• Äldre 5 May 13:39
    22774 visningar
    12 svar
    12
    22774

    Typiskt samiskt utseende?

    Vad anser ni är typiskt samiskt utseende? Jag får ofta höra att jag har det, men själv vet jag inte ens vad det är Förvånad

  • Svar på tråden Typiskt samiskt utseende?
  • Äldre 5 May 13:40
    #1

    Ganska kort, höga kindben, lite vinklade ögon. Oftast söta!


    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Siranb­iran
    Äldre 5 May 13:41
    #2

    De brukar ju säga att de har ett kantigt ansikte. Min svärfar är same, så både min man och våra barn har ju sameblod i sig, men inte ser de märkligare ut än andra.

  • Äldre 5 May 13:43
    #3

    Jag är kort.. Och har höga kindben och lite snea ögon. Har också fått höra att jag ser asiatisk ut Förvånad

  • Queeni­e70
    Äldre 5 May 13:47
    #4
  • Äldre 5 May 13:53
    #5
    Queenie70 skrev 2011-05-05 13:47:23 följande:
    www.vhjojk.se/blogg/images/ann_helen1_1180339...
    Shit vilken klichésame!
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Annany­m
    Äldre 5 May 14:12
    #6

    Det kanske är utseendet på vem som helst som kan prata samiska eller räknar sig som same... jag brukar kolla ibland på tv-programmet oddasat och där ser folk ut mest som vem som helst tycker jag (bortsett då från att de flesta i programmet talar någon samisk dialekt eller tolkas till samiska av speakerrösten).

  • Annany­m
    Äldre 5 May 14:14
    #7
  • Darlin­g1980
    Äldre 5 May 14:15
    #8

    Man brukar säga att det är ganska asiatiska i utseendet (korta, sneda ögon, höga /markerade kindben)
    Mörkt hår, lätt för att bli brun, mörka ögon- Men samer kan idag lika gärna se hur svenska ut som helst ;) Precis som många svenskar kan se samiska ut- då vi trots allt blandats rätt fint de senaste hundra åren :p

    Jagär av samiskt påbrå men blir röd som en kräfta i solen, har "Raspberry blonde" hår och blågröna ögon. Min far är ljusblond och min mor är rödhårig, båda är blåögda. Min mor blir lätt brun. Båda är av samiskt påbrå.

  • Darlin­g1980
    Äldre 5 May 14:16
    #9

    Jag är däremot väldigt kort!! :D Och har lite sneda ögon och ganska välmarkerde kindben!! :>

  • Darlin­g1980
    Äldre 5 May 14:17
    #10
    Queenie70 skrev 2011-05-05 13:47:23 följande:
    www.vhjojk.se/blogg/images/ann_helen1_1180339...
    Sådär ser typ mina sysslingar ut :>
    Vacker kvinna, är det du?
    Men sådär ser ju många tjejer ut norröver tycker jag, utan att de vet/kallar sig för samer.
  • Miss Lau
    Äldre 5 May 14:41
    #11

    Jag har absolut inga samekopplingar (vad jag vet om) men brukar ofta få höra att jag ser samisk ut. Har ett brett ansikte med höga kindben, är kort och har mörka ögon.

  • Darlin­g1980
    Äldre 5 May 14:48
    #12
    Miss Lau skrev 2011-05-05 14:41:23 följande:
    Jag har absolut inga samekopplingar (vad jag vet om) men brukar ofta få höra att jag ser samisk ut. Har ett brett ansikte med höga kindben, är kort och har mörka ögon.
    Släktforskat något? Från vilken landsände kommer du?
    Nu bor ju de flesta samer lite utsptitt i Sverige :D
    Jag upptäckte att jag hade bra mycket mer samer än jag trorr efter lite släktforskning.
    Är ganska kul. Men ja, samerna är ju inte ensamma om det asiatiska utseendet.
Svar på tråden Typiskt samiskt utseende?