• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54759 visningar
    717 svar
    717
    54759

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Gissa
    Äldre 2 Jun 16:21
    #61
    Gissa skrev 2011-06-02 16:20:19 följande:
    Jag är SÅ nyfiken på hur man gör när man "lägger ifrån sig" utgifter?
    Struntar man bara i att betala vissa räkningar eller?
    Menar, den där gamla avbetalningen på soffan tex, den kan man ju inte bara "lägga ifrån sig" även om den inte ingår i normen
  • Gissa
    Äldre 2 Jun 16:22
    #62
    Gissa skrev 2011-06-02 16:21:28 följande:
    Menar, den där gamla avbetalningen på soffan tex, den kan man ju inte bara "lägga ifrån sig" även om den inte ingår i normen
    Eller ni kanske menar att man skulle ha sett sämre tider komma i sin kristallkula?
  • Anonym (Bara läst ts)
    Äldre 2 Jun 16:23
    #63
    Gissa skrev 2011-06-02 16:21:28 följande:
    Menar, den där gamla avbetalningen på soffan tex, den kan man ju inte bara "lägga ifrån sig" även om den inte ingår i normen
    Hon menar att man inte ska ta den där avbetalningen från första början utan betala kontant direkt och när man har råd
  • Gissa
    Äldre 2 Jun 16:25
    #64
    Anonym (Bara läst ts) skrev 2011-06-02 16:23:32 följande:
    Hon menar att man inte ska ta den där avbetalningen från första början utan betala kontant direkt och när man har råd

    Nej det förstår jag, men ponera nu att den avbetalningen redan finns och livet inte går att backa tillbaka till den dagen man tog beslutet att köpa soffan på avbetalning.


     


    Då undrar jag hur man gör när man "lägger ifrån sig" den utgiften.

  • Anonym (Bara läst ts)
    Äldre 2 Jun 16:29
    #65
    Gissa skrev 2011-06-02 16:25:07 följande:

    Nej det förstår jag, men ponera nu att den avbetalningen redan finns och livet inte går att backa tillbaka till den dagen man tog beslutet att köpa soffan på avbetalning.


     


    Då undrar jag hur man gör när man "lägger ifrån sig" den utgiften.


    Förstår exakt hur du menar! Nej då är det självklart en omöjlighet men jag tror riboflavin inte tycker man ska köpa saker på avbetalning och ja, har man den åsikten och håller hårt på den så är det klart att man kan "strunta" i den utgiften.
  • Gissa
    Äldre 2 Jun 16:29
    #66

    Givetvis fattar jag att man inte går och tar en ny mobil på avbetalning om man lever på soc.


     


    Men om man nu har oturen att bli tex arbetslös eller sjuk så KAN det hända att man har gamla utgifter som inte bara försvinner för att man förlorat sitt jobb.


     


    Det bästa är att aldrig ta nåt på avbetalning, det förstår även jag, men människor har inte alltid en kristallkula att se sin framtid i, det räcker med att man skadas på jobbet så är cirkusen igång.


    Försäkringkassepengar som dröjer, en akassa som kanske dröjer eller inte ens existerar, utan man tvingas vända sig til soc för att slippa bli vräkt.


     


    I ett sånt läge är man inte mycket hjälpt av dessa råd, att man borde ha tänkt på det för två år sen eller att man borde sluta röka fast man inte ens röker eller att man får "sluta slösa" när man handlar muggpapper.

  • Anonym (Bara läst ts)
    Äldre 2 Jun 16:33
    #67
    Gissa skrev 2011-06-02 16:29:25 följande:

    Givetvis fattar jag att man inte går och tar en ny mobil på avbetalning om man lever på soc.


     


    Men om man nu har oturen att bli tex arbetslös eller sjuk så KAN det hända att man har gamla utgifter som inte bara försvinner för att man förlorat sitt jobb.


     


    Det bästa är att aldrig ta nåt på avbetalning, det förstår även jag, men människor har inte alltid en kristallkula att se sin framtid i, det räcker med att man skadas på jobbet så är cirkusen igång.


    Försäkringkassepengar som dröjer, en akassa som kanske dröjer eller inte ens existerar, utan man tvingas vända sig til soc för att slippa bli vräkt.


     


    I ett sånt läge är man inte mycket hjälpt av dessa råd, att man borde ha tänkt på det för två år sen eller att man borde sluta röka fast man inte ens röker eller att man får "sluta slösa" när man handlar muggpapper.


     


    Nej jag håller med dig! Men somliga är av den åsikten och därför är det väldigt svårt att få någon förståelse från dessa. Men jag håller med dig, verkligen.

  • Gissa
    Äldre 2 Jun 16:36
    #68

    I normen från soc så ingår hyra, mat, el, akassa, hemförsäkring.


     


    Säg att man får hål i en tand, då är valen- ha tandvärk eller laga tanden och då måste pengar tas ifrån nåt annat, i det här fallet blir det väl matpengarna då.


    Säg då att ens barn kommer med en lapp från skolan, skicka med 30 kr till utflykt plus matsäck.


    Det kan vara det som får en mamma att gå på knä.


     


    Eller om det kommer en kvarskatt tex, HUR 17 ska man få ihop pengar tiill den?


     


    Det handlar alltså inte ALLTID om en "slösaktig morsa som är storrökare och har 12 hundar" utan det kan lika gärna vara så att dom pengar man får från soc gör att livet går runt.


    Men så fort det händer nåt utöver det så kraschar det.


     


    Men alla verkar förutsätta att det finns pengar sparade eller släkt och vänner som kan ställa upp, eller att man har saker man kan sälja.


     


    Men om det inte finns det då?
    På vilket sätt är denna mamman hjälpt av att man misstror det som står i Aftonbladets artiklar om fattigdomen?

  • Kimona
    Äldre 2 Jun 16:39
    #69
    Gissa skrev 2011-06-02 16:36:34 följande:

    I normen från soc så ingår hyra, mat, el, akassa, hemförsäkring.


     


    Säg att man får hål i en tand, då är valen- ha tandvärk eller laga tanden och då måste pengar tas ifrån nåt annat, i det här fallet blir det väl matpengarna då.


    Säg då att ens barn kommer med en lapp från skolan, skicka med 30 kr till utflykt plus matsäck.


    Det kan vara det som får en mamma att gå på knä.


     


    Eller om det kommer en kvarskatt tex, HUR 17 ska man få ihop pengar tiill den?


     


    Det handlar alltså inte ALLTID om en "slösaktig morsa som är storrökare och har 12 hundar" utan det kan lika gärna vara så att dom pengar man får från soc gör att livet går runt.


    Men så fort det händer nåt utöver det så kraschar det.


     


    Men alla verkar förutsätta att det finns pengar sparade eller släkt och vänner som kan ställa upp, eller att man har saker man kan sälja.


     


    Men om det inte finns det då?
    På vilket sätt är denna mamman hjälpt av att man misstror det som står i Aftonbladets artiklar om fattigdomen?


    Fast i min kommun får man ersättning för läkarbesök och även tandläkaren (om man skadar sig vill säga). Även eventuella mediciner som behövs.
    När jag hade soc tog jag oftast från 'kläder' kategorin om jag behövde något. Oftast fick de pengarna tyvärr gå till mobilabonnemanget som jag var bunden på i två år...
  • Gissa
    Äldre 2 Jun 16:43
    #70
    Kimona skrev 2011-06-02 16:39:24 följande:
    Fast i min kommun får man ersättning för läkarbesök och även tandläkaren (om man skadar sig vill säga). Även eventuella mediciner som behövs.
    När jag hade soc tog jag oftast från 'kläder' kategorin om jag behövde något. Oftast fick de pengarna tyvärr gå till mobilabonnemanget som jag var bunden på i två år...

    Ja mobilabb är ju också en sån där utgift som inte täcks av normen, men som dom flesta ändå har.


    Soc lägger sig ju inte i hur man omdisponerar dom pengar man får och oftast klarar man sig på det man får


    ...........så länge livet är statiskt och inget oförutsett händer.


    Men bara kostnaden för alla papper som man behöver kopiera och lämna in kan vara droppen som får bägaren att rinna över.


    10 kopior á 5 kr styck = 50 kr


    50 kr är mycket pengar som man lever på soc


    50 = bröd, mjölk och ägg


     

Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga