• miss77

    Extremt mörkrädd

    Min son är 9 år. Ända sedan han var liten (började när han var 2) har han varit mörkrädd och livrädd för spöken. Lampan ska vara tänd på nätten och dörren in till hans rum måste vara öppen. Alla garderobsdörrar måste stängas och titta på "läskiga" barnfilmer m.m. är ju helt uteslutet.
    Men det verkar bara bli värre ju äldre han blir. Nu hör han röster o ljud när det är tyst säger han. Han vågar inte stänga dörren när han går på toa. Han vågar inte ens stå själv i duschen längre med duchdraperiet draget för med öppen dörr mitt på ljusa dagen och vi andra är hemma ändå hemma. Han vill helst att man sitter bredvid o väntar och pratar med honom tills han är klar.
    Han har ofta mardrömmar på nätterna. Han har bullrat upp med nallar och filtar längst med alla kanter på sängen så ingen ska se eller komma åt honom genom mellanrummen i sidorna på sängen.

    Någon som har bra tips på hur man kan hjälpa honom med detta för det är ju jättejobbigt för honom :( Som sagt det blir bara värre hela tiden.

  • Svar på tråden Extremt mörkrädd
  • nian74

    Jag har inge bra tips att ge, mer än att låta honom ha lampan tänd.
    Nioårsåldern är väldigt ängslig, mycket tankar på liv och död osv. så det är inte konstigt om det blir värre nu en period.
    Du kanske kan ringa någon barnpsykolog och fråga hur du ska bemöta rädslan.
    Det är ju en balansgång det där - man får inte bagatellisera rädslan men det får inte heller gå så långt att man uppmärksammar rädslan för mycket och ökar på den. 

  • Rebecka 333

    jag är nu 16 år och har precis samma frågor, är precis lika mörkrädd som din 9e åriga son, allt stämmer in med att duscha ensam och när man ska sova på kvällen. jag vet att det är inte är någon nytta för dig att veta, men nu vet du iallafall att det kanske inte går över med tiden även om han beter sig som att der har gjort det. 

Svar på tråden Extremt mörkrädd