• Äldre 29 Mar 10:12
    23021 visningar
    11 svar
    11
    23021

    Någon som kan lite om bilbanor ? Tips behövs....

    Min son som precis blir 5 år har fått en bilbana av märket Carrera Go ( MarioKart). Vi är väldigt besvikna då vi inte alls får den att fungera som det är tänkt. Har satt ihop allt enligt instruktionen men bilarna kör bara av banan hela tiden och sonen är både ledsen och besviken. Jag och min sambo satt en hel kväll med banan och fick knappt bilarna runt 1 varv utan att de spårade ur hela tiden. Det här var verkligen inte vad vi tänkt oss. Vi vill ju att vår son ska kunna ha kul och köra varv efter varv......

    Är de här banorna så här dåliga eller har vi missat något ? Är det fel på bilarna eller något annat ?
    Bilarna verkar vara klumpiga och ha tyngdpunkten fel men märket på bilbanan är ju "stort" så en sådan miss kan de väl inte gjort.

    Någon som har tips på en annan bilbana som passar från 4-5 år där man kan köra runt utan några större problem ?

  • Svar på tråden Någon som kan lite om bilbanor ? Tips behövs....
  • varför­dåför
    Äldre 29 Mar 10:19
    #1

    min son har ben10 bilbana, fast dte är en flexitrack så man kör inte bilarna själv, bilen går automatiskt också kan man istället ändra om vägbommar och så så bilen kör en annan väg och trycka på knappar så att monster hopparfram.

    Som sagt det är ju inte samma sak om det är just körandet han gillar, men alla min pojkarn 3, 5, och 8 år har jätte roligt med den vi har


    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Äldre 29 Mar 13:28
    #2

    Kommer inte ihåg vad vår bilbana heter, men om man inte får till den där grejen under bilen som ger ström helt korrekt så kör de av banan hela tiden......tycker oxå att bilbanan är en besvikelse :(

  • Äldre 29 Mar 13:37
    #3

    Har ni rätt körteknik då? För man kan ju inte bara dra på på full gas utan man får accelerera ner i kurvor och så för att inte köra av. Det är inte så lätt som man kan tro. Om vi bara byggde en liten, enkel, oval bana så var det ganska lätt att få bilarna att stanna på banan, men så fort man satte in en extrasväng, en loop eller lät en bit av bilbanan löpa uppför väggen så flög bilarna av jättelätt.

    Sedan såg jag bilder nu på mario kart-bilar och... vadå, sitter det liksom en liten gubbe i? Det känns som det borde påverka lite hur stabil bilen är. Jag tror vi var mest framgångsrika med bilar som var ganska platta. Testa köpa en annan bil till och se om det funkar bättre? Mamma köpte massa såna bilar till syrran och mig (eftersom vi körde sönder dem när vi byggde hopp och lät bilarna flyga in i väggen) och det varierade väldigt mycket hur bra de var att köra och hur stabila de var.

  • Cecci7­8
    Äldre 29 Mar 21:39
    #4

    ja de är så dåliga. Jag reklamerade nyligen en bilbaka köpt på coop pga just det du skriver+ att den knappt höll ihop i bandelarna. Den enda jag hört  är bra ska vara Scalextric eller hur det nu stavas, har funnits länge, fanns för säkert 40 år sedan men är riktigt dyra.

  • Äldre 30 Mar 16:59
    #5

    Vår bilbana är av märket Tyco och den måste också vara av bra kvalité eftersom den inhandlades när min bror var liten för 25-30 år sedan och den fungerar än. :)

    www.maximumawesome.com/images/i-casey1.jpg

    Nästan en sådan är det, fast lite kortare bana.

  • Äldre 1 Apr 20:06
    #6

    Nu minns jag inte märket på sonens bilbana (men det är bilar från "Bilar" filmen..), men den funkar hyfsat bra nu sedan vi kopplat bord att den skulle "köra upp på väggen" så att säga.. När bilen körde uppåt på sidan så ramlade de alltid av.. Tror jag själv på 40 gånger klarade det 1 gång. Vi var många vuxna som försökte men det var nästan omöjligt.. Nu har vi byggt den som en vanlig sväng på golvet då då klarar sonen av att köra den utan problem Glad. Dock ska tilläggas att man måste rätta till grejorna under bilarna ibland för att de ska få kontakt..

    Summan av det hela är att den funkar helt okej nu men lite lite besviken är jag ändå..

  • Äldre 2 Apr 09:47
    #7

    Vi har nu reklamerat bilbanan då det måste varit något fel på den. Har läst en del om bilbanor på nätet och pratat med personer som arbetar i olika leksaksaffärer. De säger över lag att de dyrare bilbanorna är svårare för barn då de är mer känsliga. De rekommenderade inte en "dyr" bana när man har ett barn runt 5 år. Om det är för svårt blir det ju tråkigt ganska snabbt.
    Nu har vi köpt en 500 kronors bilbana "Dickie Racing" och den klarar vår 5-åring av att köra runt bilen på även fast det är loop med. Visst behöver han träna på att ta det lugnare i kurvorna men den här banan är riktigt bra, rolig och relativt lättkörd.

    Pluvdo: Tyco är en bra bana, den har min sambo också kvar sen han var liten. Men han hade tyvärr ingen loop på sin och det var väl det som lockade för vår son.

    Tack för alla tips..... Vi är nu jättenöjda med vår nya bilbana.

  • Äldre 2 Apr 09:50
    #8
    MissAdelaide skrev 2011-04-02 09:47:46 följande:
    Vi har nu reklamerat bilbanan då det måste varit något fel på den. Har läst en del om bilbanor på nätet och pratat med personer som arbetar i olika leksaksaffärer. De säger över lag att de dyrare bilbanorna är svårare för barn då de är mer känsliga. De rekommenderade inte en "dyr" bana när man har ett barn runt 5 år. Om det är för svårt blir det ju tråkigt ganska snabbt.
    Nu har vi köpt en 500 kronors bilbana "Dickie Racing" och den klarar vår 5-åring av att köra runt bilen på även fast det är loop med. Visst behöver han träna på att ta det lugnare i kurvorna men den här banan är riktigt bra, rolig och relativt lättkörd.

    Pluvdo: Tyco är en bra bana, den har min sambo också kvar sen han var liten. Men han hade tyvärr ingen loop på sin och det var väl det som lockade för vår son.

    Tack för alla tips..... Vi är nu jättenöjda med vår nya bilbana.
    Bra att ni hittade en annan, mer passande bilbana. :) Loop är alltid skoj.
  • Äldre 4 Dec 14:49
    #9

    Hej Jag undrar var ni hittade Dickie racing banan? Någon med erfarenhet av Alexs Garage bilbanor? Tacksam för svar!

  • Tue 16 May 2023 20:45
    #10
  • Tue 16 May 2023 20:46
    #11
    Hej!

    Jag blev lika besviken som er att det inte fungerade först och hamnade på denna tråd. Letade vidare efter en lösning - och jamevisst - i manualen står det att man ska dra kontakterna (under bilen) bakåt båda två. Dessutom ska man spreta ut dem som ?julgranar? dvs dra ut trådarna lite så de har mer kontakt. Men båda paren ska ligga bakåt. Efter det har vi haft skitkul i flera timmar. Visst kör vi ur men inte 100%. Loopar o svängar går bra när man timar med ?turboknappen? för att få mer fart men inte för mycket så man kör ur sen.
    Man kan också köra sakta?om kontakterna ligger rätt (inte i loop då). Tryck in max 70% av stora knappen (Carrera). Lilla knappen är en turboknapp. Allt det här står i manualen men den tror man ju bara innehåller ointressant om strömstyrka och massa varningar. Men nej - här fanns det bra info.
    Kör på! Vi kommer ha skitkul långt framöver samt skapa samna minnen man själv har!

    kul kul!!
Svar på tråden Någon som kan lite om bilbanor ? Tips behövs....