• vit pion
    Äldre 29 Mar 15:06
    68867 visningar
    26 svar
    26
    68867

    Någon med erfarenhet av EF språkresor?

    Planerat en språkresa till Malta i sommar för min 15 åriga dotter. Känns inte s¨å lustigt n u med tanke på oroligheterna i Libyen.


    Finns här någon med erfarenhet av  EF?


    All information är intressant!

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av EF språkresor?
  • chilig­irl
    Äldre 29 Mar 15:40
    #1

    Min dotter åkte till just Malta med EF.

    1. Engelskan förbättras inte nämnvärt. De testas både före och efter och eftersom min dotter höll hög standard från början och undervisades med fransmän, och andra europeer så blev nivån därefter. Vi har en mycket god skolnivå i Finland.
    2. Det är rent ut skit med övervakningen av ungdomarna. EF har som policy att fulla ungdomar skickas hem. Men det är extremfall som skickas hem, resten får parta vidare. EF förnekar detta, men inget har förbättrats på 25 år då jag själv var ung och tills nu med egna barn!
    3. Det är utvecklande att få åka bort och ansvara för sig själv. Eller katastrof! Endast du känner ditt barn om det är moget att vara mer eller mindre vind för våg. För det är enkelt att luras så man kan ränna ute på nätterna om man vill.

    Med erfarenheten efter två generationer så tycker jag att det är billigare och bättre att låta ungdomen själv åka ut i europa under några veckor! Och det borde säga allt om min åsikt om EF.

  • Äldre 29 Mar 17:05
    #2

    Nu var det ju några år sedan, men jag har själv åkt med EF språkresor (då till Isle of weight) och tyckte att det var kanon. Jag åkte tillsammans med min syssling och vi var vid tidpunkten 16 år.
    Jag tycker att det bara är fördelar med att åka på språkresa, förutsatt att man har ett barn som vet var lite ansvar innebär. Det är lätt att komma åt alkohol och som tidigare skrivits är det inte många som skickas hem pga konsumtion (trots att det hotas med det).
    Engelskan förbättras avsevärt och man får lära sig att ta mycket ansvar själv och bli självständig. För mig var det jättenyttigt att få komma iväg och jag tyckte att EF var en bra researrangör som tog bra hand om min grupp på resan.

  • Deiia
    Äldre 29 Mar 17:56
    #3

    Håller helt med chiligirl!
    "Språkresor" ger inga språkkunskaper - däremot andra kunskaper som kanske kan vänta något år............
    Räkna inte med någon "tillsyn" av ungdomarna.

    Satsa pengarna på en resa efter gymnasiet istället, backpacking, Working Holiday eller ett utbytesår.

  • vit pion
    Äldre 29 Mar 20:16
    #4

    Tack för er information. Vi har redan börjat betala in pengar till resan, dottern är ganska förnuftig men mycket ung, lite godtrogen och framför allt oerfaren. Hon är ju långt borta OM det skulle hända något. Det ligger ju faktiskt ett STORT ansvar hos EF att ens barn är i trygga händer. Sen vet man ju inte hur de andra ungdomarna är som kommer i hennes grupp, grupptryck och så. Hon kommer att resa ensam. Hon ser själv fram emot resan, har sparat ihop till halva resan själv. Usch, vad jag känner mig nervös för detta äventyr hon har framför sig.

  • chilig­irl
    Äldre 30 Mar 06:38
    #5

    ja som du hör finns det avigsidor med EF. Kommer din dotter bo i värdfamilj eller annat alternativ?

    Värdfamilj är ju inte heller så bra alla gånger. Knasigheter som fluktande gubbe i huset, dåligt med mat, otrevligheter med mera, med mera.

    Hur som helst kommer ungdomen att komma hem med en massa erfarenheter och är hon på något vis sund hemma, borde det gå bra. Jag visste ju vad EF var så jag tog diskussionen med min före resan. Trots allt måste man i något skede låta ungdomen själv avgöra vad som är okej och pröva sina vingar.

    Mitt råd till er är att ha en riktig diskussion hemma, om att ni är medvetna om att det dricks och hur och vad ni anser om det. Säg inte att alkohol inte är okej och sedan lämna det vid det. Säg att alkohol inte är okej för er del och att ni vet om hur det går till. Fundera, resonera kring alkohol, risker med att dricka utomlands, med nya vänner osv osv. Passa på med att också diskutera droger och det som de flesta ungdomarna här i norden kanske glöms bort med information om. Lämna aldrig ditt glas obevakat, även om det innehåller läsk, då det är så lätt hänt att det spetsas med våldtäktsdroger. Därför bäst att inte dricka ur öppnade flaskor, okontrollerade glas med mera.

    Träna upp ungdomen hemma praktiskt vad som ska göras om bankomatkortet inte fungerar, försvinner osv. Hur gör man med pengar, förvarar dem och ansvarar över dem. Om hon skulle bli rånad, vad ska hon göra då osv. Hur kan hon få kontakt med er där hemma, visst genom EF:s personal, men om inte det skulle fungera då? Något inträffar och hon måste få tag i er? Hur skyddar man sig på okänd ort? Vad är rimligt att göra nattetid jämfört med dagtid?

    Så för att er ungdom ska åka iväg på språkresa har ni ett ypperligt läge att göra denna diskussion med henne! För er egen skull att ha lugnt under bortavaron, samt för ungdomen att inte åka iväg så blåögd och lättlurad.

    Min dotter fick strida med hotellet om boendestandard, såg till att få byta rum då det rann vatten ner i eluttaget i rummet! På avresedagen fick hon ta strid för att få tillbaka depositionen för rumsnyckeln, då hotellet påstod att hon slarvat bort hotellnyckeln. Då var inte EF:s personal mycket till hjälp då de efter sitt försök ryckte på axlarna. Men min dotter stod på sig och tog själv ansvar för saken och redde ut det till fördel för henne. Så visst fick hon växa på resan, men inte språkmässigt

    Efter 3 veckor på Malta kom hon hem och sa sig nöjd med resan, men att någon engelska utveckling var det inte tal om. Men hon var nöjd över alla nya vänner hon fick på resan! Och hon tyckte om att ha ensam ansvarat över problem och så enkla saker om vad hon skulle äta till lunch och vad hon ville hitta på att göra för aktivitet. Hon utvecklades enormt socialt i att agera med nya människor och nya situationer och hon trivdes med ortsbefolkningen. Just ortsbbefolkningen var ett stort plus utav resan, då den bästa engelskan övades med dem.

    Fundera med din man om dessa saker, gör upp om diskussion, ta den med er dotter och låt henne åka rustad för att ha möjlighet att växa som person. Valet att få en bra resa ligger ju hos henne!

  • Äldre 30 Mar 11:10
    #6

    Hej!
    Jag har själv varit på Malta både på språkresa och vanlig semester och tycker absolut din dotter borde få åka men INTE med EF! När jag var på min språkresa reste jag med STS, och den resan var underbar! Vi hade jättebra och roliga lärare, vi fick åka på massa utflykter och aktivitreter VARENDA DAG/kväll, alltifrån stadsvandring, till att besöka närliggande öar, till beach partyn (självklart UTAN alkohol) och hela tiden var våra schyssta ledare med. Vad jag vet var det ingen av oss svenska elever som drack, eftersom allting gjordes tillsammans med ledarna, och eftersom vi faktiskt hade roliga aktiviteter varje kväll.

    När jag sen åkte själv med mina kompisar några år senare, på en festresa, kan jag säga att hela bar-gatan i Paceville (St Julians) KRYLLADE av språkreseelever, båda svenska och från andra länder. De var huvudsakligen från EF och bodde i värdfamiljer, och tydligen var i princip alla värdfamiljer införstådda med att eleverna bara kom dit för att festa, så de hade inga bestämda tider eller alkoholförbud, utan de kunde springa runt och kröka bäst de ville såfort skolan slutat för dagen.

    Så en språkresa på Malta, som min, kan vara en superkul upplevelse med massa utflykter och förbättrade engelskakunskaper, dessutom är det ju en erfarenhet bara att resa utan mamma och pappa. Men var noga med val av arrangörer, och undvik EF om ni kan. Vi STS-elever hade mycket mycket fler aktiviteter och lämnades absolut inte vind för våg som EF:arna.

    Nu var det nog... sju år sen jag åkte med STS, så de kanske har ändrats lite, men jag vet att senaste förra sommaren såg jag fulla EF-elever i St Julians, så där verkar ingen förändring ha skett...

  • 071001
    Äldre 30 Mar 11:11
    #7

    Jag åkte med EF till New England 4 veckor. Fantastiskt rolig resa och vi fick absolut prata engelska mycket och jag tycker att resan var toppen.

  • Deiia
    Äldre 30 Mar 15:27
    #8

    EF's så kallade spritresor till Malta var uppe i Uppdrag Granskning för något år sedan. Ingen förbättring hade tydligen skett trots massiv kritik.

    Tyvärr är STS inte bättre enligt mig. B.l.a. kontrollen av familjerna under all kritik likaså finns ingen plan om problem uppstår. Bara man väl betalat så....................finns inget intresse längre.
    Bästa researrangör är enligt vår erfarenhet AFS (som är icke vinstdrivande) men jag tror inte att dom har kortresor under sommaren.

    Tråkigt att oroa dig TS men nu har ni i alla fall tid att förbereda dottern på sin första resa ensam. Hoppas verkligen att hon får en fin vistelse på Malta

  • Äldre 30 Mar 19:15
    #9

    Min systerson åkte till Malta på spåkresa och enligt min syster så lärde han sig inte mycket engelska på det.  Han snappade upp mer engelska när han ensam åkte hit till USA och bodde hemma hos oss i 3 veckor. 

  • Annany­m
    Äldre 30 Mar 19:19
    #10

    Här är ett alternativ som du kan titta på:
    www.ceran.com/en/immersion-for-juniors/index.php

    Har själv åkt, som vuxen, för ett antal år sedan. För vuxna var utbildningen/vistelsen otroligt bra.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av EF språkresor?