• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    55017 visningar
    717 svar
    717
    55017

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Anonym (!)
    Äldre 3 Jun 20:33
    Anonym (utan pengar) skrev 2011-06-03 20:29:54 följande:
    Hur i hela fridens namn kan du säga att man prioriterar fel när man måste välja. Vet du överhuvudtaget vad socialbidragsnormen ligger  på för olika familjekonstelationer. Har man tretusen kronor över när allt är betalt ska det räcka till mat, medicin och ev läkarbesök, fritid, bensin eller busskort, kläder(nödvändiga) mm.

    Det har hänt flera ggr att jag stått i affären och valt/valt bort när jag köper mat till familjen som skall räcka i en vecka. Då handlar det om att jag kanske kan spendera 600 kr på en hel veckas mat för tre personer. Så kom inte och säg att jag felprioriterar. Det kan helt enkelt vara så att jag har för LITE pengar att handla för.
    Busskort, mediciner och läkarbesök ligger utanför normen. Det får man väl pengar för vid behov? Åtminstone var det så de månader jag fick soc och likaså när pappa hade det. Jag fick pengar för busskort när jag hittade ett jobb och behövde ta mig dit.
  • Anonym
    Äldre 3 Jun 20:40
    Anonym (!) skrev 2011-06-03 20:33:11 följande:
    Busskort, mediciner och läkarbesök ligger utanför normen. Det får man väl pengar för vid behov? Åtminstone var det så de månader jag fick soc och likaså när pappa hade det. Jag fick pengar för busskort när jag hittade ett jobb och behövde ta mig dit.
    Busskort gäller enbart jobbresor så vill du besöka mormor, badet eller skogen ligger det utanför normen. Kanske är det en självklarhet men med tanke på att en dagsutflykt kan kosta flera hundra bara för att se annat än betongen så blir det kärvt.

    Det stämmer att medicin och läkarbesök ligger utanför men det besvärliga är att man får det efteråt mot uppvisande av kvitto så det kan bli riktigt riktigt kärvt om man tvingas till flera besök + medicin ovanpå det.
  • April Mamma
    Äldre 3 Jun 20:40

    Nej, semester på kredit är väl inte ett smart drag kanske.

    Jag skulle aldrig ta ett lån för att åka på semester, skulle nog aldrig kunna njuta av semestern då.
    Kostar mer än vad det smakar.

  • Anonym (!)
    Äldre 3 Jun 20:45
    Anonym skrev 2011-06-03 20:40:01 följande:
    Busskort gäller enbart jobbresor så vill du besöka mormor, badet eller skogen ligger det utanför normen. Kanske är det en självklarhet men med tanke på att en dagsutflykt kan kosta flera hundra bara för att se annat än betongen så blir det kärvt.

    Det stämmer att medicin och läkarbesök ligger utanför men det besvärliga är att man får det efteråt mot uppvisande av kvitto så det kan bli riktigt riktigt kärvt om man tvingas till flera besök + medicin ovanpå det.
    Mitt busskort gällde även på helger och det brukar de väl göra? I skåne har de ju dessutom ett sommarkort som kostar ungefär lika mycket som ett vanligt månadskort, då kan du ta dig ganska långt. Sen har jag gillat att cykla, det är sällan mer än 2 mil till en sjö i Sverige. Jag vet inte, det kanske handlar om hur man ser på tillvaron?

    Jag vet att pappa hade problem med det, så jag ringde soc åt honom, han lämnade in kvittona och några dagar efter det hade han pengar. Jag brukade se till att ha ca 500 kr liggande i en burk för sådana utgifter. Och ja, jag lyckades spara det trots flera år under norm...
  • Anonym (idiot­iskt)
    Äldre 3 Jun 20:48

    Jag har inte läst hela tråden men jag kan också irretera mig på hur en del fattiga familjer tänker.
    Jag vet två fattiga familjer, en i min släkt och en som är min granne.

    Min släkting har 3 barn och är ensamstående. Hon klagar på att de aldrig har pengar och att barnen aldrig får göra nåt roligt. Men för det första så finns det en massa saker som är gratis som hon heller inte gör med dom... tex finns en fin sjö i närheten med badstrand där man kan bada. Men inte så att hon tar med barnen dit.. dom sitter hellre hemma. Så mina föräldrar ha tagit med barnen dit vilket dom tyckte var jättekul... sen har mina föräldrar också tagit med dem på svampturer och annat som varit uppskattat.

    Sen det här med maten. Varför köpa färdig pannkaksmet om man kan göra själv till en mycket billigare peng? Men inte då.. hon går och köper färdig.

    Storrökare är hon också. Tänk vad mycket hon skulle spara om hon slutade med det? En fin semester skulle dom nog få ihop till.

    Sen skulle hon köpa hund också, trots att barnen inte pratat nåt om det. Och när hon väl gjort det hade hon inte råd med försäkring och hunden blev ju sjuk och sånt och då måste några andra släktingar hjälpa till.

    Den andra familjen består av mamma, pappa och två barn. De bor i en liten lägenhet och ingen av dem jobbar. En gång satt hon och grät för att hon inte hade råd att ta med barnen till en djurpark under sommaren. För de har så lite pengar. Men bägge föräldrarna röker!

    Jag hade inte haft mage att gå till affären och köpa cigg om vi inte hade råd att låta barnen gå på djurparken under sommarlovet.

    Var bara tvungen att hoppa in här och skriva lite för jag irreterar mig grymt på sånna här saker...

  • Anonym
    Äldre 3 Jun 20:48
    Anonym (!) skrev 2011-06-03 20:45:51 följande:
    Mitt busskort gällde även på helger och det brukar de väl göra? I skåne har de ju dessutom ett sommarkort som kostar ungefär lika mycket som ett vanligt månadskort, då kan du ta dig ganska långt. Sen har jag gillat att cykla, det är sällan mer än 2 mil till en sjö i Sverige. Jag vet inte, det kanske handlar om hur man ser på tillvaron?

    Jag vet att pappa hade problem med det, så jag ringde soc åt honom, han lämnade in kvittona och några dagar efter det hade han pengar. Jag brukade se till att ha ca 500 kr liggande i en burk för sådana utgifter. Och ja, jag lyckades spara det trots flera år under norm...
    Man ska inte räkna med att man får ett helt kort utan det kan vara exakt uträknade kuponger.
    Cykla är självklart ett alternativ om det finns de möjligheterna, så inställning? Nja...
    Möjligheter skulle jag mer påstå.

    Och cykla 2 mil med en skock småungar? Handlar det om inställning??
  • April Mamma
    Äldre 3 Jun 20:51
    Anonym (idiotiskt) skrev 2011-06-03 20:48:47 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men jag kan också irretera mig på hur en del fattiga familjer tänker.
    Jag vet två fattiga familjer, en i min släkt och en som är min granne.

    Min släkting har 3 barn och är ensamstående. Hon klagar på att de aldrig har pengar och att barnen aldrig får göra nåt roligt. Men för det första så finns det en massa saker som är gratis som hon heller inte gör med dom... tex finns en fin sjö i närheten med badstrand där man kan bada. Men inte så att hon tar med barnen dit.. dom sitter hellre hemma. Så mina föräldrar ha tagit med barnen dit vilket dom tyckte var jättekul... sen har mina föräldrar också tagit med dem på svampturer och annat som varit uppskattat.

    Sen det här med maten. Varför köpa färdig pannkaksmet om man kan göra själv till en mycket billigare peng? Men inte då.. hon går och köper färdig.

    Storrökare är hon också. Tänk vad mycket hon skulle spara om hon slutade med det? En fin semester skulle dom nog få ihop till.

    Sen skulle hon köpa hund också, trots att barnen inte pratat nåt om det. Och när hon väl gjort det hade hon inte råd med försäkring och hunden blev ju sjuk och sånt och då måste några andra släktingar hjälpa till.

    Den andra familjen består av mamma, pappa och två barn. De bor i en liten lägenhet och ingen av dem jobbar. En gång satt hon och grät för att hon inte hade råd att ta med barnen till en djurpark under sommaren. För de har så lite pengar. Men bägge föräldrarna röker!

    Jag hade inte haft mage att gå till affären och köpa cigg om vi inte hade råd att låta barnen gå på djurparken under sommarlovet.

    Var bara tvungen att hoppa in här och skriva lite för jag irreterar mig grymt på sånna här saker...
    Finns nog ett gäng fattiga rökare dessvärre....Tragiskt att man sätter sitt eget ego före sina barn.
  • Anonym (!)
    Äldre 3 Jun 20:53
    Anonym skrev 2011-06-03 20:48:52 följande:
    Man ska inte räkna med att man får ett helt kort utan det kan vara exakt uträknade kuponger.
    Cykla är självklart ett alternativ om det finns de möjligheterna, så inställning? Nja...
    Möjligheter skulle jag mer påstå.

    Och cykla 2 mil med en skock småungar? Handlar det om inställning??
    Jag cyklar med 3 stycken småungar för tillfället... Jag hade kunnat ha en till med mig.
    www.blocket.se/goteborg/Cykelkarra_33127431.htm&w=1

    Har du ett jobb brukar det vara billigare med ett månadskort.
  • Äldre 3 Jun 20:59
    Anonym skrev 2011-06-03 20:48:52 följande:
    Och cykla 2 mil med en skock småungar? Handlar det om inställning??
    Beror ju på, vi cykelsemestrade ofta när jag var barn, jag fick cykla själv from det år jag fyllde 5, innan dess så satt jag och lillasyster i i cykelsits. Idag finns ju jättefina cykelkärror med plats för 2 barn, har en sån till mina hundar. Så har man inte mer än 3 små barn så kan det nog handla om inställning.
  • Anonym (idiot­iskt)
    Äldre 3 Jun 21:00
    April Mamma skrev 2011-06-03 20:51:53 följande:
    Finns nog ett gäng fattiga rökare dessvärre....Tragiskt att man sätter sitt eget ego före sina barn.
    Ja, det är verkligen tragiskt. Snacka om att prioritera fel!
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga