• Anonym (Oförstående)

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Anonym
    Ravenna skrev 2011-06-04 12:43:55 följande:
    Kanske därför att det är rätt sällan som man står där som nybliven socialbidragstagare med två tomma händer. Väldigt ofta har man cyklar sedan tidigare, eller så kan man låna (t.ex. kanske av de där kollegorna som hela tiden är i Thailand?) eller ärva av föräldrar som sällan cyklar längre osv. Lever man billigt måste man vara påhittig. Dessutom är begagnade cyklar billiga och det är något som är vettigt att spara ihop till om man saknar.
    Nej du har varit övertydlig i att visa att det bara existerrar två färger i din värld. Svart och vitt . Det saknas helt gråskalor däremellan.

    De som lever på socialbidrag ska få tak över huvudet, någon form av mat i magen och några kläder på kroppen sen ska de knipa käft för allt annat är offermentalitet.

    Bra att vi har få sådana som du eftersom vi annars skulle få en permanent del av befolkningen som lever i ren misär.
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2011-06-04 23:21:22 följande:
    Nej du har varit övertydlig i att visa att det bara existerrar två färger i din värld. Svart och vitt . Det saknas helt gråskalor däremellan.

    De som lever på socialbidrag ska få tak över huvudet, någon form av mat i magen och några kläder på kroppen sen ska de knipa käft för allt annat är offermentalitet.

    Bra att vi har få sådana som du eftersom vi annars skulle få en permanent del av befolkningen som lever i ren misär.
    Hur mycket ska man få på socialbidrag då? Vad är en bra nivå? Är det ok nivå när alla socialbidragstagare kan åka på semster och köpa allt de behöver nytt. För som gränsen är nu så kan de som är ekonomiska spara till en billigare semester på socialbidrag och de som är oekonomiska kan inte ens köpa mat varje dag. Ska nivårerna anpassas efter de oekonomiska.

    Vad händer med viljan att arbeta om man får mer i socialbidrag än i lön?
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Ravenna
    Anonym skrev 2011-06-04 23:18:02 följande:
    Jag är mest imponerad att du hämtar all din information på aftonbladet.
    Det och att du svänger dig med siffror du inte begriper dig på. 18 000 för mat till..
    Jomen visst serru.
    Exemplen kallar jag för just exempel och inte information. Jag förstår inte vart du vill komma riktigt? Att mina argument (i det här fallet att det i olika grad finns ekonomiska problembeteenden som får stor betydelse för en begränsad ekonomi) inte skulle ha någon substans för att några exempel är hämtade från Aftonbladet? Aftonbladet är inte fakta - det är jag mkt väl medveten om. Men exemplen som tas upp där är som vilka exempel som helst - exempel på beteenden som förekommer runt omkring oss.
  • Ravenna
    Anonym skrev 2011-06-04 23:21:22 följande:
    Nej du har varit övertydlig i att visa att det bara existerrar två färger i din värld. Svart och vitt . Det saknas helt gråskalor däremellan.

    De som lever på socialbidrag ska få tak över huvudet, någon form av mat i magen och några kläder på kroppen sen ska de knipa käft för allt annat är offermentalitet.

    Bra att vi har få sådana som du eftersom vi annars skulle få en permanent del av befolkningen som lever i ren misär.
    Nu tillskriver du mig saker som jag varken har sagt eller anser.

    Jag håller i stort med om syftet med socialbidraget - att det ska täcka det nödvändigaste.

    Jag har flera gånger i tråden uttryckt att jag tycker att det är okej att spara till roliga saker och att göra saker som man vill göra och till och med att köpa saker som man vill ha - men då måste man prioritera ner något annat. Offermentaliteten jag talar om, den ligger i attityden att det inte finns något man kan göra - att man är oåterkalleligt fast och att allt som kan göras redan är gjort. Det är för det mesta bullshit - jag tror på människans förmåga och jag tror på att de flesta kan göra någonting för att förbättra sin situation.
  • Ravenna
    Dr Mupp skrev 2011-06-05 09:42:17 följande:
    Men varför måste det bli så dyrt. min bror tog studenten för två år sen. Det kostade inte ens i närheten av dessa summor.
    Fattar inte heller... de flesta av de där omkostnaderna hade man nog inte märkt någon skillnad på dagen om man hade utelämnat eller ordnat billigare.

    Jag tycker att det är djupt oroande att man tar banklån till studenten istället för att ifrågasätta och dra ner på det man inte har kunnat spara ihop till (det är ju inte som att studenten kommer som någon överraskning). Man känner sig precis lika fin i en studentklänning från H&M som en från någon dyr affär och tro mig - det är så mycket annat som händer överallt på studenten att man inte direkt lägger sig på att analysera varandras kläder särskilt noga.

    Går man på konsumtionshetsen om alla tillbehör till studenten (som i sig kostar 0 kronor) och till och med lånar pengar till att betala kalaset så kan jag tycka att man är i ekonomisk knipa.
  • Gissa
    Dr Mupp skrev 2011-06-05 08:44:29 följande:
    Vad händer med viljan att arbeta om man får mer i socialbidrag än i lön?

    Nå, nu är det ju inte alla som går på soc arbetsskygga.


    Har du tänkt på att man även kan hamna hos soc om man skadar sig på arbetet och till sist blir utförsäkrad?

    Alla är inte arbetsskygga parasiter vet du.

  • Paradigm

    Fick en liten idé, men den kanske inte är så smart ändå.

    Jag tänkte att socialen ger ut summor som är helt bestämda av dem, t.ex. 4000 kronor i matkupong, 1000 kronor i kläder, etc.
    Det svåra är väl att använda det förslaget i praktiken. Kuponger skulle ju bli pinsamt att använda då det blir så synligt att man går på sociala medel, men kanske kort, att man får matkort på t.ex. lågpriskedjor såsom Willys och även kort på HM och Kappahl där det är hyfsat bra priser.

    En tanke bara för att pengar inte ska användas fel. Det behöver ju inte vara utformat på det här viset, utan själva huvudtanken med det hela.

  • Paradigm
    Gissa skrev 2011-06-05 10:34:25 följande:

    Nå, nu är det ju inte alla som går på soc arbetsskygga.


    Har du tänkt på att man även kan hamna hos soc om man skadar sig på arbetet och till sist blir utförsäkrad?

    Alla är inte arbetsskygga parasiter vet du.


    Det där som du nämner är ju systemets fel, man ska inte bli utförsäkrad om man fortfarande är sjuk. Då ska man ju givetvis inte gå på socialbidrag.
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga