• Invers­able
    Äldre 16 Mar 10:43
    19180 visningar
    25 svar
    25
    19180

    Nån som studerar till studie- och yrkesvägledare?

    Om det är nån som studerar till detta skulle jag vara nyfiken på att få höra lite mer om utbildningen och vad ni tycker o.s.v.

  • Svar på tråden Nån som studerar till studie- och yrkesvägledare?
  • Äldre 16 Mar 20:12
    #1

    Jag har snart läst klart mitt första år! :) Vad vill du veta? Fråga på så ska jag svara så gott jag kan :)

  • Invers­able
    Äldre 16 Mar 21:37
    #2

    Vad kul att du svarade! Jag vill veta det mesta som går att få veta om utbildningen. För det första var läser du nånstans? Jag har sett att den finns på olika ställen, dock finns det ej på min hemort så det blir distans, Stockholm i första hand det är närmast för mig om jag ska söka denna. Läser du distans eller på plats?

    Vad tycker du om upplägget på utbildningen? Jag har sett att det är praktik också, vad tycker du om praktikperioderna om ni har hunnit ha någon under första året?Har det varit lätt att hitta praktikplats?  Sen vet jag inte riktigt hur det ser ut för jag har inte hunnit studera kursplanen i detalj, är det samma utbildning för alla eller har man några valbara kurser? Är det t.ex. nån skillnad om man vill jobba med ungdomar eller vuxna vilka kurser man läser? Har ni fått något hum om hur arbetsmarknaden ser ut eller har ni inte pratat om det ännu?

    Många frågor men om du orkar svara på några är jag tacksam. Glad

  • Lia10
    Äldre 18 Mar 14:47
    #3

    Åh jag undrar också då jag är lite sugen på att söka den till hösten alternativt nästa höst. Försökt att googla men man hittar nästan ingenting.. Hoppas jag får låna tråden lite :)


    Hur ser ålders- och könsfördelningen ut i klasserna?


     

  • Äldre 21 Mar 21:40
    #4

    Jag läser på distans i Umeå. Det är närmast för mig. Har dock 26 mil ändå. Sökte i Sthlm i andra hand men tackade ja när jag kom in i Umeå för att slippa flygresor.

    Hittills har utbildningen varit toppen! Jag har inte haft någon praktik än. Det är samma utbildning oavsett vilken åldersgrupp man vill arbeta med. Vi har pratat lite om arbetsmarknaden, men det ser väl lite olika ut beroende på vart man bor. Förhoppningsvis slipper vi väl gå arbetslösa :)

  • Äldre 21 Mar 21:40
    #5
    Lia10 skrev 2011-03-18 14:47:44 följande:

    Åh jag undrar också då jag är lite sugen på att söka den till hösten alternativt nästa höst. Försökt att googla men man hittar nästan ingenting.. Hoppas jag får låna tråden lite :)


    Hur ser ålders- och könsfördelningen ut i klasserna?


     


    Vi är väldigt blandade i våran klass. Den yngsta har just gått ut gymnasiet och den äldsta är över 40.
  • Vanadi­s
    Äldre 22 Mar 22:20
    #6

    Hej!
    Vad glad jag blev nar jag hittade den har tradenSkrattande
    Jag funderar oxa pa att bli studievagledare och star i valet och kvalet om jag ska soka distans utbildningen i Sthlm eller Umea. Bor i narheten av Goteborg sa Sthlm vore ju narmast men Umea utbildningens kurs upplagg ser roligare ut. Jag har en liten dotter och maste samtidigt arbeta sa far verkligen se om jag klarar av det men vill iallafall ge det ett forsok. Men bliv smatt chockad av att det ar mellan 4-6 obligatoriska  veckolanga traffar. Hur har det funkat for er som har familj?

  • Äldre 23 Mar 18:41
    #7

    Jag har familj och det funkar bra. Jag har ju dock så pass "nära" att jag åkt hem över helgerna. Nu bor jag dessutom ensam med dottern men det går ändå. Hon bor iofs med sin pappa när jag är borta så, det fungerar finfint :) Kolla upp med skolan om kursintron är obligatoriska. Inga av våra är det tror jag. Är i Umeå just nu och ska egentligen vara här 3 dagar nästa vecka men kommer inte att åka tillbaka efter helgen den här gången.

  • Vanadi­s
    Äldre 24 Mar 23:27
    #8

    Ursakta att jag lanar traden lite men jag bara maste fa fraga en sak till. Dessa veckolanga traffarna. Ar det mandag till fredag? Hur ofta traffas ni upp? Sinne: du skrev att du aker hem over helgerna. jag hoppas inte att det menas att det ar 4-6 sammanhangande veckor. Och vet du nar ni kommer att ha er praktik?

  • Äldre 26 Mar 20:15
    #9

    Nej det är inte flera sammanhängande veckor :) Men det har varit så att träffarna ibland är från måndag-onsdag veckan därpå. Jag har inte så långt att jag måste stanna i Umeå om jag inte vill, och eftersom jag har en liten dotter hemma åker jag alltid hem över helgen när det blir så :) Nästa år kommer det troligtvis vara mån-fre som längst. Perfekt för mig!

  • Becca 1
    Äldre 8 Apr 09:23
    #10

    Hej!
    Vad kul att jag hittade denna tråden. Jag har sökt till Stockholm (distans) till hösten. Jag undrar om någon vet hur man löser det med boende under tiden man är där? Är det vandrarhem som gäller? Man vill ju komma undan så billigt som möjligt, men att det ändå ska va ok att bo.
    Tacksam om någon vet något bra ställe eller hur man brukar lösa detSkrattande

Svar på tråden Nån som studerar till studie- och yrkesvägledare?