rätt att få. VC skickar en remiss till Hud.


    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Äldre 16 Mar 18:16
    #6

    Jag har försökt köra så naturliga medel som möjligt, men d e svårt att hålla hela tiden ;p
    Har iallafall så milda produkter som möjligt oftast. Sköljmedlet är milt parfymerat.
    Ibland har jag "sensitive" tvättmedel.
    Har alltid handskar när jag håller på med rengöringsmedel osv.
    Körde ett tag med tvättnötter, men tyckte inte att dom var så bra, så jag bytte till vanligt tvättmedel igen.

    Har försökt undvika det ena och det andra under ett tag, men det är inget som ha funkat.

    Men är 80% säker på djur. Inte riktigt hundra, men åttio ;)

    Hoppas på att få komma in o göra ett pricktest så fort som möjligt!

  • Äldre 16 Mar 18:30
    #7

    Jag har också besvär med nässelutslag som främst kommer när jag varit på jobb där det finns hund.
    Jag misstänker också hunden då, men VC tror inte det så de skriver bara ut Cetirizin.
    Jag är känslig för tvättmedel, parfymer, hudkräm, duschtvål m.m sedan innan så först trodde jag att det var något av det jag reagerade på.

    Jag har i mitt försök att eliminera allergener börjat tvätta mig i olja och tvätta håret i en slags afrikansk lera.
    Tvättmedel kör vi med Ocean, det funkar bra.
    Det har hjälp en del mot andra hudbesvär, men den hastigt uppblossande klådan och nässelutslagen kommer fortfarande med ojämna mellanrum. Väldigt jobbigt, men Cetirizinet hjälper bra så tillsvidare fortsätter jag så.

  • Kirres­kutt
    Äldre 17 Mar 10:24
    #8

    Har varit allergisk hela livet med eksem, dem kan sitta var som helst men jag har mest på händerna och handleder.
    Har ett jobb där jag är i kontakt med mycket vatten så läkaren har konstaterat att jag är mycket känslig mot VATTEN!
    Är jämt torr och röd och har klåda.
    Det är bara att smörja med kortison och mjukgjörande.
    har inga parfymer varken i tvättmedel eller på kroppen så att säga.
    När det varit kallt som denna vintern har eksemen varit värre

    har även värmeutslag som kommer om jag sportar eller svettas men de försvinner efter nån timme.

Svar på tråden Ni med pälsdjursallergi, vilka sorts utslag får ni?