• Äldre 16 May 21:39
    12432 visningar
    145 svar
    145
    12432

    Ska Sverige ha en militär försvarsmakt?

    Nu tänker jag ta upp ett ämne som politiker ratat länge, nämligen frågan om det Svenska försvarets vara eller inte vara.
    Ska Sverige ha en militär försvarsmakt? Ja/nej, argument för/emot mm.
    Om nej, vi ska inte lägga pengar på en militär försvarsmakt,
    hur ser du då på
    hot i dagsläget
    åtgärder om hot uppstår mm

    Om ja, vi ska ha en militär försvarsmakt,
    Hur ska den se ut,
    styrka
    budget
    värnplikt

    Övriga frågor för alla oberoende av stånpunkt i ovanstående fråga,
    militär eller säkerhetspolitisk allians med andra länder, exempelvis inom norden, EU, NATO m.fl.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-20 01:02
    En tråd för diskussion om nuvarande regerings försvarspolitik:
    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m64667215.html

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ha en militär försvarsmakt?
  • Äldre 16 May 21:44
    #1

    Personligen är jag FÖR en stark försvarsmakt för att stå emot andras makters eventuella vilja till tvång, våld och hot. Utan starkt försvar är det risk att andra makter vågar göra saker mot våran vilja därför att de kan.

  • Äldre 16 May 21:47
    #2

    Med min man i försvaret är jag övertygad om att vi behöver försvaret, och att det dessutom behöver och troligen kommer att förstärkas!

    Som "vanlig" medborgare har man ingen insikt..... 

  • Äldre 16 May 21:49
    #3

    Självklart ska vi ha ett bra försvar! All nedrustning gör mig bara arg.

  • Äldre 16 May 22:03
    #4

    Klart sverige ska ha starkare militär. Jag tycker inte om att militärtjänsten ska avvecklas. Budgeten gick ihop när sverigedemokraterna var i makten men det går inte ihop för moderaterna. Om sverige inte har militär kommer dem vara svaga och kommer inte att klarar av en stor katastrof. Skulle med glädje höja skatten för att behålla militären.

  • Äldre 16 May 22:05
    #5
    MiScHoOo skrev 2011-05-16 22:03:24 följande:
    Klart sverige ska ha starkare militär. Jag tycker inte om att militärtjänsten ska avvecklas. Budgeten gick ihop när sverigedemokraterna var i makten men det går inte ihop för moderaterna.
    Hur menar du med att sverigedemokraterna var vid makten?

    TS:
    Ja, vi ska lägga pengar på försvarsmakten och det som vi har idag är absolut minimalt. Därmed inte sagt att en återgång till värnplikt är att föredra men en militär försvarsmakt med möjlighet att utföra fredsbevarande/fredsframtvingande operationer behövs definitivt.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Äldre 16 May 22:06
    #6
    MiScHoOo skrev 2011-05-16 22:03:24 följande:
    Klart sverige ska ha starkare militär. Jag tycker inte om att militärtjänsten ska avvecklas. Budgeten gick ihop när sverigedemokraterna var i makten men det går inte ihop för moderaterna. Om sverige inte har militär kommer dem vara svaga och kommer inte att klarar av en stor katastrof. Skulle med glädje höja skatten för att behålla militären.
    Menade du Socialdemokraterna eller SDs budgetförslag?
  • Äldre 16 May 22:08
    #7
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-16 22:05:44 följande:
    Hur menar du med att sverigedemokraterna var vid makten?

    TS:
    Ja, vi ska lägga pengar på försvarsmakten och det som vi har idag är absolut minimalt. Därmed inte sagt att en återgång till värnplikt är att föredra men en militär försvarsmakt med möjlighet att utföra fredsbevarande/fredsframtvingande operationer behövs definitivt.
    hahaha, gud jag är trött menade självklart socialdemokraterna Skäms
  • Äldre 16 May 22:09
    #8
    Astarte skrev 2011-05-16 22:06:12 följande:
    Menade du Socialdemokraterna eller SDs budgetförslag?
    sorry socialdemokraterna
  • Farbro­rKanin
    Äldre 16 May 22:12
    #9

    Jag är för ett starkare försvar än vi har idag. Jag skulle gärna se att man satsade mera på sjöräddning och katastrofberedskap. Nedrustning kan få katastrofala följder om läget skulle ändra sig, det kunde ha gått väldigt illa för sverige under andra världskriget, då beredskapen var allt annat än god.

  • Äldre 16 May 22:12
    #10
    MiScHoOo skrev 2011-05-16 22:08:37 följande:
    hahaha, gud jag är trött menade självklart socialdemokraterna Skäms
    Aha, det förklarar saken.

    Men inte heller det stämmer, både FB00 och FB04 togs under socialdemokratiskt styre.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
Svar på tråden Ska Sverige ha en militär försvarsmakt?