• trollm­or
    Äldre 15 May 17:33
    9334 visningar
    20 svar
    20
    9334

    Kortison för prematur

    Hej! Jag ligger i riskzonen att föda för tidigt och försöker läsa på lite men hittar inte alla mina svar på internet :) jag är bara i v 17 och är sängliggandes och fördriver tiden med att förbereda mig på vad som kan hända. Jag har frågat min BM men får svaret att vi tar det när det blir akuellt. om man får en kortison spruta för lungmognaden hur lång tid måste det gå tills man får den andra? Om man bara hinner få en spruta hinner den hjälpa något? Hur viktig är dessa 2 sprutor? Tack så mycket!Mikaela

  • Svar på tråden Kortison för prematur
  • Äldre 15 May 17:38
    #1

    Varför ligger du i riskzonen? om jag får fråga. 

    Rutinerna för sprutor ser kortison (och även för värkhämmande med.) ser olika ut vid olika sjukhus. På mitt ger de sällan det före 23 fullgångna veckor. Reglerna verkar dock oklara. Barnläkarna trodde nämligen att jag hade fått det men det hade jag inte när min son föddes i v 22+5 och dog en kort stund senare. Vad jag förstått så ska de helst ges minst ett dygn innan födseln men där kan jag ha fel. 

  • Äldre 15 May 17:44
    #2

    Är inlagd i linköping. Fick en spruta i går en 24 timmar senare. 

  • trollm­or
    Äldre 15 May 17:46
    #3

    I januari gick jag omkull med en häst, var gravid i 5 månaden och bebisen krossades, av någon anledning fick jag ägglossning 16 dagar efteråt och blev gravid igen. Min kropp hann inte läka helt så jag blöder och min moderkaka sitter inte alla bra. Det ser ut som en jordbävning i min Mage enligt BM och det är konstigt att ägget fäste. Det är oklart om jag ens klarar av att få ett levande barn eftersom missfallsrisken är överhängande. Det har pratas om att det kan bli kejsarsnitt när dom anser att mitt barn har större chanser att överleva utanför än i min mage. Läkaren nämnde även kortison så jag blev lite fundersam kring detta. Jag vill ju göra allt för att min bebis överlever och min mage är inte det bästa stället :(

  • Ssandr­aAA
    Äldre 15 May 18:47
    #4

    24 h imellan

  • Äldre 15 May 18:53
    #5

    Jag har fått kortisonsprutor varje gång jag vart gravid eftersom jag har försvagad livmoderhals och har även fött förtidigt varje gång.

    Fick även kortison i vecka 29 den här graviditeten.
    Man ska ta två stycken helst med 24 timmars mellanrum. De har bäst effekt på bäbis 48 h efter första sprutan och lite drygt en vecka framåt. Men de har bra effekt även längre tid såklart!!!

    Men visst är det bättre att man hinner få bara en tex än att man inte hinner få nån alls. Men de brukar ge den så snart de anar att bäbis kan vara på väg. Men eftersom de har bäst effekt upp till en vecka ungefär så vill man inte ge de förtidigt om man inte tror att bäbis kan komma snart. Utan man väntar så länge de vågar.

    Men sen har olika sjukhus olika rutiner som med allt annat och olika läkare agerar på olika sätt för att de har olika erfarenheter osv...

  • trollm­or
    Äldre 15 May 19:24
    #6

    Tack så jätte mycket för alla svar!

  • Äldre 16 May 02:05
    #7
    trollmor skrev 2011-05-15 17:46:43 följande:
    I januari gick jag omkull med en häst, var gravid i 5 månaden och bebisen krossades, av någon anledning fick jag ägglossning 16 dagar efteråt och blev gravid igen. Min kropp hann inte läka helt så jag blöder och min moderkaka sitter inte alla bra. Det ser ut som en jordbävning i min Mage enligt BM och det är konstigt att ägget fäste. Det är oklart om jag ens klarar av att få ett levande barn eftersom missfallsrisken är överhängande. Det har pratas om att det kan bli kejsarsnitt när dom anser att mitt barn har större chanser att överleva utanför än i min mage. Läkaren nämnde även kortison så jag blev lite fundersam kring detta. Jag vill ju göra allt för att min bebis överlever och min mage är inte det bästa stället :(
    Vilken tragisk olycka. Beklagar verkligen din förlust Vad mycket grejer man kan råka ut för!

    Förstår att du vill göra allt som står i din makt för att bebisen skall överleva. Om du är intresserad av överlevnadsstatistik i tidiga veckor utanför magen så har jag det från en ganska ny svensk studie (2004-2007).

    Jag hoppas verkligen att det går så bra som möjligt för dig och bebisen! 
  • Äldre 16 May 02:07
    #8
    FruG skrev 2011-05-15 18:53:18 följande:
    Jag har fått kortisonsprutor varje gång jag vart gravid eftersom jag har försvagad livmoderhals och har även fött förtidigt varje gång.

    Fick även kortison i vecka 29 den här graviditeten.
    Man ska ta två stycken helst med 24 timmars mellanrum. De har bäst effekt på bäbis 48 h efter första sprutan och lite drygt en vecka framåt. Men de har bra effekt även längre tid såklart!!!

    Men visst är det bättre att man hinner få bara en tex än att man inte hinner få nån alls. Men de brukar ge den så snart de anar att bäbis kan vara på väg. Men eftersom de har bäst effekt upp till en vecka ungefär så vill man inte ge de förtidigt om man inte tror att bäbis kan komma snart. Utan man väntar så länge de vågar.

    Men sen har olika sjukhus olika rutiner som med allt annat och olika läkare agerar på olika sätt för att de har olika erfarenheter osv...
    Har de mycket jobbiga biverkningar?
  • Äldre 16 May 02:15
    #9

    Här i Göteborg fick jag dels dropp för att värkarna skulle avstanna,och sedan 2 sprutor Kortison med 24 timmars mellanrum. Plus dropp under denna tid,och 24 timmar efter sista sprutan. Nu stannade min lilla buse kvar i magen,var i v.26 då,är nu i v.32

    Varken droppet eller kortisonet har några direkt kända biverkningar ,jag märkte inte av några alls.

  • Äldre 16 May 02:19
    #10
    momto5 skrev 2011-05-16 02:15:25 följande:
    Här i Göteborg fick jag dels dropp för att värkarna skulle avstanna,och sedan 2 sprutor Kortison med 24 timmars mellanrum. Plus dropp under denna tid,och 24 timmar efter sista sprutan. Nu stannade min lilla buse kvar i magen,var i v.26 då,är nu i v.32

    Varken droppet eller kortisonet har några direkt kända biverkningar ,jag märkte inte av några alls.
    Ok, har hört om skakningar och hjärtklappning. Det är naturligtvis värt det men jag undrade. Skönt att du slapp det!

    Vad bra att han stannade så många veckor. 32 är ju också för tidigt men det är stor skillnad i jämförelse med 26.
  • Äldre 16 May 09:19
    #11
    violatricolor skrev 2011-05-16 02:07:37 följande:
    Har de mycket jobbiga biverkningar?
    Kortisonsprutorna har jag aldrig haft några bivärkningar av. Det enda är att jag tycker att de gör ganska ont att ta, i muskeln i skinkan. Men det e ju över på en liten stund.

    Bricanyl i dropp och spruta för att avstanna värkarbete har jag också fått ett antal gånger och där har jag fått bivärkningar. Mest hjärtklappning! Men det är också övergående, det är inte så att man ligger med hjärtklappning hela tiden.
    Har även bricanyltabletter att ta hemma när sammandragningarna blir förmånga och jobbiga och ca 30-40 minuter efter att man tagit tabletten kommer hjärtklappningen som varar en stund.
  • Äldre 16 May 13:51
    #12

    Ang. Bricanyl,som ju ger hjärtklappning osv,så fick jag inte det denna gång.
    Jag hade en pågående Lungemboli,så dom ville inte anstränga min kropp för mkt..så fick ett annat dropp,som dom tydligen ska gå över till helt,istället för Bricanyl.
    Det är mer effektivt,och har inga biverkningar
    Minns tyvärr inte vad det hette....men jag kände verkligen ingenting av det

  • Underb­araMix
    Äldre 19 May 13:05
    #13

    Tractocile kanske? Jag fick det när min bricanyl gått ut ur kroppen och ville slippa känna mig som en knarkare. Först en spruta med 15 ml eller vad det är och sen 20 ml/h i fyra timmar. Efter det 8ml/h i 24 timmar. Stoppade upp mina sammandragningar helt trots att det var nödvändigt med en till bricanyl.

  • Äldre 18 Jul 19:38
    #14

    Jag fick kortison när jag väntade sonen och även tractociledropp (stavning?) hade i typ 60 timmar eller nåt sånt har jag för mig (bricanylet "bet" inte ordentligt),bricanylsprutor,bricanyltabletter och sen något som heter adalat fick jag också? Någon mer som fått adalat?

  • Prolet­ariate­t
    Äldre 18 Jul 20:34
    #15
    Kampan skrev 2011-07-18 19:38:04 följande:

    Jag fick kortison när jag väntade sonen och även tractociledropp (stavning?) hade i typ 60 timmar eller nåt sånt har jag för mig (bricanylet "bet" inte ordentligt),bricanylsprutor,bricanyltabletter och sen något som heter adalat fick jag också? Någon mer som fått adalat?


    Jag fick adalat under min andra graviditet, låg inlagd mellan v.22+2 och v.35+1 då sonen föddes. Minns inte om jag åt adalaten ända till slutet, men bra många veckor iaf.
  • Äldre 21 Jul 12:54
    #16
    Futurum nobis est skrev 2011-07-18 20:34:59 följande:
    Jag fick adalat under min andra graviditet, låg inlagd mellan v.22+2 och v.35+1 då sonen föddes. Minns inte om jag åt adalaten ända till slutet, men bra många veckor iaf.
    Får jag fråga vad du hade för komplikationeri v 22+2? på mitt sjukhus gör de inget för att förhindra förlossning före 23 fullgångna veckor för de menar på att det nästan aldrig får att stoppa då.
  • Läääng­tar
    Äldre 21 Jul 13:03
    #17

    Jag fick också 2 kortisonsprutor med ca 24 timmars mellanrum. Fick också bicanyl sprutor med några timmarsmellanrum. Var i vecka 27 då men sonen höll sig kvar till vecka 42+2;)

  • Prolet­ariate­t
    Äldre 24 Jul 15:52
    #18
    violatricolor skrev 2011-07-21 12:54:03 följande:
    Får jag fråga vad du hade för komplikationeri v 22+2? på mitt sjukhus gör de inget för att förhindra förlossning före 23 fullgångna veckor för de menar på att det nästan aldrig får att stoppa då.
    Förlossningen hade satt igång, i uppsala försöker de rädda barn från v.22+0, och nog går det att stoppa! Jag har ett barn fött i v.24+1 också, men som tur var slapp jag alltså en extremprematur den andra gången tack vare att medicineringen och vilandet lyckades så väl.
  • never alone
    Äldre 30 Jul 00:47
    #19

    Hej, fick cortison i v 20, 1 gång i veckan 2 doser framtills sonen föddes i v 30, detta var  1993, men det var bara för att jag hade haft 6 sena missfall innan, och dom satte in alla resurser för att det skulle gå bra denna gången, mina biverkningar av cortisonet var värmevallningar, sömnlöshet, oro, huvudvärk, brösten började läcka, men varje tillförsel av cortison om man inte behöver det pga sjukdom är en överdosering, men det kan man stå ut med när det gäller ens barns liv, när sonen föddes hade han inga problem med andning, fick ligga 6 veckor på sjukhus för tillväxt ochn för att hans ductus inte stängde sig, vilket opererades när han var 2 år. men idag är han en pigg 17 årig kille,men har problem med motoriken och har även dyslexi och dyskalkuli,och diagnosen damp men detta pga prematur förlossning och att moderkakan lossna

  • Äldre 2 Aug 10:58
    #20
    Futurum nobis est skrev 2011-07-24 15:52:49 följande:
    Förlossningen hade satt igång, i uppsala försöker de rädda barn från v.22+0, och nog går det att stoppa! Jag har ett barn fött i v.24+1 också, men som tur var slapp jag alltså en extremprematur den andra gången tack vare att medicineringen och vilandet lyckades så väl.
    Enl min läkare så är det väldigt sällan som det går att stoppa så tidigt och därför gör de inte det. Säkert en resursfråga också, även om de inte sa det till mig. Jag vet att det är annorlunda i Uppsala...
Svar på tråden Kortison för prematur