• Äldre 18 Apr 10:41
    9980 visningar
    23 svar
    23
    9980

    Kombucha - te svamp kultur

    Användning av kombucha finns dokumenterad under 200-talet f.v.t. i Kina. Namnet Kombucha kommer från den traditionella koreanska läkaren Kom-bu som introducerade drycken till den japanska kejsaren Ingyō 414 e.v.t


    Kombucha och hälsan


    Hårda vetenskapliga bevis för att kombucha har medicinska egenskaper är det ganska mager med. Bakterierna och jästsvamparna tillverkar vitaminer och innehåller mineraler, aminosyror och annat nyttigt. Samtidigt är en riktigt gjord kombucha fattig på energi. Kombucha har därför en hög näringsdensistet, vilket gör att det helt klart hör hemma bland våra nyttiga livsmedel.


    En teori är emellertid att kombucha hjälper lever att göra sig av med gifter. Det finns ett visst stöd för det. I boken Analysis of Kombucha Ferments av Michael Roussin pekar författaren på att kombucha innehåller D-glucaro-1,4-lacton.


    D-glucaro-1,4-lacton hämmar ett enzym som tillverkas av bakterier i vår matsmältningen. Genom att hämma enzymet får levern möjlighet att snabbare göra sig av med gifter. Hur stor praktiskt betydelse detta har för vår hälsa är inte särskilt undersökt.


    En riktig ”boost” för:


    Magen (för matsmältning, mot gaser) Immunförsvar (ökar näringsupptaget i tarmen) Vikt (stabiliserar och kan öka ämnesomsättningen)
    Jag har använd kombucha i över ett år.... mår toppen..
    har tappat 5 kilo fast var inte åverviktig men bara lite knubig :)

    (Ni kan googla för mer information.)

    Finns det fler Komuchas fans här?
    alla är välkomna här.. dela med sina erfarenheter av kombucha..
    Jag har scooby(kombuchas mamma svap) att sälja om ni är intreserade..
     

    Undrar varför ingen har startar Kombucha tråd tidigare när det är riktig hälsobomb!!!!! 
  • Svar på tråden Kombucha - te svamp kultur
  • Äldre 20 Apr 17:16
    #1

    Nä men!!!
    inga kombucha fans här.... 

  • Äldre 21 Apr 16:15
    #2
    Why drink Kombucha Tea?
    Drinking Kombucha promotes good health and helps millions of people with its excellent detoxifying and immune-enhancing 
    qualities.   There are no known negative reactions from drinking kombu tea, except for improper brewing methods.  
    Kombucha is not just a health tonic; it is a complete therapy.
    Kombucha has proved itself to be a quite remarkable therapeutic drink, made from sweetened tea into which a Kombucha 
    culture (a symbiosis of bacteria and yeasts) is placed.  It can taste similar to apple cider or a refreshing light wine, depending 
    on the fermentation time and type of tea used.
    There are at least six million Kombucha brewers world-wide.
    Doctors, consultants, and practitioners are now recommending Kombucha to their patients.
     Its origins are lost in history, but in the earliest records two thousand years ago it was known as ‘the elixir of long life’.
  • carex
    Äldre 8 Aug 13:29
    #3

    Jag vill gärna köpa kombucha- svamp av dig. Har aldrig provat men det verkar ju bra!

  • Äldre 14 Aug 21:18
    #4

    nu har jag massa nya goosiga bababysvampar...
    dem förökar sig jätte fort... 

  • Äldre 21 Aug 11:23
    #5

    min lila kombucha !!!!
    har sålt nu dig igen min lilla bebis..

    men det kommer nya bebisar varje vecka..satt passa på ni alla som vil ha hälso eliksir hemma... 

  • Helena­ne
    Äldre 3 Sep 00:00
    #6

    Hej Akville!

    Jag vill jättegärna ha en kombucha-baby! Verkar inte så lätt att få tag på här. Bor i Stockholm. Har du någon kvar..?

    Tack!

  • Äldre 5 Sep 15:26
    #7

    hej!!! vad trevligt .. välkommen du också hit..
    kombucha tar ALDRIG slut..
     :)
    jag bor i Backlura... vill du komma och hämta den eller ska man skicka den ..

  • Helena­ne
    Äldre 10 Sep 16:51
    #8

    Yay!!! Glömt att gå in och se om det fanns något svar och här fanns det ju! Jag kommer gärna och hämtar. Har ju aldrig varit i Backlura, så det låter som en spännande utflykt. :) 

    Hur ser måndag kväll ut? Eller nästa helg? Jag finns på helena.nordenstedt@gmail.com

  • Äldre 13 Sep 17:26
    #9

    vi fortsätter där.. :)

  • Äldre 18 Sep 12:17
    #10

    brygger kombucha med nyppon te..
    har aldrig gjord det förut , men Helenane sa att det är hennes favorit... så man får prova sig fram..

Svar på tråden Kombucha - te svamp kultur