• Harper­Seven
    Äldre 31 May 09:39
    12738 visningar
    35 svar
    35
    12738

    Vad har era barn för fritidsaktiviteter?

    Jag tycker att det skulle vara roligt att veta vad era barn har för fritidsaktiviteter. Är valmöjligheterna större i andra länder än i Sverige. Skriv gärna ålder, land och fritidsaktivitet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-31 10:01
    Ni får gärna skriva om vilka fritidsaktiviteter som era barn skulle vilja börja med eller som ni vill att era barn ska börja med. Ni får även skriva om aktiviteter som era barn kommer att börja med i framtiden.

  • Svar på tråden Vad har era barn för fritidsaktiviteter?
  • MHoof
    Äldre 31 May 12:45
    #11

    Min dotter är 4 år och har gått på gymnastik sedan hon var 2 år.
    I sommar ska hon börja med knattefotboll oxå.


  • Äldre 31 May 13:11
    #12
    MamaPapa skrev 2011-05-31 12:38:50 följande:
    Gitarrlektionerna är under skoltid, simningen lördagar, Scouterna fredagskvällar, gymnastiken torsdagskvällar. När han gick på street dancen så var den på onsdagar precis efter skolan som slutar 15.15 och då gick han direkt från dansen till fritids. Han har varit ensambarn i alla år så det har inte varit så svårt att få ihop det - jag märker dock nu när vi precis fått nr 2 (som är två månader bara) att det kommer givetvis bli mer körigt att få ihop schemat.
    Sedan delar vi skjutsningen till gymnastiken och scouterna med två andra familjer - så vi behöver bara köra var tredje vecka och då kör vi alla tre pojkarna (vi bor alla nära varandra). Det underlättar när man kan dela upp det så.

    Det är han själv som vill gå på aktiviteterna - jag har tom fått säga nej till honom för han ville spela tennis och golf också ! Jag vill ju gärna att han ska få prova på saker om han vill  - speciellt om det är fysiska aktiviteter för det tycker jag är jättebra om de från tidig ålder lär sig att hålla igång (det blir ju så mycket TV och data annars). 
    Jag tycker också det är viktigt med aktiviteter =) Speciellt om dom själva vill det. Skönt att ni får ihopa det så bra... dom börjar ju bli större också och kan kanske ta sig till vissa aktiviteter själv =)
    Min kille vill börja på innebandy och golf, men jag tycker det blir så mycke så vi får väl se ;)
  • Äldre 31 May 13:19
    #13

    Simskola (5-åring)
    Ingenting (3-åring)

  • brunög­a 72
    Äldre 31 May 13:26
    #14

    Min son på 8 år går på judo och han tycker jättemycket om det!
    Han har en suverän ledare som är lagom sträng o lagom snäll samt mycket pedagogisk.

    Jag personligen tycker att en aktivitet är lagom i denna ålder, i alla fall för min son som går på fritids till 16-16.30 varje dag.

  • Harper­Seven
    Äldre 31 May 16:04
    #15
    brunöga 72 skrev 2011-05-31 13:26:47 följande:
    Min son på 8 år går på judo och han tycker jättemycket om det!
    Han har en suverän ledare som är lagom sträng o lagom snäll samt mycket pedagogisk.

    Jag personligen tycker att en aktivitet är lagom i denna ålder, i alla fall för min son som går på fritids till 16-16.30 varje dag.
    Jag tycker att två aktiviteter per vecka (måndag till fredag) är lagom för min son. Han går i skolan till kl. 15.25. Fotboll spelar han på skolan och då hämtar jag honom kl. 16.30. Problemet med för många aktiviteter är att det då blir svårt att hitta dagar till "playdates". Men om alla har max två så kan man i alla fall hitta en dag som passar. På fredagar så dansar min son streetdance mellan kl. 16 och 17. Han precis börjat och nu kommer en kompis till honom börja också. Men jag förstår om barnen har långa dagar så är det inte så lätt. Men 16-16.30 låter som en normal lång dag tycker jag. Dessutom så är det jobbigt om aktiviteten är mellan kl. 17-18 eller kl. 18-19 så blir det väldigt sent och stressigt. Sedan så beror det också på mängden läxor i skolan. Mellan vilka tider är judon?
  • brunög­a 72
    Äldre 1 Jun 22:54
    #16
    Filip 2 år skrev 2011-05-31 16:04:13 följande:
    Jag tycker att två aktiviteter per vecka (måndag till fredag) är lagom för min son. Han går i skolan till kl. 15.25. Fotboll spelar han på skolan och då hämtar jag honom kl. 16.30. Problemet med för många aktiviteter är att det då blir svårt att hitta dagar till "playdates". Men om alla har max två så kan man i alla fall hitta en dag som passar. På fredagar så dansar min son streetdance mellan kl. 16 och 17. Han precis börjat och nu kommer en kompis till honom börja också. Men jag förstår om barnen har långa dagar så är det inte så lätt. Men 16-16.30 låter som en normal lång dag tycker jag. Dessutom så är det jobbigt om aktiviteten är mellan kl. 17-18 eller kl. 18-19 så blir det väldigt sent och stressigt. Sedan så beror det också på mängden läxor i skolan. Mellan vilka tider är judon?
    Judon är mellan 17 och 18, så det blir att åka hem en kort vända efter fritids o byta om o sen iväg. Men det går bra eftersom sonen tycker att det är så himla kul! Oftast lagar min äldsta dotter middag medan vi är på judon så vi kan sätta oss vid matbordet direkt när vi kommit hem, skönt!
  • Äldre 31 Aug 09:42
    #17

    Hej!
    Vi bor i Bangkok och manga aktiviteter anordnas inom skolan som "after-school" activity.
    Min dotter ar 4 och gor foljande:

    * I skolan varje vecka:
    piano 2 ggr 
    balett 1 gng 
    yoga 2 ggr  (1 gang schemalagd, 1 gang som afterschool)
    simning (schemalagt)
    thai lektioner 3 ggr (schemalagda - undervisningen ar pa engelska annars)

    * utanfor skolan, varje vecka
    simning (hon kan simma utan flytthjalpmedel sedan hon ar 3.5 och nu kan hon dyka ocksa) 1 gng
    piano  1 gng 
    svenska skolan 1 gng

    * utanfor skolan, ibland nar vi vill och hinner
    matlagningskurs for barn
    Little Gym
     

  • 071001
    Äldre 31 Aug 10:30
    #18

    caliningrad, det var väldigt mycket aktiviteter för en så liten. Vet att skolan är annorlunda än i Sverige där, men, om hon spelar piano 2 ggr/veckan i skolan, varför en gång till utöver det? Jag ser inte när ni har tid till att bara umgås och leka?

  • Äldre 31 Aug 10:47
    #19

    Hej!
    jag ar sjalv utbildad som pianist (bl a vid Kungliga Musikhogskolan i Sverige) och jag vet att pianoundervisning ger ingenting alls om man inte ovar dagligen och har flera lektioner i veckan. Da ar det battre att gora ingenting.

    Sa jag ovar med min dotter 10 minuter innan skolan pa morgonen, 10 minuter innan laggdags pa kvallen.
    Undervisningen pa hennes skola ar inte fantastiskt bra just nar det galler piano, sa darfor har jag ocksa en privatlarare hemma.

    Min dotter kommer tillbaka fran skolan ca kl 16, och da brukar grannkompisar komma hem eller simma med min dotter (vi oppnar fonstret och har tillgang till lekpark och en mycket stor pool).

    Eller sa cyklar hon, eller tittar pa Disney film, Pippi Langstrump osv.

    Jag kommer hem ca 19.00, hon gar och lagger sig kl 21.00.

    Vi gar upp kl 06.45, hennes skolbuss kommer 08.30 och samtidigt aker jag till jobbet.

    Allting rullar pa bra! det basta aret i mitt liv!

    Skulle min dotter klaga/vara trott/lida pa nat satt skulle jag ordna det pa ett annat satt men nu funkar allting perfekt for oss! 

  • 071001
    Äldre 31 Aug 10:50
    #20

    Det är ju bra det, alla barn är olika. Min skulle tex inte klara av att lägga sig 21 och stiga upp så tidigt, men det är ett annat ämne det.

Svar på tråden Vad har era barn för fritidsaktiviteter?