• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54756 visningar
    717 svar
    717
    54756

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Äldre 5 Jun 21:52
    Ravenna skrev 2011-06-05 21:31:31 följande:
    I så fall tycker jag att bloggen gör ettdåligt jobb med att belysa problemet. Problemet är ju inte att familjen får för lite pengar (det finns enormt många exempel på familjer som får det att fungera), utan att man antingen prioriterar fel saker eller har gamla skulder att dras med.

    Det som många verkar försöka säga här, det är att om man inte har en hög med gamla skulder och prioriterar rätt så lever man bra på riksnormen. Även med barn.

    Dessutom så tycker jag att bloggen har tagit upp lika många exempel på lyxproblemsfamiljer som på fattiga familjer. Så, nej, bloggen handlar inte om grötätande barn som inte har råd med en cykel för en hundring.
    Skuldsättning behöver nödvändigt vis inte vara ens eget fel

     
  • Sömnst­örd
    Äldre 5 Jun 22:07
    Ravenna skrev 2011-06-05 21:31:31 följande:
    I så fall tycker jag att bloggen gör ettdåligt jobb med att belysa problemet. Problemet är ju inte att familjen får för lite pengar (det finns enormt många exempel på familjer som får det att fungera), utan att man antingen prioriterar fel saker eller har gamla skulder att dras med.

    Det som många verkar försöka säga här, det är att om man inte har en hög med gamla skulder och prioriterar rätt så lever man bra på riksnormen. Även med barn.

    Dessutom så tycker jag att bloggen har tagit upp lika många exempel på lyxproblemsfamiljer som på fattiga familjer. Så, nej, bloggen handlar inte om grötätande barn som inte har råd med en cykel för en hundring.
    Det många försöker säga är att man kan klara sig på riksnormen men det kan lika gärna vara så att man inte kan, detta oavsett prioriteringar eller planering. Men det är klart, det gäller att vilja se det också och där är motståndet kompakt. Här är det ett rött skynke och det är en oerhört svart/vit syn som gäller.

    Jag blir förvånad över, fast jag inte borde, att du är så otroligt dåligt insatt i vad fattigdom innebär. Av någon konstig anledning trodde jag att du följt med i tråden och läst vad andra skrivit men du kanske bara hoppat in de sista sidorna, vad vet jag.
    Fattigdom i Sverige liknar inte den i Afrika eller forna Öststaterna, att äta gröt varenda dag, men det tror jag faktiskt att du vet. Att du inte håller med och jämför med absolut fattigdom är en annan sak.
  • Äldre 5 Jun 22:11
    Sömnstörd skrev 2011-06-05 22:07:26 följande:
    Det många försöker säga är att man kan klara sig på riksnormen men det kan lika gärna vara så att man inte kan, detta oavsett prioriteringar eller planering. Men det är klart, det gäller att vilja se det också och där är motståndet kompakt. Här är det ett rött skynke och det är en oerhört svart/vit syn som gäller.

    Jag blir förvånad över, fast jag inte borde, att du är så otroligt dåligt insatt i vad fattigdom innebär. Av någon konstig anledning trodde jag att du följt med i tråden och läst vad andra skrivit men du kanske bara hoppat in de sista sidorna, vad vet jag.
    Fattigdom i Sverige liknar inte den i Afrika eller forna Öststaterna, att äta gröt varenda dag, men det tror jag faktiskt att du vet. Att du inte håller med och jämför med absolut fattigdom är en annan sak.
    Kan du ge ett exempel där familjen inte sitter med skulder/lån eller har missbrukarproblem och där riksnormen inte räcker till att ge det barnen behöver.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Sömnst­örd
    Äldre 5 Jun 22:17
    Dr Mupp skrev 2011-06-05 22:11:53 följande:
    Kan du ge ett exempel där familjen inte sitter med skulder/lån eller har missbrukarproblem och där riksnormen inte räcker till att ge det barnen behöver.
    Eeeeh hur tänkte du nu?
    Jo Sara Persson på vandrarhemmet solglimten i Karlstad? Eller?

    Du kan börja med att läsa i någon av alla de trådar du och jag skriver i nu, om du inte läser så selektivt finns det massor...
  • Äldre 5 Jun 22:23
    Sömnstörd skrev 2011-06-05 22:17:41 följande:
    Eeeeh hur tänkte du nu?
    Jo Sara Persson på vandrarhemmet solglimten i Karlstad? Eller?

    Du kan börja med att läsa i någon av alla de trådar du och jag skriver i nu, om du inte läser så selektivt finns det massor...
    Jag har inte sett ett enda exempel där förldrarna inte har missbrukarproblem, skulder eller dyra avbetalningar och de inte kan klara sig på riksnormen.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Sömnst­örd
    Äldre 5 Jun 22:29
    Dr Mupp skrev 2011-06-05 22:23:10 följande:
    Jag har inte sett ett enda exempel där förldrarna inte har missbrukarproblem, skulder eller dyra avbetalningar och de inte kan klara sig på riksnormen.
    Nej det tvivlar jag inte på, men du verkar vara tvärsäker på att de som säger annorlunda tvärljuger.
    Inget fel på det kanske, jag skulle önska att världen var så enkel som du tycks tro.
  • Anonym
    Äldre 5 Jun 22:41
    Ravenna skrev 2011-06-05 21:42:17 följande:
    Problemet med att säga att det är fel på för låga löner, det är att om man kräver för höga ingångslöner så blir det svårare och svårare att komma in på arbetsmarknaden som ny. Låglönejobb är skitbra - det är en väg in på arbetsmarknaden. Ett sätt att få erfarenhet, kontakter, meriter och färdigheter.
    Jag utgår från att det inte var dem du tänkte på, men kan inte låta bli att fråga hur ditt resonemang går att tillämpa på lågbetalda yrken som bibliotekarie, arbetsterapeut med flera, där man inte ens går jämnt upp utan direkt back jämfört med dem som enbart har gymnasium? Ska vi också vara glada att vi under våra år på jobbet "fått en väg in på arbetsmarknaden" eller "kontakter, meriter och färdigheter" (utöver dem vi skaffade oss under våra år på högskolan då alltså)?
  • sirisd­otter
    Äldre 5 Jun 22:49
    Ravenna skrev 2011-06-04 23:13:11 följande:
    Så ditt problem, anledningen till att vi andra måste betala ditt uppehälle, var alltså att du hade stressproblem pga arslen på jobbet som inte behandlade dig med silkesvantar?
    Ja du,  fråga FK eller Länsrätten!   FK   kastade  på chockerande sätt ut mig ur arbetslivet efter en kort sjukskrivning  på heltid.  I en annan tid,  inte så avlägsen,  var ett av dåvarande regeringens mål att minska antalet sjukskrivningar.   Att högen med förtidspensionerade ökade brydde man sig kanske inte om.   Enligt  "Uppdrag granskning"   ungefär 2005 fick en handläggare på FK då 750 kr extra för varje sjukskriven den fick bortpensionerad.
    Det var nästan den värsta dagen i mitt liv att få det beskedet.   Överklagade beslutet om sjukersättning tills vidare till Länsrätten utan resultat.

    Anledningen till att ni andra nu betalar mitt uppehälle är att vi i Sverige har allmän ålderspension  fån 65 års ålder.   Även om jag inte arbetat en dag i mitt liv hade jag fått det -  såvitt jag känner till.   I min bransch   har ingen  fått stanna efter 67  års ålder,  vad jag vet,  hur gärna de än velat  (mer än som extra inhopp).
  • sirisd­otter
    Äldre 5 Jun 23:00
    Dr Mupp skrev 2011-06-05 09:42:17 följande:
    Men varför måste det bli så dyrt. min bror tog studenten för två år sen. Det kostade inte ens i närheten av dessa summor.
    Det startades en minst tråd på FL om studentfirande förra (?)   året.   Fascinerande läsning!   Det verkade behövas cirka 25  000   kronor för att ta studenten enligt många!    Det var håruppsättningar,  manikyr,    schampagnefrukost,   "studentsaker"   för dyra pengar (paket med studentmössa och några andra prylar,  vet inte om jag fick svar på frågan vad  studentsaker är....(en mig närstående person tog studenten för 8 år sedan -   det kostade en bråkdel av nämnda summor),
  • aussie
    Äldre 5 Jun 23:01
    Sömnstörd skrev 2011-06-05 12:09:07 följande:
    Sen spelar den där potten inte så stor roll om man inte har någon som verkligen kontrollerar vilka varor som handlas, för även på ICA finns det mängder av varor som kan räknas som lyx. Tex färdigmat, folköl (man kan bli full på det också) osv och det vore ett enormt resurslöseri för samhället eftersom det kostar mannatimmar och sådant kostar grymt mycket.

    Jag tycker att den kontrollen som finns är mer än tillräcklig. Här handlar det egentligen om att andra människor har åsikter om var pengarna går, det är inte riktigt ok att handla färdiglagat om man är fattig osv.

    En sak som alltid slår mig är att de där fattiga är någon annan. Jag menar i tråd efter tråd kan man läsa liknande "Vi har låga inkomster och lever under existensminimum men räknar oss inte som fattiga" i samma andetag har man även åsikter på hur andra fattiga gör och nästan alltid går "åsikterna" ut på att den andra gör fel och därför får skylla sig själv för sin fattigdom.

    Det blir ytterst märkligt i mina öron eftersom fattigdom inte har så mycket med den subjektiva upplevelsen att göra utan går att mäta i absoluta tal. Sen är det en annan diskussion att myndigheter inte har bestämt en definition men det har mer med politik att göra.
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga