• Anonym (Oförs­tående­)
    Äldre 2 Jun 12:32
    54906 visningar
    717 svar
    717
    54906

    Fattar mig ej på vissa fattiga

    Jag har nu läst denna blogg: http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen
    I några dagar och förstår mig inte på vissa av dessa föräldrar hur de tänker, om någon förstår snälla förklara.
    Men om man är fattig och inte har pengar så att de räcker varför då ta en semesterresa på kredit? Detta gör i sin tur att de har ännu svårare att klara ekonomin och så fortsätter det neråt i en nedgående spiral.
    Samma med studenten varför ska föräldrarna betala för stundenten detta gäller en vuxen individ som ofta är 18 år eller äldre?

    Jag är endast 24 år men jag fick betala min student själv utom festen som jag fick betala halva matkostnaden och mina föräldrar andra halvan vilket blev ca 300 kr för dem och 800 kr för mig.

    Nu är jag ensamstående ung mamma och har kanske 100 - 1000 kr mer än existensnivå enligt soc. Jag lever efter min plånbok jag försöker spara till semester och spara till oförutsedda händelser. Köper mycket begagnat och verkligen frågar om jag behöver något.
    Mitt barn har aldrig nekats något h*n verkligen behöver men när den är gammal nog så kommer den att få börja sommarjobba och jobba på helger osv. Detta spelar ingen roll hur mycket jag tjänar utan detta är för attt mitt barn ska få större möjligheter i sitt liv senare.

  • Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga
  • Ravenn­a
    Äldre 6 Jun 14:09
    Sömnstörd skrev 2011-06-05 21:47:05 följande:
    Nu tillhör vi tack och lov två motpoler vad gäller politisk åsikt. Skattesänkning är inte vägen till allmän frälsning, det har vi tydligt sett. I takt med att skatter sänks så höjs egenavgifter så effekten hittills är att alla låginkomsttagare får mindre kvar i plånboken, alltså en betydande reallönesänkning. De enda som tjänar på din politik är de med höga inkomster.

    Att en liten grupp i samhället ska sko sig på flertalet är och kommer alltid att vara helsikes fel.
    Skattesänkning är vägen till förbättring i ett samhälle där skatterna har blivit för höga, och det behöver inte ha ett jota med höjda egenavgifter att göra. Visste du att vi har högre skatteinkomster idag än 2006, trots lägre skatt? Om egenavgifter har höjts på vissa ställen så beror det därför på någonting annat.
  • Ravenn­a
    Äldre 6 Jun 14:12
    Sömnstörd skrev 2011-06-05 22:07:26 följande:
    Det många försöker säga är att man kan klara sig på riksnormen men det kan lika gärna vara så att man inte kan, detta oavsett prioriteringar eller planering. Men det är klart, det gäller att vilja se det också och där är motståndet kompakt. Här är det ett rött skynke och det är en oerhört svart/vit syn som gäller.

    Jag blir förvånad över, fast jag inte borde, att du är så otroligt dåligt insatt i vad fattigdom innebär. Av någon konstig anledning trodde jag att du följt med i tråden och läst vad andra skrivit men du kanske bara hoppat in de sista sidorna, vad vet jag.
    Fattigdom i Sverige liknar inte den i Afrika eller forna Öststaterna, att äta gröt varenda dag, men det tror jag faktiskt att du vet. Att du inte håller med och jämför med absolut fattigdom är en annan sak.
    Sömnstörd, har du något faktiskt argument för vad det än är du försöker säga till mig?

    Jag är väl insatt i vad fattigdom innebär - jag har levt under riksnormen under ganska många sammanhängande år, jag har arbetat som lärare och kommit i kontakt med fattiga elever, och jag har en syster som har varit hjälparbetare på ett sjukhus i Malawi, så jag har ganska bra insikt i många olika sorters fattigdom. Jag är verkligen inte otroligt dåligt insatt, snarare är det så att vi har olika tolkningar av vad fattigdom är och hur man bäst bekämpar den.
  • Ravenn­a
    Äldre 6 Jun 14:15
    Anonym skrev 2011-06-05 22:41:07 följande:
    Jag utgår från att det inte var dem du tänkte på, men kan inte låta bli att fråga hur ditt resonemang går att tillämpa på lågbetalda yrken som bibliotekarie, arbetsterapeut med flera, där man inte ens går jämnt upp utan direkt back jämfört med dem som enbart har gymnasium? Ska vi också vara glada att vi under våra år på jobbet "fått en väg in på arbetsmarknaden" eller "kontakter, meriter och färdigheter" (utöver dem vi skaffade oss under våra år på högskolan då alltså)?
    Hej, jag tycker att bibliotekarie är ett rent löjligt överkvalificerat yrke. Jag tycker inte att det ska behövas flera års utbildning för att jobba på bibliotek, och det är nog därför som lönerna i det yrket ligger som de gör - för att yrket inte är så kvalificerat som andra yrken med den utbildningslängden. Arbetsterapeut har jag ingen aning om, men bibliotekarie är ett jättebra exempel på ett yrke som skulle behöva en utbildnings-deflation - det borde räcka med gymnasieutbildning och en kortare kurs för att kunna arbeta på bibblan.
  • Ravenn­a
    Äldre 6 Jun 14:18
    aussie skrev 2011-06-05 23:22:56 följande:
    Bra där.

    Tänkte på det Ravenna skrev och det vred sig i magen.

    citat: "Låglönejobb är skitbra - det är en väg in på arbetsmarknaden. Ett sätt att få erfarenhet, kontakter, meriter och färdigheter. Låglönejobb är skitbra - det är en väg in på arbetsmarknaden. Ett sätt att få erfarenhet, kontakter, meriter och färdigheter."

    Låglönejobb är skitbra...vad pratar vi nu om?
    Praktikplatser? De saluförs ju precis så. Jag hade en för inte så länge sedan, fick ut 3500 kronor efter skatt. Alltså under riksnormen. Har ju hyra, räkningar etc för över 6000. Så gick back under det att jag fick ytterligare erfarenhet, kontakter och meriter och färdigheter. Problemet är att jag har lite för mycket erfarenhet, kontakter, meriter och färdigheter. Men för lite pengar. Upptäckte att jag hade praktik just som två kvinnor var mammalediga. Då de kom tillbaka fick jag inte förlängt. Och där sitter jag med min erfarenhet, medan jag jobbat för 3500 kronor i sex månader. Mmm. Och sex års högskolestudier, tio års arbetslivserfaranhet, talar flytande tre språk. Mmm. De där löftena om att få in en fot och nätverka mot en lön på 3500...förbjud dem efter 20. Sånt kan man ha när man är ung och inte har familj att ansvara för. Inte när man är medelålders med massa erfaranhet innan.
    Jag pratade t.ex. om de låglönejobb som jag själv har haft. Jag har jobbat som vårdbiträde, restaurangbiträde på Burger King, kassörska, på en djurpark, som grindvakt på en tullvej i norska fjällen och som vikarie både här och där. Att lönerna är låga på sådana jobb är anledningen till att det är lätt att anställa, lätt att hitta folk och lätt att få sådana jobb. Utan de jobben i ryggen hade det tagit mig bra mycket längre tid att komma dit jag är idag.

    Nej, jag pratar alltså inte om praktikplatser. Praktikplatser och låglönejobb är olika saker.
  • Ravenn­a
    Äldre 6 Jun 14:22
    Sömnstörd skrev 2011-06-05 23:36:13 följande:
    Jag hoppas att den diskussion som ändå förekommer om praktikplatser denna gång kommer att leda till att de slopas helt. Det är inte okänt att det är en ypperlig väg in i ett permanent utanförskap, att arbetsgivarna samvetslöst utnyttjar systemet, ja du vet allt det där förmodar jag.

    Därför upplever jag människor som Ravenna som ganska skrämmande. Skrämmande att de saknar källkritiskt tänkande och självständigt  dito framförallt. Att de svalt allt alliansen sagt med hull och hår medans de tokdissar allt andra säger av den enkla anledningen att det inte passar in i den egna trångsynta lilla förklaringsmodellen.
    Jag upplever människor som du som ganska skrämmande, eftersom du sysslar mer med att attackera mig som person och förklara varför jag är Dum istället för att bemöta argument. Väldigt klassisk dålig argumentationsteknik. Om du kan hålla dig lite mer saklig och undvika personliga påhopp framöver så vore det bra för diskussionsklimatet, och då kanske vi kan komma lite närmare att förstå varandra. Tackar artigast.

    För att bemöta ditt påstående ovan, så tycker jag att praktikplatser är väldigt bra om de hanteras rätt. Har man varit arbetslös i många år så tror jag helt enkelt inte att man blir hjälp av mer handledning eller utbildning, utan att praktik är det som kan ha effekt. Jag ser praktik som en åtgärd som bidrar till att minska utanförskap, och jag har själv vänner som har kommit tillbaka till arbete efter många år utanför, på grund av att de fick kontakt med företag genom praktik (oftast praktik som de hittade själva).
  • Äldre 6 Jun 14:25
    aussie skrev 2011-06-05 23:22:56 följande:
    Problemet är att jag har lite för mycket erfarenhet, kontakter, meriter och färdigheter. ...Och sex års högskolestudier, tio års arbetslivserfaranhet, talar flytande tre språk.
    Många med den bakgrunden brukar hitta riktiga jobb och inte praktikplatser.... Varför behövde du ytterligare en praktikplats?
  • Äldre 6 Jun 14:27
    Gissa skrev 2011-06-05 12:46:33 följande:

    Visste du att en vaginal förlossning kostar
    ca 25 000 kr?
    Pengar som allmänna skattemedel bekostar.


    Fick du ett kejsarsnitt kostade du samhället ca 40 000, och hade du en svår förlossning kostade det i
    runda slängar 60 000 kr. dom kunde öronmärka skattepengarna.


    Och det är billigt! I Sverige jobbar doktorer och annan sjukhuspersonal för småpengar. Gapet mellan dem och socialbidrag är faktist inte så väldigt stort.
  • Sömnst­örd
    Äldre 6 Jun 14:31
    Ravenna skrev 2011-06-06 14:22:04 följande:
    Jag upplever människor som du som ganska skrämmande, eftersom du sysslar mer med att attackera mig som person och förklara varför jag är Dum istället för att bemöta argument. Väldigt klassisk dålig argumentationsteknik. Om du kan hålla dig lite mer saklig och undvika personliga påhopp framöver så vore det bra för diskussionsklimatet, och då kanske vi kan komma lite närmare att förstå varandra. Tackar artigast.

    För att bemöta ditt påstående ovan, så tycker jag att praktikplatser är väldigt bra om de hanteras rätt. Har man varit arbetslös i många år så tror jag helt enkelt inte att man blir hjälp av mer handledning eller utbildning, utan att praktik är det som kan ha effekt. Jag ser praktik som en åtgärd som bidrar till att minska utanförskap, och jag har själv vänner som har kommit tillbaka till arbete efter många år utanför, på grund av att de fick kontakt med företag genom praktik (oftast praktik som de hittade själva).
    Om du nu ska diskutera argumentationsteknik ska du vara saklig, jag har inte attackerat dig som person. Gör om och gör rätt.

    I teorin kan praktikplatser vara bra men det fungerar inte i praktiken och har heller aldrig gjort det oavsett vilket styre vi har haft. Det räcker med att vara lite insatt och inte bara ha teoretiska åsikter för att förstå att systemet är rent åt skogen. Visst finns det fåtal exempel på människor som lyckats men för den allra största majoriteten är det en fälla, och det är välkänt. Att ta till fåtaliga exempel för att försvara ett haltande system är idioti.
  • aussie
    Äldre 6 Jun 15:49
    Tow2Mater skrev 2011-06-06 14:25:14 följande:
    Många med den bakgrunden brukar hitta riktiga jobb och inte praktikplatser.... Varför behövde du ytterligare en praktikplats?
    För att få in en fot på arbetsmarknaden. Den svenska alltså. Jag har jobbat i andra länder. Du kanske redan hört talas om det, men det är ett helvete att få in en fot på just den svenska arbetsmarkanden om man är invandrare eller har erfarenheter från andra länder. Man misstänkliggörs och ens CV kan inte läsas för vad den är. Det tar därför längre tid. Det var därför jag tänkte att praktik kunde vara bra. Men med facit i hand hade jag hellre använt tiden att starta eget. My bad. Och samhällets. Resursslöseri på alla plan.
  • Äldre 6 Jun 17:00
    aussie skrev 2011-06-06 15:49:13 följande:
    För att få in en fot på arbetsmarknaden. Den svenska alltså. Jag har jobbat i andra länder. Du kanske redan hört talas om det, men det är ett helvete att få in en fot på just den svenska arbetsmarkanden om man är invandrare eller har erfarenheter från andra länder. Man misstänkliggörs och ens CV kan inte läsas för vad den är. Det tar därför längre tid. Det var därför jag tänkte att praktik kunde vara bra. Men med facit i hand hade jag hellre använt tiden att starta eget. My bad. Och samhällets. Resursslöseri på alla plan.
    Det förklarar ju saken. Jo, tyvärr diskrimineras ju utlänningar i praktiken på Svensk arbetsmarknad. Men det betyder ju inte att ide'n med praktikplatser ska förkastas.
Svar på tråden Fattar mig ej på vissa fattiga