• Harper­Seven
    Äldre 31 May 09:39
    12731 visningar
    35 svar
    35
    12731

    Vad har era barn för fritidsaktiviteter?

    Jag tycker att det skulle vara roligt att veta vad era barn har för fritidsaktiviteter. Är valmöjligheterna större i andra länder än i Sverige. Skriv gärna ålder, land och fritidsaktivitet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 10:01
    Ni får gärna skriva om vilka fritidsaktiviteter som era barn skulle vilja börja med eller som ni vill att era barn ska börja med. Ni får även skriva om aktiviteter som era barn kommer att börja med i framtiden.

  • Svar på tråden Vad har era barn för fritidsaktiviteter?
  • 071001
    Äldre 31 May 09:49
    #1

    Siri 4,5 år. Inga alls.
    Hon gick på gymnastik förra terminen men ville inte fortsätta. Hann inte få in henne på nåt annat. Funderar på att skriva in henne på dans till hösten.

  • Äldre 31 May 09:51
    #2

    Pojke 8 år- fotboll&simning
    Flicka 5 år- dans&simning
    SVERIGE

  • Harper­Seven
    Äldre 31 May 09:53
    #3

    Jag tycker att det är bra om barnen får välja själva. När min son var i samma ålder så gick han på simskola men han lärde sig inte simma men blev i alla fall van vid vatten. Vilket land bor ni i?

  • 071001
    Äldre 31 May 09:54
    #4

    Stockholm, Sverige,

  • Äldre 31 May 09:58
    #5

    Simningen är inte självvalt då vi tycker det är himla viktigt med vattenvana. Men det har ju såklart vuxit fram ett intresse i det nu när dom kan simma, då är det kul =)
    Men både dans och fotboll har dom valt själva =)

  • Harper­Seven
    Äldre 31 May 10:48
    #6
    Längtan efter 3 skrev 2011-05-31 09:58:53 följande:
    Simningen är inte självvalt då vi tycker det är himla viktigt med vattenvana. Men det har ju såklart vuxit fram ett intresse i det nu när dom kan simma, då är det kul =)
    Men både dans och fotboll har dom valt själva =)

    Min son som är sex år går också på simning. Han jobbar för att ta sitt A diplom i simning. Vi bor i Holland. Det här är vad han ska klara av:


    A-Diploma requirements


    With clothes: T-shirt shorts and shoes


    Jumping into the pool, 15 seconds water-treading with arms and legs, 12,5 meter breaststroke, make half a turn around the longitudinal axis, and continue 12,5 meter swimming on the back, kicking the legs and independently climbing out of the pool.


    In swimming gear:


    Distance: Dive into the pool, then 3 meters under water swimming and through a hole. Then continue 50 meter breaststroke, arms and legs combination, followed by 50 meters swimming on the back kic­king the legs, arms in the side.


    Crawl: Pushing off the side of the pool, followed by 8 meters of back-crawl. (continuous legs) Pushing off the side of the pool followed by 8 meters free-style (continuous legs).


    Floating: pushing off the side of the pool, floating on the belly, with the face in the water and the arms and legs closed: 10 seconds. Make speed in a few breast strokes, and again floating on the belly, with the face in the water and now the arms and legs open: 5 seconds (starfish)


    Pushing off the side of the pool, floating on the back, with the arms next to the body. and the legs clo­sed:10 seconds. Make speed kicking your legs three times, and again , floating on the back, with the arms and legs open (starfish) 10 seconds.


    Finally jumping into the pool, 60 seconds of water treading, twice making a full turn around the longi­tudinal axis.

  • Äldre 31 May 11:49
    #7

    Bor i England. Min 7 årige son har följande aktiviteter:


    Gitarrlektioner (första terminen) Gymnastik (två terminer) Scouterna (sedan ca 1.5 år tillbaks) Simning (sedan han var 3 år) 
    Tidigare spelade han fotboll också (men bytte mot gymnastiken) och så gick han på Street Dance (men där bytte de lärare och den nya läraren vill att barnen ska vara minst 8 år så han får vänta till hösten på att börja igen).

    Fotboll är oerhört populärt här - min pojke har inte varit så intresserad dock. Andra i hans klass är helt fotbollstokiga och spelar typ 2-3 ggr i veckan (en av pojkarnas pappa spelar också i premier league så det kommer väl därifrån).

    Andra aktiviteter som finns att välja på är  tennis, cricket, rugby, drama, sång, andra instrument. Som jag kommer på nu - det finns en uppsjö av aktiviteter här.
  • Äldre 31 May 12:05
    #8
    MamaPapa skrev 2011-05-31 11:49:32 följande:
    Bor i England. Min 7 årige son har följande aktiviteter:

    Gitarrlektioner (första terminen) Gymnastik (två terminer) Scouterna (sedan ca 1.5 år tillbaks) Simning (sedan han var 3 år) 
    Tidigare spelade han fotboll också (men bytte mot gymnastiken) och så gick han på Street Dance (men där bytte de lärare och den nya läraren vill att barnen ska vara minst 8 år så han får vänta till hösten på att börja igen).

    Fotboll är oerhört populärt här - min pojke har inte varit så intresserad dock. Andra i hans klass är helt fotbollstokiga och spelar typ 2-3 ggr i veckan (en av pojkarnas pappa spelar också i premier league så det kommer väl därifrån).

    Andra aktiviteter som finns att välja på är  tennis, cricket, rugby, drama, sång, andra instrument. Som jag kommer på nu - det finns en uppsjö av aktiviteter här.
    Men OJ hur hinner han med allt detta?!?!
    Tycker det är kämpigt här med 2 barn som har vars 2 aktiviteter, få i hop allt och även ha tid till annat ;)
  • Äldre 31 May 12:38
    #9
    Längtan efter 3 skrev 2011-05-31 12:05:05 följande:
    Men OJ hur hinner han med allt detta?!?!
    Tycker det är kämpigt här med 2 barn som har vars 2 aktiviteter, få i hop allt och även ha tid till annat ;)
    Gitarrlektionerna är under skoltid, simningen lördagar, Scouterna fredagskvällar, gymnastiken torsdagskvällar. När han gick på street dancen så var den på onsdagar precis efter skolan som slutar 15.15 och då gick han direkt från dansen till fritids. Han har varit ensambarn i alla år så det har inte varit så svårt att få ihop det - jag märker dock nu när vi precis fått nr 2 (som är två månader bara) att det kommer givetvis bli mer körigt att få ihop schemat.
    Sedan delar vi skjutsningen till gymnastiken och scouterna med två andra familjer - så vi behöver bara köra var tredje vecka och då kör vi alla tre pojkarna (vi bor alla nära varandra). Det underlättar när man kan dela upp det så.

    Det är han själv som vill gå på aktiviteterna - jag har tom fått säga nej till honom för han ville spela tennis och golf också ! Jag vill ju gärna att han ska få prova på saker om han vill  - speciellt om det är fysiska aktiviteter för det tycker jag är jättebra om de från tidig ålder lär sig att hålla igång (det blir ju så mycket TV och data annars). 
  • Äldre 31 May 12:44
    #10

    ettan flicka 11år : har gått till dans och gymnastik. Byter dansen mot  scouter nästa år
    tvåan flicka 7 år : går till dans och scouter
    trean och fyran är 2år resp 6 månader och har ännu inte börjat med något

    Vi bor i Danmark. Det har aldrig varit kö eller nobben till någon av ungarnas aktiviter, vilket vi ofta upplevde när vi bodde i Sverige. Och så tycker jag att fritidsaktiviteterna överlag är billigare här Eller vad sägs om hela året i scouterna för tvåan för 350 DKK eller två treminers gymnastik för ettan för 400 DKK

Svar på tråden Vad har era barn för fritidsaktiviteter?