• Gorel
    Äldre 27 Mar 17:35
    1080 visningar
    10 svar
    10
    1080

    Nyopererad

    Hej hej, Görel heter jag.
    Pratade med min husläkare om mina dåliga knän (grav knäartros i båda knäna) hösten -09.
    Han föreslog Gbp och jag sa att jag skulle fundera. Till saken hör att jag gjorde en VGB -94 som misslyckades, dvs den läcker som ett såll så maten kan ta 2 vägar ner i matsäcken.

    Pga detta måste man göra en öppenkirurgi och göra om allt med dessutom ganska mkt större risker.

    Nåväl, jag bestämde mig för att göra den och var på info i Lansdskrona i slutet på januari -10.
    Efter all info och provtagning fick jag veta att väntetiden låg på ca 1 ½ år.
    Myyycket länge kändes det som :(

    Efter påtryckningar både från min husläkare och min ortopedläkare fick jag en kallelse till inskrivning på Lunds lasarett bara 2 veckor efter att jag fått lappen. Blev riktigt nervös och började fundera seriöst på alla risker o allt.

    Åkte ner till inskrivningen och träffade jättetrevlig personal, TILLS jag fick träffa läkaren. Han började med att tala om hur irriterade han och hans kollegor kunde vara på såna som mig, som var så tjocka. Han fattade inte hur man kunde bara skita fuulständigt i sin kropp och inte göra nåt för att förbättra situationen.

    Såklart blev jag jätteledsen när han sa så och gång på gång sa "så tjock som du är" , bl a.

    Känner han mig ? Vet han vad jag har gjort för att ta mig ur det ? Vet han hbur jag lever ?

    NEJ !!

    Jag höll nästan på att gå därifrån när han  blev aningens trevligare.

    Han bestämde att jag skulle gå ner 8 kg till opdagen (4 v)
    Då hade jag redan gått ner 13 kg på egen hand och bara några veckor så jag var orolig att kroppen skulle strejka.

    När jag kom dit för op nu i onsdags den 23 mars så hade jag gått ner 8.7 :)
    Alltså drygt 23 kg INNAN op :)

    Jag opererades på torsdagen den 24 mars. Trots en stor op var jag förvånansvärt pigg efteråt. De 2 nätterna jag sov där fick jag nästan ingen sömn alls. Dels pga att jag är väldigt lättväckt och dels för att sängen var för hård så jag fick ont i sittbenen.

    Då allting hade gått så bra bestämde min opläkare Sven (inte samma som den första), att jag kunde få åka hem redan på fredagen med min familj. Med permission gjorde jag så och ringde igår och skrev ut mig då allt hade gått bra hemma. Sov hela första kvällen :)

    Har väldigt mkt gaser i magen som e svåra att få ut och det gör rätt ont. Tog bort fil o yoggi efter första dagen hemma för att se om det hjälper.

    Har gått ner några hekto på dessa 3 dagar och det känns väldigt lite. Kan ju dock bero på vätska i kroppen + allt dropp jag fick.

    Oops, blev ett långt inlägg men ville göra en slags presentation här.

    Kram
    Görel

  • Svar på tråden Nyopererad
  • Äldre 28 Mar 00:21
    #1

    Hej kul att höra att allt gått bra du kan väl uppdatera har lite då och då ska nämligen in på opration innom 3månader och skulle vara skönt att höra från dig som e så ny opereradSkrattande

  • Gorel
    Äldre 28 Mar 15:07
    #2

    Heej Zara
    Vad kul att du fått en ca tid, hoppas det blir snart då så du slipper värmen.
    Blir det en öppen eller titthålskirurgi ?

    Japp, ska försöka det om jag hittar hit. Annars får du messa mig Tungan ute 

  • Äldre 28 Mar 15:12
    #3

    Hej grattis till operationstiden ,vad bra att de gick bra för dig :) bra jobbat och gratis till din viktminskning

  • Äldre 28 Mar 23:52
    #4

    jag får titthåls....får jag fråga vad du vägde innan???

  • Gorel
    Äldre 29 Mar 08:04
    #5

    Jadå, jag hade ju redan gått ner 23 så när jag opererades vägde jag 121.5.
    Du då ?

  • Äldre 29 Mar 20:21
    #6

    haha det e jätte bra ju....jag väger 137kg men ska ju gå på flyt 2veckor innan så vi får seGlad

  • Gorel
    Äldre 30 Mar 09:16
    #7

    Tror det kommer att gå jättebra.
    Jag använde dietshake från www.svensktkosttillskott.se
    Gillade jordgubben starkt där :)
    Var bor du nånstans ? *nyfiken*    ツ 

  • 0308
    Äldre 30 Mar 09:35
    #8

    Grattis till din operation. Det kan ta en vecka eller två innan du börjar gå ner. Kroppen hamnar i chock säjer de lärde. Jag har varit opad i ett år och mår som en prinsessa. Jag har gått ner 24 kg och är helnöjd. Hoppas att du mår lika bra som jag . Lycka till.

  • Äldre 30 Mar 11:10
    #9
    Gorel skrev 2011-03-30 09:16:53 följande:
    Tror det kommer att gå jättebra.
    Jag använde dietshake från www.svensktkosttillskott.se
    Gillade jordgubben starkt där :)
    Var bor du nånstans ? *nyfiken*    ツ 
    ok ska kolla upp det...jag bor i stockholmSkrattandevårbygård..vart bor du???
  • Gorel
    Äldre 31 Mar 10:58
    #10

    Jag bor i Sölvesborg (Blekinge)

Svar på tråden Nyopererad