• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Anonym
    riboflavin skrev 2011-06-03 20:59:22 följande:
    Beror ju på, vi cykelsemestrade ofta när jag var barn, jag fick cykla själv from det år jag fyllde 5, innan dess så satt jag och lillasyster i i cykelsits. Idag finns ju jättefina cykelkärror med plats för 2 barn, har en sån till mina hundar. Så har man inte mer än 3 små barn så kan det nog handla om inställning.
    Kan ja, men lika mycket om omständigheter det var bara det jag ville få fram, att världen inte alltid är så enkel som att det bara är att bestämma sig.
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2011-06-03 21:00:58 följande:
    Kan ja, men lika mycket om omständigheter det var bara det jag ville få fram, att världen inte alltid är så enkel som att det bara är att bestämma sig.
    Just nu känns det mest som om du bestämt dig för att det är omöjligt att göra utflykter med små barn om man inte rik.
  • Anonym
    riboflavin skrev 2011-06-03 20:59:22 följande:
    Beror ju på, vi cykelsemestrade ofta när jag var barn, jag fick cykla själv from det år jag fyllde 5, innan dess så satt jag och lillasyster i i cykelsits. Idag finns ju jättefina cykelkärror med plats för 2 barn, har en sån till mina hundar. Så har man inte mer än 3 små barn så kan det nog handla om inställning.
    Vad kostar inte en sådan cykelkärra då, för någon som är fattig?
  • April Mamma
    Anonym (idiotiskt) skrev 2011-06-03 21:00:28 följande:
    Ja, det är verkligen tragiskt. Snacka om att prioritera fel!
    Ja, men dessvärre så tror jag inte att dom ser det så.

    Hörde en "fattig" mamma säga, Röka är det enda roliga som jag har kvar!
    Ehhh....tragiskt.
  • Anonym
    Anonym (!) skrev 2011-06-03 21:03:15 följande:
    Just nu känns det mest som om du bestämt dig för att det är omöjligt att göra utflykter med små barn om man inte rik.
    Va?
    Jag tycker att det verkar som tvärtom att du försöker få fram att allt handlar om att vilja.
    Så enkelt är det inte alla gånger...
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2011-06-03 21:04:10 följande:
    Vad kostar inte en sådan cykelkärra då, för någon som är fattig?
    Blocket hade ett flertal runt 500-600 kr. Så om du sparar 50 kr i ett år kan du ha gratisutflykter i flera år sedan. Och tänk vad mycket buss- och bensinpengar du sparar i slutändan. Vi har egentligen råd med två bilar nu förtiden men jag har valt att ha en cykelkärra istället. Pengarna vi sparar lägger vi på roligare saker än bilkostnader.

    Jag kan också tänka mig att det här en sådan utgift som man kanske kan få extra bidrag för om man söker pengar via Majblomman eller kyrkan om man tillhör en sådan.
  • riboflavin
    Anonym skrev 2011-06-03 21:04:10 följande:
    Vad kostar inte en sådan cykelkärra då, för någon som är fattig?
    Jag köpte min för 350 kr, det är väl vad som finns avsatt till fritid i normen för en månad på ett ungefär?

    Nu tycker jag att vi är lite väl OT, men jag tycker att du verkar fokusera mer på problemen än på lösningarna.

    Jag köpte min cykelkärra eftersom jag tyckte att det blev för dyrt att åka buss med hundarna jämt, ska vi in till stan så kostar en enkel resa 64 kr, jag tjänade in min kärra på ca 2 veckor. Jag tror att de allra flesta skulle kunna finansiera inköpet av en cykelkärra med minskade bussresor eller genom att kunna storhandla med hjälp av den ganska snabbt, om man vill. Att kunna storhandla effektivare är en extravinst jag fått tack vare kärran, tidigare så kunde jag bara handla med mig 2 kassar utan att det blev jätteknepigt.
  • Anonym (Förvånad)

    Angående barnfamiljer som vräks. Borde inte socialen kunna se till att hyran betalas innan man ger bidrag till barnfamiljer?
    Att döma av tidigare inlägg verkar det som om de flesta "fattiga" har blivit det på grund av någon tragisk händelse eller felprioriteringar. Får man soc-bidrag så är det ju beräknat att det ska räcka till hyran, så om det inte gör det borde ju den som får pengarna inte kunna handskas med dem på ett rätt sätt. Som jag förstår det har socialen en väldig koll på vad som händer med bidragstagarnas ekonomi, så då borde det inte vara så svårt att se till att hyran blir betald.

  • Anonym
    Anonym (Förvånad) skrev 2011-06-03 21:25:07 följande:
    Angående barnfamiljer som vräks. Borde inte socialen kunna se till att hyran betalas innan man ger bidrag till barnfamiljer?
    Att döma av tidigare inlägg verkar det som om de flesta "fattiga" har blivit det på grund av någon tragisk händelse eller felprioriteringar. Får man soc-bidrag så är det ju beräknat att det ska räcka till hyran, så om det inte gör det borde ju den som får pengarna inte kunna handskas med dem på ett rätt sätt. Som jag förstår det har socialen en väldig koll på vad som händer med bidragstagarnas ekonomi, så då borde det inte vara så svårt att se till att hyran blir betald.
    Tanken är ju rätt men man kan inte omyndigförklara andra vuxna utan de har trots allt ett eget ansvar.
    Synd att det är barnen som hamnar i kläm :(
  • Anonym (idiotiskt)
    April Mamma skrev 2011-06-03 21:04:17 följande:
    Ja, men dessvärre så tror jag inte att dom ser det så.

    Hörde en "fattig" mamma säga, Röka är det enda roliga som jag har kvar!
    Ehhh....tragiskt.
    Ja, ungefär så resonerar min släkting också. Men herregud vad mycket annat kul hon och familjen skulle kunna göra för ciggpengarna! Tänk vad härliga minnen de skulle kunna få från saker de kan göra för dom pengarna. Minnen som man kan leva länge på och känslan att hon gjort något bra som är kul för barnen och henne!
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga