• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • PerG
    Anonym skrev 2011-06-03 20:48:52 följande:
    Man ska inte räkna med att man får ett helt kort utan det kan vara exakt uträknade kuponger.
    Cykla är självklart ett alternativ om det finns de möjligheterna, så inställning? Nja...
    Möjligheter skulle jag mer påstå.

    Och cykla 2 mil med en skock småungar? Handlar det om inställning??
    Jag cyklar 3 milsturer (uppdelade under dagen) med barnen (en 1½-åring och en 3-åring) med cykelkärra minst en gång i veckan. De flesta andra dagar i veckan (beroende på väder) cyklar jag minst 1 mil...  

    Idag cyklade jag t.ex. 1 mil t/r med 3-åringen till ICA Maxi och storhandlade. Sen när vi kom hem gjorde vi iordning picnicmat och packade in båda barnen och cyklade ytterligare 1 mil t/r till en stor park och hade picnic i ett par timmar...

    Visst är jag hyfsat tränad och tycker inte det är så jobbigt att cykla långt, men gissa varför? ;) 
  • Anonym (Förvånad)
    Anonym skrev 2011-06-03 21:27:34 följande:
    Tanken är ju rätt men man kan inte omyndigförklara andra vuxna utan de har trots allt ett eget ansvar.
    Synd att det är barnen som hamnar i kläm :(
    Ja, det tänkte jag inte på... Skulle förmodligen kännas "kränkande".

    Ibland känns det som om det skulle vara bra att ha en liten trollstav, så man kunde ordna så att alla barn fick det bra. Flört 
  • Anonym

    Shit vad dyra cyklar är!
    Jag roade mig att kolla på blocket och höll på att svimma. 4-5000 för en begagnad cykel!

    Bara för att ni inte ska tro att jag är kräsen - jag har ett fysiskt handikapp så jag klarar inte bockstyre och måste ha mer än 3-växlad eftersom min kondis är på minusskalan :(

  • PerG
    riboflavin skrev 2011-06-03 20:59:22 följande:
    Beror ju på, vi cykelsemestrade ofta när jag var barn, jag fick cykla själv from det år jag fyllde 5, innan dess så satt jag och lillasyster i i cykelsits. Idag finns ju jättefina cykelkärror med plats för 2 barn, har en sån till mina hundar. Så har man inte mer än 3 små barn så kan det nog handla om inställning.
    Äh, 4 barn går ju finfint också om man är ensam förälder! ;).. 

    En sån här cykel med en cykelkärra så är prolemet löst!
    http://surfabike.files.wordpress.com/2009/11/mundo_bilby_side_m-preview1-jpg.jpeg

    Eller en sån här:
    www.christianiabikes.dk/upload_galleri/gave-til-de-kongelige_stor.jpg

    Är man dessutom två vuxna kan man alltså transportera åtta barn! ;)
     
  • PerG
    Anonym skrev 2011-06-03 21:42:12 följande:
    Shit vad dyra cyklar är!
    Jag roade mig att kolla på blocket och höll på att svimma. 4-5000 för en begagnad cykel!

    Bara för att ni inte ska tro att jag är kräsen - jag har ett fysiskt handikapp så jag klarar inte bockstyre och måste ha mer än 3-växlad eftersom min kondis är på minusskalan :(
    Finns betydligt billigare "nya" cyklar om man köper en på rea från föregående års modeller! Tittade på en 2010 års modell till min fru tidigt i våras för nånstans runt 3500:- med 24 växlar och vanligt styre!

    Tror definitivt du kan hitta en billigare cykel än 4-5000:- men man kanske måste leta lite och helst köpa "off season" och inte nu när det är riktig högsäsong. 

    Vill du köpa min frus gamla 7-växlade Crescent med fotbroms utan bockstyre billigt? Den står ändå bara här och skräpar..... (närå.. skoja bara..;). man får ju inte annonsera så här och dessutom definitivt inte när man inte frågat frugan om lov ;)...  
  • Anonym (Tragiskt)

    Är det bara jag som tycker hela denna tråden är tragisk?

    Nu ska soclalbidragstagare cykla för bussen är för dyr.

    Aldrig ska de kunna ha en enda last eller unna sig något.

    De har själva satt sig i eländet och gör inget för att komma ur det så de får skylla sig själva.

    De som har hundar eller andra husdjur borde göra sig av med dem.

    Resa utomlands behövs inte de kan resa i Sverige för det kostar inget tydligen (de kanske kan cykla?).
     
    Fast egentligen ska de först lära sig att laga mat för annars slänger de ut pengar på halvfabrikat.

    Datorer och TV behöver de inte, de behöver bara hus över huvud och mat.

    Men låt oss då trycka ner dem i skiten så de aldrig kan ta sig upp. Så kan vi känna oss nöjda med att vi minsann är bättre än dem och att våra barn är bättre än deras!

  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2011-06-03 21:42:12 följande:
    Shit vad dyra cyklar är!
    Jag roade mig att kolla på blocket och höll på att svimma. 4-5000 för en begagnad cykel!

    Bara för att ni inte ska tro att jag är kräsen - jag har ett fysiskt handikapp så jag klarar inte bockstyre och måste ha mer än 3-växlad eftersom min kondis är på minusskalan :(
    Fördelen är att kondisen snabbt blir bättre med cykel . Sen klarar man sig med 3 växlar så länge det inte är för backigt.
  • Anonym (!)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2011-06-03 21:47:12 följande:
    Är det bara jag som tycker hela denna tråden är tragisk?

    Nu ska soclalbidragstagare cykla för bussen är för dyr.

    Aldrig ska de kunna ha en enda last eller unna sig något.

    De har själva satt sig i eländet och gör inget för att komma ur det så de får skylla sig själva.

    De som har hundar eller andra husdjur borde göra sig av med dem.

    Resa utomlands behövs inte de kan resa i Sverige för det kostar inget tydligen (de kanske kan cykla?).
     
    Fast egentligen ska de först lära sig att laga mat för annars slänger de ut pengar på halvfabrikat.

    Datorer och TV behöver de inte, de behöver bara hus över huvud och mat.

    Men låt oss då trycka ner dem i skiten så de aldrig kan ta sig upp. Så kan vi känna oss nöjda med att vi minsann är bättre än dem och att våra barn är bättre än deras!
    Ärligt talat, vad är det för fel med att cykla och att semestra i Sverige? Det är attityder som din som gjorde att jag undvek att prata om att leva på existensminimum med folk på jobbet! Jag orkade inte med deras "medlidande".
  • Anonym
    PerG skrev 2011-06-03 21:46:08 följande:
    Finns betydligt billigare "nya" cyklar om man köper en på rea från föregående års modeller! Tittade på en 2010 års modell till min fru tidigt i våras för nånstans runt 3500:- med 24 växlar och vanligt styre!

    Tror definitivt du kan hitta en billigare cykel än 4-5000:- men man kanske måste leta lite och helst köpa "off season" och inte nu när det är riktig högsäsong. 

    Vill du köpa min frus gamla 7-växlade Crescent med fotbroms utan bockstyre billigt? Den står ändå bara här och skräpar..... (närå.. skoja bara..;). man får ju inte annonsera så här och dessutom definitivt inte när man inte frågat frugan om lov ;)...  
    hah du kan påstå att du vill underlätta hennes vardag och packa in henne i kärran. Tungan ute

    Det var ju skamligt självklara tips att handla på fel säsong. Skäms
    Blev mest förbluffad över begagnatpriserna...
  • Anonym (ensam mamma)

    Varför ska fattiga alltid klanka ner på andra fattiga. Borde vi kvinnor inte stödja varandra istället. Samhället är orättvist. Vi kvinnor har svårt jobba obekväm arbetstid, det finns ingen barnomsorg på kvällar och helger. Männen slipper undan, många betalar inget alls eller en bråkdel av vad barn kostar egentligen. Även män i relationer deltar ofta sämre ekonomiskt.
    Vad hjälper det att fattiga kvinnor klagar på andra fattiga?

Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga