• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2011-06-04 11:32:40 följande:
     Vilken verkligehet är jag döv för.
    Jag vet precis på öret vad spocialbidraget ligger på. Jag vet också att man kan spara och köpa dyrare saker om man planerar sin ekonmi. Jag vet också att alla som inte klarar sig på socialbidrag antingen har missbruksproblem och/eller sitter med en massa gamla (och nya) skulder.

    Jag vet precis hur det är att ha dålig inkomst, men man kan välja att hantera det på två sätt. Antingen gör man det man kan med de medel man fått. Man hittar lösningar eller så drar man på sig offerkoftan och ser bara problem.

    Att åka till stranden är gratis. har man tur så bor man så man kan gå. Annars kan man nästan alltid cykla. Cyklar finns begagnade för nästan inga pengar alls om man är beredd att cykeln kanske inte är så fin och man lägger ner lite tid på att leta. Skulle det inte gå att få tag i en cykel kanske man kan samåka med nån eller ta bussen. Bussen är visselrigen dyrare, men om barnen är så pass små att de fortfarande åker gratis så  kan man ju på ett busskort åka till stranden varje dag.
    Du VET pricis. Ellerhur, snarare inte... Du tror och det är en fördom som flera har berättat om men där slår du till dövörat.

    Du VET precis att det bara finns två sätt att hantera det på. Snarare inte... vilket andra har berättat men du slår dövörat till och kommer med DIN vetskap...

    Du VET precis hur alla kan göra... Eller inte... Bara för att DU kan på ett sätt så kan alla. Jamen så är det! Alla har precis samma förutsättningar som du. Jajamensan.

    Du missar poängen i ditt malande hur DU gör och hur DU kan göra...
  • Anonym
    Fattig student skrev 2011-06-04 11:32:19 följande:
    Tack, men jag vill inte veta vad du får efter räkningar utan före. :)
    Ja alltså, vår hyra ligger på 4000:- (vi bor i en etta just nu). Har inga abonemang eller så, ja 9500:- drygt före allt är betalt.
  • Anonym
    /.../Dessa människor är dom ni kränker genom att påstå att man "kan spara om man lever på soc."
    Kränka är ett populärt ord... Låt oss säga så här. Det finns personer som, pga särskilda omständigheter i deras omgivning, hälsa eller personlighet har svårt att klara sig på sk social norm. Detta är förstås att beklaga. Men du kanske å andra sidan kan se hur det är att omyndigförklara alla mäninskor som faktiskt klarar att hålla en budget på denna nivå. Kanske du också kan se hur det kan uppfattas¨"kränkande" av oss som levt på under sk social norm, och upplevt oss klara det bra, att kalla oss "fattiga" och beklagansvärda om vi inte själva upplevt oss så?

    Jag har själv under årsperioder levt en bra bit under sk existensminimum. Jag känner ett antal personer som tangerar den. Vi har, i allmänhet, gjort det bästa av det hela, med god hushållning och konsumerat vad vi har råd med. Jag gissar att skillnaden kan vara att vi i någon omfattning valt det. Vi har valt att leva på CSN, eller på en lön med barn, eller jobba deltid, eller ha stimulerande arbeten som betalar sig dåligt. I flera fall har det väl också setts som en övergångsperiod som ska vara några år, inte livet ut. Jag inbillar mig - utan att påstå att detta gäller alla i den sitsen - att det är lättare att lägga sig platt och inte försöka om man upplever sig totalt maktlös vad gäller sin ekonomi.  

    Jag är den första att beklaga hur barn som "Evelina" upplevt sin barndom. Dock ligger ansvaret för detta i första hand på hennes mamma (hennes missbrukande pappa är väl svårt att att vänta sig mycket av, om mamman står det inget om några psykiska problem), inte "samhället".
  • riboflavin
    Anonym skrev 2011-06-04 11:22:37 följande:
    Är det din sak att lösa den när du läser det? För det går helt enkelt inte att bara tro på berättelsen?

    Nävisstja, nu handlade det om fattiga och då har alla moralisk rätt att nagelfara och ifrågasätta deras ekonomi.

    Jag bad dig specifisera hela din ekonomi i detalj, det där var inte det...
    Hur många datorer har du? Vad kostar ditt internet? Har du mobil och varför då?
    Nej men jag tror inte att alla evelinas mammas utgifter faktiskt var nödvändiga, om hon inte hade råd med sitt barns basala behov (därför fick evelina en stödfamilj) jag hävdar fortfarande att man kan leva på försörjningsstöd utan att leva i misär.

    Jag har en totalinkomst på 7500 kr utslaget över året (studiebidrag+deltidsjobb) ska jobba heltid i sommar, men sparar dessa pengar till en skolresa, mina basutgifter har jag lagt undan pengar till.

    Hyra/el: 3000 kr i snitt

    mat/hygien- 1200-1400 kr (sätter in 1000 kr på icakortet varje månad) + smått man handlar på andra butiker

    Bredband/tv/telefon/- 500 kr

    Hundrarna- 600 kr

    studentlitteratur/medlemskap-300 kr

    sparande -500 kr

    övrigt -500 kr

    totalt: 6800 kr 

    Har en laptop som jag fick köpa loss efter gymnasiet, en mobiltelefon som jag köpte begagnad av min syster för 2 år sedan (Nokia kontantkort), internet=199 kr/månad.

    Mina lyxutgifter är tveklöst hundarna, hade jag inte haft dom så hade jag tveköst haft det ganska gott ställt.

     
  • Anonym
    Fattig student skrev 2011-06-04 11:32:19 följande:
    Tack, men jag vill inte veta vad du får efter räkningar utan före. :)
    Det varierar ju mellan kommuner, behov, hyra osv.
    Det betyder att du försöker ta reda på vilken hyra någon har... Det känns inte så välgenomtänkt...

    Eftersom det skiljer så mycket kanske du ska starta en ny tråd om det där människor kan vara anonyma. Det är inget påhopp utan ett tips därför att jag tror att det kan bli en ganska lång diskussion och det är bättre att vi håller oss till TS och inte griottar ner i enskilda detaljer.
  • Dr Mupp
    Fattig student skrev 2011-06-04 11:24:48 följande:
    Kan någon som går på socialbidrag berätta hur mycket ni får, exakt? Alla bidrag.
    Nu har vi inte socialbidrag men normen för oss ligger på
    Riksnorm
    1 åring - 1900
    4 åring - 1900
    6 åring - 1900
    7 åring - 2130
    2 vuxna - 5120
    gemensamma utgifter 6 pers: 1870

    Hyra 6100 (vi har visserligen en hyra på 7100, men här godkänner de inte den hyran)
    el ca 1300
    Hemförsäkring 180 kr

    Totalt skulle vi få 22400 kr i månaden inkl alla bidrag om vi hade socialbidrag.

    På det så skulle man se få extra pengar för tandvård, läkarbesök, mediciner, glasögon, barnomsorg, fackavgift, a-kasseavgift  och busskort om det behövs för att komma till jobb/praktik.

    Här kan ni själva kontrollräkna www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18219/2010-12-28.pdf
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Anonym
    riboflavin skrev 2011-06-04 11:39:47 följande:
    Nej men jag tror inte att alla evelinas mammas utgifter faktiskt var nödvändiga, om hon inte hade råd med sitt barns basala behov (därför fick evelina en stödfamilj) jag hävdar fortfarande att man kan leva på försörjningsstöd utan att leva i misär.

     
    Så du bara kan inte tro på berättelsen.. Gör du samma med precis allt du läser, analyserar och försöker lösa? Även när repotagen handlar om Reinfeldt?
    Jag tror att du är en normalt funtad människa som fungerar som alla andra så jag tror inte att du ifrågasätter Reinfeldt lika hårt nej, utan det här handlar om att ifrågasätta fattigdomen. Det handlar om att skuld- och skambelägga. Det är ingen kritik mot dig personligen utan en allmän reflektion att det är så vårt samhälle fungerar idag.
  • Anonym
    riboflavin skrev 2011-06-04 11:39:47 följande:
    Nej men jag tror inte att alla evelinas mammas utgifter faktiskt var nödvändiga, om hon inte hade råd med sitt barns basala behov (därför fick evelina en stödfamilj) jag hävdar fortfarande att man kan leva på försörjningsstöd utan att leva i misär.

    Jag har en totalinkomst på 7500 kr utslaget över året (studiebidrag+deltidsjobb) ska jobba heltid i sommar, men sparar dessa pengar till en skolresa, mina basutgifter har jag lagt undan pengar till.

    Hyra/el: 3000 kr i snitt

    mat/hygien- 1200-1400 kr (sätter in 1000 kr på icakortet varje månad) + smått man handlar på andra butiker

    Bredband/tv/telefon/- 500 kr

    Hundrarna- 600 kr

    studentlitteratur/medlemskap-300 kr

    sparande -500 kr

    övrigt -500 kr

    totalt: 6800 kr 

    Har en laptop som jag fick köpa loss efter gymnasiet, en mobiltelefon som jag köpte begagnad av min syster för 2 år sedan (Nokia kontantkort), internet=199 kr/månad.

    Mina lyxutgifter är tveklöst hundarna, hade jag inte haft dom så hade jag tveköst haft det ganska gott ställt.

     
    Inte bara hundarna. Internet är en lyxkonsumtion liksom den där övrigtposten. Maten kan du dra ner på med flera hundra genom att köpa billigare. Studentlitteraturen är också en onödig utgift eftersom det finns bibliotek.

    Du verkar vara mycket oekonomisk eftersom du bara ser hundarna som en "onödig" utgift. Du borde kunna spara mycket mycket mer än vad du gör idag...
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2011-06-04 11:41:05 följande:
    Nu har vi inte socialbidrag men normen för oss ligger på
    Riksnorm
    1 åring - 1900
    4 åring - 1900
    6 åring - 1900
    7 åring - 2130
    2 vuxna - 5120
    gemensamma utgifter 6 pers: 1870

    Hyra 6100 (vi har visserligen en hyra på 7100, men här godkänner de inte den hyran)
    el ca 1300
    Hemförsäkring 180 kr

    Totalt skulle vi få 22400 kr i månaden inkl alla bidrag om vi hade socialbidrag.

    På det så skulle man se få extra pengar för tandvård, läkarbesök, mediciner, glasögon, barnomsorg, fackavgift, a-kasseavgift  och busskort om det behövs för att komma till jobb/praktik.

    Här kan ni själva kontrollräkna www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...
    Alltså efter betalade räkningar så skulle ni ha 13 790kr kvar? Vad lägger ni på mat varje månad? 6 personer låter som ett kraftigt matkonto.
  • sirisdotter
    riboflavin skrev 2011-06-04 10:32:04 följande:
    Tack, kunde inte sagt det bättre själv.

    Ett tips: Så gott som överallt i sverige finns vindskydd uppbyggda här och var, bara att knata ut i skogen och bosätta sig under några dagar.

    Bor du i gbg med omnejd kan jag rekommendera en tur upp till Vättlefjäll i Angered, vandringlederna är oerhört fina, inom området finns en underbar badstrand och det finns många vindskydd att campa i, alldeles gratis. Många av lederna går utmärkt att vandra även med barnvagn. Jag hyrde mig en kanot över dagen förra året också för under 200 kr. I göteborg kan man också gratis besöka även slottsskogens zoo och kätilsröds 4H gård.

    I år ska jag gratissemestra i Valle härad, och vandra/cykla pilgrimsleden mellan Varnhem och Falköping. Gratis inträde har man på naturrum hornsborjarsjön, varnhems klosterkyrka, och längs vägen ska jag kika på bla öglunda grotta, ekornavallen mm. 

    Det finns fantastiskt mycket att se i sverige.

    Sorry OT, men jag vill nå ut med lite tips Solig
    Välkommen till Valle!    Cyklade körsbärsrunda där för ett  några veckor sedan.  Startade i Varnhem,  cyklade utmed stora vägen till avtagsväg (mot Eggby,  tror jag)  förbi Höjentorp genom vackert landskap med ett antal småsjöar och idylliska småvägar tillbaka.  Missade kyrkans pilgrimsvandring från Falkoping till Skövde   nyligen,   den lär också ha varit fin.
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga