• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54902 visningar
    717 svar
    717
    54902

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Anonym
    Äldre 4 Jun 14:36
    Anonym skrev 2011-06-04 14:11:25 följande:
    Den djupare innebörden av det jag säger är att man inte ska vara så himla snar att döma andra utan inse att alla är olika med olika förutsättningar. Mycket av den här diskussionen går ut på det Aussi säger, att eftersom en klarar sig så ska alla göra det annars är man oansvarig eller något i den stilen. Så enkelt är det inte.

    Förstår du nu vad jag menar?
    Du gjorde faktiskt en spekulation iom att du förutsatte att jag saknade kunskap om vad jag uttalade mig om. (Jag *kunde' ju ha varit doktorand i socialt arbete med stora studier i ryggen.) Fast du hade ju rätt så tillvida att jag uttalade mig utifrån subjektiv erfarenhet i det mindre perspektivet.

    Och ja, jag förstår hur du menar. Jag säger inte heller att du har fel i att vi har olika förutsättningar att klara av i det här fallet att leva på socialbidragsnivå. Dock finns det vad jag kan se inget som påvisar att dessa skillnader skulle handla om just ekonomiska faktorer, som väl är vad "Fattigfamiljserien" och trådstarten tar upp. Att säga att svårigheterna att hålla en sådan budget har med andra faktorer än den begränsade ekonomin som sådan att göra, särskilt när det handlar om mer än en inledande omställningsperiod, är inte självklart detsamma som att göra moraliserande omdömen om att personen är oansvarig etc.
  • sirisd­otter
    Äldre 4 Jun 14:38
    Anonym skrev 2011-06-04 14:23:14 följande:
    Jo, vi är nog överlag känsligare när det gäller barn. Å andra sidan varierar idealen med grupper. I min dotters klass är man förmodligen mer avvikande om föräldrarna inte läser bok på kvällen än om man saknar TV-spel, mer avvikande om man får ha betal-TV-kanaler som barnvakt än om man har TV-förbud utanför Bolibompa. Mer ovanlig med fyrhjuliga elektriska fordon än med begagnade PoP-kläder. Mer avvikande med tjugofemåriga föräldrar än med fyrtioåriga. Ekonomiskt varierar det säkert en hel del. Många är högutbildade men inte alla har arbeten som drar in några högre löner, eller arbete alls. Eftersom många föräldrar åtminstone i teorin är konsumtionskritiska kanske ekonomiska skillnader syns mindre utåt.

    Där mina kusiner bor har alla eget hus (billigare än en lägenhet i stan men ändå), många kör cross eller rider, ibland egen häst när föräldrarna har gård. Semestrar, om man åker iväg då, är ofta i husbil/camping.  Att prestera dåligt i skolan är ingen stor grej, många föräldrar har inte gymnasium, men att inte ha råd till det intresse som många av kompisarna utövar märks förstås.

    Min kompis barn växte upp i en välbärgad förort där skidresor utomlands  och liknande var en självklarhet för många liksom språkresor till England.

    Den tanke jag hade i bakhuvudet när jag gjorde den här utläggningen är att det räcker att flytta, kanske bara byta skola eller till och med skolklass, för att barnets omgivning ska se annorlunda ut, och vad som tidigare var ok eller bra inte räcka till. vare sig det gäller konsumtion, boende eller "intellektuell" kapacitet.
    Att samhället har en grundtrygghet är jättebra, men det är inte möjligt att ha ett system som garanterar att "hålla nivån" i vilken grupp som helst.
    Ligger mycket i dina iakttagelser!   Vi var de nästan de enda i lägenhet (br.  men ändå)   på dotterns dagis.  Märkte skillnaden på barnkalasen.   Kan föstås ha varit tillfälligheter -  villabarnen lekte mer med varandra.

    På högstadiet var dottern tuff och skapade sig egen klädstil¨,  svår att sätta prislapp på!
  • Anonym
    Äldre 4 Jun 14:38
    Anonym skrev 2011-06-04 14:31:57 följande:
    Det är ju presis det relativ fattigdom handlar om, att man särskiljer sig markant från omgivningen.
    Men "Fattigdebatten" talar om samhällets ansvar. Jag kan inte se att "samhället" kan lösa alla problem relaterade till denna relativa fattigdom i alla omgivningar, kan du?
  • Anonym
    Äldre 4 Jun 14:43
    Anonym skrev 2011-06-04 14:36:02 följande:
    Du gjorde faktiskt en spekulation iom att du förutsatte att jag saknade kunskap om vad jag uttalade mig om. (Jag *kunde' ju ha varit doktorand i socialt arbete med stora studier i ryggen.) Fast du hade ju rätt så tillvida att jag uttalade mig utifrån subjektiv erfarenhet i det mindre perspektivet.

    Och ja, jag förstår hur du menar. Jag säger inte heller att du har fel i att vi har olika förutsättningar att klara av i det här fallet att leva på socialbidragsnivå. Dock finns det vad jag kan se inget som påvisar att dessa skillnader skulle handla om just ekonomiska faktorer, som väl är vad "Fattigfamiljserien" och trådstarten tar upp. Att säga att svårigheterna att hålla en sådan budget har med andra faktorer än den begränsade ekonomin som sådan att göra, särskilt när det handlar om mer än en inledande omställningsperiod, är inte självklart detsamma som att göra moraliserande omdömen om att personen är oansvarig etc.
    Fattigperspektivet handlar minst lika mycket, om inte mer, om andra faktorer än den ekonomiska. Där har alla samma utgångspunkt eg så det ÄR andra faktorer som spelar roll. När det gäller fattigdom tror jag att det största misstaget, från alla sidor, är att tro att det finns självklarheter eg...
  • Anonym
    Äldre 4 Jun 14:45
    Anonym skrev 2011-06-04 14:38:54 följande:
    Men "Fattigdebatten" talar om samhällets ansvar. Jag kan inte se att "samhället" kan lösa alla problem relaterade till denna relativa fattigdom i alla omgivningar, kan du?
    Gör den? Eller det beror nog på vilken "debatt" man följer...
    Samhället kan inte lösa alla problem men det går faktiskt att göra oändligt mycket mer än vad som görs idag. Tex att förhindra att barnfamiljer vräks.
  • Äldre 4 Jun 21:04
    Anonym skrev 2011-06-04 11:50:29 följande:
    Alltså efter betalade räkningar så skulle ni ha 13 790kr kvar? Vad lägger ni på mat varje månad? 6 personer låter som ett kraftigt matkonto.
    Nu har vi lite mer räkningar än det som godkänns av soc. Vi har som sagt inte socialbidrag, men vi lägger ca 6000 på mat varje månad. SÅ nej vi har inga problem att klara oss.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Ravenn­a
    Äldre 4 Jun 23:04
    Anonym skrev 2011-06-04 12:45:37 följande:
    Jag skulle faktiskt vilja se källa på det där hur sällan det är. Kan du visa det?
    Kan jag visa källa på att oerhört många socialbidragstagare har åtminstone några användbara prylar sedan tidigare? Nej, och det tycker jag inte att jag behöver heller. Det är bara att grabba tag i vilken socialbidragstagare som helst och fråga: "När du hamnade på socialbidrag, satt du i det ögonblicket naken på golvet i en fullständigt tom lägenhet?"

    Hittar du någon som svarar "ja", hör av dig!
    Tror du att den personen är representativ för mertalet socialbidragstagare, uppsök närmaste hjärndoktor.

    Dessutom är det värt att notera att man kan få bidrag från socialen för att köpa möbler om man inte har några.
  • Ravenn­a
    Äldre 4 Jun 23:08
    Anonym skrev 2011-06-04 12:47:54 följande:
    Lyxfällan och Aftonbladet är representativa liksom 2 personliga exempel....
    Det går sannerligen  utför med skolan, vilket rasande förfall rent ut av.
    Lyxfällan är inte särskilt representativ, eftersom det är väldigt extrema fall som tas upp, men den påvisar existensen av ett problem som uttrycks i mildare grad bland många som lever "fattigt", t.ex. ser man samma trend i ganska många av kommentarerna på barnfattigbloggen, till exempel:
    x) En mamma med dålig ekonomi som köpte dyra semesterresor åt sina vuxna / nästan vuxna söner.
    x) En mamma som betalade moppe och mopeskörkort och körkort åt sina barn samtidigt som familjen fick äta gröt.
    x) En mamma som sparade tusentals kronor till sin dotters studentfest trots att hon inte hade en säng att sova i.
    x) Alla som röker samtidigt som barnen inte kan följa med på utflykter.

    Lyxfällan må vara överdriven, men problemet är detsamma: att man lever över sina tillgångar, att man prioriterar nöjen över nödvändigheter och att man förvärrar sin situation genom att använda krediter istället för att spara först och köpa sedan.
  • Ravenn­a
    Äldre 4 Jun 23:13
    sirisdotter skrev 2011-06-04 13:32:44 följande:
    Sedan kollegan/chefen/fackordföranden efter 7-8 år fått mig så dålig att FK  tvingade på mig "förtidspension"  har jag upptäckt   att det finns massor med trevliga människor på nya orten också.....    Knapert är det   med pension  efter deltidsarbetslöshet och låg förtidspension -  simsalabim försvann i allafall värken i  axlar och nacke och tröttheten utan slut.
    Så ditt problem, anledningen till att vi andra måste betala ditt uppehälle, var alltså att du hade stressproblem pga arslen på jobbet som inte behandlade dig med silkesvantar?
  • Anonym
    Äldre 4 Jun 23:18
    Ravenna skrev 2011-06-04 23:08:59 följande:
    Lyxfällan är inte särskilt representativ, eftersom det är väldigt extrema fall som tas upp, men den påvisar existensen av ett problem som uttrycks i mildare grad bland många som lever "fattigt", t.ex. ser man samma trend i ganska många av kommentarerna på barnfattigbloggen, till exempel:
    x) En mamma med dålig ekonomi som köpte dyra semesterresor åt sina vuxna / nästan vuxna söner.
    x) En mamma som betalade moppe och mopeskörkort och körkort åt sina barn samtidigt som familjen fick äta gröt.
    x) En mamma som sparade tusentals kronor till sin dotters studentfest trots att hon inte hade en säng att sova i.
    x) Alla som röker samtidigt som barnen inte kan följa med på utflykter.

    Lyxfällan må vara överdriven, men problemet är detsamma: att man lever över sina tillgångar, att man prioriterar nöjen över nödvändigheter och att man förvärrar sin situation genom att använda krediter istället för att spara först och köpa sedan.
    Jag är mest imponerad att du hämtar all din information på aftonbladet.
    Det och att du svänger dig med siffror du inte begriper dig på. 18 000 för mat till..
    Jomen visst serru.
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga