• Skepti­sk1
    Äldre 20 May 12:50
    34573 visningar
    184 svar
    184
    34573

    Varför DU inte går ner i vikt!

    Det är just nu många som sitter där ute och kliar sig förtvivlat i pannan och undrar vad de gör för fel/är för medicinskt undantag som trots hårda ansträngningar inte går ned i vikt. Det är dags att röja och rensa upp bland vissa myter som fortfarande sprider sig där ute. Märk dock att jag inte säger mig sitta inne på den absoluta sanningen och att det kan finnas flera vägar till samma mål samt undantag från det jag nedan skriver. Detta är en hänvisning snarare än någonting annat.  


     


    Vi tar det från början:


     


    Grundregel: Om Kcal-intaget är mindre än vad du gör av med kommer du gå ned i vikt! 


     


    Tilläggsregel 1: För att klara av grundregeln finns tre alternativ.


     


    1) Äta mindre


    2) Gör av med mer energi (genom t.ex. motionering)


    3) Kombinera 1) och 2)


     


    Tilläggsregel 2: När man underäter (svälter om man så vill) kommer ens (basala) ämnesomsättning samt proteinförbränning att minska, medan ens fettförbränning i sin tur kommer att öka. I takt med att man minskar i vikt kan ens underskott sluta vara ett underskott. Du minskar i vikt (du håller på med en viktnedgång) och rör dig kanske inte lika mycket längre motionsmässigt eller NEAT(Nonexerxise activity thermogenesis- kortfattat vardagsrörelser som att du sitter och skriver vid datorn, lagar mat oav). Var dock medveten om att den största bidragande faktorn (”boven” i dramat) är själva viktnedgången, även om den minskade basala ämnesomsättningen samt minskad NEAT också spelar roll (om än i mindre betydande utsträckning).


       Men så länge du ligger på ett underskott kommer du gå ner i vikt, men underskottet kommer med hög sannolikhet att ändras en del från det som från början var ett underskott. En annan faktor att ta i beaktande är att ens aktivitetsgrad många gånger förändras (läs. minskar) när man underäter. 


     


    - Därefter ska man betänka att en viktnedgång sällan är (om någonsin) linjär, detta betyder att du en vecka kan gå ned i vikt för att i nästa stå helt stilla. Dessutom är man kvinna har man andra faktorer (that time of month osv.), som kan dölja en viktnedgång tillfälligt, att ta in i beräkningen. På grund av dessa faktorer är det viktigt att inte stressa utan att ha tålamod. 


     


    Den första tiden under en viktnedgång ser man vanligtvis en större tapp, där mycket helt enkelt är vätska. Men det ger om inte annat en bra skjuts i motivationen.


     


    Kost:


    När det sedan kommer till hur många gånger om dagen man ska äta, finns det inga studier som stödjer att många måltider om dagen skulle vara bättre (studie bifogas nedan) för fettförbränningen. Detta betyder att du helt enkelt ska göra det som känns och fungerar bäst för dig. Det kan vara att äta 5 ggr (och mindre måltider) om dagen eller 2 ggr (och större mål mat) om dagen. Myter som att man inte får/borde äta efter 18:00 för förbränningens skull är bara snicksnack. 


     


    Detsamma gäller även när det kommer till kostval. Vissa fungerar bättre under en viktnedgång genom att äta mer fett och protein och skära ner på kolhydraterna. Andra (ex. mig själv) behöver kolhydrater för att fungera och orka om dagarna. Det är väldigt individuellt och det finns inga mirakelmetoder. En rekommendation för att bespara muskelmassan i kroppen är att äta 2 gram protein/ kg kroppsvikt, samt är protein gynnsamt för att känna mättnadskänsla. Därefter kan det vara av vikt att påpeka att det inte är vidare klokt att utesluta någon näringskälla i kosten helt.


     


    -Pulverdieter kan vara ett lätt (om än många gånger dyrt) alternativ till en viktnedgång. Personligen hade jag inte valt en sådan metod, men menar att det är upp till var och en och att det viktiga är att man får i sig nödvändiga näringsämnen trots underskottet.


     


    Att räkna kcal behövs inte alla gånger, men kan vara av betydelse om ingenting händer med vikten. Det är inget tvång och inget man behöver slänga sig på i panik för att vågen stått stilla i 3 dagar. MEN om man vecka in och vecka ut inte sett någon förändring i början av en diet kan det finnas en poäng i att se vad man stoppar i sig som har större betydelse (kcal-mässigt) än man tror. Har man däremot dietat under en längre tid och har stenkoll på vad man stoppar i sig, kan andra metoder (refeed) behövas ta till för att se ändring. Men det är inget jag kommer att behandla i detta stycke.


     


    Att trycka i sig en massa vätska för att man hört att man ska dricka 4 liter/dag är bara dumt och kan rent av vara farligt. Drick när du är törstig! Detsamma gäller alla dessa fettförbränningspiller som finns där ute. En bra regel här är att gå efter att de piller som faktiskt fungerar (i betydlig grad) är antingen olagliga eller receptbelagda och därför inget att rekommendera.


     


    Kontrollering:


    När det kommer till vägningen, väg dig alltid under samma förutsättningar. Förslagsvis det första du gör på morgonen efter ett toalettbesök 1 gång/vecka (det räcker, fler gånger ger sällan en korrekt indikation på hur det går utan stressar bara). Det kan dessutom vara lönt att ta några mått med måttband för att finna eventuella skillnader där som på vågen maskeras av t.ex. vätska.


     


    Att "unna" sig kan vara en fälla. Många tar en dag i veckan som de tillåter sig att moffa i sig ALLT. Ta hellre ett eller två mål i veckan då du unnar dig lite mer på tallriken, en pizza eller en efterrätt. Inte pizza till lunch, hamburgare till middag, kebab till kvällsmat, glass därimellan och en chipspåse till filmen på kvällen. Men min poäng är att 5 dagars strikt kosthållning kan förstöras genom helgens svullande.


     


    Men faktum är att följer du bara grundregeln och har tålamod kommer du gå ned i vikt. Gör du inte det (och inte har fuskat på något sätt och verkligen har haft tålamod) kan det vara dags att besöka en läkare.


     


    Utöver ovanstående önskar jag bara lycka till!


    mvh

    (OBS! Har jag missat något, vill ni ha källa/länk till vidare läsning  eller om ni vill att jag ska ta upp något annat så skicka PM så ska jag se vad jag kan göra.) 


    ----------------------------- 


    Abstract


    Several epidemiological studies have observed an inverse relationship between people’s habitual frequency of eating and body weight, leading to the suggestion that a ‘nibbling’ meal pattern may help in the avoidance of obesity. A review of all pertinent studies shows that, although many fail to find any significant relationship, the relationship is consistently inverse in those that do observe a relationship.


     


    However, this finding is highly vulnerable to the probable confounding effects of post hoc changes in dietary patterns as a consequence of weight gain and to dietary under-reporting which undoubtedly invalidates some of the studies


     


    We conclude that the epidemiological evidence is at best very weak, and almost certainly represents an artefact. A detailed review of the possible mechanistic explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns failed to reveal significant benefits in respect of energy expenditure.


     


     


    Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral. More importantly, studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging. Finally, with the exception of a single study, there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency. We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are likely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.


    -----------------------------


    Bellisle F et. al. Meal frequency and energy balance. Br J Nutr. (1997) 77 (Suppl 1):S57-70. 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 21:09
    Jag har fått förfrågningar om att hjälpa personer med sin viktnedgång och tackar ödmjukas för förtroendet för denna uppgift. Dock känner jag att jag för tillfället inte har tid för detta och dessutom inte riktigt kan ta på mig denna uppgift med helt gott samvete. Jag har istället sagt att det är helt okej att skriva i denna tråden (eller skapa en egen tråd om man så vill) så ska jag svara om jag har någon hjälp eller några tips att erbjuda. Dessutom kommer då andra också att kunna bidra, jag vet att det finns många kunniga här, och flera vägar till samma mål kommer troligen att erbjudas (och kanske även intressanta och givande diskussioner).
  • Svar på tråden Varför DU inte går ner i vikt!
  • Neiti
    Äldre 13 Jun 23:12
    #71

    Det är genom landstinget. Jag blir lika amazed efter varje besök!!

  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 25 Aug 21:21
    #72

    Dags att bumpa denna igen. 

    (jag är TS i under nytt namn) 

  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 27 Aug 16:07
    #73

    Jag har lite tid över och tänkte att jag kan fortsätta med min tråd, finns det några önskemål om något ämne jag ska behandla eller några funderingar?

  • Äldre 29 Aug 12:22
    #74
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-08-27 16:07:30 följande:
    Jag har lite tid över och tänkte att jag kan fortsätta med min tråd, finns det några önskemål om något ämne jag ska behandla eller några funderingar?
    Ja, du nämnde vätskemaskering i en annan tråd. Berätta gärna mer om det! 
  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 29 Aug 21:43
    #75
    guinevere skrev 2011-08-29 12:22:39 följande:
    Ja, du nämnde vätskemaskering i en annan tråd. Berätta gärna mer om det! 
    Det har att göra med det som jag nämnt i texten ovan. Hos de som dietar, alla främst kvinnor, är en viktnedgång sällan (om någonsin) linjär. Det betyder, som säkert många erfarit, att ett kcal-underskott på t.ex. 1000 kcal/dag inte nödvändigtvis visar sig som en viktnedgång på 1 kg (ca 7000 kcal) efter dessa 7 dagarna. En teori (!) som jag läst som, om jag minns rätt, kommer ifrån en gammal professor till Lyle McDonald är att fettcellerna när de töms tillfälligt fylls med vätska. Fettcellerna består till 90 procent av triglycerider och 10 procent av annat som t.ex. vatten, alltså inte mycket vatten alls vanligtvis. Efter ett tag (dagar, veckor), efter att cellerna fyllt av vatten, kan man vakna upp en morgon och gjort ett stort vikttapp, whoosh-effekten. Jag känner mig alltid pluffsig innan detta sker, som om att jag gått upp i vikt. Vilket inte är så motiverande. Därför finns det metoder som man kan mecka lite med för att stimulera denna effekt samt andra relevanta hormoner. Men viktigt är därför att alltid hålla i huvudet att om man är säkert (så säker som man kan bli) på att man skött sin diet och därför borde ha gått ner i vikt, men inte gjort det, så kommer tappet. Det kan ta lite tid, men tålamod är ytterst viktigt.  

     
  • Äldre 1 Sep 20:53
    #76

    Vad intressant här ovan. Sånt där har man ju råkat ut för ett par gånger. Att man borde gått ner men inte gjort det. Där är mitt problem tålamodet och tilliten att det kommer att gå.

    PÅ ett år vill jag nu gå ner 40 kilo.... försöker räkna kalorier med viktklubb, går sådär :(   

  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 1 Sep 21:43
    #77
    Peecock skrev 2011-09-01 20:53:26 följande:

    Vad intressant här ovan. Sånt där har man ju råkat ut för ett par gånger. Att man borde gått ner men inte gjort det. Där är mitt problem tålamodet och tilliten att det kommer att gå.

    PÅ ett år vill jag nu gå ner 40 kilo.... försöker räkna kalorier med viktklubb, går sådär :(   


    Tålamod är som sagt viktigt. Men har ingenting hänt på 2-3 veckor (beroende på viktsituation) eller så är det dags att utvärdera och göra ändringar. 

    Hur ser ditt upplägg ut? 
  • Äldre 6 Sep 22:09
    #78
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-09-01 21:43:47 följande:
    Tålamod är som sagt viktigt. Men har ingenting hänt på 2-3 veckor (beroende på viktsituation) eller så är det dags att utvärdera och göra ändringar. 

    Hur ser ditt upplägg ut? 

    Mitt upplägg ser ut som så att jag försöker räkna kalorier med aftonbladets viktklubb , och det är minst sagt tidskrävande att väga minsta gurkbit och skriva in kaloriantalet. Jag har blilvit mamma också för ett par månader sedan. Så än lägger jag inte in någon jätteväxel. Men snart slutar jag som mjölkmaskin och då SKA den växeln in....jag SKA ner ! 

    Jag har alltid varit överviktig och aldrig lyckats att gå ner så mycket i vikt som jag skulle vilja. 20 kilo har jag klarat på ren vilja och känsla att jag hela tiden försakar något, att jag alltid bantar. 
    Jag ljuger väldigt mycket för mig själv och är en äter vid alla känslor även om det bara finns en öppning att äta när ingen ser mig. Detta har jag aldrig lyckats ändra helt på.

    För att inte spåra ut....

    Jag försöker äta ca 1500 kcal om dagen ( tyckte viktväktarnas upplägg var lättare att följa, men jag var alltid hungrig ) jag går 1 prommenad om dagen på 50 min och innehar ett friskis kort , jag ÄLSKADE att träna på friskis innan jag blev gravid och hittade dit 3-4 ggr / vecka. Ambition att hitta dit två ggr i veckan nu. 

    Jag har en lång resa och jag vet inte om jag kommer fixa 40 kilo på ren vilja, motivation och tålamod. Tanke: pulverdiet             
  • Äldre 6 Sep 22:11
    #79

    Och varje gång någon försöker få mig att prova Gi eller LCHF så är min första tanke " men....hur ska jag då kunna äta godis till helgen?" ......idiot...

    Går man inte på ngn diet är det ju ok med sånt till helgen eller när man nu har kalorier kvar till det.      

  • Likask­eptisk­somför­r
    Äldre 7 Sep 10:00
    #80
    Peecock skrev 2011-09-06 22:09:35 följande:
    Mitt upplägg ser ut som så att jag försöker räkna kalorier med aftonbladets viktklubb , och det är minst sagt tidskrävande att väga minsta gurkbit och skriva in kaloriantalet. Jag har blilvit mamma också för ett par månader sedan. Så än lägger jag inte in någon jätteväxel. Men snart slutar jag som mjölkmaskin och då SKA den växeln in....jag SKA ner ! 

    Jag har alltid varit överviktig och aldrig lyckats att gå ner så mycket i vikt som jag skulle vilja. 20 kilo har jag klarat på ren vilja och känsla att jag hela tiden försakar något, att jag alltid bantar. 
    Jag ljuger väldigt mycket för mig själv och är en äter vid alla känslor även om det bara finns en öppning att äta när ingen ser mig. Detta har jag aldrig lyckats ändra helt på.

    För att inte spåra ut....

    Jag försöker äta ca 1500 kcal om dagen ( tyckte viktväktarnas upplägg var lättare att följa, men jag var alltid hungrig ) jag går 1 prommenad om dagen på 50 min och innehar ett friskis kort , jag ÄLSKADE att träna på friskis innan jag blev gravid och hittade dit 3-4 ggr / vecka. Ambition att hitta dit två ggr i veckan nu. 

    Jag har en lång resa och jag vet inte om jag kommer fixa 40 kilo på ren vilja, motivation och tålamod. Tanke: pulverdiet             
    Peecock skrev 2011-09-06 22:11:40 följande:
    Och varje gång någon försöker få mig att prova Gi eller LCHF så är min första tanke " men....hur ska jag då kunna äta godis till helgen?" ......idiot...

    Går man inte på ngn diet är det ju ok med sånt till helgen eller när man nu har kalorier kvar till det.      
    Det är alltid förfärligt tråkigt och jobbigt när man börjar räkna kcal, men skriver du upp de saker du återkommande använder kommer det bli lättare och lättare att räkna kcal. Använder du 1,5 dl havregryn till din gröt varje morgon behöver du inte väga det varje gång. Använder du ofta 1 dl grädde i maten har du det uppskrivet på ett papper eller i en liten bok och rätt som det är kan du kcalmängden utan att behöva titta på pappret och kontrollera. Sedan anser jag personligen att du inte behöver väga och räkna på saker som gurka och grönsaker. När du vill gå ner 40 kg är det lite för petigt, onödigt petigt, helt enkelt. 

    Förslagsvis tar du tillfället i akt och fokuserar på att äta "bra" mat och istället hålla dig undan sötsaker under tiden du ammar. Personligen föredrar jag att ta bort det som jag har mest problem med. Med det menar jag att känner du sug efter chips så tar du bort den biten helt, känner du sug efter godis tar du bort den biten helt osv. Allt annat är tillåtet förutom just den saken. När du sedan känner suget efter det där lilla (låt oss vara ärlig, du kommer att känna det där sugen och ofta i början) kan du välja vad som helst annat förutom just godiset (som du nämnde). Ät glassen eller popcornen eller vad du nu kan tänka dig som näst best. Efter någon vecka har jag inga problem att motstå det jag plockat bort och skulle jag känna sug (vilket jag sällan gör då), så kan jag välja en glass eller en bulle (och oftast nöjer jag mig med en glass eller en bulle). Det övriga, som är tillåtet, är för mig mycket lättare att motstå. Detta fungerar för mig, vilket givetvis inte måste gälla andra. Men det kan vara värt att pröva.

    När du sedan slutat amma kan du vrida upp satsningen lite om du känner för det och förhoppningsvis känner du inte det där suget som många krigar med i början.

    Kör på viktväktarna eller viktklubb om det passar dig, annars tror jag nog att du klarar det på eget bevåg. Starta en journal här eller blogg (det finns otaliga träningsforum annars) och skriv. Skriv om när det är pestigt och jävligt, skriv när det går ganska eller riktigt bra. Var ärlig. Går det åt helvete, skriv det och utvärdera. Ha tålamod! Läs på om kost och träning, lär dig varför det är och inte är på ett visst sätt. Det kommer att hjälpa dig när det blir trögt. Försök hitta tillbaka till träningen, för att det är kul och inte för att gå ned i vikt (kosten är ändå a och o). 

    Kör på pulverdiet om du vill, jag tror som sagt att du klarar det ändå och på egen hand. Ingen känner dig så bra som du själv och om självförtroendet/motivationen skulle tryta skriv i en tråd (här eller i en egen) som får du hjälp. Jag tror på att du ska utgå ifrån dig själv, dvs. hitta dina vanor och vad som funkar för din del. Men också hitta motivationen. 

    I slutet vill jag betona att flera av tipsen är personliga och inte behöver fungera för den stora massan. 
Svar på tråden Varför DU inte går ner i vikt!