• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54773 visningar
    717 svar
    717
    54773

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Anonym
    Äldre 4 Jun 11:17
    Dr Mupp skrev 2011-06-04 11:13:42 följande:
    En snabbkoll på blocket visade fram 14 damcyklar under 1000 kr i mitt län. Då kollade jag inte några andra grupper än just dam. Lägg där till loppisar, lappar i affären och nära och kära så kan jag inte se nått problem att hitta en cykel billigt.
    Jaha? Vad DU hittar i DITT län är totalt irrelevant eftersom det inte var det jag kommenterade. Jag kommenterade heller inte randomcyklar av anledning jag redan uppgett flera gånger men du missat helt.

    Är det något mer du vill säga än att pådyvla DIN sanning och din dövhet inför omvärlden???
  • Äldre 4 Jun 11:18
    Anonym skrev 2011-06-04 11:10:57 följande:
    Då ska du ha en cykel också... Till både dig och barnen..
    Vilket inte är speciellt dyrt. Vi har hitills betalat totalt 500 kr för 8 cyklar.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Anonym
    Äldre 4 Jun 11:19
    Dr Mupp skrev 2011-06-04 11:18:05 följande:
    Vilket inte är speciellt dyrt. Vi har hitills betalat totalt 500 kr för 8 cyklar.
    Totalt irrelevant.
    Kan du svara varför du är totalt döv för att andras verklighet inte är din?
  • Äldre 4 Jun 11:19
    Anonym skrev 2011-06-04 10:53:30 följande:
    Är det verkligen din sak att försöka omyndigförklara evilinas mamma och vrida och vända och ifrågasätta hela hennes ekonomiska situation.
    Tydligen, eftersom det inte duger för dig att tro på berättelsen.

    Hur ser din ekonomiska situation ut? Vad lägger du pengarana på , varför då? Hur då? Hur mycket missbrukar du?
    Hur skulle du vilja ha löst evelinas mammas ekonomi så att hon fick en bättre barndom?

    Jag ligger idag på ca 500 kr över norm, men jag och sambon har levt under norm de sista 4 åren, innan dess låga jag ca 100 kr under norm under något år, 2001 var min totala inkomst över året 14 000 och jag var bostadslös. Något mer du vill veta?
  • sirisd­otter
    Äldre 4 Jun 11:20
    Ravenna skrev 2011-06-04 09:49:50 följande:
    Demonstrativt? Nej, jag skulle på ett helt naturligt sätt prata om barnen om jag hade något att säga om dem. Jag anar en oerhörd osäkerhet hos dig, där det spelar mer roll för dig vad omgivningen tycker än vad du själv tycker. Jag tror ärligt talat inte att en änka som inte har hunnit få några barn skulle uppskatta att alla gick som på glas kring henne och vaktade sina tungor varenda rast. Skulle inte det bli ansträngt och obehagligt i längden? Det tror jag. Precis som jag tror att det skulle bli ansträngt om folk kände att de inte kunde prata mat, fika och godis runt omkring mig.

    Så du har alltså varit i Schweiz, Frankrike, Spanien och USA? Men det är väl fint? Det har inte jag gjort. Tror att det är mer än vad många har gjort.

    Matcher kan allt kosta, de också. Vi har en såndär som alltid ska åka till de stora matcherna i London eller Vm i Sydafrika eller vad det nu kan vara, och när han inte har några matcher att åka och titta på så reser han runt och golfar. Han bor ensam i en lägenhet och gör ingenting annat än tittar på sport i olika former. Jag tycker att det är tragisk, han tycker att det är livet.

    Min poäng är att man ska inte hänga upp sig på vad andra tycker är Livet, man ska inte ständigt jämföra sig med andra och man ska inte kräva att omgivningen ska anpassa sig hela tiden. Jag förstår inte riktigt ditt problem - tycker du verkligen att alla andra i världen ska gå som på glas runt dig bara för att du kanske inte har råd att resa just nu?
    Särskilt en av  ovan nämnda kollegor,  tyvärr också mellanchef  och fackordförande,   satte i system att framhäva hur bra hon hade det.   Hade jag slängt  ihop en lunchlåda  av konserverade fiskbullar i dillsås med kokt ris  sade hon   "Vi har tittat på din lunch (jag var i andra änden av rummet och hämtade vatten) .   Fiskbullar är det äckligaste jag vet.   Min man har gjort Nikkouloktasoppa åt mig."    Hon ansträngde sig knappast att  väga ord på guldvåg (tja  kanske för att såra så mycket som möjligt).   Kollegorna jamsade med ledaren.

    Bad  en gång  om semester 1-2  dagar för att närvara när en god vän skulle doktorera två timmars tågresa hemifrån.   Fick nog sova över på madrass hos doktorandens särbo.   "Har du råd med det?   blev kommentaren från ovan nämnda chef -  som varje år reser utomlands flera gånger och då strax innan skickat vykort från Maldiverna.

    Resorna gjorde jag i ett tidigare liv,  som heltidsarbetande och utan barn  -  långt innan jag hamnade på den ort där den illvilliga chefen fanns.   Europaresan var i samband med filmjobb på Corsika,  flögs dit med två andra "svenska flicka"   för badbilder.   Gaget räckte nog till tågresan tillbaka.   I USA har jag en bror,  bodde hos honom,  klart jag ville se hur han har det.   Jobbade alla sommarlov under studietiden,  ofta helger också.
  • Anonym
    Äldre 4 Jun 11:22
    riboflavin skrev 2011-06-04 11:19:12 följande:
    Hur skulle du vilja ha löst evelinas mammas ekonomi så att hon fick en bättre barndom?

    Jag ligger idag på ca 500 kr över norm, men jag och sambon har levt under norm de sista 4 åren, innan dess låga jag ca 100 kr under norm under något år, 2001 var min totala inkomst över året 14 000 och jag var bostadslös. Något mer du vill veta?
    Är det din sak att lösa den när du läser det? För det går helt enkelt inte att bara tro på berättelsen?

    Nävisstja, nu handlade det om fattiga och då har alla moralisk rätt att nagelfara och ifrågasätta deras ekonomi.

    Jag bad dig specifisera hela din ekonomi i detalj, det där var inte det...
    Hur många datorer har du? Vad kostar ditt internet? Har du mobil och varför då?
  • Paradi­gm
    Äldre 4 Jun 11:24

    Kan någon som går på socialbidrag berätta hur mycket ni får, exakt? Alla bidrag.

  • Anonym
    Äldre 4 Jun 11:28
    Fattig student skrev 2011-06-04 11:24:48 följande:
    Kan någon som går på socialbidrag berätta hur mycket ni får, exakt? Alla bidrag.
    En vuxen ett barn. Totalt efter alla räkningar får jag ha 5000 kr kvar.
  • Paradi­gm
    Äldre 4 Jun 11:32
    Anonym skrev 2011-06-04 11:28:49 följande:
    En vuxen ett barn. Totalt efter alla räkningar får jag ha 5000 kr kvar.
    Tack, men jag vill inte veta vad du får efter räkningar utan före. :)
  • Äldre 4 Jun 11:32
    Anonym skrev 2011-06-04 11:19:11 följande:
    Totalt irrelevant.
    Kan du svara varför du är totalt döv för att andras verklighet inte är din?
     Vilken verkligehet är jag döv för.
    Jag vet precis på öret vad spocialbidraget ligger på. Jag vet också att man kan spara och köpa dyrare saker om man planerar sin ekonmi. Jag vet också att alla som inte klarar sig på socialbidrag antingen har missbruksproblem och/eller sitter med en massa gamla (och nya) skulder.

    Jag vet precis hur det är att ha dålig inkomst, men man kan välja att hantera det på två sätt. Antingen gör man det man kan med de medel man fått. Man hittar lösningar eller så drar man på sig offerkoftan och ser bara problem.

    Att åka till stranden är gratis. har man tur så bor man så man kan gå. Annars kan man nästan alltid cykla. Cyklar finns begagnade för nästan inga pengar alls om man är beredd att cykeln kanske inte är så fin och man lägger ner lite tid på att leta. Skulle det inte gå att få tag i en cykel kanske man kan samåka med nån eller ta bussen. Bussen är visselrigen dyrare, men om barnen är så pass små att de fortfarande åker gratis så  kan man ju på ett busskort åka till stranden varje dag.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga